Siellähän se, menee Länärin yli. Siinä on oikein erikseen kehoitus: "Pyöräilijä, noudata liikennevaloja" tjsp. Siis niitä autoille tarkoitettuja liikennevaloja, jotka ovat siinä siltaremontin takia.
http://goo.gl/maps/g2cjC
Siellähän se, menee Länärin yli. Siinä on oikein erikseen kehoitus: "Pyöräilijä, noudata liikennevaloja" tjsp. Siis niitä autoille tarkoitettuja liikennevaloja, jotka ovat siinä siltaremontin takia.
http://goo.gl/maps/g2cjC
Jaa tuollainen paikka - nimen perusteella olisin odottanut, että se olisi mennyt jonkin vesistön yli.
Tuon Google Mapsin vaikutelman perusteella ei vaikuta hirveän vilkkaasti liikennöidyltä. Eikö tuossa olisi valojen sijasta riittänyt väistämisvelvollisuuden osoittaminen jommasta kummasta suunnasta tuleville, vai eikö siinä näkyvyys riitä?
Kun olen liikkunut kevyenliikenteen väylillä pyörällä, rullaluistimilla ja rullasuksilla, niin olen ihmetellyt sitä että miksi eivät pyöräilijät käytä kelloa varottamaan kun lähestyvät kovaa vauhtia takaapäin.
Tietysti paljon pyöräillessä kehittyy jonkinlainen aisti siihen että kuinka edellä kulkija käyttäytyy. Sillä harvoinhan reunassa kävelevä tai pyöräilevä yllättäen säntää keskelle yms. Oma lukunsa on tietysti narun päässä kulkevat elukat joilta voi odottaa melkein mitä vain.
Yleensähän rullaluistelijat ja hiihtäjät nimetään kaiken hässäkän aiheuttajiksi väylillä. Mutta mistä ihmeestä luistelija voi tietää että sieltä takaa lähestyy joku nopeampi jota täytyisi varoa, sillä sen verran äänettömästi sieltä pyörällä tullaan? Voi tulla yllättäviä tilanteita kun vedellään tasatyöntöä reunassa ja sitten aletaan luistelemaan hieman keskemmälle ja siihen samaan saumaan tulee äänetön kortteliohjus jota ei osata varoa.
En tiedä että johtuuko se soittamattomuus siitä että nopeasti liikkuva pyöräilijä kokee olevansa niin korkealla ruokintaketjussa ettei hänen tarvitse välittää muista liikkujista tuon taivaallista? Mutta luulisi jo oman turvallisuutensa vuoksi olevan tärkeätä että hänet huomataan ajoissa ettei tule mitään yllättäviä tilanteita.
Ei se olekaan. Muutama talo...
Ei. Juuri näin, näkyvyys ei riitä. Siinä on nyt yksi juuri auton levyinen kaista ja jalankulkijoille oma jalankulkijan levyinen kaista. Lisäksi siellä on pihaliittymässäkin liikennevalo (joka kyllä toimii tunnistimella)Lainaus:
Eikö tuossa olisi valojen sijasta riittänyt väistämisvelvollisuuden osoittaminen jommasta kummasta suunnasta tuleville, vai eikö siinä näkyvyys riitä?
Ei o kelloa*.
Jaa hieman keskemmälle :rolleyes: Eikös ihan reteesti laidasta laitaan pikemminkin :)Lainaus:
...yllättäviä tilanteita kun vedellään tasatyöntöä reunassa ja sitten aletaan luistelemaan hieman keskemmälle...
Eiku ei oo sitä kelloa*Lainaus:
En tiedä että johtuuko se soittamattomuus siitä että nopeasti liikkuva pyöräilijä kokee olevansa niin korkealla ruokintaketjussa ettei hänen tarvitse välittää muista liikkujista tuon taivaallista?
Luulisi, että rullahiihtäjä/luistelija jo oman turvallisuutensa vuoksi vilkaisi olkansa yli ennen kuin siirtää itseänsä radikaalisti väylällä.Lainaus:
Mutta luulisi jo oman turvallisuutensa vuoksi olevan tärkeätä että hänet huomataan ajoissa ettei tule mitään yllättäviä tilanteita.
---
*lopetan polkemisen, se auttaa
Toisaalta joskus (tai omalla kohdalla viimeksi eilen) tulee sellainen fiilis, että olisi ehkä ollut parempi jättää soittamatta kelloa, kun aiemmin siististi laidassa pysytellyt jalankulkija lähtee kellon äänen kuultuaan sompaamaan laidasta laitaan. Tosin nyt näitä näkee vähemmän kuin talvella.
