Tilasin nyt sitten tacxin satorin. Otin myös sen linkun kun ei käynyt mistään selväksi tuleeko mukana vai ei.
Printable View
Tilasin nyt sitten tacxin satorin. Otin myös sen linkun kun ei käynyt mistään selväksi tuleeko mukana vai ei.
Vaihtelu virkistaa. Dysonista ei paljon loydy spekseja, mutta googlaamalla loytyy, etta ilmaa liikkuu noin 28 kuutiota minuutissa tolla Dysonilla. Kaunis ja hiljainenhan se on. Mun tuuletin pitaa toki kovempaa aanta kuin Kickr, mutta ilmaa liikkuu 80-150 kuutiota minuutissa. Tosin kaytan kolmesta tehotasosta matalinta lahes aina. Tommosen tuulikoneen kun laittaa pohisemaan olkkarin nurkkaan, niin pitaa opettaa kissa nukkumaan hesarin paalla ettei ole sivut pitkin kamppaa trainerisession jalkeen...no ei ihan noin paljon puhalla, mutta melkein.
Wahoo Kickr haettu verkkokaupasta. Nyt pitäisi sitten vähän järjestää tilaa talliin treenipaikalle ja alkaa ihmettelemään kasaamista. Toivottavasti hintansa väärti, ei aiempaa kokemusta harjoitusvastuksista.
Kokemuksia Tacx Vortex smart trainerista? Ilmeiseti pelaa swiftin ja macin kanssa yhteen?
Sent from my iPhone using Tapatalk
Mitä menetän, jos valitsen edullisemman elite turbo muin smartin tacx neon tilalle? Realismin pienillä kadenssilla?
VesaP:llä taisi olla molemmista kokemusta.
Toinen jarru jo menossa vaihtoon omituisen rutinan takia. Ensimmäisen koko paketin vaihtoivat XXL:ssä uuteen ja nyt tuli Hollannista vastaus, että lähettävät uuden jarruyksikön postissa, kun tämä toinenkin jarru alkoi pitää vastaavaa ääntä ensimmäisen 30km jälkeen. Vastaava kuin tässä videossa, mutta alko lähes heti: https://www.youtube.com/watch?v=3NKFE6weKj8
Vähän heikolta vaikuttaa design tuossa. Tuntuu tosiaan siltä, ettei tuota saa kiristettyä niin, että kalibrointi osuisi Tacxin oman ohjelman mukaan keskelle, antaa tulokseksi yleensä "too loose" tai karvan verran yli. Sitten luulen, että kun kiristi tuota tarpeeksi, jotta sai kalibroinnin edes sinnepäin, jokin antaa periksi sen verran, että lähtee laakerista tms jokin mekaaninen rutina, joka kuuluu vain kävelyvauhdissa. Tämä toinen jarru myös pitää jonkinlaista sirinää silloin tällöin täydessä vauhdissa.
Itse toiminta on ihan ok muuten, vähän hitaasti mielestäni reagoi Zwiftin kautta tuleviin tehomuutoksiin, esim. 10s spurtissa ehkä viimeiset 3s on teho kohdallaan. Äänikin on mielestäni ihan ok, jos pitää vaihteet kohtuullisena, TV:n kuulee kun vähän nostaa ääntä. Hintaansa nähden (200€ tarjouksessa), kelvollinen laite, jos nyt vihdoin saisi täysin toimivan yksikön haltuun. Mutta penniäkään enempää en tuosta kyllä maksaisi, sen verran kiinalaisen sekundan oloinen tunne jäänyt tuosta hardwaresta.
Suurin ero siinä on että Neo säätää vastusta itse mikäli niin haluat. Eli Neo on ns. smart trainer ja muin ei.
Muinissa vastus säädetään vaihteilla.
Mulla on sekä Wahoo Kickr ja Neo. Molemmat hyviä laitteita, Kirckr selvästi mekaanisesti pätevämpi ja robustimpi laite.
Neoon vaihdoin puhtaasti melun takia.
Usein treenattava lasten nukkumaan menon jälkeen ja Kickr sen verran äänekäs, että tahtoi häiritä.
