Palautin Juhannuksesta lähtien kadoksissa olleen äänen ruohonleikkuriin.
Eka nykäsyllä hörähti hyrrä pyörimään.
Kympin olen nyt velkaa fillarikauppiaalleni uudesta vauhtipyörästä, kallista on :)
Printable View
Palautin Juhannuksesta lähtien kadoksissa olleen äänen ruohonleikkuriin.
Eka nykäsyllä hörähti hyrrä pyörimään.
Kympin olen nyt velkaa fillarikauppiaalleni uudesta vauhtipyörästä, kallista on :)
^ Rasti oli itseasiassa luvattoman helppo.
1. Koppa veke, 2x ruuvi
2. Käynnistystsydemi veke, 3x ruuvi
3. Ölyntäyttöputken tuki veke, 1x ruuvi
4. Läpösuoja veke, 4x ruuvi
5. Vauhtipyörä veke, 1x mutteri
Vauhtipyörä oli valmiiksi halki, löin ruukkarin hakemanaan ja nitkuttelin näin löysätyn vauhtipyörän pous akselilta.
Eniten pelkäsin tätä vaihetta, mutta suotta.
Työaikaa tuossa luokkaa varttitunti per suunta. :)
Mutta joo, kyllähän näillä suorituksilla on oma tarapeuttinen vaikutuksensa.
Ja Rouvanikin silmissä olen taas "mister wonder man " :)
^ Eikä.
Varaosatkin löytyivät sujuvasti pyöräkauppiaaltani, joka on vain n.300...400 m päässä kotoa. Tavarat liikkuivat Marttamaiseen tyyliin: "Vie mennessäsi, tuo tullessasi", normaalin kulkemisen lomassa.
Eikä siinä vielä kaikki!
Sattuneen johdosta olen onnistunut välttelemään jo pari ruohonleikkauskertaa, sekä syystä olen vältellyt hommiinkin menoa jo pari päivää.
Ja kun on satanut, niin ei ole päässyt nurtsiakaan ajelemaan :)
Mutta nythän tuo paistelee tuossa taas jo huolestuttavissa määrin.
Leikkurin moottorintilavuus yllätti, 199 cc. Mitä tuossa uusia jo silmäilin, niin olivat luokkaa 125...145 cc.
Yritin säätää vaihteita, mutta ilmeisesti Helsingin suolakurapaska on pilannut takavaihtajan H-ruuvin - ja syönyt vähän sitä sun tätä siinä joutessaan, mutta tuo oli ongelmista painavin. Jos vaan vien suosiolla pyöräliikkeeseen, niin saavat vaihtaa 105:n uuteen ja kurkata yleisemminkin, mitä kaikkea muuta multa on jäänyt ajan, tilojen ja varojen puutteessa huomaamatta.
Pari urotekoa.
Ympärivuotinen tiepyörä oli natissut vuosikausia. Äkkiä olin paikallistavinani lähteen ohjainlaakeriin. Öljyäminen ulkoisesti mitään purkamatta, ja natina loppui. Rupeskin olemaan jo aika paha natina.
Takakiekko oli kulmikas. Itse rakentanut, mutta alunperin ei-pyöreys johtui edellisestä p*sk** p*skemm*sta Challengen tuubirenkaasta. Ainakin suurimmaksi osaksi, mutta koitin korjata vikaa vikaamalla tahallisesti vannetta. Ei silloin onnistunut. Kun alkoi uudellakin tuubilla häiritsemään, piti jotain yrittää. Onneksi rengas lähti helposti, mitenkähän nuo on oikein tullut liimattua. Muutamat nippelit olivat niin sökönä, että oli pakko rihdata ruuvin päästä. Vanne oli pikkuisen kulmikas, rengas ehkä enemmän. Vanteen rihtaukseen meni jonkin verran aikaa, renkaalle pelkkä uudelleenasennus. Nyt on pyöreä.
Uuden jarrulevyn ja palat takaosastoon.
Vaihdoin työmatka-, kalja-, roska- ym. -pyörään rungon. Tuplaohennettua True Temper -terästä. Nyt ei ole laumassa onneksi yhtään lelumiinipyörää.
