ElectrobikeGiantFillariHepha
Sivu 90 / 153 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 40 80 88 89 90 91 92 100 140 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 2.671 - 2.700 / 4567

Aihe: Maastopyörä Enduroon!

No mitä nyt tuosta osaisin kertoa...
    Jousitus vasta perussäädöissä, yksi lenkki juurakko-ja kivikkojumppaa takana. Vielä ei päästy kunnolla alamäkeen.
    Poljettavuuden suhteen vakuuttava pyörä. Tuntuu kiipeävänkin hyvin.

Runko itsessään ja perä tuntuu olevan niin jämäkkä, että ajolinjoja ei juuri tarvitse katsella. Painaa vaan suoraan.
    Jotenkin tulee positiivisessa mielessä panssarivaunumainen tuntuma. : D
    Paino asettunee aika tarkasti 15kg tuntumaan nykyisellä setupilla. Sitä ei ajossa huomaa. Pyörä etenee kevyesti ja tehokkaasti.

Odotan mielenkiinnolla pääsyä tuonne Laajavuoren enskapätkille, tuntuma on että tällä mennään lujaa alaspäin.
    Tosiaan yksi pienoinen lenkki Ibiksen jälkeen vakuutti kyllä minut täysin.
    Ääneen naureskelu lenkin aikana yksin ajaessa on varma mittari pyörän toimivuudesta omassa ajossa. :P

Enska valinta tehty ja pyörä tilattu. Se saakeli tunki mun uniini eikä jättänyt edes silloinkaan rauhaan. Joku siinä puhutteli minua ja paljon. Ja kaikki tämä vain googlettamalla ja videoita kattelemalla. Realitodellisuus kokematta. Budjetti venyi, kuin se kuuluisa kuminauha. Mutta ootan kovasti kesää ja polkuja Santa Cruz Bronsonin kanssa...

-Kimmo-
    Using Tapatalk

Lainaus Alkujaan tämän lähetti kimmo.ainas Katso viesti
    Enska valinta tehty ja pyörä tilattu. Se saakeli tunki mun uniini eikä jättänyt edes silloinkaan rauhaan. Joku siinä puhutteli minua ja paljon. Ja kaikki tämä vain googlettamalla ja videoita kattelemalla. Realitodellisuus kokematta. Budjetti venyi, kuin se kuuluisa kuminauha. Mutta ootan kovasti kesää ja polkuja Santa Cruz Bronsonin kanssa...

-Kimmo-
    Hahaha! Että sitten lähti budjetti hanttuusta pahemman kerran. No voin sanoa omasta puolesta että bronssonin geometriat on kyllä toimivat, joten sikäli voit odotella hyvää pyörää. Minkäslainen rissa tulee tarkemmin ja milloin saat sen? Njoo, noista videoista se lähti minunkin strutsi kuume silloin aikoinaan. Menit varmaan ja katsoit tämän bronssonin mainosvideon? Mut enivei, onnea uudesta pyörästä!

Huomenta!

Video tuli aiemmin katsottua ja nyt uudelleen.

Ihan perussetin otin Bronsonista eli

Bronson alu
    -RAM kit
    -Fox Float 34 CTD keula
    -Rock Shox Reverp Stealt
    -Shimano Saint -poljin

Tuolla kokoonpanolla Trek Slash 8 olisi pärjännyt loistavasti, mutta halusin siirtyä "talliin", joka keskittyy olennaiseen eli maastopyörien tekoon.

Paljon pyörii asioita mielessä huollon, huollattamisen, säätämisen, tuunaamisen ynnä muiden asioiden suhteen, mutta ajopäiväpäivä kerrallaan, kunhan saan Bronsonin. Asioilla on tapana selkiintyä.

Saattaapi pyörä tulla ensi viikolla tai jonkin viikon päästä. Riippuu hissitolpan saatavuudesta.

Sori, mutta kysäisen OT:n arvoisesti eli pesetkö ketjut ketjupesurilla ja rihtaatko itse vanteet?

