Alkujaan tämän lähetti
El-Carpaso
Mä sen verta lisäisin tuohon, että laihiksella monella homma kaatuu liian pieneen ravintoaineiden saantiin. Tässä olen kuullut aika paljon viime aikoina tarinoita laihdutuskuureista, joissa vedetään lounaalla parin desin kasviskeitto ja muutenkin tiputetaan kalorit todella pieniksi. Se ei yksinkertaisesti toimi. Mikäli aikoo laihduttaa ja sen lisäksi vielä urheilla on proteiinin saannista pidettävä huolta ja sitä on peräti korostettava. Mulla kroppa ilmoittaa välittömästi jos proteiinia ei ole saanut riittävästi ja sitten alkaa se pohjaton nälkä joka saattaa kestää päivätolkulla. Tällä uudella menetelmällä proteiinia tulee syötyä 130-150 grammaa päivässä (mikä on yhä vähän jos vertaa todella aktiivisen urheilijan suosituksiin) eikä nälkä ole enää pohjaton vaan menee ohi normaalisti syömällä. Proteiinin riittävä saanti ehkäisee lihaskatoa ja mahdollistaa jopa lihaksen kasvattamisen kalorivajeen aikana.
Olen myös huomannut, että tosi hyvä tapa saada riittävästi proteiinia terveellisesti on vegaaniset proteiinivalmisteet kuten nyhtis, härkis, tofu, seitan jne. Näiden kanssa rasvaa tulee kohtuullisesti proteiinimäärien pysyessä korkeina, eikä näistä tule lihan haittavaikutuksia (ongelmat suoliston toiminnan ja syöpäriskin kasvamisen kanssa). Vegaanisten proteiinien kanssa on vain syötävä korostuneen monipuolisesti, että saa riittävästi kaikkia olennaisia aminohappoja. En toisaalta ole vegaani (vielä, ehkä joskus...) ja saan aminohappoja sekä maitotuotteista, että siitä rajallisesta lihamäärästä mitä nykyisin syön. Paras tapa kasvisruuan kanssa aminohappojen saantiin on yhdistellä proteiinilähteitä, eli tofun kanssa nyhtistä ja papuja jne.
En itse juuri välitä lihan korvaamisesta pelkillä puhtailla kasveilla (pavut, herneet), koska tällöin ruuasta jää uupumaan se täyteläisyyden tunne, jonka liha tuo aterioihin. Tämä korvaantuu juurikin noilla jalosteilla. Esim. voissa kullanruskeaksi paistettu marinoitu jalotofu, johon paljon pippuria päälle, voittaa mennen tullen kaikki kaupan valmiit marinoidut kuivat lihakäntyt. Oikeastaan jos aikoo tehdä parempaa lihasta, on se tehtävä korkearasvaisista leikkeistä (kassler, paistileike, entrecote) ja marinoitava itse.
On itseasiassa jopa aika vapauttavaa, kun lihasta on tullut erityinen luksusruoka. Jos meillä tehdään lihaa, se tehdään sitten kunnolla eli kunnon rasvainen maukas pala johon lihan makua tukevat mausteet päälle. Muuten mennään aika pitkälti kasvisravinnolla. Keskinkertainen liha tuntuu kauhealta tuhlaukselta ja luonnonvarojen haaskaamiselta.
Huh. Tulipas hirveää hippipaskaa. Sori siitä :D