Mikä se on soppeli lampun heijastimen asteluku maastokäytössä?
Jos ois valittavana 12 tai 24 niin oisko tuo 24 parempi?
Printable View
Mikä se on soppeli lampun heijastimen asteluku maastokäytössä?
Jos ois valittavana 12 tai 24 niin oisko tuo 24 parempi?
12 asteinen vaatii ehdottomasti asennuksen kypärään. 24 asteinen menee jo tankoasennuksenakin.
Oliskohan kovien pakkasten syytä mutta mulla on ruvennu tänä talvena suojat paukkumaan DX:n 'sinisistä' 2500mAh ja 'punaisista' 2600mAh kennoista. Noin neljännes mennyt pimeeksi. Meneehän noi vielä fiksun ajurin kanssa DIY lampuissa kun nappaa suojan välistä pois, mutta mistäpä saisi päivittäiseen taskulamppukäyttöön laadukkaita suojattuja 18650 kennoja yli 2Ah kapalla?
Heijastimia kannattaa tilata nippu eri asteilla ja testata mikä toimii omaan käyttöön parhaiten. 18-35 asteen väliltä löytynee maastokäyttöön parsat.
Sain vihdoin omiin tekeleisiin akkukotelot, kyllä kesti toimitus. No, hyvin nuo pelittää, reilu 160g per valo akkuineen on musta aika kohtuullista. Ei juuri huomaa lisäpainoa kypärässä vaikka akutkin on kypärässä kiinni. Mutta nuo Nadenexista tilatut linssit... en tiedä valmistajaa, näkeekö joku ekspertti päältä? Mallit on tuossa, otin ne kaikki kolme.
http://www.nadenex.fi/online/content...ssitvalmis.jpg
Pikkasen häiritsee että vasemmalla oleva 10 asteen spotti ei ole likimainkaan sitä mitä kuvittelin. Tyhmempi luulisi spotin keskittävän valon keskelle, mutta tässäpä tulee keskelle kuviota musta täplä:seko: Kuitenkin noiden mainostetaan olevan xpg:lle. Muuten valo valaisee hyvin, mutta tuo täplä jopa häiritsee vähän.
Tankovaloon länttäsin tuon uritetun ovaalin, se antaa laajan valon ihan pyörän eteen ja se miellyttää käytössä, sillä sarvien kääntely maastossa ei haittaa yhtään keikkuvan valokeilan muodossa, vaan etualan valo pysyy melko tasaisen vakaana.
Kuuluuko tuon linssin pohjan tulla piirilevyyn asti kiinni, vai jääkö se ilmaan jos niissä käyttää jotain erillistä pidikettä?
Kuvan linssit näyttävät Carlo opticsin tuotteilta. Muistaakseni mitoitusohjeissa oli 0.4mm rako LED:n ja linssin välissä silloin, kun linssit asennettiin Luxeon K2:n eteen. Siis linssin takareuna on 0.4mm LED:n primäärilinssin tasosta "eteenpäin". Piirilevyhän on LED:n rungon verran takana tästä kohdasta. Tällöin pitäisi myös sen keskikohdan valaistua kirkkaimmin. Linssejä ei kannata liimata heijastepinnoilta, eli kyljestä. Se etureunan kehys on optisesti menetettyä aluetta, joten siitä voi liiimata. Carlon omat pidikkeet tarttuvat juurikin tuohon etureunan kaulukseen ja ko. pitimiä on kohtuullisen hyvin saatavilla.
Mulla ei nuo ole muulla kiinni kuin o-renkaalla edestä. Kokeilin ilmankin sisätiloissa, enkä huomannut mitään eroa valokuviossa kun sitä kattoon osoitin. Olisi siinä hiukan varaa shimmata linssiä ylöspäin, jos vaikka se piste pienenisi.
Juu sen verran pakko mainostaa että mulla juuri tuo kaupallinen setti tuolla enduropuolella siis moottoripyöräendurossa ollu jo pitkään käytössä,tosin itse tehty sillä noita osia saa eräältä toimittajalta suomesta paljon edullisemmin ja sit vaan kolvaamaan...
