[quote=John McCurve;1032945] Sitä tarkotin että keskeltä lamppua ei saa kiinni. Eli sen saa vain siitä läheltä etupäätä kiinni ja sittenkään ei oo koko matkalta puristuksessa. Näin ainakin yksi akkuisella.
Printable View
[quote=Hannu_;1033506] Hassu juttu, tarkoitan tätä http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.12325
jossa keskellä on aivan täsmälleen sopiva kavennus ja se sopii ainakin minulla mainitsemaani telineeseen kuin valettu. Kokeilepa vielä.
Täytyy nyt kehaista täälläkin Blackburnin Mars 3.0 takavaloa. Valossa on keltaiset ledit molemmilla sivuilla ja taakse taitaa olla viisi kirkasta lediä. Lamppuosan takana on vaatelenkki, joten se ei vaadi mukana tulevan telineen virittämistä satulatolppaan. Paloajaksi luvataan 50 tuntia kahdella AAA-paristolla, mikä on Suomen talvessa aika optimistinen arvio. Varman epilepsiakohtauksen muissa tienkäyttäjissä aiheuttavalla vilkkumoodilla paloaika on valmistajan mukaan 150 tuntia. Ei ollut hinnan kiroissa ja rakenne vaikuttaa jämäkältä.
http://www.chainreactioncycles.com/M...x?ModelID=9112
Kun olisi ollut edes kunnolliset heijastimet tällä henkilöllä...
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2008...03637_uu.shtml
edit: itselläni on nykyään Dinotte takavalona ja täytyy sanoa,että on hintansa väärti! Aivan uskomattoman tehokas,vaikka on kooltaan pieni. Ihan tuntuu kuin saisi ohittavilta autoilta jopa vähän kunnioitusta ja että ne jättäisivät enemmän rakoa ohituksessa...
Tuota, minä en laita päähän ylimääräistä painoa vaan käytän jatkojohtoa ja laitan akun (sama akku W ja B valossa) taskuun tai vyötärölle. Jos pääasiallinen käyttötarkoitus on metsässä juoksu niin Wilima riittää ihan komiasti jopa puoliteholla mutta jos yli 75% aiotusta käytöstä on oudoilla metsäpoluilla fillarilla tykittämistä minkä jaloista lähtee niin osta Betty. Ihan oikeasti, se Bettystä lähtevä valomäärä on jalkaisin tapahtuvaan etenemiseen overkilli, mieluummin Wilima ja lisää paloaikaa samalla akulla.
Mjuox:
Karvalakkin rohviilista ei käy ilmi NIC:in omistajan pääasiallinen vaikutusalue mutta jos hää on likellä Uantaata (Ülästö) niin demo kyllä järjestyy kun laittaa privaa.
Nastarenkaiden valinta oli helppo työ verrattuna valon valintaan.
Tai ainakin työmäärä oli suurempi, sillä tämä keskustelu on pitkä kuin nälkävuosi, vaikka luinkin vain n. viimeisen puolen vuoden osalta.
Vaatimukset:
seikkailu-urheiluun, eli kypärävalo ja sellainen keila, jolla näkee myös suunnistaa, valoteho vähintään 300 lumenia, kevyt (kevyempi kuin 150-300 l halogeenisuunnistuslamput, joita olen käyttänyt aiemmin, n. 900g) ja kestävä.
Valintakin oli sitten lopulta selkeä, kun tämä keskustelu ensin auttoi rajaamaan vaihtoehdot. Työläintä oli perustella itselleen törkeä hinta, 495e:
* Vaatimukset täyttyivät kaikki ja verrattuna vanhaan suunnistushalogeeniin, tehoa oli tuplasti enemmän, painoa puolet vähemmän (samaan paloaikaan).
* DIY valot olivat pois laskuista, sillä kyllä vastaavan tason materiaalitkin maksavat parisataa ja kun kolvi ei pysy kädessä eikä kavereillakaan kehtaa ilmaiseksi teettää. Ja miten on kestonkin kanssa.
* Lisäksi uusi teknologia tuo aina kummasti motivaatiolisää, eli metsälenkille voi nyt lähteä mihin aikaan vain, tulee siis ajettua enemmän!
* Suomesta ostettuna kaksi hyötyä: takuuhuolto on lähellä ja koska vaihtoehtojen harkitsemiseen oli mennyt jo monta päivää, halusin valon sitten päätöksen jälkeen luonnollisesti mahd. pian talven synkkyyteen.
Ensimmäinen lenkki on nyt takana ja yö muuttui päiväksi niinkuin luvattu oli!
Eka lenkki oli kirpaisevan kallis, mutta seuraavat ovatkin sitten jo ilmaisia.
GPS:n valinta olisi seuraava urakka...
Wilima on hyvä.
Muox: ja 495€ on vähemmän kuin mitä mää maksoin vuosi sitten.
