Juu, kyllä tuo Ford on ollut myydyin jo vuosikausia. Minulle se on aina symboloinut ihmisten pölhöyttä
Tässä yleistä höpinää ylikuluttamisesta.
https://yle.fi/uutiset/3-12047180
Printable View
Juu, kyllä tuo Ford on ollut myydyin jo vuosikausia. Minulle se on aina symboloinut ihmisten pölhöyttä
Tässä yleistä höpinää ylikuluttamisesta.
https://yle.fi/uutiset/3-12047180
Eikös moottoriteillä ole kaksi ajokaistaa suuntaansa, et sinä tulpaksi jää vaikka ajaisit oikeaa kaistaa sen 80 km/h... oikeanpuoleinen liikenne sitä liikennettä jumittaa.
Yleisesti ei haittaisi paljoakaan, jos nopeuksia laskettaisiin 10-20 km/h. Huomaa helposti auton kulutuksessa, että jo luokkaa 5-10 km/h nopeuden laskeminen vähentää hetkellistä kulutusta. Mutta niin kauan kuin ihminen päättää kaasupolkimen asennon, tämä tuskin muuttuu. Niitä robottiautoja odotellessa, kehitys näyttää lupaavalta.
Lähetetty jonkun tutun Tapatalkilla
Tässä vaan näkyy hienosti se, että tärkeintä edelleen on autojenkin kohdalla bisnes. Ei ilmastonmuutos.
Autonvalmistajilla olis suuri sauma vaikuttaa asioihin, mutta ei.
Auton pitää kiihtyä 0-100km/h parissa sekunnissa ja kulkea vähintään 200km/h jotta sitä voi kaupata massoille.
Yhdelläkään autonvalmistajalla ei lie rohkeutta kaupata autoa joka olisi ilmastoystävällisempi myös ym. kriteerien suhteen.
Kuka tietää vaikka massoilla riittäisikin ymmärrys ja älli (sähkö)autolle jota markkinoitaisiin kilpaijoita vastakkaisilla argumenteilla?
-huippunopeus järkevä(140km/h)?
-kiihtyvyys riittävä(0-100km/h 10 sek)?
-range sama/pienempi kuin nykyisillä kuorma-auton kokoisilla ylitehokkailla SUV-maastureilla?
Eikö tuosta seuraisi myös akuston koon pienentyminen=luonnonvarojen säästö?
Tai
Lataustarpeen vähentyminen=sähkön säästö?
Mutta ei. Suomessakin on pakko myydä autoa jonka huippunopeus on 250km/h. Ja kiihtyä pitää niin että naama ei pysy kuosissaan.
Mikä järki??
Onhan tuollaisia perussähkökippoja myynnissä Suomessakin, sekä uusina että hyvinä käytettyinä. Kuten todettua, hinta merkitsee ostajalle edelleen ja sähkiksien hinnat on kautta linjan aika rapsakoita.
Itse asiassa en juuri yhtään, kummankaan osalta. Ei tule enää sanomalehtiä, ilmaisjakelut kielletty, ja kännyn / läppärin selaimessa mainostenestolisukkeet. [emoji3]
Sitä mainostetaan, mihin valtiovalta/liittovaltio määrää ja mitä kuluttajat ostaa. Noille muskeliautoillekin on oma ostajakuntansa, ja jos niillä kaupankäynti on yhtiöosakkaille tuottavaa niin asiahan on sitä myöten taputeltu. Paljon pitää muuttua vaikka jonkun VAG-konsernin tornipaikoilla, jotta siellä aidosti haluttaisiin voittojen kustannuksella olla ympäristöystävällisiä.
Höpsistä, noita 110 ajavia on motarit täynnä ja niistä pääsee ohi vasenta kaistaa. Ei mua ainakaan haittaisi, kunha osaa ajaa sitä 120 edes vasemmalla kaistalla. Mutta miksi pitää tunkea sille vasemmalle kaistalle 100...110 nopeudella suoraan toisten nokan eteen.
Motarit on sujuvaan liikkumiseen ja en missään nimessä kannata kesänopeuksien laskua.
Itse ajelen useinkin 80 km/h motarilla, jos ei ole mihinkään kiire. Rekan perään vaan vakioetäisyydelle adaptiivisella vakkarilla ja ei tarvitse ohitella ketään, eikä aiheuta muillekaan turhia kaistanvaihtoja, kun on "samaa letkaa" rekan kanssa.
