The Säännöt.
Printable View
Miten se pisteytys menee jos ohittaa jonkun 2 kertaa? Joo, tiedän reittivalinnoilla voisi vaikuttaa tuohonkin :)
TMT:ssa ei ole mitään pistesijoja, piste. "Jos sinut ohitetaan, olet hävinnyt."
Voi olla. Tai sitten ei. Kysehän on kuitenkin pohjimmiltaan siitä kenellä reisissä riittää ympärysmitta eikä siitä kuka tohtii ajaa kuolemaa uhmaten mannerheimin poikki.
Ohituksen kuittailuista olikin Velominatin säännöissä, jotka tietysti menevät kaikkien muiden ohjeiden edelle.
Lähetetty minun SM-A310F laitteesta Tapatalkilla
Ei, vaan siitä kuka häviää ja kuka ei. Häviö on häviö vaikka joku uhmaisikin kuolemaa aiheuttaakseen sen.
TMT:ssä on vain yksi sääntö, joka on kerrottu yllä. Voit mennä polkemaan omaa kisaasi jollain kerettiläisillä säännöillä, mutta älä sitten ihmettele jos sinut kuitataan Mannerheimintien valoissa räkäisen naurun saattelemana.
TMT:ssä voi vain hävitä ja kaikki häviää. punkt. Kaikki muu on selittelyä. (Minäkin opin tuon monen selittely-yrityksen jälkeen)
Hävisin.
Kohtasin todellisen mestarin, alistajan, keski-ikäisten miesten itsetunnon murtajan. Tyttö ohitti loivassa ylämäessä. Mummiksella. Ilman käsiä.
Minäkin kohtasin itsetunnon murentajan. Ajoin eilen krossarilla kotiin tasaista 35:ttä, kun maasturi liimautui hetkeksi kantaan ja ohitti heti, kun pyörätiellä oli tilaa. Maasturi, täysjyystö! Ja kevyesti ohi! Ehkä hiukan lohtua surussa toi nenä. Haistoin, että sähkömoottori käryää aika lailla, kun siitä yritetään saada irti enemmän kuin mihin se on suunniteltu.
Eilen ohitin vähän vanhemman lenkkeilevän cyclokuskin ylämäessä. Mäen päällä varjo jo vilahti ja päätäni kääntämättä lisäsin maasturini vauhtia alamäkeen. Alhaalla piti kääntyä risteyksessä vauhdilla vasempaan, mutta alas! Cyclokuski blokkasi kääntymiseni ja jouduin hidastamaan ja häviö oli taaskin käsissä.
Maanantain nöyrryin naiskuskille jonka reittivalinta yllätti kun jouduin pitkäksi aikaan liikennevaloissa odottamaan ja löysin hänet ohituksen jälkeen myöhemmin uudelleen edestäni. Kirottua.
Aamulla joku Giant cyclo (vai oliko maantiepyörä, en oo varma) ohitti kehäykkösen alituksen kohdalla Hämeenlinnanväylän pyörätiellä ja karkas horisonttiin lyhyessä ylämäessä. En haistanut muuta kuin pölyä. Niin selvä tappio kuin olla ja voi. Jos ajat noin kaikki ylämäet niin kuntosi on julmettu ja reisiesi kuva on sanan WATTI kohdalla sanakirjassa.
Pitääkö muuten olla työmatka että saa maistaa tappion karvasta kalkkia? Eikö riitä että on itse liikkeellä maantiepyörällä tai muuten urheilullisen näköisellä pyörällä liikkeellä tai edes lycraan pukeutunut ja ohittajalla on alla hybridi tai muu arkikäyttöön tarkoitettu pyörä ja päällä tuulipuku tai ainakin säähän nähden aivan liian paljon vaatetta?
Eikö? Entä jos ei voi olla huomaamatta että ohittaminen on selvästi vaatinut vauhdin parantamista ja lisäponnistusta?
Tämän paikaansapitävyydestähän voitaisiin argumentoida kauankin, mutta jos TMT niin Häviö.
Häviö.
Tänään hävisin. Ensin joku juippi veti punaisia päin, ja toiseksi maalinousussa joku kinnersi ohi, huomasin vasta vähän ajan päästä tarakan alle sijoitetun akun... karvasta kalkkia kahdesti siis.
Työmatkat on monella lyhyempiä kuin kuntolenkit ja lenkiltä palaavan heijastimettoman "kilpapyöräilijän" ohittaminen maastopyörällä ei lievitä vähyyden tunnetta samalla tavalla.;)
Jos sellainen taas aiheuttaa HÄVIÖN, voi sitä yrittää selittää itselleen sen nopeammalla kalustolla,
joskin turhaan.;)
Viime viikolla joku hiillosti sähköpyörällä lyhyellä syheröpätkällä kaupungissa. En halua semmoista raskasta p*skakasaa päälleni jos mutkassa tulee äkkijarrutus. H*lvetin sähkömopoilijat...ja näyttää silttä, että ihan kuin runkoon olisi ruuvattu kiinni leivänpaahdin keskiön tilalle..on ne huvittavia :D
Ohittajat voi laskea yhden käden sormilla ja oma kehu ei haise tässä yhtään:rolleyes: työmatkalla ajan limiitin rajoilla jatkuvasti ja jos joku on oikeasti tulossa ohi, niin lähden heti eri suuntaan ennen kuin ohitus ehtii tapahtua. Useamman kerran olen tästä syystä joutunut ajamaan työmatkaa yli 40 km viiden kilometrin sijaan;)
Mulle ei yön yli nukkumisen jälkeenkään ole selvinnyt minkä paikkaansapysyvyydestä tuossa puhut.
