Eihän siihen mennyt kai kuin reilu vuosi?
Printable View
Laitetaan kellot käyntiin[emoji2] Ei vaineskaan, jokainen taablaa tyylillään.
On tuosta Dillingerin hinnasta mitä mieltä hyvänsä, on se silti saakutin hyvä rengas. Omani ostin "käytettynä" ja sopivasti. Ovat itsenastoitetut, merkkiä en muista. Entinen omistaja voinee valistaa, tylpällä kärjellä kumminkin. Vaativat aluksi hieman totuttelua, mutta toimivat vähintään tyydyttävästi joka kelillä. Vitoset siis kyseessä. Tässä vaiheessa ei tämän kummempaa syväanalyysiä.
Nastojen kanssa arpojille terveiset: nastoittakaa ne sivunappulatkin. Ei niillä metässä ihmeitä, mutta tänään oikaisin kaksi todella leveää latikaista ihan vaan odottamalla, että reunanastat nappaavat pidolle. Ekan tietenkin vahingossa. Olin niin yllättynyt ja innostunut, että olin jäädä hieromaan ko. kohtaa siirtymäsoratiestä (peilijäässä) silkasta riemusta.
Tuon Tankin viestin kun lukee ajatuksella ja suhteuttaa tinkaan onko kumiseoksella jääpidossa merkitystä vai ei. Itse olen sitä mieltä että ääriliukkailla pito on vain ja ainostaan mastojen varassa.
Ääriliukkaasta samaa mieltä. Seoksen merkitys sekunnin sadasosissa ennen nututtamista.
Omat D5:t edelleen nastoittamatta. Jäällä, kirkkaalla ja märällä sellaisella, en ole silti kaatunut kertaakaan. Kyllä se kumiseos niin hyvin ja ennakoitavasti pitää, että pyörää pystyy vielä ajamaan vaikka se menisi pienessä kaksipyöräluisussa joko sivutuulen tai pinnan kaltevuuden vuoksi. Huima tunne, ei voi kuin hihittää ja ajaa hiljakseen eteenpäin kun kävellenkään ei oikein pääsisi :D
Nastoitus on kyllä suunnitelmissa, sillä eihän tuo kirkasta jäätä pitkin oikein ylämäkiä nouse. Tankin vinkki pitänee ottaa huomioon.
- Tomi
Nastoitus tikan nastoilla ei vie kuin hetken ja todella kannattaa.
Varmaan jossain tuossa 85 aiemmalla sivulla on käyty jo tämä keskustelu, mutta josko taas? Mietin mitä kokemuksia on 4 ja 5 tuuman renkaiden eroista käytössä ja mitä fillareita löytyy joihin saa 5 tuuman pyörät. Esimerkiksi itseäni kovasti kiinnostava Trek Farley 6 sallii korkeintaan 4 tuuman renkaat; onko jotain syytä miksi en ostaisi tätä fillaria vaan jonkun johon mahtuu 5-tuumaiset?
^Silloin, kun pinnan kantavuus on rajoilla ja haluaa levittää polkuja leveydestä eniten hyötyä. Muissa olosuhteissa aikas makuasia. Farleykin syö edessä mitävaan komboa ja takanakin 1x10 jotain +4" kumia 80mm vanteella.
Onhan se kivaa jos on mahdollusuus käyttää maksimi leveyksisiä renkaita, mutta käytännön hyöty voi olla kyseenalainen. Omaan spessuun mahtuu isot renkaat ja oli "tärkee" kriteeri itelle. Mutta varmaan muutaman vuoden kuluttua näkee mihin suuntaan tämäkin pyörätyyppi kehittyy ja miten rengaskoot muuttuu. Voihan se olla että kaikki ajaa vieä isommilla kumeilla tai sitten on pienennentty kumeja johonkin 3,5" levyisiin tms.
Tämähän se on se "ongelma"... Farleyhin mahtuu taakse erinomaisesti Big Fat Larry Surlylta. Sen kanto 0,4-0,5 bar paineella on varsin ok. Pyörä on monipuolinen ja geometria on hyvä retkeilyyn että nopeampaan ajoon.
Taisin jo aiemminkin kysyä, mutta mistä tilailette noita Surlyn kumeja? Virosta Vabajooks.ee -liikkeestä sain tarjouksen (NATE 3.8 120tpi 209/pari+10e toimituskulut, 50% ennakkomaksu tilille, toimitusaika 1,5 viikkoa). Onko kokemuksia tästä liikkeestä? Onko hinta kohdallaan? (Yksi käytetty Nate 3.8 120tpi minulle onkin tulossa Oulun suunnalta Hippo-nimimerkiltä, mutta ainakin yhdelle olisi vielä tarvis.)
