Juu, ihan liian paljon painetta, sisureiden kanssa jotain 0.6/0.7 ja tubeleksena varmaan voi mennä 0.4/0.5 paineisiin. Osta sellainen pieni pumppu mukaan jolla voi pitkille siirtymille pumppailla paineet ylös ja laskea sitten tarvittessa.
Printable View
Tarkennetaan vähän tätä eli perus minipumppu on läskin renkaille tuotoltaan turhan pieni, nippanappa toimii kyllä jos vaan paineita pitää säätää mutta auta armias jos tulee rengasrikko...
Tämä on hyväksi todettu monenkin mielestä https://www.velobia.fi/lezyne-micro-...ive-hvg-pumppu ja nimenomaan toi HVG malli.
Minkälaisen irroitustyökalun tuo duden bb92 keskiö vaatii?
Lähetetty minun PLK-L01 laitteesta Tapatalkilla
https://vimeo.com/228472164
Mikähän tuollaisen paukkeen aiheuttaa polkiessa? Jotenkin oudolta tuntuu että kulahtaneesta laakerista tuollanen tasanen pauke tulee..?
Osuko kampi takahaarukkaan? Ainakin lähellä.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Joo se menee läheltä mutta ei osu, ääni mielestäni koventunut viimeisen viiden lenkin aikana.
Onko kammet löysällä? Itsellä oli eilisellä lenkillä löysällä ja piti käydä välillä pajattamassa. Nyt ajettu rempan jälkeen 80km ja vastaava ääni pois. 1500 km pysyi paikoillaan hiljaa edellisen remontin jäljiltä tai oikeastaan silloin vaihdoin hyllystä käytetyt trs+ kammet ovaalin kanssa paikoilleen ja jätin uudet hyllyyn odottamaan tarvetta.
Itseasiassa kammissa tuntuu pieni klappi, mutta vaikka kampien pulttia reilusti kiristinkin niin edelleen pieni klappi tuntuu. Ps. Kammen ulosvetäjän kierteet korkannut aikapäiviä niin kiristin surutta kunnolla..
Tilasin racefacen bb92 keskiön nyt..
Kiitos sovitusapua tarjonneille! M tuntui hieman ahtaalta, tosin senkin olisi varmasti saanut toimimaan. Päädyin tilaaman L:n, luulen että tarvittaessa stemmiä lyhentämällä siitä saa sopivan. Nyt pitää vain odotella. Mitä etuja fattystrippereillä saisi teippaamiseen verrattuna? Tähän mennessä on vanteita tullut vain teipattua, mikä on melko yksinkertaista puuhaa. Mietityttää vain minkälainen homma on teippien vaihdossa jos siihen joskus tarvitsee ryhtyä...
Fattystripperin etu taitaa olla just systeemin uusimisen helppous. Teipistä jää mönjää. Itsekin arvon samaa asiaa parhaillaan, Dude vastikään saapuneena...
Sent from my SM-G930F using Tapatalk
Ja Fattystripperin kans ei tarvi miettiä pitääkö ilmat vai ei kun varmasti pitää.
Yhteen Dudeen pyöräytettiin sunnuntaina hirvisäkki-tubeless. Saa nähdä tuleeko omistaja jossain vaiheessa avautumaan tubeless-ongelmista.
Terve, oma dude 8.0 saatu tulille ja eka lenkki heitetty. Onko nyt niin että tuo etuakselin "kampi" jää siihen mihin kierteet loppuu eli kammen paikkaa ei voi säätää? Mitään quick-release-tyylistä salpaa siinä ei ole. Vai olenko missannut jotain?
https://www.dropbox.com/s/rky01kmz0x...23744.jpg?dl=0
katoppa tämä:https://www.youtube.com/watch?v=JYij6LE5PzY
Dude saapui eilen ja ensilenkki on heitetty. Vanhaan läskiin verrattuna suorastaan lentää, tosin renkaissa oli painetta hieman päälle puoli baria, maastoon noilla ei vielä kannata mennä. Noilla paineilla tuolla ajelee siirtymää mieluummin kuin omalla täpärillä. Maastolenkit saavat odottaa fattystrippereitä ja tubeless-asennusta.
