Onnea hyvin meni, oli ilo osallistua keskusteluun!
Printable View
Onnea hyvin meni, oli ilo osallistua keskusteluun!
Tähän vielä sen verran, että monet proffatkin kuulemma pitävät vähintään tuota 5 mm spaceria "pistemäisen kuormituksen välttämiseksi".
En nyt ihan satasella osaa väittää, onko järkisyy vai uskomus. Tietenkin stemmin kulmalla on aina mahdollisuus tuota handle bar droppia kasvattaa. Joskus luin jonkin artikkelin jostain kustomirunkoäijästä, joka suunnitteli pyörän mitat niin, että stemmin alle tuli yleensä kaksi 10 mm spaceria ja yläpuolelle yksi. Syytä en tiedä, ehkö sopi äijän silmään vaan.
Lyhytselkäisillä, kuten minulla, spacerien avulla voi ottaa pykälää pienemmän rungon ja pidemmän stemmin mikä vakauttaa pyörän käytöstä. Etenkin maantiepyörässä tämä on ihan olennaisesti ajomukavuuteen vaikuttava seikka. Taas lyhytjalkaisella tuo standover ongelma saattaa olla ihan hyvä syy käyttää avaruudettimia.
No, tämä taas niitä ihan omia kaksisenttisiäni, voi ajatella toisin tai sillä kolmannellakin tavalla.
Iso kiitos sinulle ja kaikille muille avusta, kyllä tämän keskustelun avulla paljon pystyi jäsentelemään omia ajatuksia ja mietteitä. Paljon tuli hyviä pyörä-ehdotuksia, ja vaikka valitsinkin sitten yhden noista jo aloitusviestissä luettelemistani pyöristä, niin paljon paremmin minä nyt ymmärrän miksi minun se kannatti valita. Ja teräs- sekä titaanirungoista luin kyllä sen verran paljon kaikenlaista kommenttia ja analyysia, että niistä kyllä jäi positiivinen muistijälki. Eihän sitä ikinä tiedä vaikka joskus myöhemmin semmoinenkin kotoa löytyisi; ennemminkin, jos satun lotossa voittamaan. :)
Vielä ei edes ostokrapulaa ole tullut, kauhea into vain saada fillari alle ja päästä ajelemaan. :)
Hydraulisista jarruista täytyy muuten sanoa, että ne kyllä tuntuivat todella miellyttäviltä. Varsinkin yläotteesta niiden käyttö oli mukavaa, kun ihan kahvan yläreunastakin oli helppo jarruttaa tehokkaasti. Ero perinteiseen mekaaniseen levyjarruun tuntui samanlaiselta kuin ajaisi jarrutehostamattomalla autolla; molemmilla kyllä vauhti hidastuu, mutta toisella se hidastuu helposti ja vaivattomasti, hienostuneesti. :) Tosin tuo CaadX 105-mallin Promax Render R ei ehkä paras verrokki ollut muutenkaan, parempiakin mekaanisia jarruja olisi ollut saatavilla.
Niin ja kauppiaan mukaan lastenistuimen uskaltaa kiinnittää tuohon runkoon, on heillä kuulemma niitä aina joskus laiteltu.
Onnittelut myös minulta. Yksi fiksuimmista säikeistä pitkään aikaan.
Ja sitten speksaamaan sitä toista kiekkosettiä. Crossari ny on vaan semmoinen kapistus joka kaksia (vähintään) kiekkoja suorastaan huutaa, IMO.
paljon tuolle tuli loppujen lopuksi hintaa?
Itse fillari oli tarjouksessa 1780 e (vielä tämän tammikuun ajan -15 % näistä tämänvuoden cycloista). Hintaan sisältyi eturattaan vaihto 34-piikkiseen. Tuohon päälle tuli ilman alennuksia talvirenkaat, lokasuojat ja pulloteline valmiiksi asennettuna, yhteensä 150 e. Lisäksi halusin sen alkuperäisen 36-piikkisen eturattaan mukaani, siitä 30 e (se olisi jäänyt liikkeen käyttöön muutoin). Niin ja toki alkuperäiset kesärenkaat, Sammy Slickit saan mukaan. Yhteensä koko roska töineen 1960 e.
Sen mitä ulkomaalaisia verkkokauppoja olen katsonut, niin itse pyörän hinta oli mielestäni hyvinkin kohtuullinen. Muista kamppeista olisi varmaan jonkun euron voinut säästää, mutta en kokenut sitä tarpeelliseksi kun sai kuitenkin asennustyöt sitten ilman lisähintaa, ja toisaalta Suvala palveli niin hyvin että mieluusti heille siitä jo vähän maksaakin.