Mutta joo kokeilin sitä sitte polkupyörälenkillä ja voin kertoa että toimii.Eikä tuo sähköiskun vaara ole mulla ainakaan näkyny vaikka tuon setin kanssa käyny uimassakin(liika vauhti,liian vähän taitoa)Tuota jonkun kuvaan laittamaa umpiota mekin ensin kokeiltiin mutta tuossa kaupallisessa oleva malli antaa huomattavasti mielyttävämmän valokuvion.
Akkujen kanssa vaan aika taiteileminen että saa ajoaikaa yli puolitoista tuntia jatkuvalla poltolla sillä mopohommissa se hoidetaan pyörästä tulevalla lisävirtajohdolla mut fillarihommissa se ei oikein onnistu...
Keräsin kuvia tekeleistäni, toivottavasti on apua ideoita etsiville:http://www.kolumbus.fi/~y605006/Home/Photos/Photos.html
Itse saatan kallistua samaan. Nykyinen heijastin tekee mutanaaman lanseeraaman naarasmunkkikuvion, eli "hotspotti" onkin varjo keskellä valokuviota. Dealextremestä on tulossa linssi tuohon eteen, ja auton linssivaloista tutulla verholla tuota anti-hotspottia voisi yrittää häivyttää; en kuitenkaan odota henkeäni pidättäen tuon onnistuvan.
Miten olet ratkaissut fillarikäytössä lampulle katkaisijan ja akun jännitevahdin? Kaupallinen umpio olisi muutoin ideaali valinta, mutta kotelo on niin ahdas, ettei akun jännitevahti ja virtanappi taida sopia samaan koppaan.
Juu mulla on käytössä tuollainen EAGLEYE merkkinen miniballasti joita rupesimme tuolla mopopuolella käyttämään juuri tuon alhaisen polttojännitteen takia eli palaa vielä n 6,3 voltin jännitteellä,ei tosin enää syty jos joutuu sammuttamaan mutta polttaa kuitenkin valoa kirkkaana melko alas asti kunnes sitten sammuu muutaman vilkautuksen jälkeen.Sen takia pitäis olla vara-akku mukana mutta sitte alkaakin jo painoa kertymään(muuallekkin kuin kuskin mahaan).Joten en itse ainakaan ole tarvinnut tuohon mitään jännitevahtia,tosin akku on vain 14,4 / 4500 NiMH eli ei lipo-akku jota en halunnut lipon huonon pakkasenkeston takia.
Katkaisin mulla on erillisellä johdolla akun ja ballastin välisestä johdosta ja vedän sen juomarepun letkupidilkkeen läpi tuohon toiseen olkaremmiin eli kokoajan saatavilla kun ajaa ja akku ja ballasti päällekkäin juomarepussa jotta lämmittävät toinen toistaan,hitto kun en osaa kuvia laittaa...
Joo sinne tuon lampun sisään ei kyllä sovi yhtään mitään eli kun on tehty niin kevyeksi ku mahdollista niin materiaali todella ohutta siellä sisällä ja tilaa juuri sen verran ku tarvii.
Tilasin 2X 14,8V 5000mAh Li-Po akut tuolle xenon-tuikulle. Li-Po:n kanssa täytyy olla jokin laite varoittamassa alhaisesta jännitteestä, ettei akuista tule kertakäyttöisiä. Tuohon Sunsboy + MR16HID comboon mahtuisi pieni katkaisija ja jännitevahti lampun kuoreen. Mielummin sijoittaisin ne kuitenkin muualle, jotta tarvittaessa kaikki muu elektroniikka olisi käytössä minkä tahansa HID:n kanssa. Johtoliittimet ovat kuitenkin 1-nap AMP SuperSealeja lähes kaikissa xenon-muunnospolttimoissa. Tuotekehityksen rullatessa eteenpäin valon voisi vaihtaa todella yksinkertaisesti.
Ehkä ujutan katkaisijan ja jännitevahdin vain tylsästi kutistesukan sisään lähelle lampun johtoliittimiä.
Mitä jäi lipo akut maksamaan?
Joo juuri tuosta monikäyttösyystä johtuen minä tein itse tuon valosarjan niin että kenenkä vaan lamppu käy tuohon akku ja ballastisarjaan jos esim päitsissä joutuu turvautumaan lainalamppuun.
