Siinä on suojatie, joka on samalla pyörätien jatke. En näe tarvetta alkaa siitä erikseen huomauttamaan, sillä suojatien päälle ei saa pysähtyä. Tämä pitäisi jokaisen tietää.
R. Koivusen kanssa samaa mieltä siitä, että pyörätien jatkeesta voi mainita, jos pääsee keskusteluasteelle. Eihän sillä ole merkitystä suojatielle pysähtymiseen, mutta sekin voi auttaa, jos autoilija tietää, että pyörätien jatkeella voi pyöräillä ja jos keskustelu jatkuu, niin voi mainita väistämisvelvollisuudet. Joka tapauksessa pitäisi tietenkin tietää, että se oli väärä paikka pysähtyä.
Tuosta ensimmäisestä tilanteesta sen verran, että jos auto tulee kovaa vauhtia ja päättää antaa sen mennä, niin kannattaa hiljentää niin paljon, että autoilija ymmärtää, että pyöräilijä ei aio ylittää tietä ennen autoa tai irottaa jalan polkimesta ja pistää jalan suoraksi, mutta sitä aika harva autoilija taitaa huomata/ymmärtää. Autoilija saattaa tehdä tuollaisen paniikkijarrutuksen kun yhtäkkiä onkin epävarma siitä menee pyöräilijä vai ei ja reaktio voi tulle viiveellä. Kannattaa joko mennä yli tai näyttää selvästi, että väistät autoa.
Komppaan VeeVeetä, sujuvan liikenteen yksi kulmakivi on oman toiminnan selkeys ja ennalta-arvattavuus muille liikenteessä kulkijoille. Pyöräilijälle on aika usein suhteellisen selvä, mitä auto tekee, koska käsittääkseni valtaosalla täysikäisistä pyöräilijöistä on edes jonkin verran autolla-ajokokemusta. Samaa yleistystä ei voi tehdä autokuskeista, vain harvalla on kokemusta (ja siis ymmärrystä) maantiepyöräilystä... siksi auton ratin takaa pyöräilijän toiminta voidaan tulkita hyvin helposti väärin. ...pyöräilijältä vaaditaan siis aika-ajoin korostunutta viestintää, vähän kuin merellä, väistävä alus tekee aina selkeän kurssinvaihdon, jotta väistämisaikeet eivät jää epäselviksi. Eli tuon liikenneympyrän kohdalla lievä hidastaminen ei varmaan sinänsä olisi tehnyt pahaa... nythän "ei vaikuta toimintaani, sillä se ehtii alta pois" voidaan lukea myös "painun mielenosoituksellisesti täysillä auton perää viistäen, koska senhän olisi pitänyt väistää mua"... kukas nyt taas kouluttikaan ketä? ;-) - mutta peace, kunhan vain toin yhden näkökulman esille, itse tilanteestahan en mitään tiedä ja siksi kommenttini voi olla ihan turhakin -
Tampereella Koivistonkylän ja Rautaharkon välisessä alikulkutunnelissa on pyörätie ja jalkakäytävä rinnakkain. Liikennemerkit ja ajoratamaalaukset löytyy.
Kävelijä kävelee pyörätien puolella ja soittokelloa soitettuani tämä kävelijä siirtyy taakseen katsomatta sinne pyörätien oikeaan laitaan eli mahdollisimman kauas jalkakäytävästä. Lähden sitten ohittamaan kävelijää ja tietenkin juuri silloin sieltä vastakkaisesta suunnasta tulee pyöräilijä. (Tunnelin jälkeen pyörätie kääntyy 90 astetta vasemmalle). Onneksi ei tullut osumaa. Kaiken huipuksi kun rupesin jalankulkijalle selittämään, että siihen on hyvä syy, että ihmisten pitäisi noudattaa tieliikennelakia, niin pyörästäni hajosi ketjusuoja ja ketjut tippuivat pois päältä. Keskustelu jäi sitten kesken tämän kävelijän kanssa. Kävelijä kävelee jatkossakin siis menosuuntansa oikeassa reunassa riippumatta liikennemerkeistä ja ajoratamerkinnöistä. Tarkkana pitää olla kevyenliikenteentunneleissa!
