Sulla oli jäänyt virhe tuohon, korjasin... ;)
Printable View
Ihan Suomesta tilasin, ja oikein Hämeen suunnalta eli Tampereelta. Kaiken veivaamisen ja vaivaamisen jälkeen olo oli ihan helpottunut, kun sai asioida ihan omalla kotikielellä. Jokunen sposti tuli lähetttyä ja puhelu soitettua, kun saimme sopivan paketin kasaan. Tuohon vielä loppusilaukseksi pikku sälää päälle... Hinnat ovat kutakuinkin niitä, mitä myyjä sivuillaan ilmoitti.
Eniten annoin arvoa sille, miten hyvin kysymyksiin osattiin vastailla. Päädyin vaihteiston osalta"ortodoksivalintaan" eli 3x10 tai jotakin tuollaista (en ihan tajua noista juurikas mitään) kun myyjän mukaan porukat ovat suoraan laitelleet jotain 1x11. Mulle oli pointti se, että löytyy tarpeeksi pieniä vaihteita vastamäkien voittamiseksi. Silloin hiljaa hissutellen yli kuoppien ja kivien.Myyjän mukaan ylämäet on myös valloitettu noilla 1x11. Enivei, isolla määrällä vaihteita eteenpäin.
Kyllä tässä on muutama savupilvi noussut päästä, kun olen funtsinut eli fundeeranut, kuinka paljon pyörän hyväkuntoisena pitäminen vaatii työtä. Toisaalta tässä lähistöllä asuu yksi itseoppinut maastopyöräilijä, joka on rauhoitellut minua ja luvannut olla apuna säätö- ja huoltohommissa. Omistaa tällä hetkellä kymmenkunta maastopyörää, joita tuunailee, huoltaa ja myy kansalle. Hänkään ei kovinkaan paljoa stressaile pyörien kanssa, vaan pikemminkin keskittyy niiden ajamiseen. Osaa ilmeisesti huoltaa ja hoitaa kalustoaan, koska vanhimmat pyörät ovat sillä kymmenvuotiaita ja näyttävät, kuin pakasta vedetyiltä.
No yksi paikallinen vanhan linjan fillarikorjaaja antoi mulle tänään satikutia, kun tunnustin Fairylla hinkanneeni Jääkärin ketjuja. Puhuttelun jälkeen kävin ostamassa lamppuöljyä, jolla pyyhin kuonat pois. Lopuksi päälle aseöljyä... Hyviä kokeiluja ennen Bronsonin tuloa...
Ai niin. Toi lähitienoon "guruni" sanoi, että jätä sitten ostamatta kaikenlaiset rihlauspukit ynnä muut hilavitkuttimet. Kertoi, että jos mulla vaan hermot kestää, niin se näyttää mulle, miten vanne rihlataan, kun renkaat ovat paikoillaan. Ilmeisesti sen voi tehdä noinkin, koska porukat vievät sille vanteita rihlattavaksi, eikä ainakaan puskaradion kautta ole valitteluja kuulunut. Käyttää kuulema rihlauspukkia ainoastaan yhden kerran: Kun puolaa vanteen ensimmäistä kertaa. Sen jälkeen rihlaukseen ei enää tarvita rihlauspukkia. Ja samaan hengenvetoon ihmetteli, että kuinka hitossa vanteita pitää muka olla koko ajan rihlaamassa. Ovat kuulema kuskit valan karujakin maastoja ajelleet pidempiäkin aikoja ilman, että vanne olisi tullut rihlauskuntoon.
Runko se tärkein on pyörässä. Muita osia voi sitten päivittää helposti sitä mukaa kun kokee tarpeelliseksi ja raaskii. 3x10 vaihteistolla varmasti pärjää hyvin mutta vaihteita siinä on kyllä ihan turhan paljon eikä siihen saa oikein ketjuohjuria, mikä endurokategorian pyörissä on aika tarpeen ainakin jos ajetaan vähän rajummin kuten näillä on tarkoitus. Tuosta 3x10:stä suosittelen tekemään 2x10:n tai 1x10n mikä onnistuu aika helposti ja saat sen ohjurin ja mahdollisesti bash ringin kiinni.
