En olisi siltikään uskonut, taakse jäi mm. kaikki kisaan osallistuneet Norjan MM-kisajoukkueen hiihtäjät. On huolehtinut kunnostaan, ja ettei vaan olisi lipsahtanut ihan treenaamisen puolelle. :D
No, niin tai näin... olihan meilläkin Hartsa. :)
Printable View
En olisi siltikään uskonut, taakse jäi mm. kaikki kisaan osallistuneet Norjan MM-kisajoukkueen hiihtäjät. On huolehtinut kunnostaan, ja ettei vaan olisi lipsahtanut ihan treenaamisen puolelle. :D
No, niin tai näin... olihan meilläkin Hartsa. :)
Kaipaisin myös tekniikkavinkkejä pertsaan. Eli ongelmana lähinnä suksen "läpsyminen" latu-uraan suksea palauttaessa potkun jälkeen. Tämähän ei kuitenkaan ole tarkoitus. Ongelma ilmenee lähinnä rauhallisessa vuorohiihdossa.
Onko hyviä harjoitus- tai tekniikkavinkkejä virheen korjaamiseksi?
Kaksoisliuku on homman nimi... johtuu oikeastaan siitä, että potkusta palautuva suksi laskeutuu toisen taakse ja pamahtaa maahan. Yritä korjata tasapainoa siten, että pysyt viel enemmän liukuvan suksen päällä ja yritä tuoda toinen suksi takaa liukuvan vierelle... Kun seisoo oikein liukuvan suksen päällä, niin toinen suksi tulee "automaattisesti" oikeaan paikkaan. Jotain tollasta.
Tekniikka ku tekniikka, niin tasapaino ja kunnon painonsiirto on hiihdon a ja o.:cool:
Kiitti vinkeistä! Täytyy viikonlopun lenkeillä keskittyä vielä paremmin tasapainon siirtoon ja lisäksi vetäistä muutama pätkä sauvoitta. Jospa se siittä lähtis tekniikka hiljalleen petraantuun.
Parikyt vuotta pelkästään luistelutyylillä hiihtäen on ollut hieno fiilis opetella tänä talvena myös pertsan menoa. Jotenkin siinä pääsee vielä lähemmäks "todellista" hiihtoa. Varsinkin kun voitelu napsahtaa kohdalleen, niin on se mukava paahtaa menemään.
Eilen kävin Nunnavuoressa tekemässä lenkin. Hyvä latu sielllä on ja parikymmmentä km tuli hiiihdettyä. Nyt nousi mäet jo hyvin, ei mitään ongelmaa, toki vauhtia aina enemmän voisi olla mutta ei lipsahdellut potku. Ylämäkeen meno oli jopa kkivaa. Alamäkeen luisti vähintään tarpeeksi jollei jo liikaakin, vauhti oli minun taidoille väliillä ehkä liian kova. Pystyssä pysyin kuitenkin.
Kun pahimmat vaikeudet nousuissa nyt tuntuisivat olevan voitetu kanta, niin nyt sitten ajaettelin treenata suksen hyvää liukua niin vuorotahdilla kuin tasatyönnölläkin. Ja kyllä minä sen viidenkympin llenkin vielä tänä talvena kierrän.
Sattui olemaan samaan aikaan olemaan ala-astelaisten hiihtipäivä ja aika pieniäkin hiihtäjiä paljon liikkeellä. mutta ei sekään ongelmia tuottanut. Vaikka jollakulla on vaikeea ollutkin http://www.ts.fi/online/mielipiteet/...ta/191741.html, niin nyt mahduttiin hyvin. Jos satuin TS-ssäkkirjoittavan nimimerkin tiellä, niin tämä lupauksistaan huolimatta väisti vielä tällä kertaa.