-Kimmo-
    Using Tapatalk

Mitä tuo kimmo tuli maksamaan ja mistä tilasit?
    Don’t know if it’s illegal to be handsome and ride a bike at the same time but whatever, I live dangerously

Sori, mutta kysäisen OT:n arvoisesti eli pesetkö ketjut ketjupesurilla ja rihtaatko itse vanteet?
    Oliko tämä kysymys kaikille tarkoitettu?
    Itse pesen ketjut yleensä vain puutarhaletkulla, sillä lähtee kura sekä iso osa paskaantuneesta ketjurasvastakin. Sitten uutta rasvaa perään, kun ketju on kuivunut. Ei ketju hohtavan puhtaana pysy tällä metodilla, mutta en omaa fetissiä kiiltäviin ketjuihin. Ehkä kerran vuodessa voi pestä ketjupesurilla ja jollain liuottimella, mutta nuo ketjupesurit ei ole oikeasti ihan niin helppoja ja siistejä käyttää kuin voisi kuvitella. Sitä rasvansekaista liuotinta on yleensä pesun jälkeen ympäri pyörän takaosaa sekä maassa ja käsillä.
    Kiekot kasaan ja rihtaan itse. Onnistuu hyvin ilman kalliita työkaluja kun käyttää rihtauspukkina pyörän runkoa/haarukkaa. Pinna-avain ja mittanauha riittää.

Ketjujen ihan oikee pesu ehkä kerran tai kaks vuoteen jollain myrkyillä. Ei tuota oikeestaan oo tarvetta sen enempää omasta mielestä, tottakai se riippuu siitä millasessa kelissä tulee ajeltua ja millasta ketjuöljyä käyttää. Kuivan kelin tökötti ei kerää oikeestaan yhtään sontaa, mut sitä saa lisäillä kyllä joka lenkille. Märän kelin öljy taasen kestää huomattavasti pidempään, mutta kerää kyllä kaiken mahollisen moskan kyytiin ja sillonpa sitä pitää vähän enemmän putsaillakin.

Itse Käytän TF2:sta.

Joutuu lisäämään lähes joka lenkin jälkeen, mutta pysyy ketjutkin puhtaana.
    Myrkyillä ei ole tarvinnut ketjuja pestä ikinä kun tuota käyttää.

TF2:han on myrkkyä eli liuotinta sekoitettuna öljyyn.

Maastopyörä Enduroon!

-Kimmo-
    Onnea hyvästä valinnasta. Tuolla pyörällä pääsee täysiä

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Polun tukko Katso viesti
    Vaikka ei ollutkaan minulle suunnattu niin ei noiden cruzien kanssa kannata lähteä merta edemmäs kalaan kun Sportaxista saa sopivaan hintaan ja hyvällä palvelulla.
    Johannes
    "I want to ride my bicycle
    I want to ride it where I like"

-Queen

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Verska-Vesa Katso viesti
    ...rihtauspukkina pyörän runkoa/haarukkaa. Kunnollinen pinna-avain ja mittanauha riittää.

Sulla oli jäänyt virhe tuohon, korjasin...
    I'm in a band called 1023MB, we haven't had any Gigs yet...

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Polun tukko Katso viesti
    Ihan Suomesta tilasin, ja oikein Hämeen suunnalta eli Tampereelta. Kaiken veivaamisen ja vaivaamisen jälkeen olo oli ihan helpottunut, kun sai asioida ihan omalla kotikielellä. Jokunen sposti tuli lähetttyä ja puhelu soitettua, kun saimme sopivan paketin kasaan. Tuohon vielä loppusilaukseksi pikku sälää päälle... Hinnat ovat kutakuinkin niitä, mitä myyjä sivuillaan ilmoitti.

Eniten annoin arvoa sille, miten hyvin kysymyksiin osattiin vastailla. Päädyin vaihteiston osalta"ortodoksivalintaan" eli 3x10 tai jotakin tuollaista (en ihan tajua noista juurikas mitään) kun myyjän mukaan porukat ovat suoraan laitelleet jotain 1x11. Mulle oli pointti se, että löytyy tarpeeksi pieniä vaihteita vastamäkien voittamiseksi. Silloin hiljaa hissutellen yli kuoppien ja kivien.Myyjän mukaan ylämäet on myös valloitettu noilla 1x11. Enivei, isolla määrällä vaihteita eteenpäin.

