Seuraavaksi alkaa nillitys kimppatilauksista, ja miten vaikeaa ja kauheaa semmoista on järjestää...
Printable View
Seuraavaksi alkaa nillitys kimppatilauksista, ja miten vaikeaa ja kauheaa semmoista on järjestää...
Eipä ole tuolta tullut tilailtua. 18650 -koon Li-ion -kennoja (2400 mAh) näkyisi ainakin irtoavan kohtuulliseen hintaan (4,49 €/kpl).
Innostuin minäkin testaamaan tuota IRC-polttimoa, kun todettiin sen vastaavan Bilteman 35w polttimoa. Tässä kuva virityksestä: http://asko7.softavenue.fi/kuvagalle...ze=2&Kid=10927. En ole tuota omaa vielä ehtinyt metikössä testata mutta lupaavalta vaikutti.
Njoo, ALV:n ja tullin jälkeen ehkä Suomen hintatasoon nähden kohtuullista. Mutta Saksasta (esim. Ebay.De) saa edullisia videokamera-akkuja (BP-941 tms.), joista purkamalla olen itse saanut Li-Ion kennoni. Halvimmillaan voi saada ~2200mAh kennoja 3 euron hintaan (ilman postikuluja). Varma ei kuitenkaan voi olla siitä, että minkälaisia kennoja noissa halpisakuissa on sisällä.
Erehdyin jo luulemaan, että kyseessä on EU:ssa toimiva kauppa, koska pankkiyhteys on Hollannissa. Kun tarkemmin katsoin, huomasin osoitteeksi ilmoitetun Shanghai. Nousee LiPo-kennojen hinta turhan kovaksi.
Pitääköhän tässä taipua noiden kamera-akkujen purkuun?
Eiku atomeiksi vaan, mä oon aina ollu hyvä hajottaa kaikkee. Noi kamera akut tarttis kuitenkin pilkkoo niin että niistä jää jotain ehjäksikin :rolleyes:
Lueskelin vanhaa rosessori lehteä missä varoteltiin Li+ akkujen vanhenevan lähes käsiin. Onko noihin kamera-akkuihin kehdattu laittaa kennojen valmistus pvm tietoja?
Se Maxim piiri mitä saksan pojat hehkuttivat näytti aikasta soivalta peliltä pitää noi Li+ kennot jotenkin turvallisella lataus / purku alueella. Mistähän moisia vois tilata noin 10kpl erissä? Yksi asia mietitytti ... purkuvirran rajoitus on tehty rajoittamalla fetin yli oleva jännite 250mV:n. Eli ymmärsinkö oikein että Fetin ominaisuudet ratkaisevat millaisia maksimi virtoja moisella häkkyrällä akusta irti saadaan ennenkuin suojapiiri laukeaa?
Niinkuin Kunigas Vaeltaja on jo useasti nälvinyt, yksi kehitettäviä kohteita on juuri akkupuolella ainakin omassa rojektissa. Noiden kamera-akkujen tuhoamisella voisi päästä kohtuu budjetilla asiallisiin akkuvirityksiin kiinni. Ja onhan siinä aina se alkuperäisten akkujen hajottamisesta tuleva mielihyvä. :D
Pongaus tuolta Valot ja syksy topiikista. Siisti testisivu. Mielestäni ko pikatestin voittaja oli ... tadaa GhettoBlaster.
http://www.leichtbau-konfigurator.de...upernova-sx-14
Niin, minun valoprojekti on ja jää aloittamatta kunnollisten akkujen puuttuessa.
Täytyy kyllä ihailla kaikkien teidän DIY-tuotoksia, kun itse osaa/viitsi tehdä mitään.
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/i...ons/icon14.gif
MAX1666 piirin ylivirtasuojaus näyttäisi tosiaan perustuvan FET:n source ja drainin välisen jännite-eron tarkkailuun. Valitsemalla sopiva FET, saadaan virran riittävyys varmistettua. FET:ejä voi laittaa rinnakkain sopiva määrä, jos muuten ei onnistu.
