Kelloakin kannattaa rimpauttaa alikulkuun mennessä ja sieltä poistuessa, niin saattaa joku 'leikkausta' suunnitteleva ninja muuttaa ajolinjaansa.
Kypärään kiinnitetyllä hakuvalolla "katsekontakti" ohjaamoon, niin johan tulee huomatuksi. Kolmenumeroinen lumenimäärä on sopiva, ylittää havaintokynnyksen mutta vielä diskreetti.
Sent from my iPhone using Tapatalk - now Free
Ymmärtämystä helpottaa, kun pohtii kulmanopeutta. Jos pyörätie on kolme metriä leveä ja tarkastelija on sen reunassa, niin vasemmalta tuleva, puolen metrin päässä tien reunasta pyörätiellä nopeudella 20 km/h kulkeva pyöräilijä ohittaa katselijan kulmanopeudella 11.1 rad/s ja 3.5 metrin päässä tien reunasta nopeudella 80 km/h kulkeva auto taas kulmanopeudella 6.3 rad/s. Vinosti lähestyvää tarkastellessa kulmanopeuden merkitys on vähäisempi, eli mitä kapeampi on näkymä, sen yllättävämmin sivusta tuleva singahtaa eteen.
Mutta suoraan kohdalla tarkastellen siis on näin: vaikka auto kulkee neljä kertaa niin lujaa kuin pyörä, niin pyörä ohittaa katselijan kaksinkertaisella kulmanopeudella autoon verrattuna.
Tämä perustuu tietysti tarkastelijaan, joka on hyvin lähellä pyörätietä ja pyörätie sitten leveydellään vie ajorataa ajavan auton merkittävästi kauemmas.
Kun tähän lisätään näkyvyysero - autoissa aina valot päällä, pyörässä ei - niin yllättävyys lisääntyy.
Tietysti silti sivutieltä tai pihasta tulevan autoilijan pitää väistää, ja monet ovat yksinkertaisesti piittaamattomia. Polkupyörän yllättävä "nopeus" tulee kuitenkin paljolti juuri tästä tien suunnittelusta, ja yhdistettyjen kevyen liikenteen väylien filosofiasta jossa pyöräilijöiden kuuluu liikkua lähinnä nopean jalankulkijan vauhdilla, eikä kyse ole varsinaisesta ajoneuvoliikenteestä.
Mulla ongelman aiheutti valon kiinnittäminen ohjaustankoon. On mokoma liian paksu tanko kiinnittimelle. Ajattelin aamulla, että tärkeintä on se et muut näkevät mut joten laitoin valon satulaputkeen. Hyvin loisti haarojen välistä vastaantuleville :D Toisaalta niin pienikokoinen lamppu, että se nyt saa olla siellä pysyvästi. Tai ainakin siihen asti, että keksin jotain parempaa.
Laittakaas aamuisin pyöräilijät nyt ihan oikeasti jo niitä valoja fillareihin.. Tänään sai taas todistaa tilannetta jossa pimeä pyöräilijä meinasi jäädä auton alle kun rynnisti suojatielle ilman valoja. Itse olin tulossa vastakkaisesta suunnasta pyörällä valot päällä ja huomasin fillaristin vasta kun autoilija veti täysjarrutuksen pyöräilijän jo ollessa tämän edessä.
Valottomille voi huutaa: Hanki valot!
Tarpeeksi monta kertaa saa kuulla huutoa, niin jotain voi tapahtua.
Autoilijalla on usein (ei siis aina) hyvä näkyvyys risteävälle pyörätielle hyvissä ajoin. Jos siis autoilija yhtään viitsisi katsoa sinne pyörätielle, niin hän näkisi pyöräilijän hyvissä ajoin ja osaisi aika hyvin arvioida, että tuleeko pyöräilijä 15 km/h vai 35 km/h vauhtia.
