Kyllähän se niin menee. Siis sauvoitta hiihtoa tarkoitin. Lapsus.
Pelkästään potkimalla ei pertsassa edetä, pitää osata liukuakkin ja siirtää painoa oikein ja ajoittaa potku oikein eri maastokohdissa.
Printable View
Kyllähän se niin menee. Siis sauvoitta hiihtoa tarkoitin. Lapsus.
Pelkästään potkimalla ei pertsassa edetä, pitää osata liukuakkin ja siirtää painoa oikein ja ajoittaa potku oikein eri maastokohdissa.
onko tarpeeksi urpoo lähtee ladulle jossa ei oo edes latua opetteleen perinteisen hiihtoo tekniikkaa:seko:
tulihan siellä pöppörössä kolmetoista kilometriä kahlattua mutta niin kuin töissäkin suuret itämaan tietäjät
sanovat "mitä raskaanpi ja kehvelinpi polkupyörä niin kunto kasvaa parhaiten..."
Jotain tällästä sanoo töissä nekin, jotka ei liiku lihasvoimalla lainkaan. Ovat samaa mieltä hiihtämisestä. Kunto kasvaa kuulemma paremmin ku ei luista suksi...
Tuoreimmassa eli 5/2012 Hiihto-lehdessä on selkokielinen vertailu pitopohjasuksien ominaisuuksista ja soveltuvuudesta eri kelialueille.
Kannattaa lukea ennen ostopäätöstä.
Hiihdin perinteistä 7 km ja oli kyllä viimenen ylämäki paha
Avasin kaksi tuntia latua umpihankeen Norjan armeijan puusuksilla. Mukavaa oli hiihtää.
Torronsuon kansallispuisto suihkittu valkoisilla laudoilla. Muuten ok, mutta helvetin märkää, samaa latua tulin takaisin, ja oli monessa kohdassa noussut vesi ladulle. Ekassa kohtaa en huomannut... sitten heiluttiin hetki ison puukon kanssa että sai pahimmat loskat ja jäät suksien pohjista pois. Ei sitten oikein enää luistanut...
Jos vain hankikantoa tulisi, niin siinäpä kiva paikka kaikille läskeille...
Missä myyrään semmosta maskia joka lämmittää sisään hengitettävän ilman... Tampereelle on luvattu yli kymmenen asteen pakkasia
http://www.jonas.fi/fi/ saa esim. apteekeista
Toinen vastaava merkki: Psolar mutta ei taida olla myyjää suomessa?
Kävin hakemassa "hiihtopaketin" matkahuollosta!
Nyt stekataan että tavara on sitä mitä sen pitääkin olla.
Mistä näen että suksien painoluokka on oikea?
Fischereiden sivussa on jotain numerokoodia, josta saattaa ehkä sekin löytyä?
Rossignoleilla on jotain tyyppiä takapäässä.
Fishcerit jotka ovat tarkoitettu nollakelille vaikuttavat selkeästi jäykemmiltä kuin Rossarit.
Rossareissa oli oleellisesti tarttuvampaa pitovoidetta kuin Fischereissä.
Olen aivan noviisi näiden suksien kanssa.
Sain tollaset Karhu Bearclav 52S 52 leveet SNS siteillä varustetut härvelit pitopohjassa siis muinainen sahalaita... tuntus sopivan monikäyttösuksiksi mulle kaikilla tavoilla etenemiseen luistelusta umpihankeen.. noilla neljä numeroa liian isoilla monoilla mutta ei luista. 205cm tai 210 pitkät oon 167cm/75kg luulis että tarpeeksi jäykät.. johtuuko luistamattomuus sahalaidasta vai joutuuko tässä voitelupuuhiin? .... kai ne voiteet jostain kohta löytyy
Perinteisen vermeet tuli hankittua itselle ja kun tuo hiihto tuntuu kiinnostavan niin seuraavaksi lienee edessä luisteluvermeiden hankkiminen. Ongelmana tuntuu vain olevan luistelumonot. Salomonin Slabit tuntuivat lestiltään liian kapeilta ja RS carbonit ehkä aavistuksen leveämmiltä mutta eivät tarpeeksi. Mitkä olisi hyvät mutta leveähköllä lestillä varustetut luistelumonot? Vai onnistuuko noita jotenkin muokata lämmön avulla omaan räpylään sopivaksi? Mulla on melko leveä jalka. Pitäisi kokeilla varmaan muitakin merkkejä.