Käytännössä halvat LiPo:t ei kestä kovin suurta purkausvirtaa. Minullakin oli testiakussa 4 LiPoa rinnan, että sain virran riittämään. Sitten tosin sain korjattua hakkurin niin, että kahdellakin rinnankytketyllä selviäisi. Silloin tosin lenkki jää lyhyeksi. Jos akku on mitoitettu siten, että koko lenkin näkee ajaa, ei ylivirtasuojaa välttämättä tarvita.
Omissa kokeiluissani olen tällä hetkellä päätymässä siihen, että 3.7V riittää akun nimellisjännitteeksi. Ei siis LiPoja sarjaan. Ei tarvita balanceriakaan. Noista kamera-akuista löytyviä halpoja 18650-kennoja pitää laittaa yhtä monta rinnan, kuin lenkki kestää tunteina ja yksi vielä varalle (Hammer voi kertoa kennomäärän kahdella :D). Suojaelektroniikkaa en ole sopivaa valmiina löytänyt, mutta DIY-henkeen en anna sen häiritä. MAX1665 / 1666 soveltuu 3-4 kennon suojaukseen. Tuplakomparaattorin toinen kanava ohjaamaan latausta rajoittavaa FET:iä ja toinen kanava ohjaa hakkurin enable-inputtia.
Lyijyakuilla ja NiMh akuilla ajaneilla on varmaan kaikilla tullut vastaan tilanne, kun akku alkaa hyytyä ja lamppu muuttuu heikoksi tuikuksi. Siinä vaiheessa suunnataan valaistuille reiteille. Sunnuntaina ensimmäisellä LiPo-akkujen kanssa tehdyllä koeajolla akkupaketin syväpurkusuoja meni päälle jossain Niihaman majan takana. Siis se katkaisee sähköt kerralla poikki. Siinä sitten pimeässä tunnustelin, että missän ei tunnu polttavan kuumalta ja aloin vaihtamaan toista akkua kehiin.:cool:
Tiedossa ei ole, mistä Maximin komponentteja saa halvalla (ilmaiseksi) 10kpl erissä, mutta 2kpl erät on saatavilla. Hieman soveltamalla suuremmatkin erät onnistuu tietyi rajoittein.
Nyt on palikat kotona. Ihan hyvin toimi palvelu tuolla Led Tech.de -paikassa. Pari viikkoa kesti kaiken kaikkiaan tilaus ja toimitus, josta suurin osa meni Suomen Postilla(yllätys yllätys). Tilauksen yhteydessä sai valita jonkin lahjan mutta ei ollu sitten paketissa kuitenkaan mukana...? Pieni miinus siitä.
Ihan näppärän kokosen systeemin tuosta saa aikaiseksi. Vähän peljättää onko tuo 3 x 10 asteen linssi systeemi hyvä. Ainakin kompakti se on. Saa nyt sitten nähdä minkälaisen valokeilan sillä saa aikaiseksi. Toivottavasti ei ole liian kapea.
Tällanen linssi kyseessä:
http://wedlake.pwp.blueyonder.co.uk/lights.htm
Kaikkea sitä voi geelipurkilla tehdä, itsellä toi tulee ihan alumiiniputkeen.
Mikä olisi paras tapa liittää nuo K2:t tuohon alumiiniseen piirilevyyn lämmönjohtumisen kannalta/ledin kannalta? Juottaa keskipädistä kiinni reflow uunissa? Lämpöäjohtavalla liimalla? Pelkällä piitahnalla? Itse olen vähän kallistumassa tuon lämpöäjohtavan liiman puoleen. Taitaa Luxeon suositella myös sitä.
