Aajiikoo puhuu asiaa. Testaile eri paineilla niin tiedät mikä tuntuu miltäkin.
Printable View
Aajiikoo puhuu asiaa. Testaile eri paineilla niin tiedät mikä tuntuu miltäkin.
Kokeilemalla löytää omat paineet.
Myös renkaan profiili vaikuttaa paineisiin,mutta nyrkkisääntö lienee se että niin alas paineet että ei lyö vanteelle vaan melkein.
Tuohon rengaspainehommaan vaikuttaa moni eri juttu, suurimpana kenties se käytetyn pumpun mittari... ;) Noi pumput kun näyttää usein vähän mitä sattuu näin niinkun absoluuttisella asteikolla, eli toisten "kertomiin" paineisiin ei kannata sokeasti luottaa, toki jotakin suuntaa siitä voi saada. Tärkeämpää on että omissa kokeiluissa käyttää aina samaa mittaria, jolloin lukemaa voi verrata aiempiin kokeiluihin...
Muuten vaikuttaa sitten kuskin paino ja ajotyyli/maasto, renkaan rungon jäykkyys, vauhti... Kevyt kuski jäykkäkylkisillä DH renkailla voi ajella huomattavan paljon pienemmillä paineilla kuin raskaampi kaveri "Exo kylkisillä" ja vastaavasti bikeparkkiin ja muuhun vauhdikkaampaan losotteluun tarvii kovemmat paineet kuin hidasvauhtiseen kannonkiertoon. Mutta kokeilemalla se selviää, eipä siinä oikein muuta tietä taida olla...
Shimanon tai schwalben digimittari on hyvä ostos, itellä oli paha tapa ajaa liian matalilla paineilla ja meni kehiä huonoks, säästää rahaa kun kattoo mittarilla ettei ala liioittelemaan liian matalien paineiden kanssa. :)
Yläohjurin asentelin ja vaihdoin paremmat gripit oikean värisillä lukkorenkailla, sekä oikean väriset spacerit..
http://img.tapatalk.com/d/14/05/17/uryzepu4
http://img.tapatalk.com/d/14/05/17/9yhuqeha
Vieläkun joku kertois, millä noista KS:n punaisista osista pääsis eroon, muutoin kun vaihtamalla merkkiä, niin olisin veri häpi..
Muista laittaa kuva heti kun uusi tolppa kiinni!
No niin!
Kolmisen tuntia on tullut tänään ajeltua maastossa pojan kanssa. Naama on ainakin ruskettunut ja vartalo saanut uusia stimulantteja. On tullut nysvättyä mäki jos toinenkin ylös, kuin myös löydettyä mitä kuraisempia polkuja, oikeita ryteikköjä. Ja hauskaa on ollut! Oli jo korkea aika aloittaa taas kuntoilu. Tuolla on hyvä perustella rahan menoa...
Rengaspainemittarin mukaan jos eletään, niin aamuisella lenkillä oli paineet 2.5 bar. Aikasmoista ryttyyttelyä oli ja selvästi tunsi, että renkaat olivat turhan kovia juurakkoon. Iltapäivän parituntinen sujui mukavammin, kun laskin paineet 2.0 bar:iin.
Mutta kylläpäs oli episodi, kun yritin aamulla laittaa sagit kohdalleen, seuraillen valmistajan ohjeita. Etuiskarin sagi sujui aika kivasti, kun laitoin taulukkoarvon mukaisesti 90 psi. Aikalailla kohdilleen meni. Mainittakoon, että valmistajan ohjeissa piti etu- ja takaiskarit laittaa alamäkiasentoon, ennen sagin haeskelua.
Takaiskarissa löytyi koko ajan liikaa sagia. Paineita piti laittaa niin paljon, jotta taulukon mukaan mulla piti olla elopainoa miltein 110 kg (tällä hetkellä 90 kg). Ja vieläkin tuntui, että sagia oli liikaa. Ei saakeli. Soitto Tampereen suunnalle, jossa tuli uutta tietoa: VPP:n kirous ja siunaus oli kuulema kaiken syynä. Itse runko on nääs niin joustava että iskareiden ei sinällään tarvitse olla enää joustavia. Eli iskareiden säädöt piti laittaa Trekkiasentoon ja reboundit täysin kiinni (eli asentoon fast rebound). Lisäksi myyjä kehotti aina pitämään jousitukset tuossa trekkiasennossa, kuin myös reboundit, koska VPP hoitaisi hommat paikassa, kuin paikassa. No tein työtä käskettynä, ja kas kummaa, nyt sain laitettua paineet taulukkoarvojen mukaisesti. Näillä tuntumilla sagit ovat nyt kohdillaan.