Täytyy katsoa sieltä ensi kerralla. Nyt kävin lenkin jälkeen siinä jäähallin kahvilassa ja siellä vessassa vaihtamassa kuivan paidan päälle. Siitä bussilla työpaikalle ja siellä suihkuun. Käy se näinkin. Oikeastaan jöäin kaipaamaan vaan paikkaa jossa säilyttää reppua ja ylimäääräisiä vaatteita lenkin ajan. Nyt sattui olemaan samaan aikaan tuokoululaisten hiihtiipäivä ja koululaisilla oli siinä sukisvuokraamon vieressä kontissa pukuhuone. Eräs mukava opettaja antoi luvan jättää tavarat sinne.
Joo ja nyt on aika huoltaa sukset. Illalla jo poistin vanhat voiteet. Nyt vedän ensin uuden phjaparafiinin ja siihen varmaan vauhdin sinistä päälle, pitopuolella pohjavoide ja kelin mukaan siihen sitten. Luisto puolella minulla on ollut käytössä Vaihdin sininun (- 4 - - 8) ja Stertin viherä ( - 10 - - 30). 1os keli on näyttänyt osuvan tuohon väliile olen vetänyt sinisen päälle kerroksen vihreää. Lenkin jälkeen ole antanut pohjille karhunkieltä ja harjaa. Ihan hyvin on luistanut. Mutta se luulo voi tietysti johtua vain siitä, että en paremmasta tiedä. Nyt näyttää vähän siltä, että voisi käydä hakemassa jotain +1 - 3 luistoakin palasen.
Pitovoiteina ole käyttänyt Vaihdin voiteita. AT pihjavoidetta alimmmaksi, siihen päälle nollakelin voidetta ja sitten kelin mukainen kerros. Noin tuntuu syntyvän hyvä pito ja voide kestää pohjissa. Samoin kuin luistopuolella olen silloin kun keli näyttää olevan juuri siiinä rajoilla vetänyt alemmas lämpimämmän kelin voidetta ja päälle kylmemmän kelin voidetta. Seki tuntuu toimivan. Niin ihan perusvoiteita ilman fluoreja oeln käyttänyt ja kyllä se nyt ainakin toistaiseksi riittääkin.
Älä turhaa paa tuota räkäpehmeeä pohjustusparafiinia. Sinistä aina vaan lisää. Jos hiihdät sinisellä, niin laita sitä pari kertaa ja jos jotain muuta pinnassa, niin sininen alle ja se toinen siihen päälle. Pohjustusparafiinia tarttee kesäsäilytykseen ja hioittyjen/uusien suksien pohjustukseen (tosin siihenkin pohjustukseen on parempia ja helpompiakin keinoja).
Eilen tuli taas riuhdottua koirien perässä 14 km 3 ja 4 km intervalleina. Sellasia 7-9 min vetoja.
Tänään pääsee hiihtään pitkän lenkin eka kertaa nollakelissä tälle talvelle. Saa nähä mitkä sukset pitää valita ja voiteluita pitää testata.
Onko normaalia että tänä talvena luisteluhiihdon aloittaneena tuntuu aika helposti säären etuosat kipuilevan.. Välillä toki vähemmän, riippuen mitä on tullut muuta treenailtua. Onko jotain hyviä venytyksiä tjsp, tuntuvat muutenkin olevan aika jumissa, vai onko huono tekniikka?
Kuinkahan paljon tietyt jutut on kiinni pelkästään korvien välistä...?
Olin tossa tiistaina hiihtämässä vapaata, baana oli ajamaton ja lähes jäisen kova. Haastava. En antanut sen haitata, olinhan ottanut nimenomaan ko. kelille sukset, kovan alustan jäykän parin. (tai niin luulin)
Ekat sadat metrit meni totutellessa melko poikkeukselliseen alustaan tämän talven osalta, mutta kyllä se lähti hyvin sujumaan ja pystyin liukumaan rennosti suksen päällä.
