Tänä aamuna ei jäätä ollutkaan yhtään leppävaara-pitäjänmäki akselilla. Oli oikea päätös olla laittamatta vielä nastoja.
Printable View
Tänä aamuna ei jäätä ollutkaan yhtään leppävaara-pitäjänmäki akselilla. Oli oikea päätös olla laittamatta vielä nastoja.
Vanha kunnon lankkusilta ei olis tälläkään kerrralla pettänyt ja olisit päässyt pannuttamaan ;) Tosin olin matkalla jalan, mutta puolilta päivin olin lentää persiilleni hiippaillessani sieltä Metropolian kohdilla Turuntien vieressä kulkevan junanradan alta Sellon suuntaan. Totaalijäässä se pätkä.
Rapinakausi tuli avattua parituntisella nastalenkillä. Talvi ei yllättänyt mutta talvirenkaat kyllä. Jälleen ihmettelin viime syksyn tapaan, miten vähän nuo piikki-Kendat oikeastaan ajoa raskautti. Paineet vain niin lähelle alarajaa, kuin oman painonsa puolesta uskaltaa. Hyvin rapisee ja rullaa. Kyllä noilla muutaman kuukauden jaksaa. Tänä vuonna vertailupohjana oli vieläpä niinkin hyvät kesärenkaat, kuin Marathon Racerit.
Maantie oli aikalailla kauttaaltaan mustalla jäällä, kevytväylillä kaikenlaista jäärouheikkoa ja sepeliä. Viikonlopusta alkaen on kyllä taas luvattu sellaista säätä, että olisi varmaan vielä kesärenkaillakin mennyt, jos pari päivää olisi tyytynyt kävelyyn.
Eilen oli lounaisessa suomessakin mustaa jäätä aamulla. Portista ulos ajaessa vastassa märkä tie ja kotona mittarissa oli plussaa. Ekassa risteyksessä oli kuitenkin mustaa jäätä ja nurin 20 vauhdista. Siitä liukuen jäättömälle asfaltille. Pahin kaatuminen 30 vuoteen. No housut ja hanskat otti polvien lisäksi osumaa. Varovasti poljin töihin 6 km, jossa totesin polven kaipaavan teippausta. Muutamassa mäessä meinasi takapyörästä loppua pito. Vieläkin paikat hieman kipeänä ja mustelmilla. Mutta ajo sujuu ongelmitta. Onneksi ei tullut pahempaa. Kai sitä viikonloppuna pitää nastat laittaa alle, vaikka kuinka lämpimiä kelejä on luvattu.
Joo, toissapäivänä minäkin lähdin hybridillä liikkeelle, olin siihen vaihtanut viikonloppuna W106:t alle. Nastoja tosiaan tarvittiin, oli sen verran mustaa jäätä joka paikassa. Minulla on tapana hakea lehti ennen töihin menoa, postilaatikolle on 100 m ja olin lentää persuuksilleni sinne mennessäni joten päätös syntyi siinä hetkessä.
Tänään oli taas kuivaa ja viileätä joten crossari esiin semi-slickrenkaineen, ei mitään isompia ongelmia - parissa paikassa kurmujäätä mutta suurin osa ihan kesäkeliä.
Nyt sen sitten huomaa että kolmipyöräisestä ajokista on hyötyä. Ei ole vaaraa kaatumisesta, enkä huomaa mustaa jäätä. Yllättävän hyvä pito sileiksi kuluneissa kesärenkaissa. Huoletta voi ajaa kovaa, ei tunnu missään. Nastat vaihdan alle vasta siinä vaiheessa kun pyörä ei enää kulje ilman: pitempään jatkunut jäinen keli jolloin ylämäkiä noustessa tulee ongelmia. Koskakohan se oikea talvi tulee tänä vuonna...
Tällä viikolla olen viimeistään tullut vakuuttuneeksi kahden kiekkosetin tarpeellisuudesta. Toisessa nastat ja toisessa kesäkelin kummit, jotka vaihtuvat tarvittaessa hetkessä. Nastoilla ajaminen tien ollessa jäätön on kuin söisi jäähtynyttä tillilihaa, ja liukkailla slickseillä ajettaessa en tahdo kestää pelon tunnetta kaatumisesta. Pahimmassa tapauksessa sitä liukuu suoraan rekan alle. Evoluutiota on syytä kunnioittaa.
Niin ja kiitos tuosta Liikenneviraston kelikameralinkistä, joka tulee todella tarpeeseen.