Äänitasotosin kohtuullisen alhainen kun ajelee pienellä vaihteella, mutta siinä häviää jonkin verran tuntumassa
kun vauhtipyörällä vähemmän vauhtia.
PS. Kickr myynnissä
No onpa eroa... Luulin muininkin smart merkinnällä säätävän itse tehoa... Miten tuo edes voi toimia switfin kanssa?
Real Turbo Muin taitaa olla vasta sellainen mikä pystyy lisäämään vastusta itsestään. Itsellä on tuo normi Muin, en tiedä miten toimii videopelatessa, mutta Traineroadin ja esim. Edge 520:sen kanssa loistavasti. Katselen treenatessa pääsääntöisesti vaan tehoja, sykettä, aikaa ja töllöä.
Itselläni menee kyllä turbo muin smart tilaukseen kunhan tulee blackfriday alennukseen jossain. Varsin pätevän oloinen laite kun on kaverilta lainassa. Käytännössä äänetön.
Pelataan sitten ne videopelit sillä pleikkarilla.
Sent from my iPhone using Tapatalk
No miten tuo turbo muin smart toimii switfin kanssa? Siis jos se ei osaa säätää vastusta ylämäessä?
Tehonmittaushan tässä on, eli saako tästäkin ajon suoraan stravaan, niin että stravan fittness&freshness käppyrätkin toimivat?
Miten tuo mekaaninen pätevyys ja robustius näkyy käytännössä? Itsellä ollut 3 vuotta Kickr ja muuten pelaa hyvin, mutta seuraavat asiat harmittaa:
- Kantapään kautta oppinut että isointa ja vastaavasti kahta pienintä vaihdetta ei kannata käyttää jos haluaa että takavaihtaja/korvake pysyy suorana
- Watit näyttää 10-30 liikaa, mutta ero ei ole tasainen joten ei voi vaan vähentää vakiolukua. Ei iso ongelma, kierretään trainerroadissa sillä että watit luetaan power2maxista kuten ulkona
- Vastus ei ole erg-moodissa tasaista. Olen vetänyt viime kuukaudet resistance-moodissa jotta teho ei vedä ylösalas sahalaitaa. Vaihtelu on niin isoa että jos yrittää tehdä vaikka 90% FTP:stä, välillä käydään 110%:ssa ja välillä tiputaan alle 70%:n. Resistance pitää vastuksen tasaisena. Veikkaan että liittyy jotenkin Kickrin tehomittauksen epätasaisuuteen ja vastus kompensoi liian äkillisesti. Erg-moodissa ajelutekniikka pitäisi olla hallussa, eli pitää kadenssin tasaisena jne. Silti tulee noita hyppyjä ja pudotuksia.
- Jostain syystä takavaihtaja ei tunnu asuvan ihan samassa kohtaa kasettia kuin kiekon kanssa, mutta tämä tuskin vaihtelee hirveästi trainereiden välillä. Joskus on parempi tsägä, joskus huonompi.
Sen verran hintavia nuo että en ole vaihtamassa tähän hätään. Katotaan sitten kun seuraava sukupolvi noista high-endimmistä tulee. Ottaen huomioon että vuodenajasta riippuen polkee 5-15 tuntia viikossa sisällä, niin treenaustunnille ei tule hirveästi hintaa vaikka kertahankintana aika kova onkin ja pidemmän päälle jynssätessä ensin pieniltä tuntuvat puutteet alkaa harmittamaan.
Näin minä sen laskeskelin. Itselläni on VesaP:n tapaiset lehmänhermot tekniikan kanssa, eli innostus saattaa loppua aika lyhyeen, jos tekniikka takkuaa. Esimerkiksi tuo datan häviäminen bittiavaruuteen softan kaatuessa kuulostaa kauhealta. Mutta jos laitteesta löytyy ant+, niin eikös trainerin voi yhdistää suoraan garminiin? Garminihan ei hukkaa dataa missään vaiheessa.
500e tuosta turbo muinistakin on iso kasa rahaa, jos laite jää vähälle käytölle sen vuoksi, ettei virtuaali ajaminen ole mielekästä. Epäilen vahvasti, etten jaksa kiinnostua matlockin katselusta pyörää polkiessa.
