Ei niitä kellään ollut vielä 90-luvun puolivälissä, paitsi mulla, kun tykitin keskustan läpi liki päivittäin, ei kyllä kukaan tullut ohikaan.
Hyvä tuo streetview. Ihan klassinen esimerkki siitä että autoilija ilman muuta väistää. No aika monet biimerikuskeista on mulkkuja...
Hah, no nythän se selvis mikä IncBuff:a korpeaa meikäläisessä. Kun liityin foorumille MULLAKIN OLI BMW. Ei kylläkään ole enää ja en ajanut sillä kuin mulkku, ainakaan ihan joka paikassa.
Ja minähän sotken pyörineni, siis nojapyörineni, ihan niissä kaupunginosissa kuin mua miellyttää tai tie vie. Ei paljoa heilauta onko se IncBuff:n pesimäreviirillä vai ei. Tai että sattuu olemaan mulkkuja BMW-kuskeja liikenteessä.
En suosittele sitten törmäilemään, siitä ei hyvä heilahda...
Musta on jotenkin helpompaa ku kävelijät eivät lähde väistelemään vaan se olen minä joka väistän. Näin vältämme sen, että molemmat "väistävät" samaan suuntaan. Yleensäkin nopeampi väistää hitaampaa.. 99% ajasta minkä vietän pyörällä tai kävellen liikenteessä sujuu ilman mitään ongelmia. Tuohon 1% mahtuu vastapuolen ja minun koheltamiset. Lähinnä piittaamattomuus ja mulkkuus korpeaa ehkä eniten, ei niinkään sattumukset ja ajattelemattomuus.
http://www.youtube.com/watch?v=AaHuFIpVHc0 JUMALAUTA MITEN SE RÖPPYYTTÄÄ!! hyrskynhyrskyn
Kiitos tästä muistutuksesta, miten meitä on todellakin moneen junaan ynnä muihin kulkuvälineisiin - ja valitettavasti osan kohtalo on jäädä asemalle tai muuhun lähtöpisteeseen. Niin sitä tämänkin valtion sisällä eletään aivan täysin eri maailmoissa, eikä siis ihme, että liikenteessäkin sattuu ja tapahtuu yhtä jos toista.
Niin...suurin osa on sellaisia vellihousuja jotka eivät uskalla ajaa ajoradalla kun ne kauheat autot pörisevät siellä. Eivät ne autot päälle aja...ei ajanut tänäänkään taksi kun ajelin tyhjää bussikaistaa Itsenäisyydenkadulla kaupunkiin päin. Torvea tosin piti soittaa takana vaikka ajoin 40 km/h (rajoitus on myös) ja viereinen kaistakin oli tyhjä. Osasi kuitenkin ohittaa minut sitten sitä kautta. Asematunnelin jälkeen valoissa näytin taksikuskille kädellä merkkiä "lisää vauhtia" Taksikuski oli nainen ja avasi ikkunan ja rupesi selittämään jotain. Mä en vaan aamuisin jaksa kuunnella jonkun leveäperseisen amatsonin tarinoita jolla taksiasu kiristää jo valmiiksi ja rekkamiehen pastilli pyrkii nenästä ulos..
Pitkästä aikaa tuli taputeltua takapaksia, kun oikealle kääntyvä kanttura tuuppasi yllättäen kolmion taakse pysäytetyn sitikkansa keskelle pyörätien jatketta ollessani n.5 metrin päässä.:mad:
http://metro.fi/paakaupunkiseutu/uut...Kboksi_news_p3
Soitat tai ei, niin pieleen menee. Metro, tuo hienon uutisoinnin suurlähettiläs...