RS Carbonit on lämpömuovattavat ja antavat kyllä periksi jonkin verran joka tapauksessa. Kovin leveitä monoja ei taida ollakaan noissa paremmissa malleissa.
Mulla on tasostani huolimatta Alpinan kisamonot ja Länsi-Suomen levein jalka. Monot ovat olleet ainakin minulle erittäin mukavat.
Jonaksen maski tilattu lähikauppaan ja huomenna pitäis olla noudettavissa ja malli on Jonasport... saas nähdä tarkeneeko hiihtää nyt
http://www.jonas.fi/tuotteet/
Patteripohjalliset pitäis olla tulossa myös ja ainoo ketjun heikoin lenkki on nyt näpit jokka ei kestä kylmää yhtään
Minä jouduin luopumaan Salomonin monoista liian kapean lestin vuoksi. Vaikka kuinka yritti hiihtää niitä sisään, niin silti ne vain aina hiersi ja hiersi. Kaupassa minulle myytiin sitten Atomicin monot, jotka ovat myyjän mukaan muita monoja leveälestisempiä. Nämä eivät enää ole sitten hiertäneet, joten sinunkin kannattanee käydä niitä kokeilemassa.
http://www.atomic.com/fi-FI/Products/Nordic/Boots.aspx
Ei taida sahalaitapohjasukset luistaa. Ihme keksintö, insinöörillä ollut krapulapäivä? Onneks naiset tykkää risuparrasta ja metsien mies lookista -- tänään ladulla hemaiseva keski-ikäinen nainen mua ohittamassa: "Oih sulla on vielä tollaset vanhat sukset, ihanaa!!" joo ei mitään spandekseja kannata laittaa eikä kannata olla liian urheilullinen muutenkaan.
Meen kohta katsoon onko tullut tohon lähipuotiin.... tilaustavaraa ja lupas päivässä
Onneksi edes lapioida tarkenee näillä keleillä neljäkin tuntia:cool:
------------------------------------------------------------------------------
Lähikaupassa ei sitten ollut maskia kun mukamas tulee eri tukkurilta.... ei sitten tänään hiihdetä 15 min enenpää
Onkos kenelläkään kokemuksia luistelumonojen venytyksestä? Onkos sellaista virmaa olemassa pk-seudulla vai tekeekö esim. suutarit venytyksiä? Monot on Rossignolin X-ium World Cup. Menin sitten ostamaan aavistuksen pienet, kun sain niin halvalla vähän käytetyt (vaikka halvalla saa yleensä huolia...). Ne ei hierrä mistään, mutta varpailla vois olla enemmän tilaa. Nyt tuppaa varpaat jäätyä...
Kyllä suutareilla on ainakin sellaiset vehkeet joilla saadaan leveyttä. Luulisi olevan sellaisiakin joilla saa lisää pituutta? Eikös nuo kengät ole lämpömuokattavat? Kannattaisi varmaankin kokeilla olisiko siitä jotain apuja. Täällä Madshusin ohjeet moiseen hommaan: http://madshus.com/technology/technical-guides
Tai sitten jossain liikkeessä varmaankin hoituu.
Huonossa hapessa oli, aika paljon puuteria ladulla (hoito tosiaan varmaan vain vkl:na), ja ilmeisesti vain osa laduista on tehty. ja ainakin Torron puoleisen lintutornin alta menevä oli vain pertsalle, enkä suon poikki hiihtäessä mennyt missään yli ladun. Sillä puolellahan on kait yleensä myös luistattelu-baanaa niille jotka ei vielä osaa ihan oikeesti hiihtää... :rolleyes:
Läskipöörä-jengin kannattaa sitten sijoittaa mahdollinen hankikanto-/kuutamo-ajelu samaan iltaan kun siellä on paikallisten kuutamohiihto!
Hiihtään lähtiessä näillä keleillä on tärkeetä saada nopeesti siteet kiinni mohoihin ettei tunaroi montaa sekunttia tai hiihto on siinä...
