^^Jos tarkoitat lukkorenkaalla tuota laakerin keskellä olevaa katkosraollista osaa, ni se on ns. yläkooli, se keskittää ruotoputken laakeriin ja poistaa näin sivuttaisvälyksen.
Printable View
^^Jos tarkoitat lukkorenkaalla tuota laakerin keskellä olevaa katkosraollista osaa, ni se on ns. yläkooli, se keskittää ruotoputken laakeriin ja poistaa näin sivuttaisvälyksen.
Menisikö alla olevalla ihan metsään jos tavoittelisi huomattavasti parempaa nykytilanteeseen?
https://www.bike-discount.de/en/buy/...rake-set-86993
Tuota adapteria en nyt oikein ymmärrä. On 180 ja 203mm levyille mutta miksi näitä on näin paljon. Mistä tiedän mitkä nyt on ne jotka tarvitsen?
https://www.bike-discount.de/en/shop.../brand-shimano
Kun nälkä kasvaa syödessä niin olisiko järkeä vaihtaa samalla 203mm levy eteen jos täydellistä jarruremppaa aletaan tekemään? Tähän vielä myös tuo adapteri kysymys, että tuleeko tässä tapauksessa kaksi päällekäin? Ihan sekaisin näiden kanssa 😊
No sainteissa ei ainakaan luulis teho loppuvan, kun DH käyttöönhän nuo tarkoitettu.
Yleensä keulaan suoraan laitettaessa jarrusatula on sopiva 160mm levylle. Eli keulaan jos laitat yhden 203mm pm adapterin, niin tarvitset vaan sen yhden. Sama homma muistaakseni takana, eli jos postmount kiinnike rungossa, niin ilman adapteria käy 160mm levylle. Ja sinne yksi 180mm tai 203mm adapteri kiinni, riippuen levyn koosta. Jos taas rungossa IS kiinnike, eli pultit on vaakatasossa, niin tarttet IS to PM adapterin, ja riippuen taas jarrulevyyn koosta.
Tässä 160mm tai 180mm taakse: https://www.chainreactioncycles.com/...s/rp-prod13749
Eteen:
https://www.bike24.com/p23452.html
Edellyttäen että keulasi on 160mm direct mount kiinnityksellä.
Itse ainakin kaikissa fillareissa pitänyt 203/180 levyjä, koska ei oo kallis investointi, ja jos sillä enemmän saa jarrutehoa niin se on aina tervetullutta :)
Ostin tässä hiljattain ensimmäisen maantiepyöräni eli käytetyn Spessun (Roubaix Sport vm. 2013). Tässä osasarjat on erikoisesti sekä Tiagraa että 105:sta (2x10). Nyt tekisi mieli päivittää kampisetti rattaineen, etuvaihtaja sekä jarrut pois Tiagrasta. Vannejarrut on ok, mutta sopiiko nuo nykyisen 105 (tai ultegra) 2x11 eturattaat ja vaihtaja 2x10 takapakan ja vaihtajan kanssa? Joku toisella foorumilla arveli, että homma soi jos käyttää 2x11 ketjua mikä mulla tuossa jo taitaa olla (KMCx11).
Mitä sanoo tietäjät? Kiitos jo etukäteen. :)
Itse päivittelin Shimanon perus kaksimäntäisistä 180mm orgaanisilla paloilla -> 203mm -> Zee -> metallipalat eteen. Nyt pysähtyy iso mies ja plussapyörä hyvin. Läskissäkin pitoa riittää, jolloin jarruteholle on käyttöä. Noi Saintit tulee metallipaloilla, ja monesti Shimanon peruslevyt on "Resin only" jolloin levyt pitää vaihtaa joka tapauksessa. Eli täältä suositus 203mm + Saint -kombolle. Zeessä on sama teho halvempaan hintaan jos vaihtaa orgaaniset palat metallisiin, blingiä ja säätöjä on toki vähemmän. Takana olen tullut toimeen 180mm ja orgaaniset palat yhdistelmällä.
Kiitos, nyt alan jo ymmärtämään :)
Eli kun mulla on PM kiinnitys molemmissa niin sama adapteri tarvitaan molempiin (olettaen, että 180mm levyt). Jos ja kun vaihdan samalla eteen 203mm:sen niin tähän sitten siihen adapteri. bike-discountin front / rear lajittelu taisi sekoittaa päätäni liikaa.