Mutta noita AMP supersealeja saa esim motonetistä melko halvalla ja niistä saa todella helpolla kestävät ja pitävät liitännät.Yritän saada ton oman kuvattua huomenna ja laittaa jonkin kuvan tänne näytille.
Nyt hullulle vinkkejä :D
Tuli nimimerkin mukainen ajatus, jos ittekki rakentelisi xenon lampun tankoon :eek:
Mut kunnolliset akut??? 12v 3ah kesti n. 45 min...toki valoa aivan perhanasti.
Ideoita..
Älä nyt Hulluko mulla kun noita ton toisen harrastuksen kautta on niin kokeillin mopon valaistus settiä fillariin,kypärässä tuo aiemmin kuvassa ollut kaupallinen 70 millinen ja tankoon saman valmistajan 100 millinen samanlainen.....Valoa tarpeeksi mutta ongelmaksi muodostui juuri tuo akkupolitiikka kun kunnon kapasiteetillä olevat painaa....
Tolla mun akkusetillä yksi valo palaa n 75 minuuttia jos kokoajan pitää päällä,eli ei tarpeeksi.Kun keksis kohtuuhintaisen akun jossa parempi kesto sillä kun kesto paranee niin hinta pompsahtaa ja reilusti.
Tuo edellä pariinkin otteeseen mainittu 4S 5000mAh Li-Po akku tarjoaa yksinään jo rahtusen alle pari tuntia ajoaikaa. Itse laitoin hankintaan noita kaksin kappalein ja kytken nuo rinnan, jolloin ajoaika lähentelee neljää tuntia. Liitokset täytyy tehdä siten, että valoa pystyy käyttämään myös yhdellä akulla tarvittaessa.
Huomasit varmaan tilata pari balancerijatkojohtoa, josta juottaa helposti uros-uros-johdon. Näin kumpikin paketti tyhjenee tasaisesti. Jos et tilannut, tavallisesta piikkirimasta saa tehtyä vastaavan vähemmän hienon liittimen. Päävirtakaapelin Y-haara lienee tarkoitus tehdä Super Sealeilla. Kannattaa myös huomata, että rinnankytkennän saa tehdä vain täyteenladatuille akuille, ellei muuten kykene varmistumaan kennojen potentiaalien samanlaisuudesta.
Kohtuuhintaista?
Akut + balanceriliittimet + vahti + rahti = ~120$
Laturi + virtalähde ~60$
Mitäs tuo ballast ja polttimo -setti maksaa ja mistä se tilataan?
Lisäksi tarvitsette siirtymävalon, joka voi olla suurin piirtein mikä tahansa patterilamppu (10€). Xenonin tehoja voi säädellä pienellä alueella modifioimalla ballastin virransäätövastuksia, mutta tehoja laskiessa välkynnän vaara kasvaa ja tehoja nostaessa polttimon elinikä lyhenee, millä ei taida olla merkitystä tässä yhteydessä; ei tosin tarvetta lisätehollekaan. Ballastin modifioiminen saattaa olla haasteellista, koska usein korkeajännitteisten osien päälle on valettu jotain epoksin tapaista.
35W xenon polttaa varmaan akusta ~40W (ballastin hyötysuhde?). Moilasen Holokki voisi mitata? Siten 2*74Wh=148Wh riittäisi reiluun kolmeen tuntiin. Jos siirtymät ajaa patterilampulla, riittää tuo hyvin niin pitkään lenkkiin, että naama ja varpaat on jäässä.
Itse pysyn LED:ien käytäjänä edelleen, mutta joudun ilmeisesti polttamaan niitä jatkossa täydellä teholla nykyisen 50% tehon sijasta. En halua katsella omaa varjoani valolenkeillä ja on todennäköistä, että H.Moilanen osuu jonossa heti minun taakseni. LED lampun etuna xenoniin on tehonsäätömahdollisuus ja ehkä helpompi valokuvion säätö erilaisilla linsseillä ja heijastimilla. Myös jännitteet on turvallisempia. Ongelmana LED:eissä on driverit ja lämmönhallinta. Akut on molemmissa teknologioissa yhtenevä ongelma, jos samoista valotehoista puhutaan. LED:eistä pitäisi lähteä vähän enemmän valoa samalla teholla, mutta suunnittelun DIY-osuus on harvoin täydellistä.