Jos traineri lähettää sensoridatansa ANT+:lla, niin voi. Silloin se käytännössä näkyy powerimittarina. Jotta traineria voi ohjata ANT+:lla, sen pitää tukea FE-C -standardia jolloin se näkyy erikseen trainerina. Uudemmissa garmineissa on tuo FE-C -tuki ja jokseenkin kaikki uudet trainerit tukee myös FE-C:tä (dcrainmakerilta/valmistajan sivuilta varmaan selviää kunkin mallin yksityiskohdat). Eli tuo pelkkä datan raportointi ja trainerin ohjattavuus ANT+:lla on kaksi eri asiaa. Bluetoothilla tilanne on sikäli erilainen, ettei ole standardia (kuten FE-C ANT+ -puolella) ja jokaisella valmistajalla on oma tapansa jutella trainerille. Garmin juttelee trainerille vain ANT+:aa tosin.
Tapana on ollut että ohjaan Kickriä iPadilla jossa on ANT+ -dongle. iPad juttelee bluetoothia Kickrille ja sykevyölle ja ANT+:aa power2maxille. Trainerroad tajuaa että power2max on se varsinainen tehomittari ja ottaa luvut siitä. Pidän yleensä Edge 520:n päällä myös koska se saa vain ANT+ -tehot ja voin olla sitä kautta varma että tabletti ei ole lakannut saamasta power2maxin lukuja ja siirtynyt raportoimaan Kickrin watteja. Ja vähän eri data fieldit Garminissa mitä pällistellä.
Joskus ihan kätsyä painaa lap-nappulaa Garminilla muistutuksena jos katsoo Youtubea tai Eurosporttia tabletilla niin vaihtaa takaisin Trainerroadiin 5-10 minuutin välein jolloin todennäköisyys että dataa jää tallentamatta pienenee huomattavasti. Voi olla että iOS pistää Trainerroadin kylmäksi jos se ei ole ole ollut aktiivisena tiettyyn aikaan, tai sitten Trainerroadissa on joku bugi joka ilmenee kun sillä ei ole ollut fokusta. Eipä ole toisaalta sattunut moneen kuukauteen.
Kyllä, juuri siten itse ajelenkin tällä hetkellä kun Trainerroad-tilin meinasin aktivoida vasta siinä vaiheessa kun kiristän hieman ruuvia. Eli 520:sta valittuna suoritusprofiilina on Indoor jolloin mm. GPS yms. siihen liittyvät ei ole suotta käytössä, Muinilta nopeus* tulee ANT+:na kuin myös tehokin.
*Lähinnä "viihdearvo", koska vastus kuitenkin säädetään vaihteella.
Toni&toni vastasikin jo muinista, eli tässä vastus kasvaa välityksiä muuttamalla
Varmasti toimiva ratkaisu, mutta virtuaali ajaminen ei taida olla kovinkaan realistista...
Tonin mukaan muinissa ei ole wattimittaria, vaan teho saadaan laskemalla. Kurassa on mukana wattimittari ja drivossa ohjaus softalla.
Mitenhän tämä elite drivo eroaa neosta? Ilmeisesti aivan uusi laite?
Edit: No nyt on lueskeltu hieman revikoita.
Tacx Flux on ilmeisesti uusi malli, jonka hinta olisi hivenen järkevämpi.
Suurin ero Neohon taitaa olla wattimittaus, joka ilmeisesti hoidetaan tässä laskennallisesti.
https://www.dcrainmaker.com/2016/09/...th-review.html
https://www.dcrainmaker.com/2016/08/...t-trainer.html
Täällä kanssa huomattu sama tehojen soutaminen Kickr:n ERG moodissa. Powertapilla mitattuna+/-20w tasaisella kadenssilla. Samoin Wahoon teho näyttää ~15-20w isompia lukemia kuin wattipolkimet. Tässä vaiheessa kautta tuo ei ole vielä häirinnyt, mutta jossain vaiheessa varmastikkin siirryttävä ajamaan resistanssilla sekä vaihdettava mittaus polkimille.