Korjaatko jos olen vielä hukassa?
https://i.ibb.co/KzrmH9f/jarrut.jpg
Juu elikkä jos sulla nyt adapteri on kiinni 180mm levyllä edessä, niin tarviit PM to PM +43mm adapterin siihen. https://r2-bike.com/Shimano-adapter-pm-203_1
En usko, että jarruja tarvitsee vaihtaa, jotain osaa ehkä. Itsellä on läskissä ”huonommat” jarrut ja kyllä ne lukkoon helpolla saa, varmaan edestäkin jos viitsisi kokeilla kovaa puristaa.
Onko kahva kova vai pehmeä tuntumaltaan? Ilmaus jos pehmeä.
Tai olisiko mennyt öljyä jarrulevyille/paloille? Levyt ja palat vaihtoon jos ei jaksa putsailla ja hinkkailla.
Joo siis tosiaan, tuon laakerin päälle tulee ensin tuollainen kupu, sitten pari spaceria ja lopuksi vasta stemmi ja top cap. Eli noilta osin konstruktion pitäisi olla ihan normaali. Tuo kuvan laakeri kyllä näyttää samalta kuin tuossa omassa filarrissa - Kuitenkaan kun stemmin irroitti niin keula ei ohjauslaakerista halunnut tippua pienestä suostuttelusta huolimatta. Tämän takia oletin että tuo olisi jonkinlainen lukkorengas :/
https://i.ibb.co/mz06jvL/ohj-laakeri.png
Minulla on fatsixissä 203 mm etulevy Maguran jarruilla ja siinä saan kyllä etukiekon pysähtymään. Painoa on sen verran että toisen pyörän 180 mm etukiekko ei oikein riitä, vauhdista ei vain riitä teho. Vaihtaisin ensin isomman etulevyn. Halpa kokeilu.
Onkos joku vaihtanut FSA MegaExo keskiön tilalle Shimanon keskiöö? BB6800 Ultegra tms. Kammet ovat siis FSA Gossamer kompaktit cyclossa. Kuulemma laakerit olisivat hieman naftit Shimanon keskiöllä ja vaatisi vähän avustusta vetopuolelta asennettaessa, mutta pitäisi toimia..kuinkahan pitkään..:rolleyes: Eipä tosin tule kalliiksi kokeilla.
Jos vaihdan 11-42 pakan 11-46 pakkaan, niin toimiiko kaikki kuin ennenkin, ettei tarvii vaihtajaa alkaa vaihtamaan?
Ehkä toimii, ehkä ei. Riippuu vaihtajasta. Voit alustavasti tsekata paljonko B-tension antaa varaa säätää. Jos on pitkä häkkinen vaihtaja niin toimii, lyhyillä tehnee tiukkaa mahtuuko.
Eli jos on 11-42 pakalla sopinut, sopii myös 11-46, mutta pientä hienosäätöä joutuu tekemään? Onko tä,Ä nyt pitkä häkki vai medium, en tiiä ku mitään ei missään lukenut.
https://i.imgur.com/5uaSkVc.jpg
11-46 sopii tuolle SLX 11s -vaihtajalle. Ei väliä onko lyhyt vai pitkä häkki. B-ruuvia voi joutua kiristämään joka tuo ylempää rissaa kauemmas pakasta. Tässä yksi video aiheesta: https://youtu.be/ur_9wzZ7JxI
Tattista vaan :)
Ihmetellääs tätä vielä. Jarruvaijeri kulkee siis keskiön alta ja vaijeri jäätyy alakohdassa. Mietin, että josko vaijerin kuoreenn tekisi katkon + liitoksen, jotta jäätyneen kohdan saisi huollettua / voideltua / uitettua Lasolissa tms. helpommin. Onko tuollaisia kaapelin kuoren jatkopaloja olemassa? Shimanolla on joku Cable Housing Junction mutta onko tuo tarkoitettu kaapelin päähän?
Tai onko muita ideoita jäätymisen ehkäisyyn? Satulan asennon takia vaijerin pitää kulkea alkumatka alaviistoon ja ne heppoiset tiivisteet eivät jaksa pitä kosteutta loitolla.
Shimanolla on tiivistettyjä päätyholkkeja jotka auttavat todella paljon tuohon ongelmaan.
pakko kysyä koska hämmentää tämä, että onko tuon numerokiekon ainoa funktio kertoa missä asennossa tuo kierre/akseli on?
https://media.alltricks.com/hd/5936c7725ac77.jpg
tänks, jos ymmärsin oikein niin se on siis tuon ainoa idea.