Tuommosen diy-ledivalon etuihin laskisin myös sen että hinta on hieman siedettävämpi kuin tuossa hidissä.
Itse noita miniballasteja olen tilannut erään suomalaisen pientoimittajan kautta joka asuu jossain Hämeenlinnan liepeillä mutta toimittaa suurinpiirtein mihin tarvii,löysin kaverin tuolta enduropuolelta.Ja hinnat pyörii muistaakseni siinä kuudenkympin nurkilla.Eli polttimo ja ballasti.
Joo totta on että tuon HID setin tehoja todella vaikea saada säädettyä niin että setti kestää,tuolla duunipuolella kun noita settejä viritelty noihin palfingerin nostopuomeihin ja tuota yritettiin niin polttimoiden ikä pieneni heti aika lailla sillä valo rupeaa vilkkkumaan melko helposti.Mutta sitten taas normijännitteillä käytettynä polttimi kestänyt huomattavasti paremmin kuin normi halogeeni.
Ja noi miniballastit pakattu niin että niitä turha yrittää edes purkaa....on yritetty...
Joo xenonien valokuvion hakemiseen on tullu käytettyä aikaa ja rahaa liikaakin ja nykyinen vaihtoehto toimii mulla parhaiten.Ledeissä on juuri tuo hyvä etu että erilaisia linssejä on saatavilla.
Erään suomalaisen xenon-lamppukauppiaan systeemejä kun olen viimevuodet katsellut, niin akkujen kanssa tuntuu olevan ongelmia.
Eikä valokuviota oikein voi säätää, kuten ledeissä joissa jokaisella oma linssi tai heijastin.
Lisäksi tuo xenonien ballast-elektroniikka on niin monimutkaista, ja sytytys hidas verrattuna ledeihin ettei mulla ole enää paluuta xenoniin.
Light Motionin ARC HIDilla pari vuotta tyytyväisenä suunnistin... edit_ ja valokeila oli siihen ~600lumenea tehoon nähden vallan mainio, tosi leveä puolikirkas alue millä näki juosta ja sivuille sekä sitten kapea piikki keskellä. Betty olis ainoa ollut mihinkä sen olisin vaihtamaan suostunut.
Haulla löytyi näitä vanhoja keskusteluja, mutta ei tyhjentävää vastausta... mulle tuli ajankohtaiseksi kolvin hankkiminen (pitää korjata autorataa :rolleyes:), joten voisi samoin tein ostaa semmoisen jolla joskus ehkä tekee jotain muutakin. Minä en näistä mitään ymmärrä ja nappulana vietetystä ajasta kaupungin elektroniikkakerhossa on kulunut jotain 30 vuotta, niin nyt kaipaisin vinkkejä 105/LX...Ultegra/XT -tason työkalusta sekä myös ostopaikasta Tampereen seudulla.
Onko esim. tällä Clasun laitteella muuta virkaa kuin verkonpainona?
http://www.clasohlson.fi/link/m3/Pro...?artnr=30-9267
Vähähkösti tehoa, joten riippuu osittain käytöstä. Muuten varmaan ihan soiva peli. SP-elektroniikka myy vastaavantehoista analogista 23e:llä ja digitaalista 60e:llä vaan eipä oo TaNpereella. Itellä on tuo WHS-40 (40W siis) mutta vähän kaipais enemmän tehoa kun pitää enemmän kuparia lämmittää. Isompi kärkikin voisi tietty auttaa, mutta sen verran ikävä kiinnitysmekanismi tuossa, ettei jaksa.. :rolleyes:
Saksasta jos jaksaa tilata niin esim. tuossa olisi pari vaihtoehtoa:
http://shop.wiltec.info/index.php/la...stationen.html
Varmaan tuolla pärjää, mutta tiedäthän: rahalla saa. Ersalla jonkun aikaa juottelin kunnes rikoin kärjen taas kerran. Nyt on Weller Ersan vierellä, eikä Ersa ole virtaa saanut sen jälkeen montaakan kertaa.