No ei rahallinen panostus ja Suvalalta vielä pahalta kuulosta. Sitten se eka 1000 kilsaa, siinä vaiheessa pitää olla taju selkeänä että onko ajoasento kohdillaan vaiko tottuuko kuski pyörän tehdasmoodeihin.
Sitten 10t kilsaa niin tietää viimeistään oliko tää se oikea, ihan kuin hellujenkin kanssa. Ja kun nää kilometrit ajaa rapian vuoden sisään niin aina parempi.
/ FrostyLainaus:
Tietenkin stemmin kulmalla on aina mahdollisuus tuota handle bar droppia kasvattaa. Joskus luin jonkin artikkelin jostain kustomirunkoäijästä, joka suunnitteli pyörän mitat niin, että stemmin alle tuli yleensä kaksi 10 mm spaceria ja yläpuolelle yksi. Syytä en tiedä, ehkö sopi äijän silmään vaan.
Onnistuin muinoin löytämään 100 mm stemmin 10 asteen kulmalla. Tämä vakauttaa pyörän niin ettei sitä saa kaatumaan millään, ohjauskulma 71 ja stemmi oikein päin. Mentaalisista syistä pitää stemmin alla olla jotain samoin päällä, sopii tämänkin äijän silmään.
Mulla vielä Terua vanhempana äijänä kannattimen alla voi olla jotain muttei ikinä päällä. Ja ehdottomasti kannatin miinuskulmassa. Sitten kun joudun vaihtamaan ylöspäin tököttävään niin totean jotta jotain nousevaa mullakin.
On siellä just tasan tarkkaan tämä minkä jätin ostamatta. :) (Jollei ole nyt sitten tämän päivän aikana mennyt, mutta ajankohdan huomioiden se ei nyt ehkä kauhean todennäköistä ole.)
Luulen kyllä että ajoasentoa joudun vielä hakea, ja muutenkin keskikehon lihaksia pitänee vahvistaa jotta jaksan kannatella itseäni pidempiä aikoja oikeassa asennossa. Mutta jospa se tästä lähtisi suttaantumaan. :) 10 tkm olisi kyllä hieno lukema runsaaseen vuoteen, mutta luulen että ihan semmoisiin lukemiin en tule vielä pääsemään, ihan jo siksikin että pyöräilylle ei ole niin paljon aikaa käytettävissä kuin haluaisin.
Doh, missä nyt mennään? Jos ei kuvaa niin ei uskota mtn :)
Ole hyvä: http://i.imgur.com/bcTRdaQ.jpg :) Valitettavasti sairastelun takia en sitten ole päässyt edes sitä ensimmäistä kunnon koeajoa ajamaan... Siellä se pesuhuoneessa odottelee ja jatkuvasti minulle kuiskuttelee että olisi kivaa jos joku vähän ajelisi hänellä. :)
Liikkeessä kesärenkailla ja Wellgon muovipolkimilla fillari painoi 9,75 kg. Vaihdoin siihen aiemmasta pyörästä Shimanon SPD M324 -lukkopolkimet ja Brooksin B17-satulan, sekä sitten liike laittoi ne talvirenkaat & lokasuojat. Nyt pyörä ei ole enää ihan niin kevyt, 11,8 kg. Talvirenkaat itsessään tosin lohkaisee tuosta lihomisesta yli kilon. En kuitenkaan tuosta ota ressiä, koska kuskista on niin helppo tiputtaa ainakin 15 kg pois. Vasta sitten kun vararavinnot on kulutettu, rupean pohtimaan yksittäisten komponenttien keventämistä. Tosin polkimet vaihtanen jossain vaiheessa pelkkiin lukkopolkimiin, mutta nekin vain sen vuoksi ettei tarvitse liikkeelle lähtiessä hakea polkimen oikeaa puolta. Samalla siinä kuitenkin säästänee muutaman gramman.
Ajamattomuuden takia tässä on ollut muuten hyvin aikaa tutkia pyörää läpikotaisin, ja ainoan pienen kauneusvirheen mitä huomasin, oli että etujarrulevy on aavistuksen kiero jostain kohtaa. Ei sitä mitenkään muuten huomaa kuin siten, että renkaan pyöriessä vapaasti ilmassa kuuluu pieni laahaus tietyssä kohtaa, ja eturengas pysähtyy nopeammin kuin takarengas. Mutta vaikea uskoa että tuosta mitään käytännön haittaa olisi, ellei minimaalista jarrupalan ja -levyn kulumista lasketa.
Hyvältä näyttää Kännäri. Nuo pinnaheijastimet syö eleganssia ikävästi. Huomaamattomampia, mutta yhtä tehokkaita löytyy. Olen nuita nähnyt Prismassa ja Lidlissä.
Onkos hän koittanut keskittää jarrua? Toki uusikin levy voi olla vinksallaan ( oikenee jakoavaimella hillitysti taivuttaen), mutta kannattaa tutkia.
