Tämä Albanialais-Italialainen tapa pysäköidä minne tahansa hätävilkkujen turvin on todella raivostuttava tapa. Koskee niin firmojen kuin yksityisten autoja.
Tämä Albanialais-Italialainen tapa pysäköidä minne tahansa hätävilkkujen turvin on todella raivostuttava tapa. Koskee niin firmojen kuin yksityisten autoja.
Entä jos tuo perseestä tuleva/oleva pyöräilijä törmäsi tai melkein kaatui päin autoa työmaalle eksyessään eikä lyönyt lainkaan yrittäsessään saavuttaa fyysistä tasapainoaan saaden jukka-pojan pois psyykkisestä tasapainosta? Eikö pitäisi tuomita vasta kaikkia osapuolia kuultuaan?
Eilen taas oli yhden koulun kohdalla kevyenliikenteenväylä kaivettu auki koko leveydeltä niin että kiertämään ei päässyt kuin sateen pehmittämien viheralueiden kautta. Ja tämä kaikki ILMAN MINKÄÄNLAISTA ENNAKKOVAROITUSTA. Tietyömaakyltti oli alle metrin korkeudessa montun reunalla olleessa puomissa.
Siinä joutuu taas tekniikan ylioppilas hämilleen... Työmaa-alue, jossa ehtojen mukaan pitäisi olla läpikulku kielletty, mutta jos läpikulkua ei ole erikseen kieltomerkein osoitettu, onko läpikulku kuitenkin sallittu vaiko peräti pakollista? Ei ole aukotonta logiikkaa tuossa. Mutta if (läpikulku != sallittu) mitä hittoa, jos kiertotietä ei ole osoitettu? Keskeytyykö prosessi virheilmoitukseen vai jääkö hän pyörimään ikuiseen silmukkaan, kunnes joku sivullinen poloisen tekniikan ylioppilaan pinteestä pelastaa?
http://upload.wikimedia.org/wikipedi...meditation.gif
Liikenteenohjaussuunnitelmat ovat tiehallinnon ohjeiden sekä suunnitelmien mukaisia, merkkien sekä ohjauslaitteiden kunto tarkistetaan päivittäin ja jos niissä havaitaan puutteita ne korjataan. Suunnitelmat ovat hankkeen tilaajien sekä valvojien hyväksymät, joten ne ovat validit.
Kun, alue on merkitty työmaaksi -eli, se on allekirjoittaneen työpaikka, niin onko se arvon pyöräilijät ihan ok, että siellä voidaan vahingoittaa toisten omaisuutta?
Mitä vaurioita autoon tuli?
(En ota kantaa tapahtuneeseen.)
Hänhän on voinut pelästyä niin tapahtumaa kuin takaa-ajajaa. Muistelen eräänkin julkisuuden henkilön parikin kertaa ajaneen kotiinsa rauhoittumaan oluen, saunan ja voileipien kanssa törmättyään autolla ihmiseen, toiseen jopa tietyömaa-alueella. Ei häntä tuomittu kuin jukisessa sanassa ja saunakaljatkin hoitivat mahdolliset prepromillet.
Olet kovin hanakka tuomitsemaan, ilmeinen pakana näin peruskristillisessä maassa.
Valokeskusteluun lisää täytettä.
http://yle.fi/uutiset/pyora_saa_vilk...nnossa/6274743
Lisävaloja saa asentaa tieliikennelain puitteissa mielin määrin. Pelkkä vilkkuva valo ei kelpaa, mutta lisävalona niitä voi käyttää. - Ne ovat sinänsä ihan hyviä, koska kyllähän vilkkuvilla valoilla varustettu pyörä on helpompi huomata, mutta se ei ole lain mukaan hyväksyttävää. Vilkkuvaa valoa ei ole kielletty, mutta sen lisäksi pitää olla kiinteä valo
Sitten taasen:
http://www.liikenneturva.fi/www/fi/k...D=3122&pid=678
"Kun ei ole erikseen mainittu, että valaisin olisi vilkkuva, niin sen on oltava kiinteää valoa näyttävä eli vilkkuvat valot polkupyörissä ovat säädösten vastaisia. "
Laita jukka-poika ensi kerralla auton katolle sellainen keltainen vilkkuvalo, joka on oikeiden työmaa-ajoneuvojen katolla. Hätävilkut eivät ole tuota tarkoitusta varten. Ja ihan että löi autoasi, pusi-pusi. Tuliko paha mieli. Kyynel. (No oikeasti tuo ei ole asiallista käytöstä, mutta jotenkin ymmärrän reaktion, jos se vaikka oli viides tai kymmenes työmatkan tukkinut auto, joka oli jotenkin sääntöjen vastaisesti pysäköity tai tunki eteen). Ei sentään lyönyt sinua nenään.