Eli Clasun laite kelpaa autoradan korjaamiseen, mutta muiden mahdollisten projektien näkökulmasta kannattaa hetki miettiä... tuo Weller lienee jo niin hyvä, että seuraavaksi joutuisi tilaamaan kasan ledejä ja oheishärpäkkeitä sekä osallistumaan hammerlabsin valonrakentelukurssille :D
Miksi tuo Weller on niin hyvä?
Siinä on pienikokoinen kynäjuotin, jossa on tehoa 80W. Tehoa on sen verran paljon, että terä pysyy lämpöisenä paksujakin johtoja juottaessa. Myös 18650 LiPo-kennot juottuu helposti, vaikkei niin kai saisikaan tehdä kennojen puolesta. Kynään saa niin pieniä kärkiä, että pienimmätkin pintaliitoskomponentit on helppo juottaa. Helppous on tietenkin suhteellista, mutta kolvi on ajan tasalla. Start-Stop-teline sammuttaa kynän kun se on telineessä. Siten ei synny vaaraa, että syttyisi tulipalo, vaikka kolvin unohtaa päälle. Myös kärkien ikä kasvaa. Tehoa on sen verran paljon, että terä on muutamassa sekunnissa taas valmis töihin ja se aika kuluu helposti komponentteja asetellessa. Käytännössä terä ei jäähdy äärettömän nopeasti, joten yleensä terässä on "alkulämpöä". Analoginen lämmönsäätö on helppoa ja nopeaa - nupista vaan väännetään haluttu lämpö. Welleriin saa helposti uusia teriä ja varaosia.
Mutta sillä Clasun laitteella saa todennäköisesti tehtyä autoradan korjaukset ja satunnaiset juotostyöt. Myös johdot jne onnistunee. Mutta kyseessä on työkalu, ei kulutushyödyke. Työkaluja kannattaa ostaa vain yksi, ei joka vuosi, ellei ole aivan varma projektin kertaluontoisuudesta. Myönnetään; välillä tämä pääsee unohtumaan, kun halvalla saa jotain väliaikaista. :D
Pollinilta hommasin 4-5 vuotta sitten säädettävän aseman ja kasan erilaisia kärkiä. Hintakin on vielä sama nykyään. Tätä tuotetta voi vain kehua.
http://www.pollin.de/shop/dt/NTQ5OTU...on_ZD_931.html
http://www.pollin.de/shop/images/art...ig/G840054.JPG
http://personal.inet.fi/koti/elinaja.../40W%20led.jpg
Nyt on tuollainen työn alla. Kuvassa on puolivalmis koekokoonpano. Jäähdytyselementin koko on 100 mm x 100 mm. Heijastimet ovat DealExtremstä ja näiden välissä alumiinirenkaita joiden vahvuudet ovat 2 ja 2,5 mm. Ledit lymyilevät näiden renkaiden sisällä. 2.5 mm:n vahvuiset renkaat on sahattu auki, jotta johdot saa vietyä ledille.
Tarkoitus on syöttää pakettia täydellä teholla mikä onnistunee ainakin talvipakkasessa.
Jos joltakin löytyy kokonaiset 2 kpl ylimääräisiä P7-ledejä (star), niin laita yksityisviestiä tulemaan. :)
Edit: 1 kpl ledejä tulossa (kiitokset mutanaamalle) eli vielä uupuu 1 kpl ja tosiaan star-versiota.
Huomasin tilata, itseasiassa jatkojohdot myytiin kymmenen johdon sarjoissa, on hieman varaa harjotellakkin.
Käyttömahdollisuus yhdellä akulla jää lähinnä sellaista tilannetta varten, että molempia akkuja ei ole jostakin syystä ladattu täyteen tai toinen akku kohtaa voittajansa. Ja kun sellainen ei vaadi mitään extraponnisteluja edes, niin tekee nyt tuollaisenkin mahdollisuuden, varoiksi vaan niin kuin nunnan nännin.
Harrastus on sitä parempi, mitä kalliimpi...