Wahoossa on uusin firmis. Onkohan kukaan koittanut onko vika samanlainen muilla softilla, esim zwift ym. Eli johtuuko se trainerroadin ohjauksesta, vai Kickrin vasteesta.. Oma ohjaus PC:ltä ant+ donglella, täytyisi koittaa myös uusi android versio.
Tuota KICKRin teho-ongelmaa voisi yrittää kiertää TrainerRoadin power matchin avulla, mutta siitäkin näyttää olevan vaihtelevia kokemuksia:
http://forum.slowtwitch.com/forum/Sl...eter_P5865021/
Mistä virtuaaliajamisen realismi syntyy? Ainakaan minulle se ei synnytä erityistä psykologista lukkoa, jos ylämäkeen tehoa lisätessä ja reisilihaksen hurjistuessa, täytyy samalla naksutella voimansiirtoon pidempää välitystä. Vaikka virtuaalinopeus siellä virtuaalimaailmassa laskisi samaan aikaan. Enemmän olisin suorituksen aikana kiinnostunut siitä, että se reaalimaailmassa sijaitsevalle polkimelle aseteltava teho siirtyisi vastaavana liike-energiamääränä sinne virtuaalimaailmaan.
Vauhti tippuu näytössä mutta harvemmin kukaan varmaan yrittää ajaa tasaisella nopeudella mäestä huolimatta.
Koska mäen muutos ei tunnu missään vaan näkyy pelkästään niin se vähentää immersiota merkittävästi. Rataa on helpoin ajaa vaan samalla vaihteella samalla teholla. Säätyvällä trainerilla vaihteita joutuu vaihtamaan jolloin homma on paljon haastavampaa ja samalla vähemmän tylsää.
Mun mielestä zwift + säätyvä traineri on viihtenä verrattavissa maantielenkkiin yksistään. Ihan eri kokemus tietty mutta viihdearvoltaan ja kuntoilun kannalta samaa luokkaa.
Perinteisellä trainerilla taas tosi tylsää ajella vaan sitä rataa. Trainerroad on viihdyttävämpi kun tulee niitä tekniikkatekstejäkin.
Zwiftin kisat ja porukka-ajot vois olla viihdyttäviä perustrainerillakin. En ole kokeillut.
Uudessa vm. 2016 Wahoo Kickr:ssä tehonmittaus on uudistettu kokonaan. Mittauksen pitäisi nyt olla tarkempi, nopeammin reagoiva ja sen pitäisi säilyttää tarkkuutensa. DC Rainmakerin testissä Kickr pärjäsi erinomaisesti. Mulla on ollut 3 viikkoa uusi Kickr ja olen ollut tyytyväinen.
Smart trainer on mielestäni paras vaihtoehto trainerroadin kanssa. Harjoitukset on todella helppoa polkea läpi, kun harjoitusvastustus säätää tehon. Kadenssin voi valita itse ja sen kun vain polkee. Jos ei jaksa suorittaa treeniä tavoiteteholla, on helppoa pudottaa harjoituksen intensiteettiprosenttia. Toki ilman smart traineriakin homma toimii ja on varmasti niitäkin, jotka eivät halua tehdä harjoituksia ergometri-tilassa.
Trainerroadista on tullut myös android-versio, joka toimii Bluetooth yhteydellä, joten sen kanssa tarvitsee bluetooth sykemittarin ja kadenssianturin. Appista ei ainakaan toistaiseksi näe harjoitusohjelmaa, joten on tiedettävä, minkä harjoituksen haluaa tehdä ja haettava sitä nimellä. Suoritettu harjoitus kyllä tallentuu trainerroadin nettipalveluun ja rekisteröityy suoritetuksi harjoitusohjelmaasi.
Android app taitaa olla vielä betassa, joten sitä luultavasti vielä parannellaan.
Ok, eli kyseessä on tämä laite, olisi 150e edullisempi, mitä neo. Ääni ilmeisesti hieman kovempi ja softassa ei ole kaiketi vielä tienpinnan mallinnuksia.
Voi olla, etten äänestä tingi. Puhaltimen pitämä meteli on kuitenkin tasaista huminaa, joka ei nukkuvaa tenavaa varmasti häiritse.
