Pikalinkut kun lisäät listaan niin eiköhän siinä oo kaikki.
Niin ja vaijerit, vaijerinkuoret, sekä pino spacereita stemmin alle/päälle jos tarvis. :)
Printable View
Onpa mielenkiintoista nähdä muitakin BMC Trailfox 01-projekteja; tuossa alla kuva minun hieman alle 11 kiloisesta projektistani. Pyörä valmistui jo lokakuussa ja sillä tuli ajeltua jokunen lenkki ennen lumia. Pyörä tuntui oikein mainiolta; tosin meikäläisen edelliset kokemukset maastoajosta olivat muinaiselta 90-luvun alkupuolelta ja ajettu täysjäykällä teräsrunkoisella Spessun Stumpjumpperilla. Siis vertailukohta on aika erilainen. Voin sanoa, että kyllä tuli kaatuiltua Turun kivikoissa (samoilla poluilla kuin 2010 XC-SM ajettiin) ja polvisuojat oli pakko ostaa jo toisen lenkin jälkeen, jotta sästyisi suuremmilta.
http://lp1.pinkbike.org/p4pb6018910/p4pb6018910.jpg
^ yksi hienoimmista foorumilla näkemistäni pyöristä. Varmasti mahtava peli ajaakin. :)
Niinhän tässä kävi, että kyselin loppujen lopuksi FSA:lta tuota alakoolia. Ja sehän löytyi tänään postilaatikosta. :cool: Josko nyt projektia saisi vähän eteenpäinkin... Käy muuten niin että ei ole vielä keväälläkään valmis.
Lisäystä: Pitäisikö alakoolin mennä aivan kaulaputken pohjaan asti? Olen sitä nyt tuossa naputellut, ja pari milliä vajaa edelleen... Tuntuu että ei millään mene.
Onhan sulla sopiva työkalu (putken pätkä). Itse laitan putken lattialle ja keula sen sisään ylösalasin. Sitten vaan keulan painoa hyväksi käyttäen kopsuttelen jotain kovaa vasten sen pohjaan asti. Voi olla joskus tiukka. Talvella voi käyttää hyväkseen lämpölaajenemista. Eli keula ulos ja se alakooli patterin päälle lämpimään vähäksi aikaa.
Menihän se, kun sopiva työkalu löytyi (juurikin putkenpätkä).
Löin keulan samantien nippuun, mutta enpä tiedä kun tuntuu kääntyvän tahmeasti. Ihan kuin hankaisi johonkin. Pelottaa vain että alakooli oli sittenkin väärä (vaikka tarkat speksit FSA:lle ilmoitin). Kyllä se ihan nätisti nippuun meni, ei tunnu väljää mihinkään suuntaan tms. Rasvaakin laitoin laakereihin.
Kyselläänpääs täällä, kun nöösi on pitkään arponut aloittaako ensimmäisen pyöräprojektin juurikin tuohon aihioon, että minkä kokoiset kuskit ovat valineet minkä kokoisen rungon. Itse suht normimittasuhteilla ja 183 cm pitkänä olen arponut tuon 19" ja 21" välillä. Valmistajan kokotaulukon suositus osuu juuri 21-koon ylärajalle, mutta kaikki käyttäjäkommentit tuntuvat suosittelevan (ainakin) astetta pienempää kokoa mitä tuo valmistajan taulukko antaa. Ainakin stand-over height vaikuttaisi olevan varsin korkea tuossa rungossa...
Toinen kysymys on rungon kaulaputkesta, siihen sopinee normi 1,5" haarukka, kuten vaikkapa tämä?
Pistetäänpä nyt tännekin meikän projektista. Eli eilen tuli tilattua runko ja keula. Seuraavaksi vähän osalistaa mitä oon suunnitellut. Runkoa lukuunottamatta taitaa tulla melkosen samanlainen kuin xtrainerin scalesta!
Runko: BeOne Raw Carbon 2010
Keula: Magura Durin Race 2010 100mm
Kiekot: FunWorks N-light NoTubes Alpine 1350g
Pikalinkut: Kcnc
Kammet: Kcnc 29/42
Vivut: Sramin X.0 gripparit
Etuvaihtaja: Dura-Ace
Takavaihtaja: Sram X.0
Takapakka: XT 11-34
Ketjut: XTR / joku muu?
Jarrut: Avid Elixir ? / Formula R1?
Tanko: Kcnc SC Bone
Stemmi: Kcnc SC Wing 100mm
Gripit: Kcnc foam
Tolppa: Kcnc Ti Pro Light 31,6mm/350mm
Satula: Keil Carbon
Ohjainlaakeri: ?
Polkimet: Eggbeater
Renkaat: Rocket Ron, Furious Fred, RaceKing.....yms...