En tiedä missäpäin ajetelet, mutta pk-seudulla moottoriteiden kummallakin kaistalla liikenne usein ruuhkautuu ja jumittaa jos joku ajaa hitaamin kuin max nopeus, tai jos ohitus tehdään hitaammin kuin max nopeudella. Kyllähän peltipoliisit pitää nopeuden hyvin kurissa, vaikka olisi raskas kaasujalka, kukaan ei halua maksaa sakkoja tai menettää ajokorttia. Joo, tiedän että ne peltipoliisit on ärsyttäviä, omastakin mielestä, mutta tuntuvat toimivan hyvin nopeuksien säätelyssä.
^ okei, #hese mainittu niin kaikki on mahdollista. Onhan vaikkapa se Turunväylä lähempänä pks:a aikamoinen villi länsi ruuhka-aikoina, en yhtään ihmettele että talvi yllättää liki joka vuosi ainakin kerran kaikki autoilijat sillä suunnalla... [emoji3]
Hyvinhän peltipoliisienkin kanssa pärjää, adaptiiviset vakkarit uudemmissa autoissa ja vanhemmissa sitten se oma aktiivinen peukalo / muu sormi säätelemässä. Jos siellä sen takia peräkontissa roikkuu joku hätähousu, niin roikkukoon.
Tämä(kin) keskustelu näyttää nyt menevän hakoteille ja saivarteluksi. Alunperin keskustelun pointti oli, että liikenteen päästöjä voisi vähentää alentamalla suurimpia ajonopeuksia ja se ettei nykyiset polttoaineiden hinnat ole niin korkeita että se vähentäisi ajonopeuksia.
Kun pa hinnat on kipurajan yläpuolella, niin osalla koko autoilu loppuu.
Ei siinä sen yli 10 vee auton kuski mitään nopeuksia tai kulutusta mieti, kun pitää työmaalta kiirehtiä hakemaan muksut päivähoidosta ajoissa (tai muu vastaava arkinen skenaario) tatti otsassa. Se todellisuus iskee siinä vaiheessa, kun alkaa laskemaan kannattaako enää käydä lainkaan töissä.
Kyllä ne nykyhinnat vähentää. Itse olen pannut merkille, että etenkin raskaan liikenteen nopeudet on tippuneet selvästi. Ennen ajeltiin yleisesti nopeudenrajoitinta vasten 87 km/h, nykyisin mennään yleisesti tasan 80 km/h
Jotkut henkilöautoilijat ajelee polttoainetta säästääkseen niin lähellä rekkaa rekan imussa, että pääsee todella pienellä kulutuksella.
Missä näin? Itse ainakin havainnoinut että sorarekat ja jotku puolperät...joteski tuntuu ettei toi 87 riitä.
Uskon että tuo riippuu siitäkin mitä auton ovessa lukee. Isot kuljetusliikkeet varmaan laskee paremmin noi polttoainekustannukset, en tiedä kun en ole alalla.
Veli ajaa pääkaupunkiseudulla yhdellä suomen suurimmista ympäristöhuoltoalan yrityksistä koukkuautoa. Niillä on tarkkaa toi homma.
Varsinaissuomessa. Pääasiassa niihin aikoihin kun minä liikun on isojen yritysten täysperävaunuja.
Mulle on sanottu selityksenä, että kuski saa bonuksia polttoainetaloudesta. Motivoi ajamaan hiljempaa, kun näkyy konkreettisena lisänä tilinauhassa osa säästöstä.
Tuo on win - win - win - win juttu.
Yritys voittaa, kuski voittaa, ympäristö voittaa ja kanssa-autoilijat voittaa (henkilöautojen on helpompi ohittaa laillisesti)
Sakeata settiä edelleen. Oltaskohan pelastamassa maalimaa taas kerran. Promille kerrallaan.
Mites kun toopot ajavat mittarin mukaan moottoritiellä sen 120kmh, tai mikä nyt rajoitus onkaan. Sakon pelko vai polttoaineen säästö vai ei ole kiire mihinkään?
Sakotusraja on vieläkin 7km/h, ja siitä vähennetään aina mittauslaitteen mahdollisen virheen perusteella 3km/h. Eli 120 alueella voi huoletta ajaa todellista nopeutta 130. Siitä kätevä ihminen osaa jo laskea alempien rajoitusten maksimit.
Menisköhän kuitenkaan ihan noin? [emoji6]
+7 km/h ylinopeus menee vielä sormien läpi, +8 km/h ja yli alkaa välähtelemään tai punavalo palaa taustapeilissä. Kun oot sen +8 km/h tai yli rojauttanut tutkaan, niin siitä sitten otetaan se turvamäärä 3 km/h pois.