Voi mennä eteläsuomessa trainerit hyvin kaupaksi, mikäli ensi viikolla oikeasti alkaa satamaan kaatamalla vettä.
Ei ole ehkä maastoonkaan asiaa vähään aikaan.
Näitä sunnuntaiyksilöitä tuntuu olevan olevan joka toisella Kickrin omistajalla, niin varmaan vaan ollut huono onni. En tiedä onko ongelma siinä että laite ei kykene pitämään tehoa tasaisena, vai tuleeko tehomittariin todellisuudessa olemattomia piikkejä jotka aiheuttaa ERG-moodissa vastuksen heittelyyn. Veikkaan jälkimmäistä, koska resistance- ja standard-moodeissa ongelmaa ei ole, vaan vastus käyttäytyy ihan kuten pitääkin. No, ehkä sitten ensi trainerissa olisi kunnollinen ERG-moodi joskus. Tuleepa toisaalta tuolla resistancessa polkemisella kehitettyä myös sitä henkistä kanttia kun kovissa intervalleissa traineri ei pakota tehoja, vaan on vaan itse kyettävä pitämään tehoja yllä. Samaten TrainerRoadin over-undereissa tulee opeteltua tehon lisäämistä ja vähentämistä asteittain. Onko siitä ulkona jotain hyötyä? Ehkä osaa pakottaa itsensä vetämään kovalla teholla tasaisemmin ja pidempään.
Vanha, 3 vuotta täyttää ensi kuun vaihteessa. Uuden 2016 Kickrin pitäisi olla tarkempi, mikä ei varmaan ole ollenkaan huono juttu. Kuvittelisin juuri että ERG-moodi toimisi luotettavammin. Lähettivät keväällä kalibrointikitin, mutta ei ongelma poistunut. Watitkin heittää ihan saman verran todellisista kuin ennenkin. Ainoa ero jonka olen huomannut on että softakalibroinnissa ilmoitettu offset on erilainen kuin ennen.
Trainerostoksia suunnittelevien kannattaa katsastaa clever trainingin 20% ale:
https://www.dcrainmaker.com/2016/11/...boatloads.html
Ale tosin ainoastaan clever trainingin US-liikkeessä.
Voisikohan trainerin wattimittauksesta tinkiä, koska tulen tarvitsemaan tehonmittauksen kesäksi pyöräänkin. Wattipolkimillahan tämä olisi helppoa, mutta käyköhän esimerkiksi stagesin kammet trainereihin... Tacx flux voisi olla järkevä vaihtoehto, jos sitä tosiaan alkaa ensi viikolla saamaan. En vaan ole ollenkaan varma nettitilauksesta ja täysin uudesta laitteesta.
Minä olen tyhmän vastuksen kanssa kokenut sen underille tiputuksen kihelmöivän raastavana, kun sitä mielellään tiputtaa todella pehmeästi eikä koko portaan korkeutta kerralla. Aina pelottaa että jos hetkeksi keventää kunnolla, hirttää kiinni eikä enää lähdekään pyörimään uudestaan.