Tässä yksi hyvä esimerkkiristeys Tampereelta Kolmionkadun ja Lahdenperänkadun risteyksestä. Kolmionkadulta Lahdenperänkadulle oikealle eli itään päin menossa olevat autoilijat näkevät pyöräilijän hyvissä ajoin,jos siis vaivautuvat katsomaan sinne oikealle. Kovin usein vaan käy niin, että autoilija ei huomaa missään vaiheessa pyöräilijää, kun katse on suunnattuna vasemmalle.
Kuvasta poiketen pyörätienjatke on maalattu uusien merkintätapojen mukaisesti. Se ei kuitenkaan kauheasti ole auttanut autoilijoita ymmärtämään, että siinä on pyörätien jatke.
http://goo.gl/maps/VNudD
Onkohan joillekin opetettu lapsena kotona, että "Muista aina katsoa joka suuntaan, ennenkuin ylität tien." ...mutta jätetty kokonaan semmoinen seikka mainitsematta, että älä nyt juokse sen tulevan kulkupelin alle kuitenkaan.
Tänään baanalla n. 15:20 joku ehkäpä Tunturi-merkkisellä trad. mummopyörällä kulkenut about 25-30-vuotias naishenkilö, ajeli edelläni melko hiljaa ja puhui puhelimeen. Katsoi taakseen nopeasti samalla puhelimeen edelleen mölöttäen, olin juuri tulossa kolmen metrin päässä ohi vasemmalta enkä mitenkään kauhean lujaa vauhtia. Kuitenkaan tämä hänen taakseen katsominen ja ohi tulevan henkilön huomaaminen kuitenkaan ei mitenkään vaikuttanut hänen päätökseensä n. 4 sekunnin päästä kääntyä suoraan eteeni kun olin ehkäpä n. 1,5m päässä. Aikamoinen "EIIIIIVVVV-"-huuto lähti itseltä spontaanisti koska törmäys näytti aika varmalta. Kaikki hanat lukkoon ja noh, kulutustavaraahan nuo rengaspinnat on. Törmäys vältettiin parillakymmenellä sentillä. Matka jatkui mummopyöräilijältä ja niin jatkui leppoisa puhelimeen höpiseminenkin. Saatoinpa huutaa jotain muutakin perään mutta epäilen että sitäkään huomattiin.
Niin ja edit: henkilö ei tehnyt minkäänlaista elettäkään ilmoittavansa kääntyvänsä yllättäen kesken baanaa vasemmalle; no ei varsinkaan vasemmalla kädellään koska siinä oli iPhone ja toinen käsi oli stongalla.
Muutaman kerran nähnyt yhden itsetuhoisen naishenkilön meininkiä,taakseen edes vilkaisematta vinosti kadun yli nopealla kurvauksella kelviltä. Olisin sanonut tästä mutta kurvaskin uudestaan kadun yli samalla menolla ennenkuin saavutin tätä.
Tänään. Tumma nainen seisoi ajosuuntaani nähden selin, keskellä kevliä. Kevlillä yhtenäinen valkoinen viiva, joka taas tarkoittaa että toinen puoli kävelijöille, toinen fillareille. Huomaavaisesti plingautin PLING! Siis vain kerran pling. Nainen kääntyi, näytti keskaria, osoitti toisella pyöräkaistaa jota ajoin ja ohitse mennessäni murjaisi "kou to tö hell juu fakin idiot". Mieleni teki pysäyttää ja vaihtaa itse kunkin menemisistä muutama sananen, mutta elintapakiireistäni johtuen jätin ehkäpä hedelmättömäksi muotoutuvan tiedonvaihdon yksipuoliseksi.
Olen siis matkalla helvettiin...
Saatanan valottomat idiootit.
"Ei se kuulukkaan, muttei kyllä näykkään" voisi siihen heittää, hitaammat yksilöt toki ei moista hienovaraista vihjausta tajua ja haistattelevat korkeintaan takaisin, mutta ehkäpä evoluutio sitten toteutuu ja yksilö poistuu keskuudestamme ennen kuin kerkeää tekemään jälkikasvua.
Auto lähestyi reipasta vauhtia kiertoliittymään, joten olin ajavinani eteen ja kas se väisti sittenkin.