Niin, työmatka - työpaikka. Hmm.. Eihän sinuakaan uhata väkivallalla, taikka käydä omaisuuteesi käsiksi kun olet töissä? Tahtoo olla enemmänkin sääntö kuin poikkeus että tietyömailla ollessa sitä vittuilua joutuu kuuntelemaan päivät pitkät. Ei ole ennen sentään omaisuuteen käyty käsiksi.
Johtuu varmaan siitä että noiden työmaiden kohdalla väyliä tukitaan ihan laiskuuden vuoksi kun ollaan muka oikeutettuja siihen.
^^ Jos minua kohdeltaisiin töissä noin, vaihtaisin joko alaa tai miettisin, voisinko omalla käyttäytymiselläni muuttaa sitä työmaata niin, että ohikulkijat tajuavat siinä parannettavan yhteisiä väyliä ja että heidätkin otetaan huomioon. Näin muuten tapahtuu useillä työmailla - työmiehen ajamat työkoneet päästävät ohi ja tekevät tilaa, kun jään odottamaan fillarilla tai autolla. Sen sijaan kiireinen työmaainsinööri tai muu päällikkö parkkeeraa sen henkilöautonsa ihan mihin huvittaa, eikä ota yhtään ylimääräistä askelta tai mieti, voisiko autoa siirtää vähän sivuun, niin että kaikille jää tilaa. Eilen vastaavan suorituksen teki joku sankari nelivetopickupilla. Sitä ei voinut ajaa senttiäkään väylältä sivuun, vaikka tilaa olisi ollut ja vaikka molempiin suuntiin oli jatkuva pyöräilijöiden virta. En lyönyt. En kuskia, enkä autoa, enkä myönnä että sellainen olisi käynyt mielessä.
Hyvin hoidit asian. Itsekin ajan tuota kivikonlaitaa joka päivä töistä kotiin ja olen myös huomannut noi autot tossa kevlillä.
Aina välillä näkee kun lehtimäen liikenteellä (ne bussit) on jätetty miten sattuu ja varsinkin se talon takana asfaltin pätkä joka johtaa metsään niin sitä kautta ne ajaa pesuun linja-autonsa, mutta välillä ne seisottaa autoa siinä vaan. Se sininen roskalava cateringin vieressä kevlillä kun saatais vielä pois :D
Oli liikenteessä sitten polkien, autolla tahi kävellen, aina joku törttöilee. Ei sillä, että itse olisi mallikansalainen liikennesääntöjen suhteen... Kävellessä ja putkikamelilla voipi jutella liikennekäyttäytymisen suhteen toisten osapuolten kanssa. Autolla perus äänimerkit ja kansainväliset eleet. Muttaa eniten sapettaa fillaristit jotka koputtelee auton peltejä. Joo, ne ei mene rikki eikä hajoa. Tapa vaan ärsyttää. Itse pysähdyn (fillari/apostolin kyyti) kohdalle ja suurimmassa osassa tapauksissa olen päässyt juttelemaan kuskin kanssa. Näkökulmia vaihdettaessa on päädytty siihen, että auto on toiminut väärin tai minä olen hieman turhasta napissut. Auton on tarvinnut tulla esim risteyksissä kevlille koska näkyvyys on rajoittunut ajoradalle ja kuski on muun liikenteen pakottamana jäänyt odottamaan sopivaa väliä pujahtaa ajoradalle kevlin päälle. Itse olen syyllistynyt autolla samaan. Ja rakentavassa hengessä ollaan kevlin käyttäjien kanssa päädytty sopuisaan lopputulokseen. Mutta jos autossa istun ja fillaristi/jalankulkija koputtelee peltejä, niin metsä vastaa niin kuin huudetaan. Minäkin nostan perseeni ja käyn koputtelemassa...
Suurimmasta osaa risteyksistä on aivan hyvä näkyvyys etuajo-oikeutetulle ajoradalle jo ennen suojatietä tai pyörätien jatketta. Siihen eteen vain ajetaan, koska kevyt liikenne on useimpien mielestä toisarvoista ja jotain kummallista ulkoilua. Itse en peltejä koputtele, mutta on aika väsynyttä vaatia sääntöjä noudattavalta pyöräilijältä asiallista argumentointia, kun 5 joka toisessa risteyksessä auto ajaa eteen "oho, hupsista en huomannut". Jos risteykseen ihan oikeasti ei näe, on kyseessä huono liikennesuunnittelu ja se on toinen juttu. Mutta ajaisivatko autoilijat niin rennosti, jos kevyen liikenteen väylää pitkin saattaisi tulla tulla tukkirekka? Tai miltä autolijasta tuntuisi, jos täysperävaunuyhdistelmä ohittaisi maantiellä peilejä hipoen?