Tai sitten jos takaa tulee kaksi pyöräilijää, ja vain toinen kilauttaa kelloa, niin heti ensimmäisen ohituksen jälkeen lähdetään sompaamaan yllättävästi.
Viime aikoina muutamia asfalttihiihtäjiä ohittaneena suosittelen kellon soittamista. Vetävät paketin kasaan, jatkavat suoraan tekemättä sivuliikkeitä ja ohittaminen on turvallista. Jalankulkijoiden kohdalla vaatinee joidenkin kohdalla vähän aikaa, jotta ymmärtävät saman.
Näiden sompaajien lisäksi näkee ihmisiä, jotka pysähtyvät niille sijoilleen keskelle väylää ja kääntyvät katsomaan taakseen, kun niille huutaa "pyöriä tulossa". Menkää laitaan töllöttämään, hemmetti...
Eilen kaksi jopoteinityttöä ajoi edellä kvl väylää. Soitin kelloa lähestyessäni. Ensin reaktio oli toivottu, takaa katsoen vasemmanpuoleinen tyttö siirtyi oikealle toisen tytön taakse. Mutta siten tämä alun perin oikealla ajanut siirtykin vasemmalle juuri kun olin tulossa rinnalle :eek:! Tilanteesta selvittiin ilman vakavampaa vaaratilannetta mutta ihmetyttää vieläkin mitä ihmettä tuon tytön päässä liikkui? Ilmeisesti ei kuullut kelloa ja ihmetteli kun kaveri häipyi rinnalta.
Kellon soittamisessa on tosiaan se ongelma, että yllättävän moni ohitettava panikoi siinä vaiheessa kun kello soi. Kilautus aiheuttaa välillä ihan käsittämätöntä sinkoilua etenkin jalankulkijoissa. Yleensä ottaen kannattaa toki kilautella.
Toivoisin myös, että takaatuleva pyöräilijä kilauttaisi kelloa. Vaikka pyrin ajamaan suoraa ajolinjaani, niin kyllä se on yllättänyt, tuonut mieleen aatoksen "mitä jos olisin väistänyt kuoppaa?"
Ote irti stongasta, kaksi sormea suuhun ja kimakka vihellys riittävän aikaisin korvaa kellon. Vielä kun oppisi sen ilman sormia.
Laki edellyttää pyörässä, mutta ei pyöräilijässä
Kun ei noudata lakia, niin miksi luulee muiden tekevän niin? Kokee itsensä niin poikkeukselliseksi vai kuuluu jo %-liikkeeseen?
Noudattamaan lakia muille kuin Sinulle?
Joo - joka miekkaan tarttuu se miekkaan hukkuu. Väkivallalla kun alkaa vihjailemaan niin siinä voi toki omakin nenä niistäytyä ja pahasti. Sen riskin siinä aina ottaa, mutta tossa pyöräilyvauhdin tuomassa hormonihumalassa ei tommoiset murheet ihan ekana tuu mieleen. Toisaalta reilumpaa laittaa oma nokka likoon kuin vaarantaa muita. Varsinkin kun ei ole mikään molskin tai häkin virtuoosi.
Pyrin ajamaan niin, ettei mua ole muiden näkökulmasta olemassa, eli kulkekoon kuinka kulkee, ei mun kulkeminen muihin pitäisi vaikuttaa millään tavalla, vaikka sitten päättäisivät yks kaks äkkiä tehdä jonkin tunnepohjaisen äkkiratkaisun, jolle järki ei löydä selitystä ja tietty silloin vaihtavat suuntaa ympäristöstään täysin pihalla ollen katsomatta mitä ympäristössään on.
Mua ei takaa ole vielä mikään yllättänyt, luulen että se johtuu siitä kuinka havainnoin ympäristöäni, yleensä tiedän katsomatta missä kukakin on kohtuullisen matkan säteellä, se on sellaista jatkuvaa kuikuilua jokaiseen suuntaan, kuuntelua ja arviointia, sekunnissa monesta suunnasta kerkeää keräämään tietoa. Kai se tuli opittua kakarana, kun oli sellainen ympäristö, jossa turpaan tuli jos väärät tyypit kohtasi, joten sitä harjaantui havaitsemaan asioita, sekä sopeuttamaan oman sijainnin suhteessa muihin siten, että on paremmat mahdollisuudet välttyä kohtaamisilta.