Koosta sen verran, että L-kokoinen on mielestäni juuri hyvä näin 181 pitkälle, ainakin rungon pituuden puolesta. En välttämättä vaihda stemmiäkään lyhyempään, mihin olin varautunut. L-kokoinen on vain todella korkea, joten spacerit täytyi siirtää stemmin päälle ja stemmi kääntää toisin päin, mutta noin sain tangon itselleni sopivalle korkeudelle. Lyhytjalkaiselle tuossa tosin tanko jäisi väkisin satulaa korkeammalle.
Liian pitkä tuo ei mielestäni ole (makukysymys), mutta aika korkea on. 87cm inseamilla saan juuri ja juuri tangon sopivalle korkeudelle. Toki vielä voisi tiputtaa tankoa jyrkemmälle stemmillä tai pienemmällä tangon nousulla. Katsotaan nyt vielä mille korkeudelle tanko lopulta jää. M-kokoa testatessa tuli sellainen olo, että ainakin pari senttiä täytyisi pidentää, setback-tolpalla ja 70mm stemmillä voisi mennä. Mutta ei tuo L mielestäni mikään hirvi kuitenkaan ole. Ehkä mun vanha White on niin kömpelö että siihen verrattuna tuo tuntuu ketterältä :) Joka tapauksessa 180-senttisenä putoaa mielestäni noiden kahden koon väliin, joten mieltymysten mukaan voi valita kumman vaan, tai sitten jättää valitsematta jos kumpikaan ei ole hyvä.
Olisiko pk-seudulla kenelläkään lahjoittaa DudeGuard -laatikkoa? Ehdin jo hävittää oman laatikkoni ja nyt tarvitsisin sellaisen Canyonille palautusta varten.
Huotah, mulla on auton perällä, tervetuloa noutamaan Haagasta tänään 20-21 välillä. Menee muuten pahvinkeräykseen. YV:llä tavoittaa.
Onko siis jokin muu kyseessä kuin Duden "standardi" keskiö? Omassa Dudessani on ihan PF41:t painettuna runkoon kiinni ja kai ne keskiön laakerit vaatii irroitukseen esim. iskuvasaran sopivalla holkilla? Sitä ennen joutuu tietenkin kammet irroittamaan e13:n omalla työkalulla (tai jotkut on käyttäneet muitakin ja ehkä hajoittaneet kampensa). Jos lähellä asustelet niin lainaan löytyy...
Juu keskiö vaihdettu ja hyvin pärjäs perus työkaluilla :)
Ps. Fillaritorista löytyy nyt kyseinen dude ;)
Mikä ongelma oli jos käyttää jotain muuta kuin e13 kammenirttoitustyökalua? Miksi kierteet korkkaa?
Ei tarvitse nyt irroittaa, mutta mietin että jos tilaisin varastoon. Toisaalta multa löytyy joku pro merkkinen työkalu, jossa pystyy säätämään sitä sisemmän tapin pituutta (oliko tämä se ongelma parktoolin työkalussa). En viitsi turhaan tilata, jos tuo pro työkalu riittää.
Joku ton näköinen:
http://www.suomenurheilupyora.fi/ima...edin_orig.jpeg
Ongelma on kammen päässä oleva lyhyt kierre. E13 työkalussa noihin kierteisiin kiinnitetään "stoppari", jota vasten kampi irroitetaan sisältä ulos päin. Näin kierteisiin kohdistuva voima on tasainen ja suorassa linjassa. Tuolla toisella työkalulla on vaarana se, että voimakkaasti vääntäessä kierteisiin kohdistuva voima tulee väärässä kulmassa aiheuttaen kierteiden korkkaamisen. Oliko tarpeeks hankalasti selitetty[emoji4]
Onko jollain muulla ollut ongelmia vaihteiden kanssa akselin taakse siirron jälkeen?? Siis vaihdoin 4,8 tossut alle. 9, 10 ja 11 vaihteet ei osaa päättää, välillä menee välillä ei...
Onko ketjut liian lyhyet? Jatkoitko?
En jatkanut, kun mitta näytti olevan pari linkkiä yli kun ketju meni isojen rattaiten kautta... siis mulla 1x11
Onko CF 8.0 dudessa oleva OHJAUSTANKO IRIDIUM \ 3 - 5 \ RISERBAR millä mitoilla? En löytänyt canyonin sivulta lisätietoja.