Huoltohommista ei kannata stressata. Ne oppii tekemällä ja netistä tietoa kaivamalla/kysymällä. Pitää voimansiirron puhtaana ja ketjut rasvattuna, tarkistelee/kiristelee löystyvät pultit/pinnat tarvittaessa ja huollattaa/huoltaa keulan ja iskarin vaikka kerran kauteen. Siinäpä ne oleellisimmat.
Niin juu ja se termi on rihdata/rihtaus ;)
Huomenta!
Aamujankilla istuessani mietin pyssyjä ja tajusin, että pyssyissähän on rihlaukset. Rihtaus taas liittyy vanteisiin. My bad...😌
Stressata ei kannata. Pienimuotoinen nysväys riittää. Ja ostaa tykötarpeita sitä mukaa, kun tulee tarvis. Noilla eteenpäin. Enää puuttuu se pyörä... No, Jääkärillä vastatuuleen.
OT: Tuli pienimuotoinen kisa yhden maastopyöräilijän kanssa, tuossa päivänä eräänä pitkällä asfalttisuoralla. Ei tainnut kaveri arvata, että Jääkäri on tuunattu... Seiskavaihteella ohi, että suhahti. "Eat my dust, dust"
-Kimmo-
Täällä kun noita Strutseja paljon liikkuu... niin ajaakos ~187-senttiset L- vai XL-fillaria? Vähän on harmillisen oloiset nuo eTT-mitat.
Vanhemmissa Cruzeissa suosittelisin ehdottomasti XL-runkoa. Uusissa taidat olla L ja XL rajamailla Santa Cruzin taulukon mukaan. Jos tykkää vähän tilavammasta ohjaamosta niin XL. Itse kävisin kokeilemassa L:ää ja tekisin siitä johtopäätökset. eTT:n lisäksi kattelisin myös reachia kun enskapyörästä on kyse.
No eipä mulla enskapyörä varsinaisesti ole spekuissa, vaan sellainen kevyempi trail-henkinen 29er-ratkaisu. Kysyin täällä kun ei muissa topiceissa kuiteskaan oo tietoo :) Ja mitat rajamailla tosiaan ärsyttävästi.
Tallboy (/LT) tai sitten tuo torilla oleva I.S:n Superlightin runko voisivat kiinnostaa (vs. Stumpjumper vs. Niner RIP). Noi kilpailijat olis helppoja kun ETT on ns. spot-on. Mutta joo, pitänee perehtyä tuohon reach&stack-hommaan myöskin.
Stumpjumper olisi sellainen budjettiratkaisu, saisi hiilarina kompliittina ~samaan haarukkaan kuin vaikkapa Tallboyn tai RIP:n rakentamalla. Aluna selvästi halvin. Spessussa toki on noi pari ankeaa juttua (takanapa, iskarin kiinnitykset), jotka hiukan -ei pahasti- tökkii. Yksi käytetty edellisen korimallin RIP on myös tsekattu, siitäkin vois aloitella tekemään mieluisaa...
Mutta lopetan trail-offtopicin tähän, jatkakaa enduroa :cool:
Tallboy lt ei ole enää mikään keskiketterä traili pyörä, vaan iso mursu joka mursuaa kaiken yli ja ärisee mennessään. Pirun hyvä pyörä, muttei ehkä ihan sitä mitä sä haet? Tavan tallboy ja superlight vois olla paree vaihtoehto traileiluun? Jos superin saa käytettynä hyvään hintaan, niin se voi olla hyvä diili. Kaikki eurot on tietysti kotiinpäin ja itse olen kyllä tykästynyt single pivotteihin. VPP on tietysti aivan erinomainen sekin joten ei sulla huonoja vaihtoehtoja tossa kyllä ole... Spessussa tietty se takaiskari itteäni ahistaisi ihan hivenen.