Tänään: 1. Runosmäessä Turussa eräs autoilija kääntyi todella vanhoilla vihreillä yli risteyksen, siis kevyelle liikenteelle paloi jo vihreät kun tämä autoilija vasta saapui risteykseen ja kääntyi... 2. Autoilija joka saapuu kolmioristeykseen melko vauhdikkaasti ja puhuu samalla puhelimeen (tai siltä se ainakin näytti). Ihan kettuillakseni pidin matkavauhdin ja katson mitä tapahtuu (toki jarrukahvat valmiina, en harrasta autojen alle ajamista). Autoilija havahtuu juuri ennen kolmiota että kappas täällä on muutakin liikennettä ja pysähtyy ja pääsen sen edestä jatkamaan matkaa.
Muuten oli lieviä väylänvalloittamisia eli kävelijät rinnakkain koko leveydeltä tai pyöräilijät vierekkäin taas koko leveydeltä. Tällä kertaa koirat eivät olleet kovin kiinnostuneita niin kuin yleensä.
No niinpä tietysti. Hyvä että tuli laitettua palautetta. Itse asiassa viikolla tuli viesti, että
"Palaute käsittelyyn LS-Liikennelinjoille.
Terveisin Joukkoliikennetoimisto
n.n."
...eli toivottavasti mun palaute on mennyt oikeaan osoitteeseen, asia käsittelyyn ja joku ****** joko pois liikenteestä tai kaidalle tielle.
EDIT äh, luetun ymmärtäminen hakusessa :/
Tänään sitten alkoivat peruskoulut Helsingissä, ja paljon oli pientä ja vähän isompaakin koululaista liikenteessä.
Että otetaan tämä sitten taas huomioon, riippumatta siitä millä tavalla ollaan liikenteessä. Kotinurkilla oli näköjään myös moottoripyöräpoliisi partioimassa erään ala-asteen lähellä, valmiina ilmeisestikin antamaan erinäisiä muistutuksia.
Hatun nosto poliisille! Vähän OT:na, mut asiaa hipoen. Oletteko panneet merkille sitä, että paikat joissa on varoitus lapsista/30-40km/h nopeusrajoitus ovat juurikin niitä missä porukka ajaa kielloista huolimatta aivan järetöntä ylinopeutta ja tullaan kolmion takaa? Meidän kodin lähialue on juurikin tällainen ja päivittäin joutuu em. urpojen kanssa tekemisiin..
Espoossa on Mäkkylän nurkilla yksi risteys, jossa on huono näkyvyys ja välittömässä läheisyydessä kaksi ala-asteen koulua ja ainakin yksi päiväkoti. Siltikin siinä tullaan säännöllisesti STOP-merkin takaa suojatielle/pyörätien jatkeelle ihmeempiä hidastelematta.
Tampereella oli pari vuotta sitten siirrettävä nopeusnäyttötaulu laitettu Härmälän koulun viereen(ala-aste). Muutaman kerran jäin katselemaan sitä näyttötaulua ja lukemia, joita se näytti. Lähes kaikki ajoivat ylinopeutta ja näyttötaulun kohdalla melkein kaikki hiljensivät nopeuttaan. Entä nyt, kun nopeusnäyttötaulu on jossain muualla. Ylinopeutta ajetaan ja kukaan ei hidasta koulun kohdalla... Suojateitä siinä koulun kohdalla ylittäessäni olen saanut muutaman autoilijan hermostumaan, kun en ole suostunut odottamaan, että ylinopeutta ajava autoilija olisi mennyt ensin ja minä vasta sitten. Talutan pyörän kyseisessä kohdassa suojatietä pitkin, kun siinä ei ole pyörätienjatketta ollut ja matkani on suuntautunut siihen kirjastoon, joka on parin metrin päässä suojatiestä.
Tänään aamulla Pikku-Huopalahdessa Haagan suunnalta tulevalla kevyenliikenteenväylällä vettä pyörän napojen korkeudella noin parinkymmenen metrin matkalla. Alkoi saada työmatkalla cyclocrossitunnelmia syksyä varten!
ps. ei ole aikaisemmin tullut pyöräillessä vastaan väylällä uivia sorsia.......