Tämä on varmasti osa ongelmaa ja luultavasti moni jalankulkija ja pyöräijäkin voisi käyttää enemmän aikaa ympäristön tarkkailuun ja varmaan omassakin toiminnassa on parantamisen varaa.
Foorumilla oli joku linkki ihmisen silmän ja aivojen toiminnasta. Lyhyesti siinä oli juttua miten aivot eivät kykene rekisteröimään esim. lähestyvää pyörää, jos pään liike on liian nopea vaan täyttää maiseman taustalla eivätkä aivot rekisteröi sitä pyöräilijää. Esim jos pyöräilijä on talon kohdalla ja päätä kääntää liian nopeasti, niin aivot eivät ehdi rekisteröimään sitä minkä silmä näkee vaan aivot antavat sellaisen käskyn, että siinä on vain talo ilman pyöräilijää.
Tänään oli taas lähellä suojatieonnettomuus, itse istuin tällä kertaa ratin takana. Täysin pimeältä kelviltä rynnisti suojatielle pyöräilijä, jonka kyllä valonsa ansiosta näin, mutta.. Kyseisellä sankarilla oli eteenpäin punainen vilkkuvalo! Näin punaisen valon osoittavan suuntaani, mutta liikkuvasta autosta on kovin hankala arvioida vilkkuvan valon liikkeen suunta enkä nyt ihan heti olettanut että kukaan olisi niin urpo että laittaisi punaisen eteen. Onneksi nopeus oli muutenkin jo alhainen ja ehdin isollakin autolla pysähtymään..
Varmaankin tämä: http://www.londoncyclist.co.uk/raf-p...each-cyclists/
Eikun se yllättää autoilijat; keskustassa fillaroijista suurin osa (93,7 %?) näyttää siltä, että valot on näkemistä varten =ei tarvitse, mutta pimeiden ja erityisesti sateisten aamujen keskellä saa autoillessa melkoista tykytystä kun sivulta poukkaa suojateille pimeitä fillareita.
Eikä tämä ole pelkkä Helsingin ongelma, sama tilanne maakuntakeskuksissa. Muinoin kampanjoitiin noista valoista kuten liikennesäännöistäkin, muttei ole tapahtunut Ensio Itkosen lopetettua..eikä kiinnosta poliisia sen enempää kuin suojatien eteen auton pysäyttäminen.
Minä paheksun tätä valottomuutta siksi, että siinä teetetään syyttömistä ruumiintekijöitä. ..eri tavalla kuin kypärättömistä; kypärättömyyttä per se pidän omana asiana, kaahaaminen tai valottomuus ovat suoraan muihin vaikuttavia.
Ketjussa kyseltiin myös valojen perään, millaista laittaisi. Jos näkeminen ei ole issue vaan kaupunkiolojen tyypillisyys, näkyminen, niin kannatan tanskalaista tapaa, yhden ledin tuikku.
Niitä saa kumilenkkiversioina mm. Claes Ohlsonilta edullisesti, jollei ole Köpikseen asiaa. Valkoinen+punainen=pari.
Ei ole toistaiseksi kukaan edes varastanut tangosta, vaikka on ollut siinä koko kesän.
Tämä on aina ärsyttävää sujuvan liikenteen kannalta. Itse pyrin autolla ajamaan ennakoiden ja hiljentämään vauhtia reilusti ennen suojatietä/kolmiota/ympyrää jne, jotta kevyt liikenne tajuaa että tämä väistää. Samalla pääsee itsekin jouhevasti pysähtymättä, kun jalankulkija tms on ehtinyt jo ylittää tien kun tulet kohdalle. Toissa päivänä taisi olla viimeksi tilanne, jossa pökötti ajoi täyttä kolmion kohdalle, lyö jarrut pohjaan ja näyttää kädellä että voin mennä. Minä pysähdyin tietenkin aivan turhaan pyörätien jatkeen eteen, kun ei ollut aikomus allekaan jäädä.