Itsellä menee crutzilla mitat aina m:n ja l:n väliin ja yleensä tuntunut se isompi paremmalta, että saa lyhyemmän stemmin ja jää tilaa jumpata. Bronsoni tuli largena ja on just sopiva, mutta sen mitä tallboy lt:tä olen koittanut niin siitä se mediumi tuntui kanssa aika hyvältä. 29erin kanssa olen kyllä tykännyt vähän pienemmästä että pysyy ketteränä. Eli paha sanoa, mutta yleisesti cruzit on ainakin olleet vähän lyhkäisiä eli isompi sopinut paremmin.
Ja tuohon tallboy (lt) asiaan vielä että trailiajoon ottaisin ilman muuta tuon lt:n. Normaali on kyllä aika puhdas xc-vehjes. LT on todella hauska ja ketterä pyörä ajaa ja kiipeää loistavasti. Ja keveyttä saa kun ottaa muovisena ;)
Mikäs stumpin iskarin kiinnityksessä/iskarissa tökkii ja ahistaa?
En omista ko. pyörää, kyselen vain uteliaisuuttani.
Siihen ei ihan helposti osteta alennusmyynneistä varaiskareita tai parannuspäivityksiä kun kiinnitystapa on epästandardi.
Samaten Enduro Evossa ärsytti tuo takaiskarin epästandardisuus. Jousi-iskari, jonka iskunpituus oli holkittamalla lyhennetty n. 54 milliin, eli iskarin todelliset mitat about 216x54, ja näitähän ei löydy mistään (paitsi Spessulta). Jousi-iskareissa tuo holkitus nyt ei ole paha homma, mutta ite oisin halunnut jousen tilalle kevyempää ilmaiskaria, niin sillon meni hankalaksi. Toki modaus olisi onnistunut asiaan perehtyneen liikkeen toimesta, mutta päätin ratkaista ongelman vaihtamalla Bronsoniin, en ole katunut.
E: Ja olikohan näin, että ilmaiskari ei olisi edes käynyt Evon kiinnityksiin?
Ei varmaan alennusmyynneistä, mutta palvelevalta Specialized jälleenmyyjältä saa kyllä ostaa varaiskareita, jotka on simmitetty runkoon sopiviksi vrt alennusmyynti-iskarit, jotka eivät välttämättä edes sovi pyörän luonteeseen. Näyttää muuten jokunen muukin valmistaja huomanneen tällaisen iskarikiinnityksen hyödyt..
Mulla pituutta 180 cm ja tilasin Bronsonin L-kokoisena. Saapi nähdä, osuiko kokovalinta nappiin. Myyjän suosituksesta ja SC:n nettisivujen kokotaulukon kautta tuohon kokoluokkaan.
-Kimmo-
Varaudu piiitkäään toimitusaikaan. Minun bronsonissa meni 8vk. Mut huomenna hakemaan.
Taitaa olla reilu fillarin tason nosto 2011 fuel ex 8 -> bronson C X01 kashimoilla
Osui. Mulla pituutta 178cm ja large just sopiva 50mm stemmillä.
Vähintään tuota luokkaa ne toimitusajat tuppaa näillä boutique-jenkkimerkeillä olemaan. Ei ole Euroopassa välivarastoja ja noita tulee sitten aina jenkeistä vähän isompi kuorma kerrallaan. Varastossa noita ei myyjän kannata pitää. Mutta kyllä tuota kannatti odottaa.