Mutta ekaks ukko äkkiä terveeksi!
Kappas, nuohan oli kivan oloisia. Pitääpä pitää silmät auki kauppakäynnillä jos tulisi vastaan.
En ole keskittänyt, kun järkeilin ettei itse jarrupalat voi olla väärässä asennossa kun laahaaminen ei ole jatkuvaa, vain tietyssä kohdassa kuuluvaa.
No se. :)
En ihan varma ole mitä tarkoitit kun koko tarinaa en lukenut, mutta tuo näyttää vähän siltä kuin sanoisit stemmin kulmalla olevan vaikutusta vakauteen, vaikka sama se on miltä korkeudelta haarukanputkeen kannatin on kiinnitetty ja millä kulmalla se on. Mutta joka muutos tangon asemaan pyörässä tietenkin vaikuttaa.
Oman näköaistini mukaan menee viestiä korvienväliin, kun stemmin voi asentaa "oikein päin" vakaus paranee, kun kulma on ohauskulmaan sopiva vakaus paranee. Viimmesen päälle mutua ja vähän kevennystäkin ellei peräti liioittelua. Stemmi on nyt jo asennettuna minun uusimpaan runkoon ja tulee kiertämään, jos vielä pyörä vaihtuu, stemmi ei kulu. Oman lähipyöräliikkeen kautta näytti tulleen, Uimosen maahantuontia. Ennen selailin Uimosen sivuja paljonkin ja vein pyöräliikkeeseen tilauksen tilausnumeroita myöten. Tuli sitten aikanaan. Nykyisin romut tulee maailmalta, taas on mielessä jotain.
Tangon oikea korkeus on tärkeämpi säätö kuin stemmin kulma.
Onnittelut uudelle pyörälle täältäkin.
Kovasta ajosta en mitään tiedä mutta sitä jostain syystä manataan paikalle tällaisissa tilanteissa.
Jos joku ihmettelee miksi en vieläkään kerro fiiliksiä uudesta pyörästä, niin eipä ole kuume vieläkään antanut periksi. Eikä kommentteja ihan lähiaikoina ole tulossakaan, kun keuhkokuumeeksihan tuo tauti sitten lääkärissä osoittautui. En olisi kyllä ikinä arvannut kun minkäänlaista kipua ei sillä suunnalla ole ollut missään vaiheessa, mutta pakkohan se on uskoa kun kuvissa näkyy poikkeavuutta ja äänetkään ei ole normaalit.
No niin, nyt on ekat vajaat (ja taudin takia verkkaisesti ajetut) 20 kilometriä käyty polkemassa. Onhan se fillari vaan kerta kaikkiaan aivan eri planeetalta kuin edellinen kulkupeli. :) Pyöräily oli kevyttä (olkoonkin että myös pyörätie oli hyvässä kunnossa), ja pyörää oli helppo hallita. Jarrut toimivat kuin ajatus, tosin olivat kevyemmät. Myös ajoasento oli n. 100 kertaa edellistä pyörää parempi: takapuoli ei kipeytynyt yhtään, ranteet eivät edes huomanneet että pyöräiltiin, ja jalkojenkin oli hyvä olla. Ainoastaan kämmenpohjat kipeytyivät jonkin verran, mutta pistäisin sen vielä tottumattomuuden ja ehkä ajoasennon hakemisen piikkiin.
Kaikin puolin siis positiivinen ensikokemus. Ainut kauneusvirhe oli, että tämän yksilön vaihteet eivät olleetkaan ihan säädöissään, useimmissa isommalle vaihdoissa takaratas hyppäs pari ratasta kerralla, ja sitten hetken päästä palasi kevyempään pykälään. Pienemmälle naksauttaessa ei taas välttämättä tapahtunut mitään pitkäänkään aikaan, kunnes sitten jossain vaiheessa vaihde haki paikkansa. Se oli aika ärsyttävää, joten jahka postimies kuljettaa Saksasta tilatun Park Toolin korjaustelineen (kaikenlaista ihanan kallista sitä pitääkin ostella fillarin lisäksi :)), pitää tutkiskella josko tuon saisi säädettyä vaihtamaan kuten pitääkin.
Ja arvaus.. vartikierros myötäpäivään vaihtajan taka pikasäädöstä riittää.
Vie se takaisin sinne Suvalaan ja käske säätää ne vaihteet kohdalleen. On se kumma kun kaupungin suurin ei saa yhtään säädöissä olevaa pyörää sieltä ulos.
:) Mun kaikissa kolmessa uutena tuolta Suvalasta ostetusta pyörästä vaihteet oli säädetty oikein ja hyvin.... Kaks niistä Cännärin Cycloja :)