Runko ja keula siis vasta tilattu. Kaikki muut osat vielä mahdollisuus vaihtaa. Jos joku viisaampi osaa sanoa onko joku osa mikä ei toimi/kestä niin saa avautua. Ehdotuksia otetaan vastaan.
Ohjainlaakeriksi hyviä vinkkejä? Kestääkö KCNC kammet kunnon ajoa? Siinä eniten mieltä askarruttavia kysymyksiä. Jarrut tosiaan on myös vielä vähän haussa, ottaako edulliset vai alkaako keventelee:)
Tästä lähdetään, katotaan mitä tuleman pitää!
Kieltämättä vähän kuin omaa osalistaansa katselisi. :D Katotaan sitten lopuksi kummalla on kevyempi... Mä olen tosin joutunut vähän tinkimään hifistelystä, mm. polkimet ja pakka on XT:tä vaikka piti olla XTR:ää... Nyt on vaan päällimmäisenä ajatus, että kunhan saisi tuon joskus jollakin kokoonpanolla valmiiksi. Osat on kaikki jo hyllyssä takajarrua lukuunottamatta (sekin jo tilattu). Ai niin ja tolppa on vielä scalen oma painava, vois sen KCNC:n ehkä tilata.
Keulan sain viimein tänään asennettua, se piteli projektia pitkään paikallaan. Nyt voi hetken ripustella osia. Dura-Ace etuvaihtajan asentaminen Scalen paksuun runkoon on oma projektinsa... dremelöinti vielä vähän kesken. :rolleyes:
Ei muuta ku tsemppiä projektiin! Kesään on vielä pitkä aika, ei tuu edes kiire. :)
Mistäs xtraineri tilailit noita kcnc:n osia? Entä jarrut? Ite kattelin kcnc:tä tuolta: http://www.nano-bike-parts.de/ ja Formulat näytti olevan actionsportissa 199€ per pää.
Keväällä sit otetaan mittaa pyörästä ja miehestä:) Nyt ei pitäs ainakaan jäädä enää pyörän painosta kiinni jos ei irtoa. 2,5kg nyt ainakin lähtee painoo pois viime kesän romusta. Mieskin on toivon mukaan keveempi ja muutenkin kovemmas kunnos:)
No mä olen tilannut ihan suomesta Ladelta:
http://www.ladenspeedshop.com/tuotteet.html?id=28/
Hinnat on erittäinkin kilpailukykyisiä.
Muuten tuo Actionsportin 199,- ei taida sisältää jarrulevyä eikä adapteria, niistä tulee viitisenkymppiä lisää per pää. Ei toki juuri tuota halvemmalla taida muualtakaan saada.
Kyllä varmasti vauhtia löytyy, johan se fillari kulki viime kesänäkin hienosti. Itellä vaihtuu nyt täpäri jäykkäperään, joten siinä tulee olemaan oma opettelunsa.
Joo, ite kans aattelin et pitää Ladelta kysästä tarjousta tosta paketista ku tota osaa tulee kuitenkin aika paljon.
Jees, pitää laitella lisää infoa kun alkaa homma etenee.
Jarruiksi ehdottomasti ÄrräYkköset :) Kevyet, tehokkaat ja todella hienot. Oon ajanu noilla nyt kaks kisakautta ja jotain 11k km ja aina palvellu täydellisesti. No aina tulee varjo puoli, varaosat on hintavia jos ja kun joskus kaatuu ja jotain rikkuu. Vivut on mun mielestä riistohinnassa sellasiks alumiinin kappaleiks :D Sen verta tykkään noista, että talouteen tulee kaks paria noita lisää :rolleyes: pyörien mukana tosin.
Ittellä ei oo kokemusta noista FunWorksin navoista, mutta toivottavasti löytyy toiset kiekot harjotus/hupi ajeluun, sillä kevyt ei ole pitkä ikäistä. Tai ainakin huoltoo vaativaa. Voin olla väärässäkin ja noi kestää joka päiväistä ajoo kolme vuotta, eikä tartte ees vaseniineja vaihtaa, mutta niitä miettisin. Eikös noita jollain foorumilaisella oikein olekkin, haedon ?
Rocket Ronit litkutettuna ehdottomasti renkaiksi, noi alpine kehät saa kierroksella Stan's yellow teippiä täysin ilmaa pitäviks ja sitten vaan se siihen kuuluva olympic venttiili. Yksinkertaisesti paras systeemi mitä on.
Ja sitten sulla onkin todella kepee ja nopee kisapeli :):)
Ihan oikeassa olet ja itekin mietin samaa.
Tossahan ois pari muutakin hyvää vaihtoehtoa:
Samaan hintaan ja samaan painoon:http://www.actionsports.de/de/Laufra...tz::30822.html
Tai tosta satasen kalliimpaa: http://www.actionsports.de/de/Laufra...0g::30004.html
Toi valkonen setti ois viel aika hieno, sopis fillariin mainiosti. Ehkä se kannattaa näis kiekois venyy budjetissa ni se voi tulla jälkeenpäin paljon halvemmaks ku kerralla hommaa kunnon vehkeet.