Sählyssäkin sitten piti sen lisäksi, että pelasi, pyrkiä sijoittumaan ja toimimaan siten, että kun tahallaan nämä tietyt huitoivat mailalla jaloille, sekä 'vahingossa' juoksivat päin, että vähemmän teki kipeää, eli usein takaa yrittivät juosta päin ja astuin vain sivuun kierähtäen pois tieltä, sitten lensivät nurin koskematta muhun ja pian maila lensi ilman poikki päin yms. mukavaa.
Mutta ei tosiaan kukaan ole vielä päässyt yllättämään takaa, joten mulle moinen on vähän outoa, enkä minä kilauttele kelloa, yleensä tulee tervehdittyä, mutta jos härö iskee päälle ja pitää oikein tempoilla, niin arvioin vain miten toiset pystyvät kulkemaan ja jätän sen mukaan väliä, niin että vaikka koukkailisivat oudosti niin ei se vaikuttaisi mitään mun ajoon.
No, jos ei onnistu, niin sitten pitää ajaa hitaammin, eihän siinä muuta vaadita.
Olen minä nähnyt kuinka jotkut ohittelee jalankulkijoita 20cm päästä katse liki lasittuneena suoraan eteenpäin, joten ei ihme, että käy hupsis, kun näkeehän sen jalankulkijasta jos se aikoo kääntyä, painoa siirtää eritavalla, askelluksen tahdissa tapahtuu muutos yms.
Mitä olen seurannut ihmisten kulkua, niin aika pitkästi kuljetaan jotenkin jumissa siinä omassa kulussa, eikä tehdä kovin paljoa niitä havaintoja ympäristöstä.
Sitten jos työkoneita ja isompaa kalustoa on tarvinnut kuljettaa, niin siinä on aika tärkeää olla jonkinlainen hahmotus siitä mitä ympärillä on, mutta osa sellaisienkin kuljettajista on jotenkin sellaisia, ettei paljoa katsella ympärilleen ja sitten se tolppa yllättäen hyppäsi alle tai jotain vastaavaa.
Eli mun vinkki on, että ei kuljettaisi vain sitä omaa kulkua, vaan seurattaisiin mitä ympärillä tapahtuu ja pyrittäisiin pitämään mielessä virtuaalista karttaa siitä mitä ympärillä on, ei ollenkaan vaikeaa, mutta mahdottomasti se helpottaa, kun ei tule niitä ylläreitä.
Aijjuu, siksikään en kelloa soita, kun tosiaan useat ihmiset äänen kuultuaan kääntyvät katsomaan mikä ääni takana kuului, mutta kun se pää liioitellun hitaasti kääntyy sen 15 astetta, jonka jälkeen yläkroppa alkaa kiertymään liioitellun hitaasti pään tahdissa, niin se koko ihminen alkaa kääntymään siihen suuntaan mihin pää kääntyi, ja yleensä käänyttään juuri siihen suuntaan kummalla puolella on kauempana se väylän reuna.
Pitäisi ensin hidastaa, sitten kääntyä katsomaan, mutta kuvitellaan, että osataan kulkea ja kääntyä katsomaan samaan aikaan, mikä ei vaan hyvin suurelta osalta onnistu, ei kyllä multakaan enää nykyään, siksi mulla on peilit ja kävellessä ensin hidastan ja sitten käännyn jos tarvetta on, ei mene enää kuten nuorena, jolloin liikkeen suunta ja kropan suunta saattoi olla tyystin toisistaan poikkeavat, takaperin ja sivulle juoksutaito oli hyödyllisiä.
Paras juttu minkä olen oppinut on kuitenkin se, että oman vauhdin tiputtaminen ei oikeastaan ole mitään itseltä pois, mutta kyllä se vaan monta kertaa auttaa, jos vaan luupää antaisi aina jälkeen, mitä se ei kovin usein tee.
Juu, veikeää sinällään kun on vaadittu kello, ei kelpaa puristeltavatorvi, ei tiuku, ei edes trumpetti tai sumutorvikaan, nimenomaan soittokello pitää olla.
Onnekseni mulla on muutama wanhanajan kello jemmassa, peukalovivulla, ei mitään typeriä särkyviä muoveja joita venytellään useimmissa nykymalleissa.
Napit korvissa on ainakin Tampereen seudulla todellinen ongelma.
Jalan ja rullilla kulkevat eivät vaan kuule, ei vihellystä, eikä kelloa.