Mutta itse olisin valmis laajentamaan sääntötulkintaa siten että häviön voi kokea myös silloin kun itse ei ole työmatkalla (vaan ns. kunto- tai urheilulenkillä tai sen siirtymällä) mutta ohittaja joko on tai on sen näköinen että voisi olla työmatkatempokuski.
Yleensä siitä että vauhti ohituksen jälkeen hidastuu huomattavasti. Muutenhan on kieltämättä joskus vaikeaa erotella ohitustarkoituksessa tehtyä ponnnistelun lisäystä ihan sattumalta tai muusta syystä suoritettuun.
Joskus voi myös tehdä havaintoja TMT-kuskin aiemmasta vauhdista, Ainakin silloin kun ensin ohittaa TMT-kuskin ja sitten pienellä viipeellä tulee tämän toimesta ohitetuksi ollaan melko varmalla pohjalla.
PS Kysymykseni lähti siltä pohjalta että kun tulee ohitetuksi ohittajan sitä mitenkään tavoittelematta tai siihen pyrkimättä, ei itsekään koe mitään erityistä tapahtuneen mutta kun ei voi olla huomaamatta että ohittajalle kyseessä on ns pieni voitto - olkoonkin että se on täysin illusorinen ja täydelliseen sääntöjen ymmärtämättömyyteen perustuva - niin jotenkin olisin taipuvainen ajattelemaaan että täytyyhän sen olla edes häviö (vaikkei siis itse olekaan työmatkalenkillä):
Kypärän takia tulee ihan selkeästi turpaan.
Just pari päivää sitten palailtiin metsälenkiltä (ei siis oltu varsinaisesti tmt:ssä mukana) niin joku hipsteri veti vanhalla 26" tarjoustalotäpärillä ohi niin että tangossa kolisseen u-lukon takia korvissa soi vieläkin. Eikä ole kuin pari viikkoa aikaa, kun silloinkin maastoporukkalenkin siirtymällä hybridikuski veti kammet bumerangeina ohi pyörätiellä. Nämä molemmat voittajat siis ilman kypärää, joten sen käyttäminen voi olla monessa tappiossa yksi osasyy. Siis nimenomaan osasyy, pääsyyllinen on tietenkin hävettävän paska kuski.
Eli pyörä pitää viedä kotilon katolla kauas sivistyksestä ja siellä "maantien rauhassa" on vapaa TMT-opportunisteista ja heidän aiheuttamastaan mielipahasta ;)
Jos olen oikein ymmärtänyt, vasta ohitetuksi tuleminen on häviö. Eli jos saan blokattua yritykset tai miutoin hiekoitettua vastustajan etenemistä, vaikka heittämällä kapuloita rattaisiin, säilyn voittajana? (ajan harvoin ihmisten ilmoilla, joten olen lähes poikkeuksetta se ohittava osapuoli, paitsi eettisen dilemman mukaisissa tapauksissa olen pakotettu häviöön tai ainakin pysymään perässä)
nih..
Joo, elikkäs huomenna fätbikellä töihin niin antaa mennä ohi mummojen ja trikootempoilijat.
Sitä mä vaan mietin, että millonkohan häviämisestä tulee trendikästä. Pääsis trendsetteriksi.
Testasin faetbiken tmt:ssa ja ei kukaan tullut ohi, ohitin kyllä monta mankeloijaa mutta veikkaan että kellonajat ja lauantai olivat minun puolella koska liikenteessä oli lähinnä tavallista kansaa tuulipukuineen ja citypyörineen.
Hetken voiton tuuletusta ja ensviikolla hybridillä 5 kertaa turpaan :)
Joo olin kännykällä liikenteessä ja pitkällinen avaava kirjoittaminen on yhtä mukavaa kuin tökkisi harpilla otsaan.
Kirjaan epämääräisyydestäni itselle yhden TMT - häviön lisää.
Uusi kysymys. Häviääkö automaattisesti jos on autolla liikenteessä, vaikka normaalisti ajaa työmatkat pyörällä?
Tänään oli äärimmäistä psykologista peliä tinkoff-housuiselta. Ohitti ensin reippaasti ja hidasti tahtia jääden eteeni. Jatkoin samaa tahtia kuin ennen ohitusta, mutta jouduin lopulta hidastamaan etten menisi ohi ja antaisi luulla että ajaisin tmt-häviöistä noin hitaasti. :(
^Kai kuumotit rallattamalla vapaaratasta peesissä? Myös jarrukahvojen äänekäs naksuttelu olisi ollut paikallaan.