Tulipa juuri tilattua DiNottelta kombo 800L + 400L (löytyy Online Store:sta pakettina). Luulis noilla jo näkevän polullakin. Hinta oli jotain 390 € kaikki optiot valittuna.
Onneksi olkoon! Tuolla paketilla kyllä näkee. Loppuhintahan tuosta tosin nousee n. satasella, kun ALV (ja tulli) lisätään mukaan riippuen taalan laskutushetkisestä kurssista.
Eikun vaan pakettia odotellessa tarjousladosta, dealextrimestä tms. ostamaan sopiva adapteri suomalaiseen pistorasiaan.
Valoisaa joulukuuta! :)
Adapterin saa Dinottelta mukaan pyytämällä. Tai sai ainakin aiemmin...
Kiitoksia paljon vastauksesta! Voipi olla että sun kommentti rohkaisi kääntymään lopullisesti tuohon wilman suuntaan ja samalla säästyy reippaasti killinkejä.
Meinasin vaan että ostan kerralla valaisimen missä riittää tehoa ettei sitten jälkeen päin rupee ketuttaan..mutta wilmakin kuulostaa niin tehokkaalta että eiköhän se piisaa.
Kiitoksia vaan demon järjestämisestä, mutta luotan teidän kokemuksiin ilman live näkemistäkin :)
Voihan GPSää tosiaan käyttää suunnistukseenkin :) ja mikäli hankin kartallisen sellaisen, niin käytänkin sitä lähinnä muiden rekisteröimien reittien uudelleen ajamiseen. Mutta ehkä päädyn näin aluksi myLoggeriin reitin rekisteröimistä varten... Halusin vain sanoa, että seuraava varustehankintaprojektini valon hankinnan jälkeen on GPS laitteen hankinta. Ja kyllä, seikkailu-kisojen pyöräsuunnistusosuuksilla käytän edelleenkin perinteistä karttaa ja (Miry-)karttatelinettä...
Ja jottei menisi kokonaan OFF-TOPIC niin pieni lisäys aikaisempaan postiini:
Valotukun 495e Wilma 5 pakettiin sisältyi Lupinen otsapanta, eli näin sain kerralla kunnolliset kiinnitykset valolle sekä kypärään että normiyösuunnistusta varten otsapannan!
http://en.petzl.com/ultra/range-ultra.html
Tollanen on mulla viikonlopun koekäytössä eli Petzl Ultra. Ekalenkin perusteella sanoisin että ei ole pyöräilyyn paras mahdollinen otsalamppu. Omaan kypärään sai vähän kikkailla ennen kuin sai pysymään hyvin kiinni. Valoa antaa ihan hyvin, mutta saisi keskittää enemmän eteenpäin. Hajavaloa tulee siis liikaa pyöräilykäytössä ja yksi maininta tulikin koiranulkoiluttajilta Nummelassa, vaikka oli kakkosteholla ja katsois kohdatessa alaspäin. Akku riitti hyvin kolmen tunnin lenkille, mutta täystehoa käytin kyllä vain reilu puoli tuntia. Hyvin tasapainotettu, kun tuo akku on takana ja painaa saman verran kuin lamppuosa.
Hintaa vähän liikaa eli vajaa 350e.
Edit: Piti laittaa vuodatus tee-se-itse topicciin.
Mitä driveria käytit? Se KD Super Output P7 driverihan tahtoo yli viisi volttia sisäänsä. Ite kasasin kaksi lamppua kyseisellä driverillä (MTE:n runkoon), ja on toiminut ihan hyvin.
Minkähänlaiset valot pitäis oikeesti olla kiinni, että autoilijat huomaisi? :seko:
Tällä hetkellä kypärässä kiinni 2 kpl P7-lediä + pyörässä perusmallin etu- ja takavalo, ja silti saa kyllä olla tarkkana. Eilenkin meinasi tulla villhosta auton nokkakoriste Lauttasaaressa, kun auto tunki väkisin kevyen liikenteen väylälle siitä ABC:n kylmäasemalta. Noh, ehkä tein pointtini selväksi, kun sain pyörän pysähtymään siihen auton etuoven viereen ja kumarruin tutkailemaan auton sisätiloja P7:jen ei-niin-himmeässä valossa...
(Ja pointtihan oli se, että olen kusipää-pyöräilijä :cool:)
Ei valoa lisää vaan ehkäpä heijastimia?
Ostin tuossa muutama viikko takaperin fenix ld20 lampun. Lamppu on hyvin pienikokoinen ja tehty kestävästä alumiinista. Lamppu toimii ladattavilla aa-akuilla. Fenix toimii täydellä teholla reilusti yli 2h (2000milli amppeerin akut). Teho riittää mainiosti, varsinkin jos maassa on vähän lunta. Lampun ohessa myydään pyörätelinettä, josta en ole aivan yhtä vakuuttunut. Teline rämisee ärsyttävästi. En tiedä johtuuko siitä että käänsin lamppua hieman väki valloin (teline kääntyy 360 astetta) vai mistä johtuu. Enkä saa valokeilaa kovin hyvin suunnattua, koska stonga ei ole suora. Suosittelen itse lamppua lämpimästi. Hintakin on varsin kohtuullinen 50e.