Sent from my iPad using Tapatalk HD
Täällä ajellaan täydessä talvikauden varustuksessa, karvakinttaat ja lapaset kourassa. Näin alkutalvesta edessä pyörii nastarenkas, keskitalven lumen paljoudessa pärjää 2.4" racing ralphillakin oikein hyvin. Takana on rallirane.
https://lh5.googleusercontent.com/-5...0+14.16.09.jpg
Keväällä hankin toiset kiekot juuri tämän takia, paitsi että kesän ajan toisissa kiekoissa oli maastorenkaat ja toisissa sliksit. Harmi vain, että kiekkojen vaihto ei kyllä omassa tapauksessani suju ihan hetkessä. Takavaihtajaa pitää aina ruuvata hiukkasen ja jarruja säätää uudestaan. Toiveissa oli, että vaihto olisi käynyt täysin mihinkään säätöihin koskematta mutta toisin kävi. Tästäkin huolimatta näillä välikauden keleillä olen tyytyväinen hankintaani. Nastarenkaina Nokian extreme 294, joilla ei kyllä paljaalla asfaltilla huvita ajella yhtään enempää kuin on ihan pakko.
Harkitsin itse pari vuotta sitten nastarengasta eteen talvikautta ajatellen. Laiskana miehenä mietin tietysti kiekon ostoa samalla, niin nopeutuis vaihto-operaatio ja vois jopa äkillisen "takakesän" sattuessa vaihtaa kesärenkaan. No nuo pari talvea meni ihan hyvin ilman ongelmia niillä haperoilla kesärenkaillakin, viime keväänä tosin sattui 2 rengasrikkoa parin viikon sisään. Ostin uudet kesärenkaat ja nyt ne on alla tuossa omassa hybridissä. Ja tarkemmin asiaan, tulen käyttämään kesällä ostamaani kärryä myös talvella lasten kuljettamiseen. Vetopidon ja turvallisen pysäyttämisen varmistamiseksi keksinkin sitten hienon idean, eli vois hankkia rouvan vanhaan samanlaiseen pyörään nastarenkaat. Kärryn mukana tulikin kaksi pyörään kiinnitettävää "vetolaitetta", joten sitten voisi kelin mukaan valita veturinkin. Tässä vaiheessa mielessä on kahden Nokian W240 renkaan hankinta.
Kuulostaa erittäin hyvältä yhdistelmältä. Pito ja pistosuojaus noissa kohdillaan, ajo-ominaisuuksilla ei tuossa käytössä olisikaan mitään väliä. Eli tosiaan kärryn kanssa vetopitoakin tarvitaan, mutta sitäkin tärkeämpää on eturenkaan pito. Siis eteen ja taakse hyvät nastarenkaat ilman muuta! Ainakin itselläni n.100-kiloinen kuski perus hybridin/fitnesspyörän hieman etukenolla ajoasennolla ja useimmiten lähes 40kg kuormaa kärryssä ja eturenkaan pito on huomattavasti huonompi kuin yksin ajellessa. Pari kertaa meinannut ihan kunnolla yllättää huono eturenkaan pito.
Minkälainen on raadin mielestä täydellinen talvipyörä?
Itse innostuin 2011 keväällä pyöräilystä ja ostin vastoin foorumin suosituksia Kona Dew Plussan, ja toistaiseksi ollaan ihan tyytyväisiä ostokseen. Tarkoitus oli polkea pyörällä vain kesäisin, mutta näköjään nyt syksykin mennyt pyörän selässä, ja vielä ainakin toistaiseksi pysytty pystyssä, vaikka alla onkin kesärenkaat. Ajattelin sitten että miksei, työpaikallekin matkaa alle kolme kilometriä, niin kokeillaas polkea töihin tämä talvi pyörällä. Olen hankkinut pyörään täälläkin varmasti tutun, kirkkaan n.30e ebay-kiinavalon erillisellä akkupaketilla, sekä normi sormiparistoilla toimivan takalampun. Lisäksi alle on tulossa 42mm Schwalbe Marathon Winterit, saa nähä miten paljon paremmat noi on kuin nykyiset 37mm alk.per Kendat talvipöpperössä. Postissa ovat tosin vielä molemmat matkalla, ensi viikolla pitäisi varmasti päästä asennushommiin.
