Olen tämän vuoden ajellut pääasiassa Racing Quatro CX:llä ja pitänyt niistä. CX-versiossa on napojen suojaus astetta parempi kuin maantielle tehdyissä.
Printable View
Olen tämän vuoden ajellut pääasiassa Racing Quatro CX:llä ja pitänyt niistä. CX-versiossa on napojen suojaus astetta parempi kuin maantielle tehdyissä.
Onhan Zondat joitain 100 grammaa kevyemmät, joten ei siinä ihan rahat hukkaan mene. Zondasta kevyempään kiekkosettiin joutuukin laittamaan enemmän paalua pinoon. Tällaisen 95 kiloisen keijukaisen alla ovat Zondan pysyneet suorina vaikka muutamaan isompaan asvalttikuoppaan on tullut vahingossa täräytettyä.
^ +1
Zondat on mulla treenikiekkoina Campan Neutronien lisäksi. Hjuvat, erityisenkin hjuvat. Jos mietit hintaa, niin aavistuksen halvemmalla täältä: http://www.velo-motion.com/Race-Comp...cher::216.html
Se on maailman helpointa hommaa. Ei kannata sitä puolta jännittää. Tänään juuri irroittelin tufon teipillä teipatut tuubit vanteilta ja homma oli helppoa. Siistiä ja nopeaa. Eikä jäänyt liimajämiä vanteeseen. Se on taktiikkalaji ;)
Varmaan ne saa paikoilleen liimattua tai jos ei saa niin ostaa renkaat kivijalasta niin saa liimattuna... Mutta miten sitten lenkillä, kun rengas puhkeaa? Kuinka hankalaa on vaihto? Ja eikö sellaisen varatuubin kuljettaminen ole hivenen hankalaa kun ei ne aivan pieniä ole taiteltuinakaan.
Paikka-aineet varmaankin auttavat, mutta ainakaan itse en uskaltaisi ilman varatuubia ajella. Tulee melko kalliiksi ajella taksilla kotiin, jos ei paikka-aine tehoakaan.
Kerros liimaa varatuubiin ja taiteltuna satulan alle. Ei se paljoa tilaa vie. Kyllä ne irti saa vanteelta jos siihen tulee tarvetta. Mä jännittelin kovasti tän tuubihomman kanssa, mutta taisi olla turhaa. Rengasvalinnallakin voi vaikuttaa paljon siihen miten paljon joutuu veivaamaan noiden kanssa.
Kaksi kesää ajellut tuubeilla sekä cyclolla että maantiellä +5000 km vuodessa. Kerran piti laittaa paikkapullolla aineet sisään ja toisen kerran vaihtaa tuubi. Vaihto on nopeampi kuin avokkaan vaihto. Litkuja en ole enään jaksanut etukäteen laittaa varsinkinkaan noihin missä sisäkerros lateksia. Ja routareikään ajo ei siis yleensä riko tuubia niinkuin avokkaan johon tulee käärmeenpurema. Lisäksi ne ei räjähdä kerralla tyhjäksi kuten avokkaan sisurit mulla joskus tehnyt. Liimaamisen olen jättänyt kivijalkaan kun ne tekee sen kympillä/kiekko. Putsata niiitä kehiä ei aikuisten oikeasti tarvi ikinä, se on hifistelyä.
Valitse tuubiksi joku tufon vesiletku jotka ikuisia tai jos haluaa rullaavampia pistosuojattuja niin veloflex arenberg/roubaix, tai vittorian pavet.
Takatuubeja menee kaksi kesässä kulumisen takia tonnikeijulla ja etutuubit kestää niin kauan että tekee jo mieli vaihtaa uutta.
Minulla ei ole tuubikokemusta vielä kuin 1,5kk ja noin 1500km, mutta sen perusteella olisin kirjoittanut ihan samoin. Taidan tosin teipata renkaat kehälle liiman sijaan ja tehdä sen itse.
Hyppäys avosta tuubiin tuntui samalta kuin vaihto sisärenkaista sisärenkaattomuuteen maasturilla. Etukäteen pelottaa ja arveluttaa, mutta lopulta käyttöönotto on helppoa kun sen tekee huolella ja käytössä hyödyt kumoaa haitat selkeästi. Sitä päivää tässä odotellaan kun tuubi puhkeaa paikkauskelvottomaksi mahdollisimman kaukana kotoa. Ajossa kulkee mukana pelkkä minipumppu jolla ei montaa taikatemppua tehdä.
Zondat matkalla! Kiitos kaikille avusta.