Fättiin takarenkaaseen 60ml lisää litkua, jos pieni vuoto loppuis .. (Asentaessa tuli laitettua vain ruutta/rengas )
Lähetetty minun SM-T580 laitteesta Tapatalkilla
Etuvaihtajan vaijeri meni poikki vivun kohdalta 3 kuukauden käytön jälkeen. Vaihdoin uuden.
Edellinen vaijeri kesti viitisen vuotta (nyt 3 kk), joten ehkä vaijereiden laatu on huonontunut...
Haa! :D mä olenkin aika hyvä tietokonehommissa, asensin kortinlukijaohjelman, ja ammattikortin aktivointi - onnistui. Testasin juuri korttia reseptiasiassa, ja toimii, jipii!
Soittokellon toiseen asentoon. Kello kilkatteli omia aikojaan monttujen yli ajettaessa.
BMX-henkisen pyörän tynkästemmin minulle turhan isoon cycloon
Eilen kaksi Ikean lipastoa. Järrrrkyttävä ruuvaaminen. Luojalle kiitos akkukäyttösestä ruuvinvääntimestä... Onnistuin saamaan ihan ohjeiden mukaisesti kasaten yhden puutapin läpi pinnoitteesta niin että pinnoite halkesi palasiksi ko tapin kohdalta. Reklamaatio vetämässä ko sylttytehtaalle, katotaan mitä sanovat.
Lisäksi eilen säädin nurmikon pinnan taas lyhyeksi.
Ja säädin työmatka-e-biken kiiltävyyden uutta vastaavaksi pesemällä sen.
Edit: Ainiin, säädin pesun jälkeen myös rengasympärysmittaa vähän pienemmäksi ku pyörä näytti/näyttää 1-3km/h enemmän mitä GPS. Kattoo seuraavalla käyttökerralla näyttääkö nyt pyörä samoja vauhteja mitä GPS. Lisäksi vaihdoin pariston Garminin nopeussensoriin.
Vaihdoin tiivisteet kaverin espressokeittimeen. Tulipahan nähtyä tuokin laite hieman tarkemmin.
https://www.caffekone.fi/product/27/...ofessional-plq
Retkeilymobiiliin jouluvalot ja huvittavan mobiililaitteen latauspisteen.
Maantiefillariin uudet tankoteipit.
29er ajokuntoon, käytännössä siis huolellinen puhdistus, voimansiirron jynssäys, jarrujen (BB7) säätö ja ilmaa renkaisiin. Viime aikoina cyclocross on ollut ensisijainen kulkineeni, ja kyllähän tuo väistämättä tuntui melkoisen hitaalta, varsinkin kun rengaspaineet olivat sopivan alarajalla (1,5 bar edessä, 2,5 takana). Siispä suuntasin lyhyellä koeajolenkillä ryteikköön, ja kyllä taas kelpasi.
Keulassa pieni naarmu lähtenyt ruostumaan. Sitten päätetään, pitäisikö 1) paikkamaalata, 2) irrottaa ja maalata keula kokonaan itse, 3) repiä koko pyörä atomeiksi ja maalauttaa runko (alumiinia, maalipinta aika kamalilla kolhuilla) jossain pajalla samalla vaivalla, vai 4) antaa keulan mädäntyä omaan tahtiinsa ja vaihtaa uuteen, kun alkaa näyttää vaaralliselta. Tällä hetkellä kallistun vaihtoehdon 1 tai 4 suuntaan.
Puita laittelin parempaan kuivumisasentoon ja osan halkoliiteriin
Kävin vaihtamassa Ferrariin etuvanteelle sisägummin. Elämäni nopein renkaanvaihto, ehkä minuutti meni. Nyt kun oli lukulasit mukana, niin todellakin siitä lenkillä mukana olleesta varagummista oli venttiilin pää katkennut.
Kiinnitin renkaanvaihto-huoltopussukan pullotelineeseen ( ja laitoin pussukkan uuden varagummin), en tajunnu miten se kiinnitetään satulaan? remmi ei riitä...
Tein luovutushuollon naapurin pojan uudelle pyörällä. Pyörä ( Tunturi ) oli ostettu Prismasta jossa se oli kasattu valmiiksi. Kuten arvatakkin saattaa piti koko pyörä käydä läpi joka mutteria ja ruuvia myöden.