Mulla on molemmat ja käytän niitä paljon. Kaukaa ja kovaa tarvittaessa.
http://media1.roseversand.de/product...8/589017_1.jpg
Tällainen on maasturissa. Automaattisoitolla kilahtaa isommissa kuopissa ja pompuissa. Pakko oli ostaa kun jalankulkijoiden huumorintaju ei riitä sanalliseen kommentointiin. Luulevat kaikkea "vattuiluksi"
Kuntoajoissa huutelin " varokaaa...täältä on pyöräkilpailija tulossaaa."
Ei tässä ole mitenkään kysymys mistään elintilan valtaamisesta joiltain toisilta liikkujilta, vaan siitä että saataisiin se liikkuminen kaikille ryhmille turvallisemmaksi. Kun asia kaikesta huolimatta on niin että siellä liikkuu muitakin niin luulisi että kaikkia asia kinnostaisi, sillä tällin tullessa se vekki tulee yhtälailla pyöräilijään ja luistelijaan ja jalankulkijaan.
Mitä taas tulee tuohon keskellä luisteluun, niin varmasti niitäkin löytyy, kuin myös pyöräilijäryhmiä jotka tulevat rinnakkain koko baanan leveydeltä. Eiköhän jokain täydellä järjellä varustettu luistelija anna suosiolla tilaa siirtymällä reunempaan kun näkee edestä tulijan, tai kuulee takaa tulijan tavalla tai toisella.
Sille, että vaaditaan kello eikä sumutorvi tai vuvuzela käy, on kyllä järkevä syynsä: konsistenssi. Kun kuulee kellon äänen, tietää että siellä on pyörä eikä esimerkiksi maratoonarien vappukulkue tai muuta vastaavaa. Pyörä, joka sitten puolestaan oletettavasti käyttäytyy tietyllä tavalla. Ennalta-arvattavuus on liikenneturvallisuutta.Lainaus:
veikeää sinällään kun on vaadittu kello, ei kelpaa puristeltavatorvi,
Tämä taitaa olla trolli, mutta joka tapauksessa jo muinaisten roomalaisten pyöräilysäännöt tiesivät, että http://en.wikipedia.org/wiki/Ignoran...is_non_excusatLainaus:
Onko ihmisellä sitten velvollisuus tuntea tieliikennelain säännöt ja pykälät?
Joo mutta kun niitä ilmeisesti vajaalla järjellä varustettuja rullaluistelusauvailijoita on myös. Vaikka miten pyydät että pääsiskö ohi, niin ei anneta tilaa. Sitten kun menee vaan, kamala huuto ja haistattelu.
Ihan yksinkertainen ja paljon kevyenliikenteenväylän turvallisuutta edistävä olisi se SUUNTAMERKIN NÄYTTÖ!
Tänään edessäni ajeli ihan kilpurilla nainen, pieni reppus selässä, ja ajattelin että kohta meen ohi..olimme Pirkkalassa Tiilerin edessä, ja kohta pyörätie haarautuu tunneliin Rajasalmen sillalle päin. Nainen ajeli aivan oikeaa reunaa, joten olisin menny vasemmalta ohi.
Tuli kuitenkin aavistus, että entäpä jos se kuitenkin kääntyisi...ja kääntyihän se. Kovaa vauhtia, ei mitään katsonu taakseen eikä suuntaa voinu näyttää. Olisi tehny mieli ajaa perään ja muistuttaa että mitä tehdään kun käännytään?
Näitä "läheltä piti"-tilanteita ja yksi onnettomuuskin on kohdalleni sattunut ihan sen takia kun edelläajava ei näytä suuntaa ja kääntyy edestä vasemmalle.
Kuka hullu nyt risteyksessä ohittaa.
Ei kai kukaan risteysalueella edes ajattele ohittamista.
Hei, tämähän on loistava asenne varsinkin kun ajat joskus autollakin.
Metsäänkö ne kääntyi? Koska jos kyseessä oli risteys, siinä ei saa ohittaa.
Erään näkemyksen mukaan soittokelloa saa käyttää vain vaaratilanteen välttämiseksi, ja tavallisessa järjestyksessä vasemmalta tehty ohitus ei ole vaaratilanne.
^Ei risteyksessä ohittaminen ole kielletty. Ainoastaan vastaantulevan liikenteen puolen käyttäminen risteyksessä ohittamiseen on kielletty. Kevyen liikenteen väylillä sekin on kovin tulkinnanvarainen asia, kun keskiviivoja ei yleensä ole merkitty.