Sekoilin nyt jotain:tarkotin Nate mallia
^Bud ei ole 3.8" vaan 4.8" Tuolta tilasin oman Budin 109€ viikossa tulee, jos varastossa tilaushetkellä https://www.bike-components.de/en/Ti...rder=price_asc
10€ toimitus.
Linkissäsi mielenkiintoinen hinta D5 nastakumilla http://vabajooks.ee/naelkummid/ ,jos oikeasti nastoilla eikä ilman, niin kuin hinnasta vois päätellä.
Lähikaupasta saa parhaiten Surlyn renkaita, kun pyytää tukkurilta tilata. Hintakin saattaa olla sama tai parempi, kuin ulkomailla ja saatavuus saattaa olla parempi.
ealex: tuskin.ainakaan näillä leveysasteilla. valitettavasti.
Antza44: Natestahan olikin siis kysymys, annoin väärää tietoa. Kiitoksia linkistä, tuoltahan noita löytyy.
No melko varmasti niilläkin leveysasteilla. :) Kyllähän kauppiaat sielläkin tavaraa tukkurilta osaavat tilata. Surlylla on sellainen toimintamalli koko maailmassa ja nykyään myös Suomessa, että lähikaupasta saa tavaraa tilaamalla.
Nate näyttäisi olevan XXL:n verkkokaupassa 79,90
eales: joo siis varmasti saa mutta mitä nyt aiemmin olen ostanut osia paikallisista niin hinnat on mitä on. Olen maksanut jopa tuplahintoja nettikauppoihin verrattuna.
Liikkuva shikaani: XXL:n Nate on 27tpi eivätkä saa hankittua 120tpi. Olen kysynyt.
Tuo linkkaamani onkin juuri minun lähikauppa;). Viimeksi, kun Suomesta ohimennen Budia kyselin runkoa hakiessa oli hinta mallia apteekki.
Enkä jaksa soitella lähikauppaan, pyytää tiedustelemaan hintaa kumille ym, sitten kysellä vastausta hinnasta, odotella tavaraa ja sitten vielä vaivautua hakemaan, kun sen saa yhdellä enterillä alta viikossa kotiin varmasti kilpailu kykyiseen hintaan.
No niinpäs onkin, nopesti vaan vilkaisin kun muistelin siellä nähneeni Natea.
Erikoista muuten jos eivät saa 120tpi versiota jos kerran muita saa, luulis tulevan samasta paikkaa.
Tämmöisiä oli ilmestynyt paikalliseen Maxxisien ja Bontyjen viereen:http://www.halowheels.com/products/part/TYHANF64K
Musta 1110g ja hinta taisi olla 75€.Valkoisella kulutuspinnalla painavampi ja kalliimpi.
Kapeakehä kuskeille vaihtoehto rengas Larrylle tai Knardille.
Ground controll, Bud tai Dillinger 5 taka renkaana lumikelillä ajanelta kiinnostas kuulla miten veto, jarru ja rullaus fiilikset erosi eri kumeilla.
Bud antoi ihan hyvät vibat takana veto/jarru pito riittävä ja sivupito mahtava, mutta Muklukki kaipaa kuitenkin pikkasen kapeempaa taakse. Floater täysin pätevä ominaisuuksiltaan, mutta Budin jälkeen leveyttä olis kuitenkin vailla mahdollisille kantolumille. Lousta en tykännyt se ei vaan rullaa tarpeeksi.
450 Schwalben alunastaa tuli kotiovelle. Saas nähdä milloin ehtii alkaa askartelemaan.
Hassunhauska lumikumi vetävään päähän
https://lh6.googleusercontent.com/-e...0/H-billie.jpg
Mites on noiden Tikka-nastojen kanssa pelanneet, oletteko käyttäneet jotain näistä?(?)
http://www.tikkaspikes.fi/fi/tuottee...ttiautonastat/
Saiskohan Nateen tuollaiset survottua...
Vastaan itselleni. Ostin Kona WO 2015 -fillarin jossa tehdasasennuksena 4,5 tuuman Vee Rubber Snowshoe. Hyvä kompromissi... 5-tuumainenkin tähän fillariin sitten mahtuu.
Kun nyt olen nöösi, kyselen tyhmiä. Ajelenko näillä hienoilla Snowshoeilla kesänkin, vai kannattaako vaihtaa jotkin toiset halvemmat pyörät kesäksi?
noi snowshoet on oikeesti 4"maset ja menee ne kesälläkin siinä kun talvellakin,ei kannata vaihtaa pois ei ne mitkään aarteet ole jota tarttis sen kummemmin vaalia.runkoon mahtuu toki ne 5"tumppasetkin haarukoissa on reilusti tilaa.