Onnistuin saamaan siteet kiinni nopesti ja vaatetta oli päällä riittävästi ja jotain 15 min hiihdettyä ja varpaat alkoi kylmeneen
Sitten toi perinteisen tekniikka täytyis saada kasaan kun on hiihdon jälkeen aika väsynyt...
Koivistonkylän Prismalla Koivu apteekissa on varmaan nyt maskeja noin 33 e hintaan
----------------------------------------------------------------------------------
Jonas naamalla tänään kolme tuntia ja pakkasta noin -13 eikä palellut vielä yhtään mutta tosin testi tehtiin pyörällä
ja hiihtotesti kertoo ehkä enempi kauanko tarkenee
Vähän out of business mutta tietääkö joku onko tuo Yokon YQR-pikalukitushihna samaa standardia kuin muinainen Yokon integroituhanskakahva? Löytyis nimittäin kisatason sauvat tuolla vanhalla kahvalla, mutta ikävä kyllä hanskoja ei enää saa mistään, vaikka onkin loistavasti toimiva keksintö. Jos ei käy niin täytyy tilata jotkut toiset kahvat ja hihnat noihin sauvoihin.
http://www.haijaa.fi/liitetiedostot/...auppa/1498.jpg
Kyllä tuo irtohihna käy samaan sauvaan kuin hanskassa oleva lipakekin.
Alkaa olemaan Varsinais-Suomessakin lunta niin paljon, ettei kivet kolise enää suksenpohjiin. Tänään avasin vanhan 10 km kilpaladun umpihankeen. Aivan sikasiistiä päästellä 270 cm pitkillä Peltosilla pitkin koskemaattomia pintoja. Latuniilot vaan katto epäuskoisina perään, että ei tuonne voi hiihtää. Joku oli yrittänyt pikkusuksilla seurata mun jälkeä muutaman sata metriä, mutta luovuttanut ja kääntynyt takaisin. heh...
Onko kokemuksia pitopohjasuksien "sisään-ajosta"? Voiko sitä nopeuttaa esim messinkiharjalla tai karhunkielellä hankaamalla?
Olisko muilla jotain ideaa miten ratkasta sellainen pulma kun jalat on hirveän erikokoiset, ja monot tottakai valittu sen isomman jalan mukaan niin jalka pääsee elämään siinä väljemmässä monossa. Todella inhottava hiihtää kun pitää keskittyä siihen ettei jalka pääse liikkumaan monossa. Toiseen monoon pohjalliset? minkälaiset? Käydä vaihtamassa pienemmät monot ja koittaa suutarilla venyttää toista sopivan kokoiseks? Vai vaan ostaa kahdet monot?
Hello.
En tiiä onko oikea topikki, mutta toimiiko tänä vuonna Tour de Skin katsomisessa nettistriimi + yle puhe? Jos ja kun toimii, niin mistä löytyis se striimi?
PlusTV kusetti niin pahasti viime kerralla, etten halua rahojani laittaa siihen lafkaan enää koskaan.
Hankikantoa ... wow
Pohjallisella voi pikkusen pelata monon kanssa. Sitten joissakin monoissa on kiristettävää mallia akillesjänteen ympärituleva lenkki. Näillä toimenpiteillä voidaan puhua noin puolesta numerosta. Jos yhtään helpottaa erikokoisiin jalkoihin monon ostoa.
Koitan siirtää voiteluketjusta tälle puolelle.
Meillä on vaan eri lähestymistavat, mutta sama päämäärä. Tai ainakin toivotaan samaa tulosta. Mä olen vain vähän eri mieltä siitä, mikä on korkea syke suksilenkillä. Tulin just hiihtämästä ja 2:50 tuli hiihdeltyä kevyesti keskisykkeen ollessa 144 (aerobinen kynnys vai mikä ventilaatio 1 kynnys onkaan, on viimeksi mitattu pyörällä 152). Pyörällä toi sama syke 2:50 ajan on kova syke mulle ja pitää työntää ihan kunnon teholla, mutta suksilla eri tekijöistä johtuen ei ainakaan tunnu mitenkään pahalta.
No ei nyt sentään täysii, vaan resurssit tehokkaimmin käyttäen.