Kyllä tässä on muutama savupilvi noussut päästä, kun olen funtsinut eli fundeeranut, kuinka paljon pyörän hyväkuntoisena pitäminen vaatii työtä. Toisaalta tässä lähistöllä asuu yksi itseoppinut maastopyöräilijä, joka on rauhoitellut minua ja luvannut olla apuna säätö- ja huoltohommissa. Omistaa tällä hetkellä kymmenkunta maastopyörää, joita tuunailee, huoltaa ja myy kansalle. Hänkään ei kovinkaan paljoa stressaile pyörien kanssa, vaan pikemminkin keskittyy niiden ajamiseen. Osaa ilmeisesti huoltaa ja hoitaa kalustoaan, koska vanhimmat pyörät ovat sillä kymmenvuotiaita ja näyttävät, kuin pakasta vedetyiltä.

No yksi paikallinen vanhan linjan fillarikorjaaja antoi mulle tänään satikutia, kun tunnustin Fairylla hinkanneeni Jääkärin ketjuja. Puhuttelun jälkeen kävin ostamassa lamppuöljyä, jolla pyyhin kuonat pois. Lopuksi päälle aseöljyä... Hyviä kokeiluja ennen Bronsonin tuloa...
    Using Tapatalk

Ai niin. Toi lähitienoon "guruni" sanoi, että jätä sitten ostamatta kaikenlaiset rihlauspukit ynnä muut hilavitkuttimet. Kertoi, että jos mulla vaan hermot kestää, niin se näyttää mulle, miten vanne rihlataan, kun renkaat ovat paikoillaan. Ilmeisesti sen voi tehdä noinkin, koska porukat vievät sille vanteita rihlattavaksi, eikä ainakaan puskaradion kautta ole valitteluja kuulunut. Käyttää kuulema rihlauspukkia ainoastaan yhden kerran: Kun puolaa vanteen ensimmäistä kertaa. Sen jälkeen rihlaukseen ei enää tarvita rihlauspukkia. Ja samaan hengenvetoon ihmetteli, että kuinka hitossa vanteita pitää muka olla koko ajan rihlaamassa. Ovat kuulema kuskit valan karujakin maastoja ajelleet pidempiäkin aikoja ilman, että vanne olisi tullut rihlauskuntoon.
    Using Tapatalk

Lainaus Alkujaan tämän lähetti zeizei Katso viesti
    Onnea hyvästä valinnasta. Tuolla pyörällä pääsee täysiä
    Runko varmaankin hyvä. Kattellaan, mitä valitsemani vaihteisto sanoo asiasta tai siis valitsemani etukiekkojen määrä... Tai siis hammasrattaiden tai jotain sinne päin.
    Using Tapatalk

Maastopyörä Enduroon!

Runko se tärkein on pyörässä. Muita osia voi sitten päivittää helposti sitä mukaa kun kokee tarpeelliseksi ja raaskii. 3x10 vaihteistolla varmasti pärjää hyvin mutta vaihteita siinä on kyllä ihan turhan paljon eikä siihen saa oikein ketjuohjuria, mikä endurokategorian pyörissä on aika tarpeen ainakin jos ajetaan vähän rajummin kuten näillä on tarkoitus. Tuosta 3x10:stä suosittelen tekemään 2x10:n tai 1x10n mikä onnistuu aika helposti ja saat sen ohjurin ja mahdollisesti bash ringin kiinni.

Huoltohommista ei kannata stressata. Ne oppii tekemällä ja netistä tietoa kaivamalla/kysymällä. Pitää voimansiirron puhtaana ja ketjut rasvattuna, tarkistelee/kiristelee löystyvät pultit/pinnat tarvittaessa ja huollattaa/huoltaa keulan ja iskarin vaikka kerran kauteen. Siinäpä ne oleellisimmat.

Niin juu ja se termi on rihdata/rihtaus
    Johannes

-Queen

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Verska-Vesa Katso viesti
    TF2:han on myrkkyä eli liuotinta sekoitettuna öljyyn.
    No niin, no....
    Pahoittelut sanavalinnasta. Puhtaat ketjut kuitenkin, ilman ylimääräisiä pesuja.