Terve, kiinnostuin nyt itsekin kasailemaan jonkinlaista viritystä, mietinkin että tietääkö kukaan missä olisi jotain ohjeita tai kytkentäkaavoja erilaisten hakkuriregulaattorien rakenteluun? Taikka mahdollisia ohjaus vekottimia joilla näkisi myös akun varaustilaa karkeasti tms? :S
Tämä threadin ensimmäisessä postauksessa on joitain linkkejä. Tässä oma viritelmäni, joka toimii linkin takana kerrottujen rajoitteiden puitteissa. http://www.kolumbus.fi/troh/DIY/Lamppu Jos akkujännitettä on varaa laittaa enemmän, niin Max16802 soveltuu jokseenkin suoraan datalehden kytkentäkaaviota käyttämällä LED-ohjaimeksi. Jehun LTC3783-pohjainen kytkentä on myös ketjun ensimmäisellä sivulla. Huomattavaa on, että LED:ien kanssa yritetään ylennsä toteuttaa virtatakaisinkytkentä, kun taas HID ja halogeenien kanssa riittää jännitetakaisinkytkentä.
Akun varaustilan valvonta voi olla helppoa tai sitten vaikeaa. Riippuu akkuteknologiasta. Lyijyakulle, tai NiMh akulle ei minun mielestä mitään valvontaa tarvita. LiPo tarvitsee suojaelektroniikan ja joku ennakkovaroitus hyytyvästä akusta olisi ihan mukava toiminnallisuus. Vilmartin viestissä http://www.fillarifoorumi.fi/forum/s...1&postcount=25 on ainoa tällä forumilla näkemäni akunvarausvalvontasysteemi.
Rakentelukokemusta näihin sovelluksiin ei mielestäni niin mahdottomasti tarvita. Juotostaidot ja välineet pitää olla kohtuullisessa kunnossa, että saa juotettua ikävän pienet komponentit paikolleen. Myös piirilevyn teossa on välillä haasteita. Sitten kun proto on kasassa, eikä se toimi, olisi oskilloskoopista hyötyä. Käytettävät tehot on kuitenkin niin pieniä, ettei kovin suuria palovammoja ole odotettavissa. Savuja ei tietenkään kannata haistella. Ei juotossavuja, eikä niitä viallisen kykennän aiheuttamia.
Ja säästösyistä ei sitten kannata rakentelua aloittaa. Ensimmäiseen projektiin palaa rahaa aika hyvää tahtia. Jos rakentelu muutenkin kiinnostaa, niin sitten lampun rakentaminen on hyvä syy aloittaa.
Kiitos vastauksista. Löysin myös tuota aikasemmista linkeistä myös http://lasertagparts.com/lightbrain/free_regulator.htm jonka uskoisin saavani kasaan kunhan vain saan tarvittavat osat. Juotostaidot, levyn suunnittelu/valmistus onnistuu hyvin. tuon piirinkin varmaan saan koodattua koulussa, ja jos jokin menee vikaan niin paikallahan on lähes aina tuo Mikko Esala. :D
Melkoinen pulju:"
Thank you for contacting us. The products are in China. The sending cost depends on the weight. When you put an order on our website, the sending cost will be automaticly calculated. You can choose different method of sending. To avoid tax by the customs, we usually say it's a gift, or put very low value on the sending. Usually there shouldn't be a problem. It depends much on the customs of different countries and your luck.
Kind regards,
Min
LEDSEE electronics"
Postikulut 1 kg paketille 16-30 euroa mail->dhl...
lisäsikö vai vähensikö tuo kiinnostusta? :rolleyes:
HID poltin ja ballast tulee edelleen halvaksi, jos on hyvää tuuria tullissa. Samoin 168650-LiPo-kennot on edullisia. Cree XR-E kirkkaimpia BIN:ejä sieltä ei saa ja Luxeonit voi ostaa Euroopastakin. Seoulin LED:t on ehkä hieman Luxeoneja parempia hyötysuhteessa, mutta etu ei riitä Kiinasta tilaamiseen asti minun arvoasteikolla. En laittanut omaa tilaustani vetämään.
Lipojen hankintakanava näyttäisi tosiaan johtavan Canonin videokamera-akkujen suuntaan. Suomestakin löytyy ja eBaysta sitten lisää. Amazoninkin listalla yksi tietty akkutyyppi on jostain syystä edullisempi, kuin muut. www.batt-mann.de näytti mielenkiintoiselta, joskin 18650 2200mAh kennon hinta on jo 7.5€ +posti.
Rojekti etenee(hitaasti). Virtalähdettä pitäisi hommata kolmelle K2:lle. Nyt aluksi käytän testauksessa 12V 2.6Ah:n lyijyakkua juomapullossa ja vastusta jahka valopää valmistuu. Lämpöä johtavaa liimaa tuntuisi olevan suht hankala löytää mistään. Nyt tilauksessa eräästä PC liikkeestä, mutta toimitus tuntuu venyvän...
Mielessä on ollut tilata Dotlightista Konluxin virtaregulaattori. Onko kenelläkään kokemuksia noista?
http://www.dotlight.de/shop/index.php/cPath/100_108
Kannattaako noita K2:a ajaa 1500mA:lla vai riittääkö 1000? Kuinka paljon KÄYTÄNNÖSSÄ noissa on valotehossa eroa? Noita Konluxja olis 1000, 1400, 1500mA:n versiot. Tuommosta 1500:sta ajattelin 14.4V akulla. Pitäis riittää vissiin kolmelle K2:lle. Mutta tuleeko silloin ongelmia lämpöjen suhteen? Jostain ulkomaiselta foorumilta luin, että lämmöt nousis aika reippaasti ja ongelmia oli ollut vaikka oli jäähdytystä.
Tässä threadissa oli aiemmin tämä oivallinen testi, josta pitäisi löytyä vastaus.
Luxeonin mukaan ero oli joitain kymmeniä lumeneja. Omat havainnot ei tue tätä millään muotoa. Ei kokeelliset havainnot, eikä mittaukset. Mittaukset ei kyllä olleet mitään Pro-tasoisia, mutta viitteellisä jossain määrin. Ja niin kuin Seagull jo tuossa linkkasi, valotestissämme K2:ia ajettii kokeeksi eri virroilla. Kuvasimme silloin myös 700mA ja 100mA valokuvion. Kuvat löytynee jostain...
Minun oma lamppu on toteutettu webbisivujeni kytkennällä http://www.kolumbus.fi/~z606623/DIY/Lamppu/, mutta R2, eli oparin vahvistuksen asettavan vastusparin ylempi vastus on vaihdettu 100kohm:iin, jotta virta tippuisi hieman alle ampeeriin.
0.22ohm vastus lyijyakun perässä taitaa nostaa virran jo 1.5A paikkeille. Ainakin täydellä akulla. 0.44ohm (eli kaksi vastusta sarjassa) pudottaa virran varmaankin jonnekin 1A paikkeille. Tuohon sitten kytkin vierelle, jolla ohitat toisen vastuksen akun hyytyessä ja testauksen aikana.
Ja sitten varoituksen sana: LED:n lämpöä ei välttämättä kannata tunnustella rasvaisella sormella LED:n päältä painamalla. Ei siinä sormeaan polta, mutta en siltikään suosittele. Olen kokeillut :o Ja että te kuitenkin kokeilisitte, jätän kertomatta kuinka siinä käy. :cool:
Konluxia ei ole kukaan täällä raportoinut kokeilleensa. Ne on tehty Luxeoneja varten, joten luulisi niiden toimivan. Kuvissa hakkuriohjainpiirin tekstit on pyyhitty pois, mutta muiden komponenttien arvot on näkyvissä. Niiden perusteella ei pysty sanomaan, etteikö laite toimisi kolmen K2:n regulaattorina. Dotlightin sivuilla tosin puhutaan kolmesta 3W LED:stä, mutta se on ristiriidassa 1400mA ulostulolupauksen kanssa. Akuksi ei sitten kelpaa yhden kenno LiPo, mutta kahden kenno LiPo, kuuden kenno NiMh ja 6V lyijyakku toimivat todennäköisesti.