Onko kukaan muu SC-kuski törmännyt moiseen tai kuka tahansa kuski, että vasta kireämmällä perusasetuksella saa sagit kuntoon, vaikka valmistajan mukaan ne pitäisi saada niilla löysemmillä asetuksilla?
Aika mietoa ainetta,perhana kun en muista nimeä mutta 96% rikkihappoa käyttäny viemrin aukasussa :)
Maksaa tosin aika helvatan paljon kuluttajalle.
VPP ei keskimäärin toimi vakioiskarilla sellaisilla säädöillä, mitä iskaarivalmistaja on ajatellut, vaan parhaan lopputuloksen saa shimmityttämällä iskarin runkospesifiksi ja vaikka vielä omalle ajotyylille sopivaksi, kunhan osaa kertoa iskarisepälle mitä haluaa.. VPP kantaa alkujoustosta, sukeltaa keskialueen läpi ja on lopusta progressiivinen, jos iskari on ns. neutraali..
Minusta ero tavallisen takaiskarin ja kashiman välillä oli aika iso, mitä viimekesänä kokeilin (tallboy lt ja ltc). Tavallinen oli kova ja epämiellyttävä kashimalla oli taas herkkä ja mukava. En tiedä että mitä sille kashimalle oli tehty.
Tuo on voimakkaasti emäksistä, ei hapanta, kuten rikkihappo, ja maksaakin vain 7 ekua.. En tiedä oliko sulla tarkoitus hävittää osat kokonaan jos rikkihappoa meinasit ;) mutta tuolla niagaralla lähtee ainakin pelkästään se anodisointi/värjäys pois alumiinista(toimii toki hyvin myös alkuperäiseen käyttötarkoitukseen). Hetken liottelee kappaletta sopivan vahvuisessa liemessä ja hankaa karhunkielellä tms. niin lähtee värit nätisti. Kannattaa ehkä kokeilla ensin johonkin geneerisempään anodisoituun alumiinikappaleeseen(esim spaceri) että saa seokset ja tekniikan kohdilleen ennenkö kriittisempiä osia putsaileen rupee...
Kyllähän valmistajat yleensä speksaa iskarin sellaisella tunella pyörään, mikä niiden testailun ja näkemyksen mukaan tuntuu hyvältä. Eli sen pitäis olla valmiiksi "runkospesifi". Tällaista Bronsonissa:
"Also, the Fox Float CTD rear shock tune is specific to the Bronson. They use a 7.875 x 2.25-inch stroke with a light rebound tune, medium velocity tune, 200 PSI in the Boost Valve, and a 0.6 cubic inch air volume reducer in the LV (Large Volume) air sleeve. This tune is used across the board on all the different size Bronson frames and allows for a very easy suspension setup. The rule is just body weight minus 10-pounds in air pressure in the rear shock."
Sitä en tiedä miksei kimmo.ainas saanu sagia kohdalleen, SC:n mukaan paineet pitäis 90kg kuskille olla 188psi. Mutta tietysti ihmisillä on vaihtelevia makuja. SC ei kai esim. Bronsonin perää ees ensisijaisesti halunnut tehdä superaktiiviseksi ja herkäksi, joka poimii kaikki pienet pomput. Jossain haastattelussa vertasivat sitä ralliautoon, eli enempi kai tehokkuus ollut mielessä. Sen takia kai osa vaihtaa CCDB Airiin tai Float X:ään, jolla saa perän herkemmäksi (ja tietysti vähän paremmat vaimennukset samalla).
Ei mulla oo ollu sagin säädön kanssa mitään ongelmaa bronsonissa ja auki asennossa iskari on ollu.
Enduro enduroon...
http://i.imgur.com/GBopxuB.jpg
Parit ajot takana CCDB:llä ja onhan tuo huikea tikku verrattuna alkuperäseen kettuiskariin...
Mullakin on sellainen mielikuva vpp:stä, että se on aika valmis suoraan boksista. Kaverin tallboy LTc meni minusta helposti hyvin toimiviin säätöihin, mutta jäi tuo sägi mittaamatta... Enemmän meni fiilis pohjalla ja se tuotti ehkä paremman tuloksen. Toki tässä voi olla pyöräkohtainen ero ja bronssonin jousituksella voi olla haettu eri juttuja. Se selittäisi sen, että osalla ihmisistä onpi hankalampaa saada bronssonia säätöihin, jos siitä luonnollisesti puuttuu vähän mukavuutta. Itse henkilökohtaisesti diggaan tuollaisesta tehokkaasta perästä enemmän kuin pehmeästä.
Omassa pyörässä on vielä pikkaisen säädöt keskeneräiset, sagin jos laittaa kohdalleen niin iskari kyllä pohjaa-->valmistajan suosituksia enemmän painetta laitettava. No katsellaan katsellaan ja testaillaan.
Edit: Mikulla hieno spessu! Mistä hommasit takaiskarin?
Kyllähän ylläolevat kertois että tämän Bronsonin perän suunnittelu on epäonnistunut. Tai sitten siihen on istutettu väärin tunetettu/ väärä iskari alunperin? Aika oudolta kuulostaa tämän tason pyörässä. Kyse kai jälkimmäisestä vaihtoehdosta...
Jos sagi on kohdallaan(onhan sen nyt oltava, ennenkuin muita säätöjä tehdään?) ja iskari pohjaa eikös tämä kieli progressiivisuuden puutteesta iskarin vaimennuskäyrässä suhteutettuna linkuston toimintaan? Esim.CCDB:ssä tulee mukana noita tolloja, joilla kannun ilmatilaa voi tarvittaessa itse muuttaa.>>saada lisää progressiivisuutta jouston loppuun.
Sellainen fiilis on tuosta Bronsonista, että se on tehty kovaan ajoon. Toimii hitaassa cruisailussa, mutta ne alamäet, missä saa kokeilla omia rajoja tuo on aivan uskomaton fillari. Tuntuu, että mitä kovempaa sillä pahasta paikasta ajaa, sitä paremmin se toimii ja käyttäytyminen rauhoittuu entisestään. Vanhassa fuel ex trekissä alkujousto on herkempi, mutta siellä missä trekki alkaa tuntua huteralta ja epävarmalta, crutzi herää oikeesti henkiin.
Positiivinen asia on lisäksi rungon jäykkyys, tuon jälkeen trek tuntuu kun sen runko olisi 5 kohtaa poikki.
Sagin kanssa ei oo ollut ongelmia ja iskari "auki" tulee ajettua kokoajan. Aikalähellä suosituspaineita ollaan.
Mulla on siis heckler, ja ongelma on meikäläisen mää vaan ajan-asenne. Pitää paneutua tuohon iskarin säätämiseen, kun kohta lähden ajelemaan. Todennäköisesti säädöt ei ole sielläpäinkään (eikä varmaan sagikaan..) mitä valmistajan ohjearvot ovat :p Mutta kohtapa lisää asiasta.
Kyllähän valmistaja siihen hyllystä jonkin kompromissisäädön valitsee, että se on tuo "runkospesifi" (tai edes oikealla hehtaarilla) mutta siinä ollaan vielä kaukana siitä jotta ollaan "kuskispesifissä". Valmistaja kun ei voi tietää tuleeko sillä fillarilla ajamaan 50kg kukkakeppi vai 130kg mörssäri saatikka sitten kuskien ajomaastoja sekä mieltymyksiä. Joten jokin kompromissi täytyy tehdä.
Valmiita paketteja my ass. Esim. tuo Heckler. Tuo kuvattu pohjaamisongelma on tuossa perus singlepivotissa ollut aina tuolla vakioiskarilla. Perän käyrät näyttää tältä ja valmistaja menee siihen speksaamaan isolla ilmakannulla olevan iskarin vakiona. Eihän siitä seuraa mitään muuta kuin helposti pohjaava perä. Aluksi kannattaa hommata niitä ilmatilan pienennyspalikoita tuomaan vähän lisää progressiivisuutta. Jossei vieläkää tunnu natsaavan niin seuraavaksi laittaa iskari suosiolla TFtunedille ja vaihtaa Push'n roippeet sisään höystettynä big hit kitillä ja pyytää passelit simmitykset. Kustantaahan se toki lähes 200€ mutta on parasta mitä tuolle iskarille voi tehdä ja kerran se vain kirpaisee. Tai sitten kirpaisee kerralla kunnolla ja vaihtaa CCDBa:n tilalle.