Huomenta!

Aamujankilla istuessani mietin pyssyjä ja tajusin, että pyssyissähän on rihlaukset. Rihtaus taas liittyy vanteisiin. My bad...😌

Stressata ei kannata. Pienimuotoinen nysväys riittää. Ja ostaa tykötarpeita sitä mukaa, kun tulee tarvis. Noilla eteenpäin. Enää puuttuu se pyörä... No, Jääkärillä vastatuuleen.

OT: Tuli pienimuotoinen kisa yhden maastopyöräilijän kanssa, tuossa päivänä eräänä pitkällä asfalttisuoralla. Ei tainnut kaveri arvata, että Jääkäri on tuunattu... Seiskavaihteella ohi, että suhahti. "Eat my dust, dust"

-Kimmo-
    Using Tapatalk

Täällä kun noita Strutseja paljon liikkuu... niin ajaakos ~187-senttiset L- vai XL-fillaria? Vähän on harmillisen oloiset nuo eTT-mitat.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti JackOja Katso viesti
    Täällä kun noita Strutseja paljon liikkuu... niin ajaakos ~187-senttiset L- vai XL-fillaria? Vähän on harmillisen oloiset nuo eTT-mitat.
    Onkohan edes ETT mitta....

Kandee käyttää stack&reach arvoja.

Vanhemmissa Cruzeissa suosittelisin ehdottomasti XL-runkoa. Uusissa taidat olla L ja XL rajamailla Santa Cruzin taulukon mukaan. Jos tykkää vähän tilavammasta ohjaamosta niin XL. Itse kävisin kokeilemassa L:ää ja tekisin siitä johtopäätökset. eTT:n lisäksi kattelisin myös reachia kun enskapyörästä on kyse.

No eipä mulla enskapyörä varsinaisesti ole spekuissa, vaan sellainen kevyempi trail-henkinen 29er-ratkaisu. Kysyin täällä kun ei muissa topiceissa kuiteskaan oo tietoo Ja mitat rajamailla tosiaan ärsyttävästi.

Tallboy (/LT) tai sitten tuo torilla oleva I.S:n Superlightin runko voisivat kiinnostaa (vs. Stumpjumper vs. Niner RIP). Noi kilpailijat olis helppoja kun ETT on ns. spot-on. Mutta joo, pitänee perehtyä tuohon reach&stack-hommaan myöskin.

Stumpjumper olisi sellainen budjettiratkaisu, saisi hiilarina kompliittina ~samaan haarukkaan kuin vaikkapa Tallboyn tai RIP:n rakentamalla. Aluna selvästi halvin. Spessussa toki on noi pari ankeaa juttua (takanapa, iskarin kiinnitykset), jotka hiukan -ei pahasti- tökkii. Yksi käytetty edellisen korimallin RIP on myös tsekattu, siitäkin vois aloitella tekemään mieluisaa...

Mutta lopetan trail-offtopicin tähän, jatkakaa enduroa
    JackOja muokkasi tätä : 09.05.2014 at 11.11

Tallboy lt ei ole enää mikään keskiketterä traili pyörä, vaan iso mursu joka mursuaa kaiken yli ja ärisee mennessään. Pirun hyvä pyörä, muttei ehkä ihan sitä mitä sä haet? Tavan tallboy ja superlight vois olla paree vaihtoehto traileiluun? Jos superin saa käytettynä hyvään hintaan, niin se voi olla hyvä diili. Kaikki eurot on tietysti kotiinpäin ja itse olen kyllä tykästynyt single pivotteihin. VPP on tietysti aivan erinomainen sekin joten ei sulla huonoja vaihtoehtoja tossa kyllä ole... Spessussa tietty se takaiskari itteäni ahistaisi ihan hivenen.