Jos haluaa hyviä vinkkejä kuinka lämpö saadaan aikuisten oikeesti katoomaan jostakin paikasta kannattaa tutustua noiden Prosessori kellottajien sivustoihin. Muistaakseni muropaketti nimisellä sivustolla on hyviä vinkkejä.
HammerStar:n ongelmat melkein toiseen suuntaan. Jäähdytys on ulkokäytössä reilusti overkill. Labrassakin tarvii polttaa valoja 15min ennen kuin alkaa jäähyt olla lämpimiä, silti edelleen kädellä kosketeltavissa eli reilusti alle 85 astetta.
Eli summa summarum. Huonosti toteutettu liitos eri elementtien välissä, ym lämmön etenemisen esteet tuottaa ongelmia vaikka hökötyksessä olis millanen jäähy. Ja toisaalta jos lämpö pääsee leviämään isolle pinta alalle esteettä voi kevytkin jäähy toimia loistavasti.
Se millä virralla niitä K2:sia ajaa on enempi kyse siitä millasen varaston sähköö jaksaa / on varaa kantaa mukanaan. Sitä sitten tungetaan sinne ledille niin paljo ku lähtee metodilla ;). Eli jos saat aikaseksi akun joka kestää halutun ajan 1.5A niin sitten virta on siinä. Jos haluut keveämmän / halvemman akun tai pidentää käyttöaikaa niin tiputa virta 1A:han jne.
700mA on vielä käyttökelpoinen virta 3:lle K2:selle. Ja jos haluut bailout tilan niin 20mA tuottaa valoa yllättävän paljon.
Jos kerran ledin valontuotto ei lisäänny 1 A -> 1,5 A, mutta lämpöongelma kylläkin, niin eikö olisi viisaampaa lisätä ledien määrää ennemmin kuin virtaa per ledi?
Tee-Se-Itse -lampuissa ei viisautta kannata sekoittaa mukaan. :) Muuten olen kanssasi samaa mieltä. Hammerikin taitaa olla samaa mieltä, kun sillä on 6kpl LED:iä ajovalossa ja kaveri puuhaa huhujen mukaan vielä kypärälamppua lisäksi.
Kypärälampun speksaamisessa tuli mieleen sellainen kysymys, että jos valo-osa on kypärän lipan päällä ja akut niskassa, niin tuleeko siitä liian raskas? Akut on noin 250g. Valo-osan paino lienee 75g+-50g.
Akku ajopaidan / takin taskuun lienee paras idea. Eikös sen SS-Miehen 3LEdisessäkin akku ollut taskussa. Johto vaan niskaaukosta takin alle niin saa ajoreppua reuhtoa päälle / pois vapaasti eikä oksat kisko piuhasta. Ei jhaittaa myöskään jos akku olisi hiukan sisompi silloin.
Turha paino kypärässä tuntuu ikävältä. Mahdollisimman kevyt lamppu-osa kypärään ja akku kameliin.
No niin, nyt on ensimmäiset testit K2:lla takana. En jaksanut odotella sitä lämpöäjohtavaa liimaa, vaan juotin ledit kiinni alumiiniseen Led-techin piirilevyyn.
Tuo Fraen kolmen linssin yhdistelmä (10astetta) vaikutti hyvältä. Erittäin kompaktin paketin saa aikaiseksi ja valokeila näytti hyvältä. Kypärävalona voisi toimia myös hyvin ja saa helposti vesitiiviin paketin.
Täytyy nyt kattoa paljonko sitä virtaa puskee noille ledeille valmiissa lampussa. Nyt 12v lyijyakun jatkona on 0.82 ohmin vastus ja valoa tuntuisi tuollakin lähtevän ihan kivasti. Virtalähteeksi olisi tarkoitus tehdä lopulliseen versioon 14.4v 4Ah Nimh. Vähän tietysti huvittais puristaa ledeistä kaikki valoteho irti tuolla 1500mA:lla, mutta lämpöjen ja akun keston kannalta tuo 1000... Hankalaa. :)
Taskussa ja vaihtoehtoisesti tarranauhalla vyöllä tai housujen henkseleissä (käytetyin ripustuspaikka viime aikoina).