Vähän matkaa edelläni hiihti ~samaa vauhtia joku äijä, joka loivimmassakin myötäleessä siirtyi ladulle liukumaan. Niin ikään jäinen pertsaura oli toki liukas. Luistelu kovalla baanalla muistutti hiukan sellaista bambi-jäällä -menoa, jos ymmärrätte. Ajattelin mielessäni, että siitä vaan ladulle jos tarkoitus ei ole koskaan oppia hiihtoa vähän haastavammalla alustalla.
Eilen illalla voitelin kyseisen suksiparin ja siinä sitten huomasin, että perhana! Parit oli päässyt sekoittumaan kun olin sukset tiistaina mukaan napannut. Sinänsä se ei ole ihme minun tapauksessani, klassinen Sama Pää Kesät Talvet -tapaus:o
Mutta se toinen suksi oli siis uuden lumen selvästi löysempi suksi. En huomannut niissä kuitenkaan mitään eroa hiihdettävyydessä.
-Luulinhan niiden olevan jäykät. Sukset on päällepäin prikulleen samanlaiset Nanosonicit.
Niin. Mitäs jos olisin ottanut tietoisesti löysemmät sukset ja todennut vasta paikan päällä baanan olevan kova. Olisiko hiihto ollut vaikeampaa?
Kyllähän se aika normaalia on, että säären etuosa tulee helläksi. Syynä siihen on todennäköisesti, että ei osaa rennosti hiihtää vaan jännittää etenkin ilkalla aivan liikaa. Joksus on ittellä huomannu samaa jos on ihan jäinen alusta ja on ns. jännittänyt siinä turhaa. Jalkojen päälle istumaan ja siitä sit selkää taakspäin kallistamalla saa venytystä siihen säären/nilkan etuosaan.
Väittäsin että melkopaljon on tuosta korvien välistäkin kiinni. Kuten tuossa ylempänä kirjotin, niin joskus tulee turhaan jänniteltyä kovalla jäisellä alustalla.Lainaus:
Kuinkahan paljon tietyt jutut on kiinni pelkästään korvien välistä...?
Luulen että just tuo tasapainon yleinen hakeminen lisättynä jumittaviin lihaksiin saattaa juuri aiheuttaa tuota. Pitäisikö muuten luistelussa jalan paino olla enemmän kantapäällä vai päkiällä?
ei kantapäällä, jolloin suksi "karkaa" alta, mutta ei myöskään päkiällä, jolloin meno on huomattavan tahmaista.
Tässä mun mielestä aika hyvä video luisteluhiihtotekniikan kehitämiseen:
http://www.youtube.com/watch?v=brGZl...eature=related
Tuo säärien kipeytyminen tietääkseni johtuu juuri päkiällä hiihtämisestä. Tärkeää olisi että paino olisi koko jalalla. Toki potkun loppuvaiheessa paino siirtyy päkiälle. Varsinkin ensilumilla jäisissä olosuhteissa ja huonoilla suksilla paikat tahtoo kipeytyä kokeneellakin hiihtäjällä.
Yleensäkkin tuo rentous on AO. Itse kiinnitän siihen huomiota jokapäiväisessä hiihdossa. Kaikki lihasryhmät pitäsi käydä rentona. Tämä lisää taloudellisuutta ja näkyy etenkin pitkillä matkoilla.
Mutta jos suksi on epävakaa ja "karkaa alta", niin sitä säärtä ja pakaroita tulee tahattomasti jännitettyä liikaa, jos meinaa liukuja saada aikaseksi.
Luisteluhiihto on just siitä haastavaa, että suksen toimivuus pitäisi olla alustalle sopiva ja luistoa ei voi koskaan olla liikaa. Jos jompikumpi tekijä ei ole kunnossa, niin hommasta tulee jäkitystä ja kohta on koko kroppa jumissa kylkiä ja reiden sivuja myöten. Tekniikka tietysti pitäisi olla ensisijaisesti kunnossa.
Pertsaa on tullut läiskittyä taas ihan täpinöissä, kun se on niin helppoa ja mukavaa. Selkäjumit vaan paranee perinteisellä hiihdolla.
Vapaan hiihdossa on kuitenkin perimmältään kyse luistelusta, joten kannattaa käydä kokeilemassa myöskin ihan jäällä luistimilla tekniikoita. Siellä saa paremman käsityksen potkusta, kun terä ns. pitää (edellyttäen, että on terävät luistimet).
Aikanaan Kuopioon tuli suuri määrä Hollantilaisia maratonluistelijoita, jotka olivat jäällä aika lailla omaa luokkaansa. Kuopiolaiset meinasivat nöyryyttää ulkomaanpellejä ja järjestivät oheen hiihtokilpailut. Kuopiolaisilla nauru loppui, kun muutaman tunnin harjoittelun jälkeen parhaat Hollantilaiset vetivät suksilla ilman sauvoja kovempaa kuin Suomalaiset sauvoineen.
Nyt täytyis painaa send nappia Pirkan hiihtoon ja valita matka puolikas tai pitkä.... puolikas viisi kappaletta ja yksi täysi lähti nyt ilmoitus:cool: en itte tosin lähde 200km pohjilla pitkälle kun voi niksahtaa:rolleyes:
1. Mitä tässä tarkoitetaan alta karkaamisella?
Sitä että potkun lopussa lipsahtaa sivulle, vai jotain muuta?
Itse kuitenkin väitän, että iso osa tästä potkun lipsahtamisesta sivulle johtuu painon siirtymisestä sukselta "keskelle" juuri ennen potkun loppuvaihetta. Esim avokilla oli tämä ongelma alkukaudesta, joka korjaantui pienillä sauvoittaluistelureeneillä ja keskittymisellä painonsiirtoon.
Omalla kohdalla suksen löysyyden huomaa vakaudessa, joka ehkä on lähinnä "kiemurtelua" jalan alla, kun liukuu -> tästä kipeytyy sääri.
2. Ja mikä tulee tohon missä kohti jalkaa paino pitäisi olla, niin potkun alkuvaiheessa paino suht tasaisesti koko jalalla ja potkun edetessä siirtyy enemmän ja enemmän kohti päkiää. Kovassa vauhdissa ja etenkin vassulla paine on enemmän päkiällä (vertaa esim mogren).
IMO.
Ymmärtäisin kyllä niin, että painon pitääkin olla "keskellä" potkun aikana. Muutoin ei saada aikaan eteenpäin vievää momenttia. Jos paino on suksen päällä, potkulla syntyy vain ylös - alas liikettä. Virhe, minkä usein näkee, on se, että paino on keskellä myös liukuvaiheessa.
Ok. Nyt tuli työ tehtyä ennen palstalle palaamista ja sinne meni kerros pohjaparafiinia. Mutta jatkossa sitten vaan sinistä lisää. Pitääkin käydä hakemassa uusi pala sitä, niin riittää kevääseen asti Vihreetä olen kerroksen vetänyt siihen päälle kovemmalla pakkasella.
Taidan tänään kokeilla meniskö jo 30 km tuntuisi. Torstain 20 km tuntui niin helpolta, Olisi voinut hyvin jatkaa siitä, mutta piti lähteä töihin. Lämpötila näkyy nyt olevan tuossa nollan ja miinus yhden välillä ja nousemassa. Näin lämpimällä en vielä olekaan hiihtänyt. Vauhdin punaista (- 1 - +2) varmaan pidoksi?
Nyt on voideltavilla suksilla ns. liisterikeli. Pitoa on vaikea saada ilman sitä.
Ohut universal liisterikerros melko lyhyenä tällinä ja päälle tuo purkki jäähtyneeseen sukseen. Pari kerrosta niin, että liisteriä ei jää näkyviin.
Jos purkki on Vauhdin K-linjaa niin pito ei jäädy.
Minä hiihdän nanosuksilla tällaisilla keleillä.
Lenkin pidentäminen 20-> onnistuu varmasti, mutta lisäys on kuitenkin puolet aikaisemmasta, joten kannattaisi hiihdellä ensin 25 kilsaa.
Ylimatkat hidastavat palautumista ja eivät kehitä kuntoa optimaaliseti.
Riippuu tietenkin siitä mitä vauhtia hiihdät.
Nyt tammikuussa olen hiihtänyt useamman 15 - 22 km lenkin, usein on lopussakin kulkenut ihan hyvin vielä. Siksi meinasin, että ehkä se 30 km jo menisi. Mutta ei se mikään pakko ole. Taidan mennä tuohon 4 km kierrosta kiertämään, siinä on helppo jättää vähän vähemmäksi jos siltä tuntuu. 6 x 4 olisi 24 km. Mutta kattellaan. En minä lujaa mene, en mene kun en pääse.
Joulukuussa hiihdin useammin mutta lyhyempiä. Nyt olen pidentänyt hiihtolenkkejä ja tehnyt lyhyemmät juosten. Pyörääkin olen sen verran kokeillut, ettei ihan unohdu.
Nyt tässä on sitten myös se ongelma, että liisteriä mulla ei nyt ole. Sekin voi tänään sitten rajoittaa. Saa nähdä pitääkö se suksi. Saatan siirtyä meren jäälle jollei pidä.
Nuilla mun suksilla on hiihtäny pari muutakin tyyppiä ja ovat sanoneet, että ei pysy alla ja toinen sanoi, että nämä on roskaa. Vakauden puutetta ja etupään painealue siirtyy liikaa, kun paino on yhdellä suksella. Mulla kiemurtaa nuo sukset kyllä kovemmalla alustalla aika paljon. Pehmeällä kelillä alusta tuo vakautta.
Pientä hiomista mulla tekniikassa on välillä mutta on nuo suksetki liian löysät ja epävakaat.
Kiitos tästä linkistä! Lyhyesti ja selkeästi näytettiin perusvirheitä ja miten harjoitella niistä eroon. Itse kävin tänään ostamassa luisteluhiihtovehkeet ja ladulle lähes ensimmäistä kertaa noin 15 vuoteen. Vähän oli "bambi heikoilla jäillä" -fiilis ja sääret oli täälläkin aika nopeasti tukossa :D Suurin ongelma tuntuu ainakin nyt ihan alussa olevan tuo tasapainon saaminen rennosti suksen päälle. Meinaa kyllä aika lailla kipata koko ajan johonkin suuntaan ja sitä kautta säären lihakset huutaa nopeasti hoosiannaa. Vähän koitin jo tehdäkin ihan liukuharjoituksia yhden suksen päällä, mutta noita tarttee tehdä aika lailla lisää niin ehkä se tasapaino ja rentous sieltä pikkuhiljaa löytyy ja pääsee keskittymään muuhun tekniikkaan. Ehkä sitä parin talven tekniikkaharjoittelun jälkeen tuosta vois saada ihan harjoittelumuodonkin :D
Tässä on parempi tekniikkavideo. Tuossa toisessa hiihtäjälle on jäänyt paskat housuihin tai homma on muuten vain kömpelöä.
Täältä löytyy lisää videoita perusharjoituksiin: http://www.youtube.com/watch?v=5m23mB_7bzQ
Tämä oli enemmän tällainen pintaraapaisu eri luistelutekniikoihin. Hienoa joka tapauksesssa että Suomen latukin tarjoaa tekniikkavideoita. Nuo perusvirheet ja vinkkejä niiden korjaamiseen oli kyllä aloittelijan näkökulmasta selkeämmin ja paremmin käsitelty tuossa aikaisemmassa videossa. Mallihiihtäjän tekniikasta en tällä yhden päivän kokemuksella osaa hirveästi sanoa :)