Ajelin siinä Ruoholahden metron taksitolpan kohdalla pyörätiellä kun kadulta kurvasi taksi eteen. Tolpalla ei ollut tilaa niin änkesi siihen. Jarruttelin ja katselin ehkä vähän pitkään. Kuski pomppaa autosta ja aloittaa suunsoiton: "Tuunko taluttaa sun pyöräs tosta ohi, jos et saa itse mahtumaan." yms. Oikein harmittaa kun aivot oli hitaalla ja ei tajunnut antaa pyörää sille ja hypätä sen pirssiin ja sudittaa se sinne kadun puolelle. Olis menny hienosti fifty/sixty.
Tän viikon saldoa:
-Autojono pysähtynyt jatkeen päälle puskuri puskurissa kiinni. Eikä ne siitä mihinkään päässyt, kun risteävällä kadulla vilkas liikenne.
-Pyöräilijä räkäisi limat päälle ohitustilanteessa. Olisi ihan suotavaa, että räkäisee oikean, ei vasemman, olan yli. Siis jos ei osaa räkäistä alaviistoon.
-Kääntyvä auto pysähtyi päästämään minut jatkeen yli. Ystävällistä. Juuri ennen jatketta valot vaihtuvat punaiselle (ei vilkkuvaa vihreää), enkä enää mitenkään voi pysähtyä ja ajan läpi. Tästä mersumies hermostuu ja aloittaa soittokonsertin.
-Ajoradalla (ei kelviä) pysäköityä autojonoa ohittaessa joku äijä päätti heittää oven auki juuri kohdallani. Onneksi oli sen verran etäisyyttä, että jäi muutama sentti väliä. Eipä tuossa olisi ehtinyt mitään tekemään. Pakkoko se ovi on heittää voimalla auki saranat paukkuen? Pahoitteli sentään.
-1000 jatkeelle pysähtyjää ja pyörätiellä hortoilijaa.
Näistä kannattaa muistuttaa pyöräilijöitä. Ajakaa aina keskellä kaistaa, jos tien reunassa on pysäköityjä autoja.
Samoin siitä, että bussista ulostautuvat eivät koskaan osaa varoa pyöräilijöitä. Itsekin tänään poikkeuksellisesti bussilla töihin tullessani kävelin Kehä I:n Maarinsillan pysäkiltä suoraan keskelle KLV:tä katsomatta sivuille. Onneksi alamäkeen hyvää vauhtia ajaneet pyöräilijät osasivat varoa. Hävetti. Anteeksi. Missä muuten menee "bussista poistuvan" ja "pysäkiltä KLV:lle tulevan" jalankulkijan raja?
Ehdottomasti näin. Tuossa tilanteessa (kapea keskusta-alueen katu) piti ajaa vähän liian lähellä pysäköityjä autoja vastaantulevan liikenteen vuoksi.
Yllättäen aukeavien ovien lisäksi noissa tilanteissa saa varoa autojen välistä syöksyviä jalankulkijoita. Ilmeisesti korvakuulolla päättelevät, ettei ajoradalla ole liikennettä, kun tuskin auton eteen samalla tavoin pomppisivat?
Kai tästä joku ennakkotapauskin löytyy, jos jaksaisi kaivaa. Mieleeni tuli tilanne, jossa tulen bussista, pysähdyn pysäkille kaivamaan kännykkää repusta/sytyttämään tupakkaa/tms tyhmää ja sen jälkeen lähden normaalisti silmät ummessa KLV:n poikki. Ehkä niin, että jos bussi on vielä näkyvissä, niin silloin pyöräilijästä tulee automaattisesti syyllinen.
Ei kai kukaan sinua lukuunottamatta ole niin pässi, että kuvittelee muiden ajavan tahallaan toisiaan päin. Kyse on vain ja ainoastaan syyllisyydestä siinä ikävässä tilanteessa, että törmäys tapahtuu. Siitä kai saa keskustella?
Katuenduro? Kuullostaa vähän ristiriitaiselta ..