Mitä noihin ledien valaistusvoimakkuuksiin tulee, niin mittailin tällä palstalla aiemmin mainitulla maitopurkki-luksimittari-virityksellä seuraavaa:
http://www.kotiposti.net/t0247/luxeon-lx.jpg
HUOM! Kuvaaja koskee VAIN testattuja lediyksilöitä ja mittausmenetelmän tarkkuus on vain suuntaa antava, mikään tarkkuusinstrumentti tuo maitopurkki ei ole.
Eli tuossa mittauksessa 1 ja 1,5 ampeerin välillä oli noin 20 prosentin valaistusero.
Kyseisen Dotlightilta tilatun K2-yksilön jännitteet olivat korkeammat kuin ko. ledityypin nimelliset arvot (3,72V (1000mA), 3,85V (1500mA)). Speksien toleranssien sisällä kuitenkin.
Yhden watin Luxeonin (LXHL-MWEC, ei kuvaajaa) jännitteet ja luksit olivat liki identtiset III:n kanssa. Virrankesto vain on pienempi (nimellinen 350 mA).
No kun tuo mun hakkuri palaa, jos sillä ei ole kuormaa. Se kun yrittää puskea 1A vakiovirtaa ja jos kuorma poistetaan, ei asetusarvo toteudu ja hakkuri nostaa ulostulojännitettä. Sitten jossain parin kymmenen voltin kohdalla palaa hakkuriohjain. Siksi olisin halunnut juottaa johdot kiinteästi LED:eihin. Mutta voin tietysti lisätä zenerin ja vastuksen, jolla rajoitan suurinta mahdollista ulostulojännitettä. En satu omistamaan yhtään sopivaa zeneriä, eli kaupassa pitää käydä.
OK, en väitä vastaan. Mittaustuloksesi on parhaat saatavilla olevat. Koska silmän vaste ei ole lineaarinen, ei tuolla 20% erolla ole aivan niin suurta empiirisesti havaittavaa eroa. Voi myös olla, että mulla on huonoja LED-yksilöitä.
Toi 250 g rupiaa varmaan pidemmän päälle jo tuntumaan, mutta pakkoko siihen on niin isoa akkua heittää? Mulla on tällä hetkellä 9V paristo akkuna ja kestoa on muutama tunti 3W luxeonin perässä. Hakkurina konlux 1000 mA. Tarkkaa kestoa on vaikea sanoa, kun olen ajanut tuolla vain työmatkoja (n.15 min. kerralla), mutta pari viikkoa tuo on yhdellä paristolla kestänyt. Ja ei, en ajatellut noista paristoista tuohon pysyvää ratkaisua, mutta akun kasaanlaittaminen on kestänyt...
Tää ei varsinaisesti ole mitään tee-se-itse osastoa, mutta kun täällä kuolataan noitten Cree XR-E ledien perään, niin leuhkinpa että mulla on jo! :)
http://fenix-store.com/images/fenixp1d01.jpg
http://fenix-store.com/product_info....ec11b8cdb88758
Toi - on - aivan - sairaan - kirkas - !
135 lumenia etusormen paksuisesta ja sitä lyhyemmästä (siis sormea) putkilosta! Perinteiseen tapaan eilen uutta lamppua ekaa kertaa hypistellessä oli pakko katsoa melkein suoraan valoon, ja päätä särkee vieläkin...
Kannattaa nykyisissä DIY-projekteissa huomioida päivitysmahdollisuus Creehen. Sitten kun noita saa yksittäiskappaleina järkevään hintaan, kaikki haluaa päivittää.
Käytän tuota pyörävalona heti jos löytyy jostain käyttökelpoinen setti CR123A akkuja ja latureita. Toistaiseksi näkemäni vehkeet vähän arveluttaa. Onko kenelläkään kokemusta aiheesta? Siellä täällä varoitellaan mahdollisesta valaisimen vahingoittumisesta 123A li-ion akkuja käytettäessä, johtuen ilmeisesti paristoja huomattavasti suuremmasta jännitteestä täyteen ladattuna.