Askartelin nyt noi mulefut+bulldozer yhdistelmät tubelessiksi. Homma onnistui ilman isompia ongelmia ja tuntuu pitävän ilmatkin sisällä. Pari kyssäriä jatkosta. Mites tuota litkua pitäisi lisäillä? Nyt laitoin 200ml per kumi. Riittääkö että heiluttelemalla kuulee että sisällä on nestettä? Millaista käyttöikää tuolta uskaltaa odottaa? Pitääkö esim. Gorillateipit uusia kuinka usein?
^2DL alkaa olemaan varmuuden maksimointia. Desistäkin jää jo paikkaukseenkin kumin/reunojen tiivistyksen jälkeen. Sitten lisää, kun ei kuulu heiluttaessa olevan nestettä. Kuukausia kestää ennen, kuin kaikki kuivaa reunoille.
Teipit uusit sitten, kun irtoaa.
Sama juttu tuli tehtyä, etuseen laitoin litkua alkuun vähän niukasti ja piti lisätä venttiilinholkista (sielu pois) spruuttaamalla. Takakumi menikin sitten harjoituksen jälkeen paljon helpommin ja piti ilmat paremmin.
Ajossa tuntui hauskalta kun pyörä eteni kuin sukkasillaan sisureihin verrattuna. Aika hyvin sai nyt liukkaallakin pitoa sopivilla paineilla.
Litkua on muissa tubelekseissä tullut lisättyä vain tarpeen mukaan. M&B on kyllä hankala saada vanteelta jos aikoo kurkistaa sisään. Olisikin pitänyt laittaa läpinäkyvä vanneteippi ja valot sisälle.:)
Kylläpäs porukalla helpolla toimii Mulefutin ja Bulldozerin tubeless-yhteistyö. Tai on minullakin reilut puoli vuotta toiminut edessä, mutta takana ei vaan toimi. Pari päivää sitten otin jälleen renkaan irti, siistin renkaan huulen vanhoista litkuröpöistä, puhdistin vanteen uran ja leikkasin hieman ylimääräistä gorillaa pois, ettei teippi varmasti pääse uraan tippumaan. Tämän siis tein vain toiselle puolelle (ratas), koska toinen puoli pitää ilmat täydellisesti.
No eihän se edelleenkään ilmoja oikein pitänyt. Litkua pursusi enemmän tai vähemmän pihalle koko lenkin ajan ja rengas vajui pikkuhiljaa ajaessa. Paikoillaan ollessa ilmat pysyy kyllä, mutta ajossa katoaa. Ja jos painetta on vähänlaisesti, mutta puhutaan kuitenkin vielä ihan ajopaineista, niin sormilla sai puristettua renkaan kylkeä alaosasta "kohti vannetta" sen verran, että ilmaa pöhähteli silloinkin ulos.
Voisiko renkaassa ollaa kenties jotain vikaa? Vai olenko onnistunut venyttämään renkaan toisen puolen jotenkin, jolloin se ei enää tiivisty?
kyä toi kuullostaa siltä että kumi eioo kunnolla paikoillaan tai että kaapeli on rikki,jos olet montakertaa irrottanu kumin niin toi eka teoria kyä kumoutuu sillä.itsekkin paukautin bulldozerin mulefutille eilen ja se piti heti..eri asia kauanko se kestää.rengas vipottaa reilusti ja muutenkin musta tuntuu ettei noi veetirecon nakit ole kovin pitkäikäisiä takarenkaina mulla repes eilen snowshoe kaapelin reunasta irti..ei kokonaan mutta niin että litkut rupes kuplimaan ulos,rengas kyä paikkaantu ravistelemalla mutta oli mun mittapuulla viimeisen voitelun saanut.
Mulla nuo piti kohtuullisesti ilman litkuakin ja sain nousemaan pikkukompuralla ihan renkaantäyttölaitteen kanssa. Takarenkaassa mulla on 5-10mm sivuttais heittoa ja tuntui että se jopa paheni vaihtaessa tubelessiksi. Totuus ilman pysymisestä selviää sitten kun kerkiää kunnolla lenkille. Pysyisiköhän teippi paremmin jos käyttäisi niin ohutta vannenauhaa että se juuri ja juuri peittäisi vain kevennysreiät, silloin teippiä olisi paljon suurempi ala itse vanteella? Nythän tuota ei ole kuin se muutama milli siinä vanteen vinolla osuudella.
Minulla tuli ongelmia myös Mulefut - Bulldozer yhdistelmällä takarenkaaseen.
Aloin jo epäilemään rakennevikaa kumissa, mutta huomasin Mulefutin olevan rihtauksen tarpeessa. Liekö lieppaavalla kehällä vaikutusta tubelessiin miten paljon ?
Käytin kiekon rihdattavana ja nyt on ainakin uusien litkujen kanssa pelittänyt hyvin parin päivän ajan... aika näyttää.