Jk. Liikennesäännöistä piittaamaton pyöräilijä ei myöskään saa pisteitä.
Mielenkiintoista, että tämä Jukka-Poika samaistaa itsensä autoonsa niin, että pieni koputtelu sattuu sieluun niikuin päähän lyötäisiin. Minun autoani saa tulla koputtelemaan, jos selkeästi törttöilen ja ei minuun satu. Jos sen sijaan päähän koputellaan niin se voi sattua.
Siis parempi on koputella auton kattoa kuin kuskin päätä jos koputteluttaa.
Johonkinhan se turhautumisensa on purettava.
Useinhan nämä sekä autoilijan että pyöräilijän turhautumiset tulevat siitä, että joku uskaltaa ilmaista ja paheksua toisen törttöilyn.
Tästä risteysajosta vielä: Pyörällä ja autolla liikkuvana on helppo hahmottaa vaaralliset paikat. Jos näkyvyys on huono, ymmärrän hitaasti eteen tulevan auton ja sen voi ennakoida. Useimmiten auto tulee pyörätien jatkeelle juuri hidastamatta ja kuski alkaa siinä katsella pääsisikö liittymään autojen virtaan. Näin ainakin Espoossa. Meillä täällä pientaloalueella jo lähiteiden risteykset ovat sellaisia, että tonteilla kasvavat pensasaidat, puskat ja omenapuiden notkuvat oksat peittävät näkyvyyden. Silti sinne kevyen liikenteen väylälle ja ajoradalle näkee sen verran, että mukaan liittyminen onnistuu. Aamuhämärässä nämä ninjapyöräilijät ovat sitten vaikeampi rasti, mutta kylkeen ajanut valoton pyöräilijä on jo aika heikoilla, kun syyllisiä haetaan.
Roskalava on nyt vihdoin poissa. Jäljellä iso aukko asfaltissa. Busseista, en tiedä, ovatko tietoisesti parantaneet käytäntöä, mutta nyt en ole pariin viikkoon törmännyt kertaakaan väärin pysäköityyn bussiin. Varmasti kevyt liikenne tuossa vilkastuu, kun ihmiset hoksaavat tuon reitin.
Auton pellien/ikkunan koputtelusta: ihan hyvä keino herättää omissa maailmoissaan uinaileva autoilija siihen että muitakin on liikenteessä. Käytettävä harkiten!
Ja joo: jos seisotan pyörääni autotien tukkeena, niin tulkaa ihmeessä koputtamaan mun kypärään, oon varmaan nukahtanut!
Juuri näin. En ole koskaan nyrkillä peltiin läiminyt, mutta ikkunaan kyllä koputellut muutaman kerran. Se on monesti ainoa keino saada autoilijaan jonkinlainen kontakti ja keskusteluyhteys.
Lis. Ja kyllä, jos mä teen jotain ääliömäistä liikenteessä, niin siitä saa kyllä tulla sanomaan.
Kiitokset täältäkin Matsumalle asiallisesti hoidetusta parkkeerausongelmasta Kivikonlaidalla. Itse aina siirryin ajelemaan ajoradalle kun näin ne autot sikin sokin kelviä. Kivikonlaidan reitti on ehdoton ykkönen kun ajetaan Jakomäestä Viikkiin ja siitä sitten keskustaa kohti tai päinvastoin.
Juuri näin, autoilijoiden välinpitämättömyyden risteävän klv:n liikenteestä huomaa hyvin kun autolla käännytään oikella. Katsotaan vain vasemmalle tuleeko katua/maantietä pitkin autoja, sitten kun tulee, niin auto parkkiin keskelle klv:ää kun ei päästy samalla vauhdilla jatkamaan matkaa.
Tänään aamulla kävin juoksemassa aamulenkin ja huomasin, että roskalava on poissa ja aukko asfaltissa juuri sen lavan kohdalla. Kun muistelee taakse päin, että milloin se roskalava siihen on ilmestynyt niin ei tule mieleen, että oliskohan seissyt siinä jo siitä asti kun asfaltit laitettiin maahan eli varmaan 2-3 vuotta?