Output on tuossa jo erinomainen. Nyt vain odottelen, että Surefire tekaisee tuollaiselle kuoret tyyliin E2d. Se olis sitten siinä.
Tai no, taidan mä tommosen pistää kuitenkin tilaukseen.
Edit: Näkyy Surefirella olevan led päitä moneen lähtöön. Taidankin "tarvita" tämmöisen: http://www.surefire.com/maxexp/main/...3/prrfnbr/1137
Juu, lopetan offtopic-horoilun.
Creehen päivittäminen tarkoittaa LED:ien ja linssien päivitystä. Pelkän LED:n vaihto ei tuota kovin hyvää tulosta, koska K2:n valojakauma on paljon laajempi, 140deg, kun XR-E:ssä vain 70deg. Creelle tehdyt linssit on hieman korkeampia. Lisäksi virtaa pitää pudottaa, mikä ei ole ainakaan minulle mikään ongelma. Muuten elektroniikka taipuu Cree-aikaa ilman muutoksia.
Kuvia lampun sisältä? mitä sen elektroniikka on syönyt? Kiinnostaisi tietää, miksi nuo Fenixit on niin tarkkoja virtalähteestä.
Mulla on CPF:n käyttäjältä AW tilatut suojatut RCR123A akut käytössä 1W SWOH:lla modatun HDS EDC B42XR:n ja pikkuisen huntlightin kanssa.
Huomioitavia asioita noissa on suojaus/ei suojausta (suojaa liialta purkamiselta, oikosululta, ylilataukselta jne), akun läpimitta (paksumpia, eli mahtuuko lamppuun sisään?) ja jännite, joka on ladattavissa yleensä 3.7V normaalin 3V sijaan.
Jos nämä asiat on kunnossa, niin kyllä niitä ladattavia uskaltaa käyttää ihan hyvin. Suojattu kenno sitten katkaisee sähkön tulon täysin yllättäen, joten joku varalamppu on hyvä olla mukana.
Ei kun kyllä noissa jutuissa on käräytetty niitä lamppuja.
Ilmeisesti juuri siksi että akku pistää jännitettä sen verran enemmän kuin paristo. Ja epävarmuustekijä on se että paljonko jännitettä juuri varattuna pistää ulos joku tietty 123A 3,7V li-ion akku? Jos lamppu on speksattu vaikka 1,0V -3,7V jännitteelle, niin oletko varma että 3,7V akku ei anna alkuun vaikka 4,0?
Lisäksi jollakulla oli mojahtanut se akku sinne lampun sisään ja lamppu oli siksi mennut pilalle.
Suoraan laturista noi taitaa antaa yli 4V hetken aikaa... Kannattaa siis varmistaa, että voiko ladattavia käyttää juuri siinä omassa lampussa.
HammerStar ei periaatteessa tarvitse kuin 15min työtä niin Cree LED:it on käytössä :D. Tämänhetkinen kassa puoltaa lujasti K2:senkäyttöä. 10e linssin ja linssinpitimen kanssa / LED on minun kipuraja. Heti kun Cree alittaa ko hinnan on aika suunnitella päivitystä. Ja tietysti niitä on sitten oltava saatavillakin :D.
Ajelin eilen kimppalenkillä noin 3h ja täyteen ladatun akun jännite täydellä kuormalla (kaikki valot päällä) laski 14v:sta 11.4v:n. Jos pidetään kipurajana SLA akulla 9v olis kaiken järjen mukaan yhdistelmästä odotettavissa vielä toista tuntia tehokasta peliaikaa. Ei paha :D.
PS: Noiden LED:ien käyttöikä ylittää reippaasti HID lampun käyttöiän. Eli ainut syy päivittää esim HammerStarin LED:it on hipoilu. Mutta sehän on toki erittäin pätevä syy.