Formuloita pitää harkita, on kyllä niin tyyriit et voi olla, että jätän nyt viel väliin:)
Varmaankin aika monesti kysytty kysymys mutta miten ohjainlaakerin saisi parhaiten asennettua? Tuntuu olevan aika tiukka sovite tuohonetuhaarukan kaulaputkeen.
Noi dt:n navat on todella laadukkaat ja helpot huoltaa sillon tällön. Mitä lenkkikavereilta kuullut, ei heillä ole ollut mitään ongelmia noitten 240sten kanssa ja, jos itse kokoisin kiekot, tulisi juuri nuo navat käyttöön, kuuspulttina tosin. Olikohansiinä tarpeeks myyntipuhetta ;) Mulla on dt:n 340/370 navat yksissä kiekoissa, eikä oo. Mitään pahaa sanottavaa, kilsoja noillekkin on "muutama" tullut.
Oma projekti edistyy. Runko, haarukka, ohjainlaakeri ja kiekot haettu matkahuollosta. Perjantaina oli käynyt dpd:n kuriirikin yrittämässä oven takana saksan paketin toimitusta mutta en ollut kotona. Täytyy maanantaille sopia uusi toimitus. Sitten odotellaan vielä tankoa ja stemmiä briteistä ja palikat olisi koossa. Paikallisesta pyöräliikkeestä sitten haetaan nippeliä tarpeeseen. Tänään kävin jo noutamassa vähän vaseliinia ja adapterirenkaita stemmin ja laakerin väliin. (Jotka oli melko kalliita mielestäni, 14,90 pätkästä hiilikuituputkea)
Tuossahan tuo juuri sanottiin jos alakoolia tarkotit. Itse käytän yleensä putkenpätkää, pientä palasta vanerilevyä ja vasaraa. Ohjainlaakerin asennukseen runkoon tarvitaan taas jonkunlainen laakeriprässi, jotta se laakeri menee varmasti suoraan. Sellasen voi yrittää itse tehdä tai sitten ostaa valmiin esim. tällaisen: http://www.parktool.com/product/bearing-cup-press
Tuo ohjainlaakerikuppien asennus on kyllä ainoa työ minkä olen jättänyt ammattilaisille fillaria kasatessa, koska en omista mitään tuollaista laitetta. Kaikki muu menee.
Tuota.... Mites kun ne laakerit meni sinne kuppeihin ihan vaan laittamalla, ilman mitään prässejä? Tai siis onko tässä nyt jotain mitä en ole tajunnut? Hah, mulla on ihan varmasti ne laakerit väärinpäin siellä...
Ohjainlaakeri on käytännössä tuollainen:
http://www.ukbikestore.co.uk/product...-no-9-cup.html
No siis itse en ole mikään expertti kyllä näissä asioissa. Voi olla, että nää uudet integroidut ja semi-integroidut laakerit menee ihan käsin laittamalla. Muistelen vaan ainakin niiden vanhojen ei-integroitujen laakereiden kanssa, että kupit piti prässätä jollain laitteella, koska vasaralla hakkaaminenkaan ei ollut kovin suotavaa jos halusi sen suoraan. Ehkä joku osaa tarkemmin kertoa. Ainakin alakooli on todella löysä mun tämän hetkisessä laakerissa, Tunen BuBu:ssa. Ei tarvinnut enää mitään putkenpätkiä kun se alakooli on halkastu yhdestä kohtaa ja menee vaan sormilla painamalla paikalleen.
Laakeriprässi on myös helppo valmistaa itse. Mulla on 12 mm kierretankoa ja sopivia muttereita sekä kasa erilaisia aluslaattoja kasa ja kaksi vanerilappua. Jos haluaa ohjurin että puristus tulee varmasti keskeltä niin voi käyttää apuna vaikka sopivaa hylsyä. Itse en ole tarvinnut.
Onnistuneesti kyseisellä värkillä olen asentanut ainakin kuusi ohjainlaakeria ja ainakin yhden linkkulaakeriparin ja muita vastaavia.
Alakoolinkia paikoilleen naputellessa "kuulee/tuntee" äänestä/tuntumasta milloin se on pohjassa :)
edit. ylläoleva pätee siis ahead:lle ja semi-integroidulle? integroidut leekerit on mulle hepreaa ja ne saattaa olla tosisaan helpompia asentaa.
Integroidut laakerit menee tosiaan paikalleen ihan ilman voimankäyttöä ja laakeriprässejä ja nimenomaan niin päin että emäputken päihin jää näkyville laakerin tasainen puoli.
Kuinka kauan on kestänyt Bikepalastilta tilattujen BMC-pyörien toimitus?
Ja kuka toimittaa paketit Suomessa?
Nelitahtista odotellessa..