Ajettavuudeltaan tuo Kona sopii meikäläiselle kuin rukkanen käteen, vaikka monet väittivät että 56cm rungolla tuo olisi mulle 176 senttisenä liian iso pyörä. Leveällä tangolla saa hyvän ja tarkan tuntuman tiehen. Liukkailla keleillä noi hydrauliset levyjarrut on tosi jees, jarrutuntuma on aikaisempiin pyöriin verrattuna suorastaan loistava, vaikka nuo ovat varmaan shimanon halvin malli, ja jarrutus on riittävän tehokas myös pelkästään etusormella puristaessa. Yhdeltä varmalta kaatumiselta ainakin vältytty levareiden ansiosta, kun kävelijä hyppäs eteen keskellä mutkaa. Oli varmaan metkan näköistä muiden silmään kun meikäläinen luistelee loskassa pusikon vierusta älyttömässä sladissa molemmat renkaat vuorotellen lukossa :D En tiedä miten olisi tuolla kelillä käynyt v-jarrulla, ainakin aikaisemmissa pyörissä pysähtymiskyky ollut talvisin varsin olematon, saati jalkajarrulla. (erehdyin viikko sitten polkemaan muijan Nexus-navalla varustettua pyörällä kauppaan ja takaisin, ja totesin sen ensimmäisen liukasjarrutuksen jälkeen hengenvaaralliseksi. Voisi kuvitella että samanaikainen hätäjarrutus ja tasapainoilu liukkaalla tiellä voisi olla aika erikoinen keissi jalkajarrullisella pyörällä.) Mutta joo, kesällä vielä mietin omaan pyörään lukkopolkimien+kenkien hankintaa, mutta totesin että ajomatkat on sen verran lyhyitä ja pysähdyksiä tulee usein, niin parempi vedellä tennareilla ja fläteillä, varsinkin talvella. Eikä kenkiäkään jaksaisi roudata aina kaksia kappaleita joka paikkaan Vaihteita ei tarvitsisi olla ihan noin roimasti mitä nyt löytyy, edestä 3 rattaan verran ja takaa kahdeksan. Vaihteensiirron järkevyyttä ja päivitystä voi miettiä sitten jahka tuo osasatsi on ajeltu loppuun, saa nähä miten kauan noi kohtuu halvat shimanot meikäläisen ajoilla kestää (n. 2tkm/vuosi), ainakin toistaiseksi on toiminut ihan hyvin.
Itse itselleni vastaten, suora tanko, neste-levarit, ja hyvät valot. Ja kuskille kypärä päähän ja nahkahanskat käteen.
Tiedä siitä raadista mutta mun exä Haro oli kyllä aikas soiva peli; 29", nokialaiset nastat, vaijerilevyjarrut, jäykkä keula, leveä tanko, Brooks, Rohloff.
Ei oikein talviselta näytä ennusteet...
Saa sitä rapinaa nyt kuunnella, ja kuluukin nastarenkaat turhaan.
^Mieluummin parit lipat liukkauden takia kuin viikko(/kuu-)kausien turha rapina ;)
Mielummin rapina kuin sairasloma l. tulot nolla.
En tajua, miksi pitäisi vapaaehtoisesti hankkia ittellensä kipiää, jos sen voi välttää niinkin pienellä uhrauksella kuin nastoilla.
Nastarenkaat on hyvä sepeliä vastaan... Tampereella ajettu jo kuukausi sitten sepeli mutta tiet on kyllä sulia
Nastarenkaiden vaihto kestää n. 10 minuuttia ja sen voi tehdä vaikka aamulla ennen työmatkalle lähtöä, joten en käsitä miksi nastojen kanssa pitäisi ajella märällä asvaltilla:seko:
Toki kaikki halukkaat saa minun puolesta ajella vaikka läpi vuoden nastoinensa.
Mulla kestää kiekkojen vaihto minuutin. Silti ajan usein nastoilla plussakelilläkin kun ei niistä ole rapinaa suurempaa haittaa. ISP:t näyttää melkein uudelta vielä 2000km jälkeenkin.
Mulla on "tänä talvena" ensimmäistä kertaa seuraava yhdistelmä:
-Edessä runsasnastainen maratonwinter
-Takana niukkanastainen Nokian rengas. Se rullaa edellistä paremmin.
Etukiekkoja on kaksi, koska yksi takakiekko on jo antautunut. Ostin uuden setin. Siispä edessä on kaksi kiekkoa. On erittäin helppo vaihtaa. Jos ostaisen toiseen kiekkoon oman pikalinkun säästäisin vielä 30s. Nyt vaihtoon menee pari minuuttia. Linkku auki, ruuvaus irti, siirto toiseen kiekkoon. Toinen paikalleen ja lopuksi jarrupalan säätöä hetki.
Maratonwinter asfaltilla edessä on sen verran kova vastus, etten sitä turhaan pidä päivääkään, jos olen varma kotimatkan kelistä aamulla.