Paitsi että taitaa kaikki muut valmistajat tehdä sen paljon fiksummin kuin Specialized. Spessulla se jatkopalikka kiristetään iskarin ympärille niin että paketista tulee mahdollisimman tukeva. Tästä seuraa kaksi ikävää asiaa: jatkopalikka käy vaan tietylle iskarille (tai toisin sanoen vain tietty iskari käy pyörään ilman uutta jatkopalikkaa), sekä vakavampana mokana takahaarukan taipuilu vääntää iskarin vartta. Ainakin Demossa iskarin varren katkeaminen on ihan oikea ja yleinen ongelma, muissa malleissa ehkä kestää paremmin kun iskarin varretkin on lyhyempiä.
Muissa pyörissä, esim. nyt vaikka Kona Processissa, jatkopalikka kiinnitetään ihan normaalilla nivelkiinnityksellä, mutta nivelen akseli on käännetty pystysuuntaan. Näin saadaan riittävän tukeva rakenne, jossa iskari ei pääse nurjahtamaan sivulle koska jatkopalikka on nivelöity hyvin tukevasti takahaarukkaan, eikä se pääse nurjahtamaan myöskään pystysuunnassa koska jatkopalikan ja iskarin nivelen akseli on käännetty pystyyn. Toisaalta taas, jos takahaarukka yrittää taipua sivulle tai kiertyä, jatkopalikka ei pahemmin väännä iskarin vartta koska tässä tapauksessa niiden välinen nivel pääsee hiukan liikkumaan.
Tuon mittaisena kuskina vaihtaisin kyllä XL:ään tuon Nomadin tilauksen jos suinkin vielä mahdollista.
Tänään yhteydessä myyjään ja näillä näkymin viikon päästä ajan rallia. Hissitolpasta (Rock Shox Reverp Stealt) homma kiinni, kun sen saatavuus on niin ja näin. Yksi kipale löytyy maahantuojalta. Jos sen saa, niin homma bueno! Muussa tapauksessa homma venyy.
-Kimmo-
No eikös se kannata ottaa vaikka kovalla tolpalla ajoon ja reverb sitten kun sen saa, et kuitenkaan (monen muun kokemuksen perusteella) voi ajaa reverbin kans talvella kun se ei kestä ja tarviit kovan tolpan jokatapauksessa..
Nyt eka kevyt lenkki Bronsonilla takana, ei oo rekkiä ikävä... Aivan käsittämättömän hyvä pyörä ajaa. Hinta/laatu suhde erinomainen. Ei pärjää raadot ja canyonit.
En oo vielä kuvaa ottanu. En vanhastakaan fillarista, ajamista varten ne on ostettu.
Noo en oo ihan varma. Oon kyllä kahden koon (L/XL) välissä, kokotaulukon ja aiemman perstuntuman perusteella L pysynee valintana. Uskon että kumpikin sopii, oon aiemmin ajanut myös L koon Cruzin Blur LT:llä, joka oli huomattavasti uutta Nomadia pienempi (top tube, reach, wheelbase)
Lähtisin siitä että uuden Nomadin geometria kestää pienentämisen mutta ei juuri suurentamista.
Olet toisen koon yläpäässä joten et varmaan voi käyttää siinä tarpeeksi lyhyttä stemmiä. Uuden Nomadin geometria vaatii lyhyen stemmin. Ja riippuen inseamistasi tuo lyhyt satulaputki (normaalisti M-kokoisissa on tätä luokkaa) vaatii pitkän tolpan maksimissa kun haluat polkea.
Toisaalta olet toisen koon alapäässä jolloin voit käyttää lyhyttä stemmiä ja inline tolppaa ilman ahdasta oloa ja saada maksimaalisen hyödyn tuosta uudesta geometriasta.
Tämä uusi geometria on yllättävän lyhyt kun istutaan ja poljetaan.
edittiä: Makuasioitahan nämä koot pitkälti kuitenkin on ja kropassa on muitakin mittoja kuin pituus ja inseam. Josko käyttö painottuu enemmän hissimäkiin niin pienempi varmaan toimii. Mutta jos tarkoitus saada joka paikan höylä niin silloin vielä puntaroisin L:n ja XL:n välillä tuon mittaisena. XL on kuitenkin sekin matala.
Nyt olen sitä mieltä, että maasto- eli polkupyöräil (polkuja pitkin ajelu) on sulan maan juttuja. Talven pyörä lepäilee varastossa. Hissitolppa ei ole talvikäytössä.
Tällaiselle vasta-alkajalle sopii mainiosti tuollainen valmis paketti, jota ei toivon mukaan tarvitse heti alkaa päivittää. Kyllä tässä malttaa vielä ootella.
Nyt on hyvä aika hankkia hyviä ketjuvoiteita (ehdotuksia otetaan vastaan), juomareppu (Camelbak M.U.L.E. NV tilattu) ja tutustua Kotkan seudun maastokarttoihin. Myös Thule RaceWay 991 pitäisi hankkia, jos vaikka tulisi kesälomalla lähdettyä fillarin ja perheeni kanssa reissuun.
-Kimmo-
Ootko Juho tehnyt iskarisäädöt taulukkoarvojen mukaan vai tsekannut itse sopivan joustomäärän? Aikovat liikkeessä laittaa pyörän siihen kuntoon, jotta saman tien voi lähteä baanalle. Mutta kai sitä vähän pitää Shock-pumpulla tsekata iskareiden ilmanpaineet.
Miten muuten uusien ketjujen tila, eli ovatko ne tehtaan jäljiltä suojavahassa tai vastaavassa? Silloinhan vahat tai vastaavat suojamönjät pitää ottaa pois ja laittaa tilalle kunnon ketjuöljyt eli aseöljyt tai vastaavat. Onko näin?
-Kimmo-
Niillä menin, mitkä oli kun jäin kaverille Tampereelle viikonlopuksi. Tangon ja vipujen asennot ja penkin korkeus oman maun mukaan. Iskarin vaimennuksia säädin vähän. Kuitenkaan iskaripumppua ei ollut mukana, vähän tarttee takaiskariin lisää ilmaa. Uskomaton laite.
Noista ketjuöljyistä sen verran, jotta aerosolina vaiko nestemäisenä?
-Kimmo-
Ei todellakaan kannata pestä pois. Riittää kun muutaman kierroksen pyöräytät ketjuja rätin läpi asennuksen jälkeen jolloin pinnasta lähtee ylimääräiset rasvat pois. Sitten vain kovaa ajoa. Parempaa rasvausta et tule (helpolla jos ollenkaan) niihin ketjuihin (lenkkien sisälle) enää saamaan.
Kerää muuten paskaa mielettömän hyvin ne rasvat. Makunsa kullakin sanoi koira kun muniaan nuoli.
Sheldon Brown kirjoittaa aiheesta näin:
"New chains come pre-lubricated with a grease-type lubricant which has been installed at the factory. This is an excellent lubricant, and has been made to permeate all of the internal interstices in the chain.
This factory lube is superior to any lube that you can apply after the fact.
Some people make the bad mistake of deliberately removing this superior lubricant. Don't do this!
The factory lubricant all by itself is usually good for several hundred miles of service if the bike is not ridden in wet or dusty conditions. It is best not to apply any sort of lube to a new chain until it is clearly needed, because any wet lube you can apply will dilute the factory lube."
Onhan tuo tehdasrasva melko sitkasta tavaraa ja kerää ketjun pintaan jonkin verran enemmän likaa kuin kaupan spray rasvat jotka tuntuu haihtuvan aika nopeasti.
Motorex dry lubea voisin helposti suositella, https://www.motonet.fi/fi/tuote/3809...dry-lube-100ml
Kaikenlaisia spraytuotteita on tullut kokeiltua, viimeksi wurth dry teflon spray joka oli aivan käsittämättömän huono. Ei ainakaan pyörän ketjussa toimi yhtään...
https://dl-web.dropbox.com/get/20140...FQ1iWOkTU7pZOQ
Laitetaa tää nyt tännekkin, kun kuva on otettu.