Ajoin tänään suojatie+pyörätien jatketta yli. Tasa-arvoisessa risteyksessä suoraan ajava auto jäi keskelle risteystä antamaan minua vastaan tuleville suoraan ajaville fillareille tietä. Olin itsekin menossa suoraan ja katsoin, että ehdinpä sitten heidän kanssa samaan aikaan vielä yli. Kolmas vastaantulevista pyöräilijöistä halusi jäädä odottamaan ja ilmeisesti viittoi autolle että mene vaan. Minäpä olin ehtinyt tässä vaiheessa jo risteysalueelle, kun kerran auto odotti. Hyvä ettei päälle ajanut kun sitten meinasi lähteä liikkeelle katsomatta toiseen suuntaan.
Toki siis liikennesääntöjen mukaan auto olisi mennyt ihan ensimäiseksi kun ei kävelijöitä ollut maisemissa, ja kaikkia pyöräilijät tulivat pyörätieltä ajoradalle eli pyörätien jatkeelle.
Paskaahan tossa on siis se, että kun ei ole mitään toimivaan järjestystä missä autot ja pyörät menee, vaan jotkut noudattaa super-varovaisuusperiaatetta, mutta sitten tuleekin juuri näitä toisesta suunnasta tulevia joita ei aina huomaa.
Olisi se niin mahtavaa jos lainsäätäjä onnistuisi risteyksiä varten päättämään, että onko se pyörä nyt ihan oikeasti ajoneuvo vai vaan leikkiajoneuvo, joka rinnastetaan kävelijään.
Hieman kärjistäen: koska autoilija luopuu omista oikeuksistaan, jso ei aja päälle, niin päälle pitäisi ajaa, jotta ei aiheudu vaaratilanteita?
Autolla liikkuessani näet näen, että pyöräilijöistä aika suuri osa ei tiedä säännöistä tuon taivaallista, ja kun en halua ajaa päälle, niin "omista oikeuksistani" on syytä luopua.
Ei kai siinä ole mitään epäselvää. Autoilija näytti selkein elkein että aikoo väistää, mutta ei ymmärtänyt mitä oli tekemässä.
Tähän sopii hyvin lainsäätäjän ajatus siitä miksi kolmion ei tarvitse näkyä muille kuin väistämisvelvolliselle: kolmion takaa tulevan pitää osoittaa väistävänsä muuta liikennettä. Tässä tapauksessa autoilija tyri osoittamalla olevansa väistämisvelvollinen, ei sitä voi tehdä valikoivasti.
Ei, ei näin. Päälle ei saa ajaa, mutta ei myöskään pidä suotta pysähtyä antamaan tietä jos ei näytä siltä että pyöräilijä aikoo ajaa alle. Monesti itsekin pyörällä saatan pysähtyä saarekkeen keskelle odottamaan että liikenne valuisi toiselta puolelta ohi, ja yleensä juuri kun saan klossin irti joku autoilija pysäyttää koko jonon antaen tietä. Vielä kovin usein toiselta kaistalta tulee joku ohi välittämättä pysähtyneestä autoilijasta. Vaikeita tilanteita, mutta ellei se aiheuta tarpeetonta vaaratilannetta, myös ettei näin kävisi, oikeuksista tulisi pitää kiinni.
Aikoinaan minulla oli autoillessa tapana päästää tien laidalla ylitysvuoroa odottavat nassikat menemään edestäni. Sittemmin tulin siihen tulokseen, että parempi olla opettamatta nassikoille, että kyllä ne autoilijat väistävät, vaikka nassikka itse olisikin väistämisvelvollinen.
Aika paljon kuulee, että pyöräilijöillä on väistämissäännöt hukassa. No ei ne autoilijoillakaan tunnu ihan timanttisella tasolla olevan, kun aika usein vihreällä nuolivalolla kääntyvät autoilijat pysähtyvät jatkeen eteen, kun itse seison fillarin kanssa valoissa. Eli osa väistää kääntyessään aina ja osa (se isompi osa) ei väistä koskaan. Vaikka näkisi pyöräilijän.
Jätkät on samaa mieltä ja silti toinen vänkää :) popparit esiin!!