Ei siinä nastojen rapinassa mitään, mutta kesäisen maantierenkaan jälkeen rullaavuus kääntyy nastoilla lähinnä rangaistusluonteisen tahkeaksi. Tämä saa venyttämään kesärengaskautta mieluummin suuntaan vaaksa vaaraan kuin yhtään ylivarovaisuuden puolelle. Kesärenkaalla pitää sitten vaan tiedostaa että pitoa ei välttämättä ole, ja ajaa mutkat sen mukaisesti. Kyllä sillä alkutalven satunnaisesta liukkaudesta selviää, mutta en mä kylläkään voi suosittelisi tätä metodia muille.
Maastonastarengas pitää hyvin märällä juurakolla ja märillä pitkoksilla mutta lipsuu sitten kivikossa ja kallioilla.
:mad: heti kun ekat lumet tuli, kaamia sepelikerros pyöräteille, myös Pirkkalassa. Ihan ekat lumet on harvoin pysyvät lumet. Miksei muuten vanhanajan hiekoiteta?
Kyllä vaihtovanne - toisessa sileä ja toisessa nasta - on aivan erinomainen ratkaisu. Mulla on muutenkin vaihtovanteita "pahan päivän" varalle, kun gummin vaihdossa saattaa tulla ( ja usein tulee) odottamattomia ongelmia.
Kummiskii, senverran lämpöistä keliä ollut että piti vaihtaa talvitakki kesäisempään.
Eipä nuo nastat niin suuresti ajoa haittaa rullaamisten puolesta. Jurina vaan kuuluu ja hieman tuntuukin ja nastat tylsyy turhaan. Marathon Racereitakaan ei viitsi sepelissä silpoa, niin pitäisi olla jotkut välikelin paksukumiset ja isokuvioiset nastattomat. Joku Nokian Rollspeed W varmaan olisi kestävä, mutta painaa enemmän, kuin nastarenkaat ja tuskin rullaamisessakaan mitään etua tuo. Sama jyristellä nämä muutamat viikot.
... ja Pirkkalan kunta tuntuu hankkineen jostain oikein erityisen tappavaa renkaansyöjäsepeliä.
Tämän syksyn aikana Pirkkalan Lidlin pihassa on tullut vaihdettua rengasta useampaankin kertaan. Tampereen puolella on mennyt yksi rengas ja Nokialla ei yhtään... tosin työmatka ei Nokian puolella kuljekaan kuin ensimmäiset pari kilometriä.
Viikonloppuna tein tempun terävän ja kieputin renkaiden sisälle muutaman kierroksen jekkuteippiä lisäsuojaksi, mutta en vielä päässyt testaamaan viritystä Pirkkalan renkaansyöjäsepeliä vastaan kun joutui autoilemaan töihin.
Tässä tilastointilinkki tähänkin säikeeseen raportoidaksenne rengasrikoista (sepeli tai muu) https://docs.google.com/spreadsheet/...NERIamVtdnc6MQ
Perjantaina ajelin aivan mahdottoman liukkaalla kelillä tällä:
http://goo.gl/qn9HC
Siis taustalla olevalla, alla on Continental TopContact 2 37-622 kitkagummit (todellinen leveys 30mm maantiepyörän avovanteella):
http://images.otto.de/asset/mmo/form...22-4730958.jpg
Pitoa on uskomattomasti, kun ei jaloin tahdo tiellä pystyssä pysyä niin kunhan nojakilla liikkeelle pääsi niin eipä juuri tiedä liukkaista. Urat tietysti tuntuu. Kovahkolla alustalla pelaa hyvin ja rullaa myös, peilijäälle poljetussa tahtoo lingertää.
Näissä valmistaja väittää että on heidän paras pistosuojauksensa. Mitä se sitten tarkoittaa jää nähtäväksi. Kuten se miten kumiseos kestää ajoa ja aikaa.
Hämmentävä kuva nojapyörästä, ei ota selvää...:seko:
Edit: jaaaaa....taitaa olla kaksi erillistä keulaa, toinen vissiin varakeula, hitsattu / modattu versio nojaamassa toiseen...
Johtuu siitä että siinä on tämän pyörän keula samassa kuvassa:
http://goo.gl/b83vG
Tämän pyörän kanssa:
http://goo.gl/bnDs1
Sanon minä, että jos noilla kitkarenkailla pärjäsit perjantaina Oulussa, niin ne ovat hy-vät!
Kaikki väylät olivat jäässä ja päällä oli vettä. Oli todella liukasta, vaikka soraakin oli kylvetty melkoisesti.
Olen vakuuttunut!
Tulis nyt jo se talvi, I'm ready!