Alkujaan tämän lähetti
Roope Tervo
Kaksi edellistä käyntikertaa:
1) Maastopyörä
Etuvaihtajan vaijeri katkesi juuri kun olin lähdössä maastolenkille. Päätin ajaa pyorahuolto.com:iin kysymään uutta. Kaveri (vakityöntekijä) laittaa vaijerin paikalleen ja toteaa, että vaihdevipu on rikki. Kun hyllyssä ei ollut uutta, laitettiin tilaukseen ja lähdin pyörän kanssa kotia. Kotona epäillys kuitenkin kasvoi ja katsoin vaijeria itse. Pyöärähuollon kaveri oli työntänyt vaijeria vain väärään koloon, vaihdevipu oli kunnossa.
2) Maantiepyörä
Vien maantiepyörän huollettavaksi tammikuun alkupuolella. Tarkoitus on vaihtaa eturatas isompaan, vaihtaa ketjut, uusia jarrupalat ja uusia ulkokumit. Sovimme pyörän noudon perjantaiksi. Saavun paikalle iltapäivällä kuullakseni, että pyörä ei ole valmis, koska pitää tilata osia. Kaverit EIVÄT viitsineet soittaa, vaan joudun rahtautumaan paikalle turhaan. Jätän pyörän liikkeeseen. Helmikuussa soitan tiedustellakseni tilannetta. Kaveri ei löydä pyörää ja lupaa palata asiaan 10 minuutin kuluttua. Ei palaa. Maaliskuun alussa soitan uudestaan. Kaveri ei ole liikkeessä ja lupaa palata asiaan saman päivän aikana. Ei palaa. Muutaman päivän kuluttua soitan uudestaan. Nyt pyörä löytyy, ja osat ovat kuulemma juuri saapuneet. Sovimme pyörän noudon pääsiäisen jälkeiselle tiistaille. Pääsiäistä edellisenä viikkona saan tekstarin, että pyörä on valmis, ja että se pitäisi noutaa välittömästi -- siis ennen sovittua aikaa -- lisäsäilytyspäivistä veloittavat kuulemma 5€/päivä.
Pyörän noudon yhteydessä eivät sentään veloittaneet lisäpäivistä. Tänään ajoin sitten ensimmäistä kertaa huolletulla pyörällä. Vaihteita eivät olleet edes yrittäneet säätää -- takana yksikään vaihde ei pysynyt rattaalla ja eturatas ei edes mennyt paikalleen! Jarrujen liikkumamatka on edessä ja takana dramaattisesti erilainen. Ketjuja ei oltu öljytty.
Huollan pyöräni jatkossa taas itse.