Kysympä nyt kun ei ole kokemusta kiekkopäivityksistä maantiepyörään, niin onko nuo yllämainitut Zondat minkä kertoimen verran paremmat kuin esim. Shimano R500 kiekot? Entä jos budjetti olisi 600-800e mikä olisi sitten se "parhain". Entä kuinka selvästi ajossa huomaa eron esim. zonda vs 600-800e "parhain" kiekko ?
Mulla on käytössä Shimpan R500:t, Shimpan RS-20:t (vastannevat suht. hyvin Zondaa, Zonda todnäk on piirun parempi) ja Fulcrum Racing 1:t (600-800 egen hintaluokka).
Ero R500:n ja RS-20:n välillä on selvä. RS-20 on huomattavasti jämäkämpi ja rullaavampi kiekko. Ero RS-20:n ja Racing 1:n välillä on sitten jo merkittävästi pienempi, joskin kyllä niidenkin välillä eron huomaa.
Paras vastine rahoille lienee juuri tuossa Zondan hintaluokassa. Voisin jopa luvata jonkin sortin ahaa-elämyksen R500:n jälkeen :-)
Avokiekkoihin ei kannata laittaa enempää rahaa kun mitä Zondat (tai vastava Shimano/Mavic) maksaa. Jos laittaa rahaa lisää niin kannattaa hankkia sitten tuubikiekot ja kuitukehät (Campa Bora tai joku Mavic, Zipp yms.). Silloin ajotuntuman huomaa myös ajossa, ei lompakossa.
Raha on niin kovin suhteellista, jollekin tuo on vähän ja jollekin taas paljon.
Millähän perusteella ?. Oletko ajanut itse levyjarrullisella maantiepyörällä tai cyclolla sateella. Itse olen ja ainakin Sram Redin hydyjarruilla varustetuilla kiekoilla alkaa sellainen kihnutus ja kilkutus kun hiekka kerääntyy
jarruihin että oksat pois ja palojen etäisyyttä ei lenkillä voi säätää.. Voihan olla että kyseessä on Sramin erityisominaisuus tai ne on säädetty päin persettä mutta en ole ollenkaan vakuuttuunut että levyjarrut valtaavat tulevaisuudessa markkinat maantiepuolella. Asia voi olla toinen jossain Alpeilla jossa jäähdytysominaisuudet ovat must mutta suomessa ?.
Nykyisillä 6800 ultegroilla ja redien vannejarruilla millä minä ajanut on jarrutus tuntuma ja pito vähintään riittävä sekä alu- että kuitukiekoilla. Onhan Redin hydyt tehokkaammat etc. mutta ero ei ole minulle millään lailla merkittävä jotta sillä perustelisi paino ja hintalisää. Ainoa kombinaatio jossa levyt selkeästi tuovat etua on cx+hiilarikiekot+paskaiset olosuhteet joissa ei tarvitse pelätä jarrupintojen kulumista kuiduista.
Pitääkö tuon Zondan vapaaratas samanlaista ääntä kuin Fulcrum:n 5? Vai olisiko lähes äänetön?
-Make
Campan vapaarattaat ovat pääasiassa äänekkäitä.
Hyvä puoli Zondissa vrt mallistossa edullisempiin on etteivät tarvitse vannenauhaa, vanteissa vain yksi reikä, ventiilille.
Myyntinimike: MoMag
http://www.campagnolo.com/WW/en/Technologies/momag
Sent from my iPad using Tapatalk HD
Mulla on Mavicin Cosmic Carbone SLS:t. Nekin on ok kiekot (pitää hauskaa suhinaa, 70kmh vauhdissa jo varsin kovaa ääntä), vaikkakin hiilikuituinen spoileri on melko hepponen. Ovat kevyemmät ja halvemmat kuin nuo Zippit. Fun-Cornerista 799e. Shimanon Dura-ace C50:t on myös pätevän oloiset mutta selvästi kalliimmat.
Zondista kysymys: Tubeless kiinnostaisi, mutta tavallisen mallin hinta alkais houkuttavasti olla hlökohtaisella mukavuusrajalla.
Mitä käytännön eroa mahtaa olla ns. tavallisella ja myös tubelesina toimivaksi mainittavalla 2-way fit mallilla?
Molemmat on ilman vannenauhaa, spekseissä gramman ero takakiekoissa, eri tuotenumerot.