http://4.bp.blogspot.com/-Eq1ogGnBoq...3_LevRatio.gif
Meni tuo hecklerin perän pohjaaminen omaan piikkiin, ei ollut säädöt sielläpäinkään. Kävin muutaman dh-radan (hissun kissun) ajamassa ja yhden suosikkipolun ja nyt ei pohjaa. Täytyy vaan edelleen ihmetellä tuota pyörän alamäkiominaisuuksia. Vauhtia kun uskaltaa pitää niin homma on helppoo ja pyörä toimii ihan unelmana. Onpi vaan vähän totuttelua siihen, että ei turhia jarruttele. Oli ensimmäistä kertaa elämässä sellainen deehoo elämys :D eli ekaa kertaa elämäni aikana oli noissa alamäissä edes vähäsen vauhtia ja uskalti mennä dropeista yms.
Naama virneessä :p
^^ jotain tohon tyyliin yritin mielestäni kans raapustaa tuolla aiemmin, vaan en yhtä hyvin sanankääntein ja argumentein..
Kantsii muuten käydä Huuhan dirtillä. Siellä on semmonen junnulinja jossa ei oo isoja tuplia yms..mutta loistava kun pääsee kuitenkin ajaa ne isot karteet ja pumppausharjoitusta tulee paljon. Kävin tossa yks päivä ja ajelin vähän niin tuntu et sellasta pyörän hallintaa ja pumppailua yms.. ei kyllä muualla opi mitenkään niin hyvin. isollla pyörällä kun oli liikenteessä niin ei haitannut vaikka hypyt ei ihan nappiin aina mennytkään.
Tulevana lauantaina Hi5Bikes ja Sportax ottaa testipyöriä Messilään! Hi5Bikesilla tarjolla Mondrakeria ja Trekkiä, Sportaxilla Santa Cruzia.
Siinä olis halvalla :D mut jotenkin tuo ilmoitus jätti mulle semmosen kuvan, että joku mättää ja rankasti.
http://www.huuto.net/kohteet/cannond...yora/314810564
Halvalla lähtee vaikka on hiili kumisaappaat ja kaikki :eek:
Joku voisi vinkata ton Cannondalen huuto.netin ylläpidolle. Ilmoitus näyttää olevan kopio Pinkbiken ilmoituksesta.
Haha, yhteen edelliseen postaukseeni viitaten, http://www.bike-discount.de/en/buy/r...431/wg_id-4386
Instagram-kuvien perusteella Cruzin Dylan Wolsky ja Iago Garay näyttää vaihtaneen Tweedloven EWS:ään Bronsonit alleen.. http://instagram.com/p/ohCSDvxXFn/
"Do-it-almost-all-bike?"
Bronssoni on vissiin niin monipuolinen pyörä että ei varmaan huono valinta. Mut eihän tuo ole ensimmäinen kerta kun bronsson on noissa karkeloissa.
DeVinciltä on tullut kunnon "enduro"rassi. Huiman oloinen laitos, itselle olisi vaan aivan liian jytky:
http://m.pinkbike.com/news/devinci-s...look-2014.html
Saksalainen kollega luopuisi itselleen väärän kokoisesta Radon Slide 160:sta. Pitäisi vaan ostaa ajamatta, kun herra ottaisi pyörän ensi viikon kokoukseen lentorahtina mukaan.
Onko kenelläkään noista kokemusta? Speksien ( ja Biken testien) mukaan ovat kelpo pelejä saksalisen perinteisesti horstilla linkutettuna.
Itselle lähinnä on kysymysmerkkinä, että vaivaako näitä sama kuin Cubea ja Canyonia, että runko on suunniteltu pitkäjalkaiselle arjalaiselle ja persjalkaisen ugrin kassien suojelu on unohdettu? Taulukon mukaan standoveria on riittävästi, mutta niin on Cubenkin taulukon mukaan ollut. todellisuus taas on paljastunut heti kun koeajolle on päässyt.