Lienisiköhän tuon soittokellon osalta ihan noinkaan? Olisikohan tässä nyt jotenkin asia sekoitettu auton äänimerkin käyttöön?
No missä lain kohdassa määritetään erikseen pyörän soittokellon käyttötarkoitus? 34 § selvästi määritellään että kuljettajan on annettava äänimerkki vaaran välttämiseksi. Siinä ei eritellä että se on tarkoitettu vain autoille. Samoin seuraavassa pykälässä määritellään että kuljettajan on annettava suuntamerkki tietyissä tilanteissa ja kuten kaikki tietävät tämäkin laki koskeen kaikkia ajoneuvon kuljettajia eikä vain auton kuljettajia. Niin pitkään kuin muuta käyttötarkoitusta ei laissa lue äänimerkille(soittokello), puolet vittuuntuu siitä kun käytät sitä ja toinen puolet taas siitä kun sitä ei käytä;).
Se vaaran välttäminenhän ei edellytä vaaraa, että sen voisi välttää, vaan sitä, että vaara eliminoidaan ennenkuin vaaraa pääsee syntymäänkään, näin ainakin mun mielestä, että kyllä äänimerkkiä voi käyttää paljon enemmän kuin mitä nykyään käytetään, pyörälläkin.
Tervehtimisestä ei kukaan ole vielä vetänyt hernettä nokkaan, onneksi täällä ei ole niitä korvalappuzombeja.
Sepä se, aina löytyy niitä ketä ketuttaa pyöräilijät teki ne sitten mitä. Tänään ei mitään kummempia tilanteita ollut. Vain yksi haahuilija ja sille huusin kauempaa että "MORJENS!". Tämä kääntyi ja kohdalla tokaisin että "hieno päivä tänään". Nainen naurahti ja sanoi että "Niin on!". Äänihuulet siinä kuluu kyllä ja ahdistaa kun joutuu kommunikoimaan ihmisten kanssa;).
Ei ole missään pyörässä tällä hetkellä kelloa mutta reipas KLINGKLING-huuto on toiminut varsin mainiosti, varsinkin kun malttaa äännähtää riittävän ajoissa, jotta mahdolliset seilaukset (joita on tapahtunut yllättävän vähän) ehtivät tapahtumaan.
Tässä viime viikolla juuri juttelin erään rullaluistelijan kanssa työmatkalla pyöräilijöiden varoittelusta, kun hän erikseen äityi kiittelemään takaa ennen ohitusta antamaani varoitusta. Tulipa sitten molemmille hyvä päivän aloitus sille päivälle, joten ei se muiden huomioon ottaminen ole välttämättä itseltä pois ;)
Näinpä juuri. Kelloa ei ollut, sitten oli mutta poistin sen kun piti sorateillä tolkutonta kilinää.
Mulla myös tapana hihkaista jotain huomioksi kuten että "ohitan!" ja ohittaessa morjestus kiitokseksi jos tilaa annettiin.
Tänään Jämsänkoski-Jämsä välisellä kevlillä, nk Mellan-suoralla, käveli rinnakkain kaksi neitokaista, väistivät oikeaan laitaan ja siksi oletin että jo kuulivat mun pyörän kitinän. Juuri kohdalla toinen heistä päättikin tehdä nopean 90 astetta vasrmmalle ja väistö oli kyllä täpärä. Seuraavaksi meni edellä rullaluistelija sauvoineen, tälle hihkaisin tuon "ohitan!" ilmoituksen ja säikähti kai vähän, saattoi olla aloittelija, sen verran haparoivaa oli mutta tilaa teki ja olin jopa havaitsevinani hymyntapaisen kun morjestin kiitokseksi.
Tuo onkin kai Jämsänseudun villkkain kevyenliikenteenväylä jossa noita tilanteita saattaa tulla. ja myös niitä ainoita paikkoja jossa voi kohdata työmatkafillaroitsijoita.
Äänimerkkiä autolla käytetään ihan liian vähän, jos joku räplää puhelinta valoissa niinkuin tapana on ja valot vaihtuu odotellaan kiltisti että josko se huomais. Itse soitan torvea heti kun huomaan ko tilanteen takana. Kannattaa vaikka*jossain metsätiellä tai koti pihassa kokeilla painaa niin ei jännitä liikenteessä ja turauta säihkähdystä punttiin.