Tavallinen: http://www.bike-discount.de/en/buy/z...-shimano-82975
2-way fit: http://www.bike-discount.de/en/buy/z...-way-fit-88953
Ainoastaan tällaisen kuvan löysin, jossa näkyy jonkinlaset olakkeet tjsp profiilin pohjalla jossain Campan 2-way fit -mallissa: http://www.blog.planetcyclery.com/wp...WF_207x178.jpg
2-way fitissa saa raskaamman vanteen, jolle on syvemmän rengasuran seurauksena vaikeampi asentaa avorenkaita. Bike-Discountin ilmoittamat painot lienevät virheellisiä, painoero tavallisen ja 2-way-fitin välillä on selvästi suurempi kuin yksi gramma.
Minusta tubeless maantiekoissa on ratkaisu etsimässä ongelmaa, joten 2-way on turhaa painolastia jos ei ehdottomasti aio siirtyä tubeleksiin.
Osaako joku sanoa minkälaiset ovat Ritchey WCS Protocol -kiekot verrattuna nykypäivän keskihintaisiin avokiekkoihin?
Noilla olen tyytyväisenä ajellut puoli vuosikymmentä paremmasta tietämättä. Nyt on maantiepyörä päivittymässä uuteen ja kiinnostaisi saisiko kiekkoihin panostamalla mitään etua noihin vanhoihin kiekkoihin verrattuna.
Riippuu mitä tarkoitat keskihintaisella. Mitään konkreettista parannusta Protocoleista toisiin 300-500 euron alu-kiekkoihin (esim. Zondiin), vaikka sitten viisi vuotta uudempiin, tuskin pystyt havaitsemaan. Tonnin hintaluokassa voisit toki katsella syvän profiilin hiilarikeikkoja, jotka ainakin tuntuisivat erilaisilta.
Tarkan markan neuvoni on, että jos Protocoleissa ei ole mitään teknistä vikaa, niin niissä ei myöskään ole hirveästi päivitettävää. Tunnesyistä kannattaa valita kiekot, jotka sopivat parhaiten uuden pyörän väreihin... ;-)
Nimenomaan tuollaista 300-600 € hintaluokkaa meinasin. Taitaa olla niin, että Protocolit jää pyörimään alle.
Melko neutraalithan nuo on tyyliltään, mutta taitavat olla ainoa ei-italo-osat kokoonpanossa.
Meinasin tilata ns kiinankuitu tuubikiekot Trekkiin. Ajatus oli että kehä voisi olla 38mm profiili ja 25mm leveänä.
Napa vaihtoehdot ovat joko Powerway R36 tai Novatec 291/482. Onko noiden napojen välillä suurempaa eroa kumpi kannattaisi valita ?
mulla ei ainakaan ole novatecin 482:sta valittamista. tuntuu kestävän ja sopivia teollisuuslaakereita pitäis saada autotarvikeliikkeestä. ja on tarpeeksi leveällä pinnanreiät että saa suht jäykän kiekon. vapaarattaan äänikin on melko maltillinen.
Näistä Novateceistä ei mutta mutta muista kokemusta on. Soivia perusnapoja joihin Fillariosa mieluusti toimittaa uusia laakereita.
Oon tässä kattellut uusia kiekkoja ja tietty surffanu netissä hulluuteen asti, no Chris King r45 navat, XTR Alpha 340 vanteet ja DT SWISS comp pinnojen (32kpl) kanssa on noussut listan kärkeen.
Onkohan noista kompenenteistä kellään mitään omakohtaisia kokemuksia? Kotimaisilla sivuilla CK navat ei tunnu olevan kovinkaan yleiset. Maailmalla keskusteluja on tiettu paljon, mutta jäin ihmetteleen miks ei meillä...
-Vitsku
^Noi Chris Kingin navat kustantaa yli 600€. On varmaan helvetin hyvät ja köyhälle on kaikki kallista, mutta tuohon hintaan napojen tulisi liikuttaa pyörää suurinpiirtein ilman polkemista että itse olisin kiinnostunut. Eli panos-tuotos suhde on maantiepyörän napoina vähän heikko.
Onhan ne arvokkaat, vaan satuin saamaan houkuttelevan tarjouksen niistä.
Aiemmin himoitsin D-A 9000 c24 kiekkoja, vaan ylipaino on ylivoimaa sanonta ei ole kuuminta hottia kiekkokaupoilla...
Tuolla setillä oltaisiin aika saman painoisessa setissä ja pinnojakin olisi aimo läjä.
Sillä tässä nyt tyhmä rupes kyseleen viisaamilta et astuuko paskaan tuolla setillä?
Mä laittaisin cx rayt pinnoiksi