740mm ja luulen, että noin 15mm rise & 9 asteen backsweep. EDIT: kun innostuin kaivamaan 2m päästä kaapista niin upsweepiä myös inasen, ehkä 5 astetta? Painoa 348g:p
Väiskille vielä. Jotain säätöhommia tehdessäni, oliko ketjun vai vaijerin vaihdon jälkeen ihmettelin, kun ei vaihtanut kunnolla isoimmalle rattaalle. Aikani ihmeteltyäni huomasin, että b-tension ruuvi oli liian löysällä ja häkki/ylärissa otti rattaaseen kiinni. Jostain syystä oli löystynyt tai jäänyt liian löysälle. Voisiko etäisyyden kasvu vaikuttaa tähän? Itsellä myös Sram 1x11.
Tätä ei löydy alelaarista kovin helposti, mutta tämä on Hyvä:
http://lundberg247.fi/product_details.php?p=1642
Komppaan. Eilen eka lenkki kyseisellä tangolla, käsikivut loistivat poissaolollaan...
Dude cf 9 tilattu, sopivasti eilen putosi hinta satasen vielä. Oliko tässä mallissa kampi probleemaa.?
Lähetetty minun PRA-LX1 laitteesta Tapatalkilla
Itse asiassa varsinainen ongelma on tuo kammen sovitus akseliin. Se voi kiristyä niin lujaan että jopa se e13 työkalu korkkaa kammesta. Se ei siis ole tuon e13 irroitustyökalun tai kammen jengojen vähäisyyden vika vaan suunnitteluvirhe on siis akseli ja kammen sovituksessa joka sitten vielä varmistetaan noilla vähäisillä kierteillä kammessa.:mad:
e13 työkalulla olen onnistuneesti irrottanut kammen kahdesti ja kolmannen kerran kampi oli (on) niin lujasti kiinni että kierteet lähti. Se on siis todella lujasti kiinni!! Piti vääntää todella lujaa että e13 työkalu korkkasi kammesta.
2000km/7kk oli kampi kiinni ilman irrotusta jolloin oli jumiutunut kiinni.
Edellisen asennuksen yhteydessä laitettu ohjeen mukainen vaseliini kammen/akselin liitoksessa ei auttanut. Ehkä tämä itseasiassa aiheutti sen että toi ohjeen mukainen kiristys 40nm momenttiin kiristi sen aivan liian tiukkaan. (kiristys speksihän on 40-48nm ja laitoin sen tuohon alimpaan)
Tän vuoden 8.0 malliin tuli Aeffectit ja ensivuodelle 9.0 Unlimitediin tulee SRAMmin kammet. Jokohan Canyon on antamassa periksi ja poistaa muistakin malleista noi suunnitteluvialliset e.thirteenit. Miksihän muuten tälle vuodelle tuli vain 8.0 malliin Aeffectit eikä muihin päivitetty rallinaamaa. Onko toi Aeffect jotenkin muuten huonompi kuin toi e.thirteen? Onko tuosta e.thirteen 30mm akselista jotain etua verrattuna Aeffectin 24mm akseliin? Aeffectin kanssahan mahtuu isommat laakerit, eikö se ole hyvä?
Vai onko noita vain Canyonilla varastossa liikaa.
Vuoden 2019 malli unlimited
https://www.canyon.com/en-us/mtb/dude/dude-cf-9-0-unlimited-us
Ok. Voipi olla vikaa myös tuossa mutta siinä tapauksessa ei noista muista työkaluista ainakaan apua ole jos joutuu hampaat irvessä aukomaan. Itse olen kiristänyt kammet aina vain siihen saakka kun kampi "pysähtyy", enkä vähääkään yli. Veikkaan ettei ole lähelläkään 40nm ja aina on lähteny sovinnolla irti. Itselläni oli n. 1v kiinni ilman aukomisia ja kaverilla 1.5v eikä ongelmaa. Ek väitä etteikö kammissa ja niiden kiristyksessä jotain häikkää ole mutta edelleen olen sitä mieltä, että oikealla työkalulla ne saa varmimmin irti.