Aiheuttaako jotain ongelmia, jos vaihdan Shimanon rataspakan 11-46T 11-42T. Vaatiiko lyhyemmät ketjut? Tosin en tuota 46 ratasta käytä ikinä. Muutenhan kaikki muut rattaa on saman kokoisia.
Moi. Uusi täällä.
Ultegra hytraulinen kahva, mitkä satulat siinä pitäisi toimia?? Löytyy deorea slx, mutta ne ei kai siinä toimi?? Kiitos
Tuo ;https://bike.shimano.com/en-EU/produ...T-R8020-R.html tarjoaa tuollaisia ;https://www.bike24.com/p2223843.html
Tuolla lisää ;https://si.shimano.com/pdfs/dm/DM-RADBR01-06-ENG.pdf
Kiitos, tietysti oma satula toimii. Toimiiko kaikkien satuloiden kanssa, vai pelkästään maantiesarjoen kanssa. Jostain olin näin lukevani, mutta enään en sitä löydä. Olisi satuloita deourea , slx yms, mutta toimiiko niiden kanssa...
Google auttais jos viittisit siel kattoo ???
https://bicycles.stackexchange.com/q...n-ultegra?rq=1 se toisen vastauksen tyyppi Zee:tä kehuu käyttävänsä.
Haettu tuolla ; "shimano ST-R8020 compatible brake calipers ?"
Onko kenelläkään tietoa, saako racefacen cinch kampiin mistään metallista preload adjusteria?
Onkin pitänyt kysyä tyhmiä. Ohjainlaakerin seudulla napsuu. Ei auta kiristäminen. Ja mutu, että napse tulisi ohjauslaakerin alaosista (sen saa paikoillaan aikaiseksi, ilman jarruja ja sen tuntee kädellä ja mielestäni kruunun seuduilla). Joskus muinoin Ajomies-Eppu, kun hää Tikkurilassa vaikutti, avasi ja kasasi laakerin ja napse katosi joksikin aikaa. Mietin, että voisiko esim. kruunu jotenkin elää ja siistä syystä napse? Rasvaa väliin ja kasaus vähän eri asentoon? Vai onko sillä joku tietty asento?
Nykyinen laakeri on ihan perus Ritchey Comp, fillari Cicli B ja haarukka hiilikuitua, ainakin osittain (kait). Jos tuo ei asetu voitelulla/säätämisellä niin vaihtoonhan tuo joutaisi...
Kaipaisin hieman ”rautalanka neuvoa” vanne asiaan.
Toisessa sähkärissäni on 29” 2.35 koon renkaat. Haluaisin tähän kuitenkin plussa koon kumit. Tällä vannekoolla nämä eivät mahdu pyörimään.
Mietin, että hommaisin edulliset toiset täydelliset vanteet kesäajoon ja ajaisin nykyisellä koolla talvella nastoilla. Hankittavat kesävanteet olisi 27.5” ja 3.00 renkaalla.
Ongelma on kun en ymmärrä näitä miljoonaa vaihtoehtoa.
Nykyiset kapat ovat edessä Shimano Deore XT HB-M8000 Napa etukiekko, Center-Lock
https://www.bikester.fi/shimano-deor...ta-405904.html
ja takana Shimano Deore XT FH-M8000
https://www.bikester.fi/shimano-deor...ta-405903.html
Ajatuksena oli, että saisin vaihdettu rattaat ja jarrulevyt päikseen vanteista toisiin aina siihen jota käyttää. Katsellessani vaan olen ihan sekaisin näiden reikien ja leveyksien kanssa. On 14 & 15mm kappareikää, 9&10mm akselia, yms.
Helpoin olisi jos olisi olemassa vanteet samoilla kapoilla niin minäkin ymmärtäisin mutta tuollaisia en löydä. Jos osista pitää kasata niin jää kyllä vanne pinnoittamatta, itsellä ainakin :)
Onko tuo pikalukitusakseli ns. vakiokoko joka menee kappaan kuin kappaan? Joissain tuo on mukana kun taas joissain ei…
Saako tuollaisia vannesettiä 300-400€ hintahaarukkaan? Onko olemassa helppoa ABC-oppia jolla saisin sopivat vanteet pyörääni? :)