Mulla on Slide ED 160 8.0. Osathan on kunnossa, keulassa ei FIT patruunaa, vaan avoimessa öljy kylvyssä oleva patruuna. Hitaassa ajossa pieni sukeltelu vaivaa, esim. kun "dropista" tiputtaa keula edellä alas. Kovemmassa tykittelyssä toimii todella hyvin. Juurakossa ja kivikossa menee kuin juna. Kovinkaan polku tehokas tuo ei ole, notkuu aika reilusti varsinkin putkelta tykitellessä.
Niin kassit on kyllä vähä vaarassa kun tuo yläputki ei ole yhtään sloupattu, itsellä kassit kyllä kilahtaa putkeen jos molemmin takajaloin joutuu äkkinäisesti jalkautuun. Mulla on 16" runko ja inseam n.78 cm.
Mutta olen kyllä kokonaisuudessaan todella tyytyväinen, vaikka runko nyt ei suurta inthimon väreitä aiheutakaan. todella hyvä ja helppo ajaa, kovemmissa vauhdeissa ja vielä alamäkeen. Ainoot mitkä osat mitkä olen joutunut vaihtaan hajoamiseen on, keskiölaakeri sekä ketjuohjuri.
Osat tuli, olin ihan hilpeenä et nyt ajelemaa, ni ei, eturenkaan kylestä fuskaa ilmat pihalle, ja vaihdevaijerin kuori puuttuu vielä.. Osaa pienet asiat ketuttaa ja rankasti :(
http://samu88.kuvat.fi/kuvat/pyorat/...g/_img1440.jpg
Vaihdevaijerin kuoren saa vaikka Prismasta. Kannattaa mittailla hyvinkin tarkasti tuo keskimmäinen kuorenpätkä takaswingin ja päärungon välissä niin vaihteet toimii hyvin nyt ja myöhemmin. Hyvin pienen mutkan kun jättää niin ei heilu liikaa jouston aikanakaan.
edit: siisti Vipotti silti.
Aloha!
Sagien laitossa noudatin orjallisesti ohjeita... Alussa stressasin paljon ja tuli lopulta soitettua myös Tampereen Fox-huoltoon. Sieltä tullut viesti oli aika simppeli ja suomeksi käännettynä ja huumorilla höystettynä seuraavanlainen: Heitä helvettiin sagien mittaaminen ja ala ajella!
Iskaripumppu mukaan maastoon. Kokeile ääriasentoja, yksi kerrallaan. Kun huomaa, miten yksi asento vaikuttaa mihinkin, niin alkaa säätämään noita juttuja sen mukaan. Iskarit on tehty ajamista varten ja niitä ei saa rikki, jos säädöt olisivat päin prinkkalaa.
No laitoin lopulta kuiteskin tehdassuositukset alle. En ole sen koomin asiaa pohtinut, vaan polkenut kropan helläksi. Mahtavaa ja mukavaa on ollut!
Käytin pyörän eka huollossa Pyhtäällä, jossa nippelit ja nappelit käytiin läpi ja puolia vähän tiukattiin. Joku osa oli löystynyt ja joku ei. Tuli myös hyvä fiilis kun tajusi, että näin lähellä asuu tyyppi, joka tietää näistä asioista aika paljon. Oli puhetta, että minä minä voisin enemmänkin ajella ja hän voisi hoitaa huollot ja säädöt. Kävi koeajolla ja sanoi, että sagit päin kuusta. Laski paineita ja laittoi kunnon joustot. Sanoi, jotta pyörässä pitää olla nääs joustoja...
Tuon jälkeen heitin lenkin noilla asetuksilla. Homma pelasi hienosti. Oivallus on, että oli sagit mitkä tahansa, en osaa tai ymmärrä kiinnittää niihin huomiota, koska pyörä tuntuu aina hyvältä ajaa.
-Kimmo-
Jos tuo auki ajaminen tarkoittaa reboundeja, niin tässä mun kokemus asiasta: Yhdessä pompussa tuli fiilis, että perä heittää mut keulan yli. Mulla oli sekä keulassa että perässä iskarit ihan auki. Laitoin niitä hieman kiinni. Nyt kun ajaa pompusta, niin vähän harmittaa, kun ei tuu ilmalentoa, vaan perä tarrautuu heti töyssyn jälkeen maahan. Olotila on aika mahtava, kun ajaa ryttyyttää kovaa pomppuihin, mutta fillari vaan lungisti jatkaa menoaan.
-Kimmo-