Jarrujen keskitys ( hydrauliset levujarrut ), vaihteiden säätö, ilmaa renkaisiin, kunnon ketjuöljy vatasrorasvojen tilalle, jarrulevyjen puhdistus varastorasvoista, ym, ym.
Säätelin kuriirin tuomaa maastopyörää käyttökuntoon: satula ja satulatolppa, ohjainkannatin ja ohjaustanko, polkimet yms. Etujousituksen säätö ja muutama muu homma jäivät vielä odotamaan seuraavaa vapaata hetkeä.
Polttopuiden asentoa säädin. Satulalaukku kaupunkimaasturista (2.4 kumit) mökkimaasturiin (rullaavammat 2.1 kumit)
Edit: säädin tanko- ja satulalaukun takaisin 2.4" jäykkäperään levyjarruttimilla ja ruhtinaallisella 100mm joutolla kun menenkin lähemmille möykkyisemmille poluille
Taas aika puhdistaa pölynimurin suodattimet. Aina yhtä miellyttävää pyyhkiä lavuaarista sitä mustaa liejua.
Tarvis vaihtaa tuohon vielä imuletku (tällä hetkellä n. 50 % jesaria) ja kurkata virtapainikkeen toimintaa. Korjasin tuon painikkeen jo kerran, kun oli muutto lähestymässä eikä ollut rahaa tai aikaa hankkia uutta (eikä imuri ole edes vanha). Jos sen purkkaviritelmän saisi nyt tuunattua luotettavammaksi.
Pölynimuripussin vaihdoin eilen, kun auton imuroinnin yhteydessä alkoi valittamaan täyttä.
Ajoruohonleikkuri ei leikkaa, käy huonosti. Nappasin sytytystulpanjohdon irti, käynti ei muuttunut :seko:
Käy siis vain toisella sylinterillä, siinä on V2-moottori. Vaihdoin tulppien paikkaa puolelta toiselle, ei vaikutusta. Vaihdoin sytytyspuolat ristiin, bingo! ;)
Soitin pienkonemyyjälle, "ei oo". Soitin moottorivalmistajan huoltokorjaamolle, "satanen plus alvi".
Otin selaimen auki, Amazonissa 35 euroa, bingo! :rolleyes:
Nyt odotellaan kuriiria.
Trek Farley orkkisstemmi 80mm -> 60mm ... Josko tuo ois bueno [emoji848] huomenna testilenkkiä
Lähetetty minun SM-T580 laitteesta Tapatalkilla
Uuden vanteen tuhoutuneen tilalle, vanhoilla pinnoilla jatketaan. (DT Swiss XR 4.20)
Asensin shitmano-jarruihin uudet lhm-litkut, ja säädin kahvat sopivalle hollisterille.
Uusi takarengas pyörätiepyörään. Vuoden käytetystä (joku Michelin Protek) alkoi revetä sivut ihan vanteen vierestä. Tilalle joku Schwalbe - mitä lähikaupassa sattui 26" asfalttirengasta olemaan.
Kun nyt kiekko oli irti, putsailin samalla vähän Hope Pro 2 -vapaanapaa.
Turhamaisuuttani päivittelin grainderia kevyemmäksi. Uusi haarukka, stonga, jarrulevyt ynnä muuta.
Sähkövatkaimen käynnistysvipstaakiin uuden nypykän kun oli mennyt poikki. Dremelillä 3mm reikä ja vaijerin päätytulpasta pieni biitti pikaliimalla paikalleen. Fiksu olis käyny kaupasta uuden mutta nyt näin.
^ Jotenkin tutun oloista touhua👍
WC:n remontista talteen otettu ehjä istuin siirtyi pesuhuoneen lohkeaman omanneen tilalle. Vaihdoin vesisäiliöt tekniikoineen päittäin käyttömäärien vuoksi, ko. mallissa helppo homma.
Läppäriin uuden SSD kovalevyn ja samalla asensin puhtaalle pohjalle Windows 10:n
Päällystin koulukirjoja... PRKL!
Sent from my SM-G950F using Tapatalk
Valon tankoon. Meni prkle koko ilta. Karsee homma vaikka teoriassa nopee homma. Mut kyllä näkee nyt! :)