Olen ihan hiljattain ajellut Zwiftiä sekä tyhmällä muinilla että neolla ja mielestäni ero tyhmän ja älykkään trainerin välillä on sekä ylä että alamäkiin tultaessa hyvin dramaattinen. Tyhmällä trainerilla ei tarvitse alamäissä vaihdella vaihdetta, jos haluaa polkea. Neolla taas alamäessä on melkein pakko ylämäen jälkeen vaihtaa vaihdetta tai sitten olla polkematta. Ylämäissä taas, vaikka toki ylämäen kasvavaa vastusta voikin simuloida vaihtamalla muinissa isommalle, en minä ainakaan tiedä mille välitykselle pitäisi vaihtaa että se simuloisi minun kulloisellakin vauhdilla vaikka 5%, 7%, 10% tai 17% mäkeä. Rehellisesti sanottuna muinin jälkeen Zwiftin radiomastomäkeen tuleminen neolla oli megaluokan järkytys. Muinilla sitä usein tuli vain pyöriteltyä kovempaa tai hieman isommalla vaihteella, vauhti toki oli pienempi, mutta ei siinä mitään kuolemaa tehnyt. En tiedä oliko neolla ajellessa realistisuus slideri edes 100%, mutta kyllä siinä 17% mäessä 60 kiloisen kevyesti pyörittelijän voimilla melkein kuolemaa teki. En olisi ikinä uskonut, että se 17% on niin saakelin karun tuntuinen. :D
Jostain syystä kuvittelen, että itse tosiaan saattaisin ajaa intervallit mieluummin juurikin tällaisilla vuoristopätkillä. Switfin kautta varmasti löytyy aitoja tai tehtyjä pätkä kasapäin intervalleihinkin. En ole oikein elokuvien tai emmerdalen ystävä muutenkaan, eli ehkäpä vuoristomaisemat toimisivat paremmin ajanvietteenä. Hieno juttu, että neosta löytyy realismia. Pääsin itse koettamaan 16% nousua viime vappuna ja onhan siinä tosiaan heikkokuntoisella tekemistä. Helkkarin typerän tuntuista laittaa toista tonnia rahaa traineriin, mutta jos tuo tulee ahkeraan käyttöön, niin fiksumpaa se on mitä 500e pakkopullasta, jolla ajetaan vain välttämätön.
Millaista konetehoa switf muuten vaatii sulavaan toimintaan?
Tehomittarilla mitatut tehon heittelyt eivät kyllä mene trainerin piikkiin, noin yleensä. Vaikka yrität ajaa kuinka pirun tasaisesti, niin tehomittari mittaa helposti 20 watin heittoja.
Kirjoitatte eri asioista. OJ tarkoitti että hyvä tehomittari mittaa ja näyttää päätelaitteessa normaalin tehovaihtelun. Esimerkiksi tasan 200 wattia on erittäin vaikea tuottaa, vaan teho heiluu jossain pääpiirteisessä 180-220W haarukassa koko ajan. Tehoa mittaava harjoitusvastus pääsee todennäköisesti samanlaiseen tarkkuuteen. Kun se teho on tehty ja mitattu, on enemmän kiinni sen ERG-tilan ohjauksesta miten vastuksen tuottama vaste muuttuu. Jos vastuksen säätymisen perusteena on sekunnin, kolmen sekunnin, viiden sekunnin tai kymmenen sekunnin juokseva keskiarvo, muutos on tietysti nopeampi tai hitaampi. Tässä tapauksessa vaikuttaa siltä että muutos on tehty nopeaksi ja luonnollinen tehontuoton vaihtelu heilauttelee sitä häiritsevästi. Tai sitten yksittäisten harjoitusvastusten tehomittauksessa on jotain hämärää, jos ne mittaavat liian jyrkkiä piikkejä jotka sitten vie juoksevaa keskiarvoa (mikä ikinä sen juoksevan osuuden aika on) liikaa laidasta laitaan.
Tuota tehon vaihtelua on varmaan monenlaista. Se yleisempi liittyy siihen, että tehomittarin ilmoitama teho elää koko ajan, mistä johtuen on tapana käyttää smoothingia tehoarvon näyttämisessä ajotietokoneessa/näytöllä/tms. Tosin tuo tehomittarin vaihtelu on yleensä pienempää kuin OJ:n mainitsema 20W. Tuo sinun kuvaamasi vaihtelu taas lienee jotain ihan muuta, jos myös syke ehtii niihin vaihteluihin reagoida.
Itse ajelen vielä retrotrainerilla (Kinetic R&R) ja sen kanssa on kyllä mahdollista pitää Powertapin antama teholukema "paikallaan" noin parin prosentin sisällä.
Keskiviikkona kokeilin Zwiftiä kunnon tietokoneella (aikaisemmin vain tökkivällä läppärillä) niin kyllä vain 90kg kuski meinasi kuolla siihen samaan mäkeen vaikka alla oli perus Muin :D
Luulin että pyörän 32t eturatas rajoittaisi tehoja liikaa Muinissa, mutta eipä mitään kun yrittää ajaa edes sen reilun minuutin reippaasti yli 400w tehoilla niin kyllähän siinä mies väsähtää.