No eipä mulla enskapyörä varsinaisesti ole spekuissa, vaan sellainen kevyempi trail-henkinen 29er-ratkaisu. Kysyin täällä kun ei muissa topiceissa kuiteskaan oo tietoo Ja mitat rajamailla tosiaan ärsyttävästi.
    Itsellä menee crutzilla mitat aina m:n ja l:n väliin ja yleensä tuntunut se isompi paremmalta, että saa lyhyemmän stemmin ja jää tilaa jumpata. Bronsoni tuli largena ja on just sopiva, mutta sen mitä tallboy lt:tä olen koittanut niin siitä se mediumi tuntui kanssa aika hyvältä. 29erin kanssa olen kyllä tykännyt vähän pienemmästä että pysyy ketteränä. Eli paha sanoa, mutta yleisesti cruzit on ainakin olleet vähän lyhkäisiä eli isompi sopinut paremmin.

Ja tuohon tallboy (lt) asiaan vielä että trailiajoon ottaisin ilman muuta tuon lt:n. Normaali on kyllä aika puhdas xc-vehjes. LT on todella hauska ja ketterä pyörä ajaa ja kiipeää loistavasti. Ja keveyttä saa kun ottaa muovisena
    Johannes

-Queen

Mikäs stumpin iskarin kiinnityksessä/iskarissa tökkii ja ahistaa?

En omista ko. pyörää, kyselen vain uteliaisuuttani.

Siihen ei ihan helposti osteta alennusmyynneistä varaiskareita tai parannuspäivityksiä kun kiinnitystapa on epästandardi.

Samaten Enduro Evossa ärsytti tuo takaiskarin epästandardisuus. Jousi-iskari, jonka iskunpituus oli holkittamalla lyhennetty n. 54 milliin, eli iskarin todelliset mitat about 216x54, ja näitähän ei löydy mistään (paitsi Spessulta). Jousi-iskareissa tuo holkitus nyt ei ole paha homma, mutta ite oisin halunnut jousen tilalle kevyempää ilmaiskaria, niin sillon meni hankalaksi. Toki modaus olisi onnistunut asiaan perehtyneen liikkeen toimesta, mutta päätin ratkaista ongelman vaihtamalla Bronsoniin, en ole katunut.

E: Ja olikohan näin, että ilmaiskari ei olisi edes käynyt Evon kiinnityksiin?
    Ans1 muokkasi tätä : 09.05.2014 at 18.58

Siihen ei ihan helposti osteta alennusmyynneistä varaiskareita tai parannuspäivityksiä kun kiinnitystapa on epästandardi.
    Ei varmaan alennusmyynneistä, mutta palvelevalta Specialized jälleenmyyjältä saa kyllä ostaa varaiskareita, jotka on simmitetty runkoon sopiviksi vrt alennusmyynti-iskarit, jotka eivät välttämättä edes sovi pyörän luonteeseen. Näyttää muuten jokunen muukin valmistaja huomanneen tällaisen iskarikiinnityksen hyödyt..

Mulla pituutta 180 cm ja tilasin Bronsonin L-kokoisena. Saapi nähdä, osuiko kokovalinta nappiin. Myyjän suosituksesta ja SC:n nettisivujen kokotaulukon kautta tuohon kokoluokkaan.

-Kimmo-
    Using Tapatalk

Varaudu piiitkäään toimitusaikaan. Minun bronsonissa meni 8vk. Mut huomenna hakemaan.
    Taitaa olla reilu fillarin tason nosto 2011 fuel ex 8 -> bronson C X01 kashimoilla

Mulla pituutta 180 cm ja tilasin Bronsonin L-kokoisena. Saapi nähdä, osuiko kokovalinta nappiin. Myyjän suosituksesta ja SC:n nettisivujen kokotaulukon kautta tuohon kokoluokkaan.
    Osui. Mulla pituutta 178cm ja large just sopiva 50mm stemmillä.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti juho_u Katso viesti
    Varaudu piiitkäään toimitusaikaan. Minun bronsonissa meni 8vk. Mut huomenna hakemaan.
    Taitaa olla reilu fillarin tason nosto 2011 fuel ex 8 -> bronson C X01 kashimoilla
    Vähintään tuota luokkaa ne toimitusajat tuppaa näillä boutique-jenkkimerkeillä olemaan. Ei ole Euroopassa välivarastoja ja noita tulee sitten aina jenkeistä vähän isompi kuorma kerrallaan. Varastossa noita ei myyjän kannata pitää. Mutta kyllä tuota kannatti odottaa.
    Johannes

-Queen

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •