Alkujaan tämän lähetti
orc biker
20 on sinulle liian iso. 18 on hyvin lähellä optimia noille mitoille. Laskurit sanokoot mitä tahansa. Tiedän tämän omankin kokemukseni perusteella, kun olen sinua hitusen pidempi ainakin jaloissa ja minun pyöräni geometria on täsmälleen sama. Ja mieluummin liian pieni, koska standover ei kasva silloin häiritseväksi. Mutta kuten sanoin, niin et tosiaan ole noiden kokojen välissä, vaan 18":n yläpäässä, mutta et edes ihan ylärajalla, joten se tekee sinulle siitä juuri sopivan, koska pienempi ja matalampi on ketterämpi ja vakio satulatolppakin riittää hyvin. Setback-tolpan saatat joutua ostamaan, mutta se on pyörän geometriasta muuten kiinni. Minä koen, että minun satulallani ainakin se heittää muuten ihan liian eteen (tai satula tulisi paljon huonommin kiinni, siihen tulee paljon isompi vääntö, jos sen joutuu kiinnittämään ihan kiskojen etuosasta), mutta sama tapahtuisi isommallakin versiolla.
Olen 100%:n varma, että 20 olisi sinulle turhan iso. Kyllä sillä varmasti voisi ajaa, mutta se olisi tarpeettoman korkea ja siten kömpelö. Pituuseroahan niillä on vain virtuaalisessa vaakaputkessa 2 cm, joten ei päätöstä sikälikään tarvitse pelätä. Muuten se isompi on vain korkeampi. Nyt 18":n pyörällä vielä pystyt seisomaan vaakaputken päällä jalat molemmin puolin, mutta 20":lla jo tosissaan ahdistaisi. Toki pyörä on muuten minusta aika lyhyen mallinen, mutta toisaalta se on nykymuotia. Minun näkökulmaani vaikuttaa se, että ajoin koko 90-luvun sen ajan pyörillä, jotka olivat huomattavasti pidempiä, kun sen ajan tyyli oli usein ajaa hyvin kisakireästi.