Ei se siitäkään voi olla kiinni; takissa heijastimet, trikoissa heijastimet, repussa heijastimet, hanskoissa heijastimet, lisäksi vielä pohkeiden ympärillä sellaset isot tarranauhaheijastimet...
Jotenkin vaan tuntuu siltä, että useimmissa tapauksissa autoilijat eivät tajua kolmion takaa tai parkkipaikalta tullessaan, että sieltä kevyen liikenteen väylältä saattaa oikeasti joku jopa tulla. Ainut, mikä kiinnostaa, on se, ettei työnnä omaa pirssiä toisen auton eteen, ja tällöin ei sitten usein edes katsota sinne kevyen liikenteen väylälle.
Itse asiassa näin on tullut tehtyäkin, vaikka homma kyl tuntuu just niin laittomalta kuin se onkin :P Noh, ennemmin häikäisen autoilijan kopperossaan, kuin jään itse sen kopperon alle.
Kannattaa sit hiukan himmaa siihen risteykseen kunnon valon kanssa laskiessa kun se avto saattaa sammua siihen pyörätien päälle kun kuskin vasen nilkka antaa säikähdykselle periksi. On tullut muutama peltilehmä pysäytettyä :o
Mä koitin korjata noita ledejä,ei näyttänyt auttavan...
Ai nuo *piip* pammpulat? Jos voisin niin sammuttaisinne mut ku en voi niin otampa palautuskaliaa, Keravalla värkättyä juuttijuamaa.
Ja laitan Beevalon akun latinkiin.
Tuollaista olen suunnitellut kypärävaloksi autoilijoiden takia: http://www.biltema.fi/osteri/osteri....tm&tuote=38721
Menisi jo melkein tuonne tee-se-itse puolelle, kun modausta kaipaisi.
[quote=John McCurve;1033755] Tämän takia oli siis eriävät mielipiteet: http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.12623
Itellä tuon mallisia lamppuja.
[ot]
Molemmissa päissä Ülästöntietä ja keskelläki - se Silvolantien risteys on varsinainen sammutuspiste, suojatie keskellä ei mitään. On niitä himmennetty siinä Pakkalan ympyrässäkin kun eivät tajua väistää suojatonta phillaristiraasukkaa. :o
[/ot]
Joko Karvalakki on Wilimansa saanu testattua?
Itsellä on DX lampuista tämä käytössä, ja siinä on kanssa se kavennus jolloin se sopii siihen telineeseen:
http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.15691
jos et ole valmis sen aiheuttamaan pyöräilyaddiktioon. Itselleni kävi näin, Wilman hankinnan jälkeen olen työmatkoillakin alkanut käyttämään polkupyörää kun ei tarvitse miettiä riittääkö lampussa vielä tehoa illan pyörälenkille. Ei ole tarvinnut hetkeäkään katua tätä hankintaa, valoa riittää pitkään, pitkään......
Knogin Frogit rulettaa. Eihän niillä mitään näe, mutta ne kyllä näkyvät ja ne myös havaitaan.. ainakin lumisen valkoisissa olosuhteissa.. kunhan vaan kiinnittää ne oikein... :D :D :D
..oh, what fun it is to ride...
Tarkoituksena olisi hommata tankovaloksi budjetti MTE P7 + 18650 akkuja, tällä hetkellä kypärässä Fenix L2D Premium. Näkeekö tällä paketilla eteensä vai hommaanko kerralla 2 x MTE P7 (yksi tankoon ja yksi kypärään)?
Pari kuukautta ajeltu P7 (900lm ilmoitettu) ohjaustangossa ja Ultrafire WF-501B (250lm ilmoitettu) kypärässä, loistavasti näkee ja näkyy.http://www.fillarifoorumi.fi/forum/i...cons/icon7.gif
Isommallla lampulla paloaika n. 1.45h ja pienemmällä pidempi, eli vara-akut suositeltavia lenkillä mukana.http://www.fillarifoorumi.fi/forum/i...cons/icon4.gif
Mun mielestä toi kahden lampun systeemi on hyvä. Harvemmin molemmat lamput yhtä aikaa sammuvat. Ei tule yllätyksiä pimeässä metsässä.http://www.fillarifoorumi.fi/forum/i...ons/icon14.gif
Tämä nyt ei liity mitenkään fillarivaloihin, mutta mikäli jotain kiinnostaa valaisin, joka on halpa ja valokeila kantaa reippaasti yli kilometrin. Kannattaa katsoa tämä testi:
http://www.kuvaboxi.fi/julkinen/2atr...-valaisin.html