Polttimo ja ballasti on luokkaa 60 euroa. H-polttimoiden kannalla olevia HIDejä myy melkein jokainen autotarvikeliike, muilla kannoilla olevia polttimoita ei löydykkään ihan tuosta vaan, mutta ainakin xenonkauppa.fi Tampereella myy MR16-polttimoa.
Voi olla, että xenonista tulee lumiajan yhteislenkille tarpeettoman kirkas työkalu, mutta yksin ajellessa lumettomaan aikaan en ole vielä liian kirkasta lamppua kokeillut.
Niin no, jos rahaa löytyy, niin sama laittaa kerralla kunnollinen:
http://shop.wiltec.info/product_info...ng-System.html :rolleyes:
Mulla on käytössä varmaan sitten Sora-tason kalut eli kaksi Bilteeman kolvia (25 W talttakärjellä ja 15 W terävämmällä). Muiden viesteistä tuli vähän sellainen kuva, ettei näillä saisi edes palovammaa aikaiseksi. Kyllä saa :o ja 18650-kennot meni heittämällä nippuun. RC-auton Sub-C NiCd-kennojen kanssa oli 10 vuotta sitten vähän tiukkaa, mutta onnistui nekin. Pienemmällä on korjattu ainakin pyörän mittarin telineitä, kännykkälatureita, tietokoneen virtalähteitä, emolevyjä ja tämä läppäri. LiPo-laturin SO-8 oli jo vähän haastava, mutta olisi mulle ollut sitä millä tahansa välineillä. Hyvää näissä asemattomissa juottimissa on ainakin se, että niitä on tarvittaessa helppo kuljetella repussa.
Apuva.
Mulla olis tällainen Microfiren (liikkuvat taakse) lamppu joka ei tykkää toimia.;)
http://www.4sevens.com/product_info....oducts_id=1476
Käynnistettäessä tulee vain himmeämpi moodi. Jos lamppua pitää lämpöisessä paikassa toimii myös täysi teho. Varsinkin jos sitä hiukan kopauttaa.
Saakohan tätä näppärästi kondikseen? Vai haluaisko joku lunastaa sen minulta edullisesti omaksi projektiksi?
Lamppu on loistavassa kunnossa päällisinpuolin.
http://rulla.kuvaboxi.fi/mediaobject...185058orig.jpg
http://rulla.kuvaboxi.fi/mediaobject...185057orig.jpg
No päätin sitten laittaa myyntiin kun ei korjausvinkkejä tullut vaivoiksi asti:
http://www.huuto.net/kohteet/microfire-hl2-r/124975647
Hommasin huvikseni DX:stä pienen taskulampun, onkin pirun tehokas ainakin hintaansa nähden.
http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.18697
Siinä on tuo zoomattava linssi ja katselin sitä, totesin että sen alla oli sormenjälkiä tms. ja avasin sen ja puhdistin. Kiinnitin huomiota siihen, että emitteri oli pohjalla "kolossa" ja ympärillä peilikiiltävää metallia.
Mua häiritsi jo omia tuikkuja rakennellessa, että Led-Techin PCB:t on mustia. Mietin silloin, että koska linssi ei kuitenkaan läpäise kaikkea valoa vaan heijastaa osan takaisin, niin miks uitussa se pitää absorboida siihen piirilevyyn? Cutterin levyt on valkoisia, ainakin kuvissa.
Luulen, että jonkun luksin saisi lisää polun pintaan valoa pelkästään jos maalaisi nuo piirilevyt vitivalkoisiksi. Voisko sen tehdä ihan koottavamaalilla? Tuskin se yhdellä XPG:llä mitenkään hirveästi ulkona kuumenee.
Ajattelin käyttää tällaista Kaidomainin 5 kpl:n paketissa myymää driveria.
http://www.kaidomain.com/ProductDeta...ProductId=7949
Se on speksattu max. 12 voltin jännitteelle, mutta ymmärsin, että tässä on varauduttu yhden ledin käyttämiseen eli jännite driverin yli olisi 9 volttia. Onko kenelläkään kokemusta suuremmasta käyttöjännitteestä, jos ledejä on enemmän (sarjassa)?