Nimim. mistäkö tiedän.
Mitä "toopo" tarkoittaneekaan, niin täältä yksi vastaa: maailma pelastuu ja bensaa säästyy aina silloin kun ei ole kiire mihinkään. Jos satun ohittamaan vasenta kaistaa siten, että en ole huomannut jonkun tulevan todella kovaa takaa puskuriin, nosta hetkellisesti sinne 130+ mutta toisin kuin 10-20 vuotta sitten, en enää pidä sitä matkanopeutena.
Liittynee aiheeseen, ajatuksia herättävä kolumni.
https://yle.fi/uutiset/3-12031095
Yhdysvaltalainen tutkimuslaitos: Heinäkuu mittaushistorian kuumin kuukausi maapallolla
https://yle.fi/uutiset/3-12058950
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/k...=ampparit:8a2e
"G20-maissa vain 25 prosenttia vastaajista katsoo, että hallitusten olisi asetettava etusijalle työpaikat ja voitot, vaikka tämä tarkoittaisi luonnon vahingoittamista."
Miten niin vain? 25prossaa on todella yllättävän suuri luku. Vähä-älyisiä on paljon.
Toki:
"Esimerkiksi Intiassa 56 prosenttia vastaajista pitää talouden elpymistä luontoa tärkeämpänä asiana." :mad:
Olen asunut koko elämäni betonikuutiossa, ei tosin homeisessa. Kesämökkikin on viljapeltojen ja istutetun metsän ympäröimä, ei siis aitoa luontoa sielläkään. Lähimmäksi aitoa luontoa Suomessa olen päässyt kokemaan ainoastaan kansallispuistoissa, tosin niissäkin on ihmisen tekemää infrastruktuuria. Harvassa taitaa olla ne ihmiset, jotka on päässeet kokemaan aitoa luontoa Suomessa.
Tämä nyt on melko laaja ja monitahoinen käsite. Ja voi lähestyä monella tapaa.
En ole koskaan (vielä) päässyt lapin erämaille. Asunut omakoti-rivi- ja kerrostalossa(parhaillaan). Aina melko lähellä kaupunkia.
Kyse on myös omasta kokemisesta ja kuinka sitä haluaa käsitellä?
Mä koen pääseväni kokemaan aitoa luontoa useasti viikossa pyörälenkeilläni aamuöisin. Metsiköissä kaupungin lähellä.
Saan siitä hyvinkin paljon itselleni.
Luonnon arvostaminen on kiinni aivan muusta kuin siitä missä olet asunut/asut.
Kyse on myös siitä mitä haluat nähdä ja kokea.
Mitä on aito luonto? Eikö se saa sijaita asutuskeskusten lähellä? Pitääkö siellä elää villieläimiä? Siellä ei saa olla ihmisen tekemiä polkuja?
Jos näin, en ole kokenut aitoa luontoa. Ikävä kyllä. Mutta jo pelkkä luonnon kokeminen puhdistaa sielun.
Ehkä mä vielä joskus pääsen sinne oikeaan korpeen.
Ei kai tää niin salainen ole ettei paikkaa kerrota? Vai onko vielä joku toinen ”salaisempi” paikka?
Vesijaon luonnonpuisto
Hyvää pohdintaa. Tässä vanhassa Hesarin kirjoituksessa ollaan samalla asialla:
https://www.hs.fi/sunnuntai/art-2000004660764.html
Kyllä sitä aitoa luontoa pienempinä läntteinä löytyy etelästäkin. Lähin alle 10 km päässä kotoa. Paikka johon lapset haluaa palata aina uudelleen. Tuollaisessa vierailu on ensimmäisellä kerralla kokemus, joka ei unohdu ihan heti. Eikä sitä kokemusta haittaa, että se rajautuu reunasta metsäautotiehen ja sen toisella puolella olevaan talousmetsään. Toisella puolella kallio katkaisee näkyvyyden. Itseasiassa tuollainen jyrkkä raja vain vahvistaa kokemusta. Myöskin moni suojeltu isompi suo on varsin lähellä aitoa luontoa.
Parhaiten noita löytää tarkastelemalla peruskartalta luonnonsuojelualueita ja valikoimalla sieltä todennäköisiä kohteita, joissa ihminen ei ole tehnyt operaatioita yli 200 vuoteen. Sitten vaan kiertämään läpi paikkoja. Kun vaan sitkeyttä riittää, niin hyvällä tuurilla löytyy hyvinkin elämyksellisiä paikkoja.