Olen katsonut että katoksella varustetun pysäkin pysäkki-alue ei ulotu kelville joka kiertää katoksen takaa. Silloin taas kun katos tai pysäkkitolppa on toisella puolella kelviä kuin laituri, on kelvin alue pysäkkialuetta.
Tapauksessa että on vain pysäkkitolppa, on vaikeampi tulkita onko vastaava pysäkkialue erillinen vai osa kelviä. Näiden pysäkkialueiden merkkaaminen katumerkinnöin toisi lisää turvallisuutta.
Myöskin siinä vaiheessa kun bussi on poistunut pysäkiltä, ei kukaan enää ole siihen nousemassa tai poistumassa. Bussin lähestyessä tapahtuvat poukkoilut ovat yleisimpiä, niiden varalta pitää jatkuvasti olla varuillaan.
Kävin kaupungissa, takaisin tullessa seututien laitaa ajaessani takaa tuli auto joka meni todella läheltä, sen meno oli sellaista, että hädintuskin kesti kaistalla ja todella usein piennar pölisi, vähän säikäytti.
Mulla oli kumminkin sellainen turvakeltainen sadetakki, että ei voi olla näkemättä.
Kelvillä ei mitään eriskummalista sitten tapahtunutkaan, päiväkotilasten lauma/ryhmä kulki ja ohjaajat ohjasi, lapset totteli ja hienosti kaikki mahduttiin samalle väylälle, mahdottoman vähän liikkujia, kaupungissakaan oli.
Ai niin, olihan yksi hölmö juttu, sellainen parkkialue, jonka laidassa yhdistetty jalkakäytävä ja pyörätie, joka ei ole korotettu vaan vain viivalla erotettu. Kauppa, jonka parkkialueesta on kyse, on kasannut myytävää multaa lavoille siihen kelvin päälle, joten pyörällä pitää kiertää isojen autojen parkkipaikkojen ja parkkialueen ajoväylän yli nuo esteet. En tiedä tosin olisiko pitänyt kiertää ennemmin nurtsin kautta, mutta kunhan nyt jostain törmäilemättä ja vaaratilanteita aiheuttamatta pääsee.
Katsoin gps logista ja näköjään itse ajelen kaupungin kelveillä 11-12km/h, sitten pyörätien jatkeilla, kun olen havainnoinut tien olevan vapaa tempaisen parilla polkaisulla 20km/h luokkaan ja taas vastapuolella jatkan sitä 11-12km/h vauhtia.
On ihan pätevä näillä seututeilläkin, kunhan varoo ettei rengas tartu asfaltin halkeamaan. Kelvit täällä on kuin biljardipöytä, mutta hyvin kapeat ja korkeat.
Asfaltin reuna on täällä usein murentunut ja halkeamia niin, että pitäisi keskelle autokaistaa väistellä noita, mutta sielläkin on sitten niitä ihmeen patteja ja poikkipäin kulkevia halkeamia, syvä lautanen näyttää matalalta jos vertaa pyörän urien syvyyttä paikoin, 50mm melkeinpä minimi renkaan leveys ja maastopaineet, jos mukavuutta haluaa, itse ajelin tänäänkin kyllä 5 barin paineilla, tarpeeksi kovaa kun ajaa niin ei se niin pahasti täräytä.
Niin tai huumeissa, noita on täällä paljon, kun täällä ei ole poliisia, paitsi kerran kuussa kun ajavat ohi arkipäivänä. Eräänkin kerran oli sellainen autoilija, että se toistuvasti peruutti pahki liikenteenjakajaan, auto sammuili välillä ja touhu oli melkoisen erikoista, mutta ei poliiseja saanut silti paikalle, soitti ne kyllä muutaman tunnin päästä että mikä on tilanne, mutta eihän siinä sitten mitään enää voinut.
Siksi minä ajelen mieluummin karhujen ja hirvien seassa metsäteitä, ne on toistaiseksi juosseet mua karkuun eikä käyttännössä ole vaaraa että tulisivat päälle.