Tuleeko valoa vai savua, jos on 4 lediä ja 4 kennoa (max 16,8 V) sarjassa? Silloinhan driverin yli jää alle 4 volttia eli periaatteessa ei pitäis olla ongelmaa.... Yleensähän driverin yli oleva jännite ratkaisee paljonko tulee lämpöä, mutta tietysti kondensaattori tai fet voi sanoa poks, jos jännitettä työnnetään liian kovasti.
Vielä uupuu 1 kpl P7-star eli yksityisviestiä, jos joltakin löytyy ylimääräinen... :p
FET:n teksteistä saa selvää Kaidomainin kuvisa, joten se on helppo tarkistaa: Vds < 25V ei tuota ongelmia
Diodin tekstit on jo vähän haasteellisempia tulkita JH445? Tuskin sekään nostaa savuja, jos jännitteen lasku driverissä on kohtuullista. Diodin tulee kuitenkin kestää täysi akkujännite, mutta se lämpö syntyy siitä, kuinka suuren osan ajasta virta kulkee diodin kautta, eli kuinka suuri on jännitteenpudotus.
Tantaalikonkan teksteistä ei saa mitään selvää ja se on tässä suurimman riskin komponentti. Jos sovelluksessasi on tilaa, voi toki korvata konkan jollain, joka kestää 25V ja on kohtuullisen pieni kooltaan ja ESR:ltään. Jos se konkka nostaa savut ilmoille, ei muuten kannata korjata.
Sitten se, mitä on vaikea arvioida, on miten jännite syötetään Atmelin mikrokontrollerille siellä levyn toisella puolella. Oletettavasti siellä on regulaattori, koska kontrolleri ei kestä yli 5.5V jännitettä.
Niin ja mitään kokemusta tai havaintoa ko. driveristä ei ole pl. Kaidomainin nettisivu.
Ilmoittelisin vain, että nyt DX:stä saa varaosina kaikkia riistovalaisimen osia erikseen tilattuna. Voi olla vanhakin tieto jo, en ole lukenut kaikkia edellisiä postauksia.
Riistovalaisinosat:
http://www.dealextreme.com/products.dx/category.-1~page.3
Mikäli joku on tilaamassa tai odottaa SKU 1886 " AMC7135 1400mA"-regulaattoreiden saapumista niin tiedoksi, että piirin layout on muuttunut jälleen. Ohessa uudet kytkentäkuvat.
http://www.hoffmanamps.com/MyStore/c...s/IMG_2347.jpg
Jep, kiitos selvittelystä. :) Joka tapauksessa tuota driveria en toistaiseksi uskalla kokeilla, koska yksi saamastani ledeistä on muuten ok, mutta yksi "ydin" on pimeänä. DE ei ole vahvistanut uutta tilausta eli saapa nähdä mitä tästä tulee...
http://personal.inet.fi/koti/elinaja...40W%20led2.jpg
täytyykö noissa 18650 akuissa olla lataus suoja esim. http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.26114
mVoiko tuollaista edes käyttää jos 3.7V akkuja kytkee kaksi sarjaan?
Hiloran,
Ei ja täytyy. Eli riippuu täysin käytössä olevasta laturista sekä ajuri piiristä.
Kennoja ei saa päästää liian tyhjiksi jonkun on katkaistava virta ennen kuin kennojännite tippuu liian alas. Onko se käyttäjä, akun suojapiiri vai valon ohjain piiri ei ole merkitystä.
Latauksessa balansoiva älykäs laturi oikeilla välijohdoilla huolehtii siitä ettei sarjaan kytkettyjen yksittäisen kennon jännite nouse yli sallitun rajan. Latauksen voi tehdä vaikka veivattavalla käsilaturilla kunhan huolehtii ettei maagisen rajan yli mennä. Kuka tai mikä latauksen katkaisee ennen kuin yksittäisen kennon jännite ylitty on taas se ja sama, suojapiiri laturi vai käyttäjä.
Suojapiirit siis helpottavat mutta eivät myöskaaän poista niitä varovaisuus sääntöjä.
Sanoisin siis ilmankin pärjää mutta molempi parempi.