Hiekkateillä ajellessa oli kanssa vähän yllätysmomenttia, kun yön sateet olivat syöneet jänskiä uusia uuria mäkien alle.
Pientä extrajännitystä löytyy Mäkelänkadun ja Koskelantien risteyksestä, 3+3 kaistaa ilman valoja käytössä. Tien ylittäminen varsinkin ruuhka-aikaan varsin jänskää kun autoa puskee päälle kaikista mahdollisista suunnista.
Suosittelen erityistä varovaisuutta jos satutte siihen kulmille, bonuksena löytyy myös pari isompaa kaistaletta auki leikattua asvalttia toiselta puolelta risteystä, odottelen koska repeää rengas siihen reunaan. :D
Nyt oli jo kolmas kerta parin viikon sisään kun näin samalla kevyen liikenteen pätkällä p*skaa. Se on joka kerta vieläpä ollut samassa reunassa tietä joten ei millään mahdu satunnaisvaihtelun piikkiin!
Paikkana Viikintie liikennevalojen ja uuden liikenneympyrän välissä.
Kaupunkilaista. Minua haittaa vasta siinä vaiheessa kun eturengas heittää pikkukökkäreitä suuhun. Hevon... Ei oo niin paha kun koiran ;)
Lisäksi Viikissä leijuu aika ajoin sulotuoksuja, kun pellolle ajetaan sitä itteään. Viikin jätteenkäsittelylaitoksesta kantautuu erityisesti kesähelteillä tuulahduksia, jotka hajureseptoreihin osuessaan voivat synnyttää yökkäysreaktion, ellei muista hengittää suun kautta. :)
Olihan noita kokkareita joku kahteen paikkaan pudottanut väylälle, jostain syystä siihen pyöränuraan, ei ollut kelvannut urien välissä kasvava heinikkokaan.
Mua tuli sitten tuollaisella hiekkapätkällä vastaan sellainen turvesoilla näkyvä levikepyörin varustettu traktori, katselin vähän kun pientareelta pientareelle oli sitä rengasta, että kuinkahan tässä käy, nostin pyörän ojaan ja itse ojanpenkalle, niin mahtui se sitten ohi menemään.
Toisaalla vielä pienemmällä tiellä vastaan tuli henkilöauto, ajelin siinä ojanpenkalla sitten heinikossa ja mahduttiin siitäkin menemään juuri ja juuri, muitapa ei sitten koko 35km matkalla näkynytkään, itse ajelin kyllä välillä vasemmassa reunassa, välillä oikeassa, mutta usein myös aika keskelläkin ja vain palokärki esitti protestin, kun ajoin ihan vierestä ohi, meinasi että hänen reviirilleen joku tunkeutunut :D
Jaa, mutta oli noita metsäkanalintuja myös, jotka lähti muutaman metrin päästä karkuun, yksi ainakin ruikki sitten kakkaa ajo-uralle.
Kakka suussa on ikävää, mutta hiekka silmässäkään ei kivaa, mun on kai vakavasti harkittava MTB varustautumista pikkuhiljaa.
Tältä aamulta: ajelen rauhallisesti pyörätietä, jonka rinnalla kulkee jalkakäytävä. Kyseisellä jalkakäytävällä kulkee edempänä menosuuntaani mies, jolla on koira turhan pitkän hihnan päässä. Kun olen vielä hyvän etäisyyden päässä, koira päättää siirtyä jalkakäytävältä pyörätien yli ihmettelemään pensaikkoa, jolloin hihna tukkii koko pyörätien. Soitan kelloa, jolloin koiran ulkoiluttaja siirtyy kanssa pyörätielle, jolloin koko jalkakäytävä jää vapaaksi.
Tässä vaiheessa siirryn viereiselle ajoradalle ajamaan.
Lähinaapuri tuosta reilun kilometrin päästä oli pyöränsä jättänyt tienposkeen ja keräili jotain metsänreunasta, melkoisen pitkä suora täkäläisen mittapuun mukaan, niin näin jo kaukaa, kun sitten lähestyin, niin siitä kaikessa rauhassa naapuri tuli pyörää taluttaen vastaantulevien kaistan yli ja keskellä tietä nousi pyörän selkään, josta lähti sitten ajamaan suht keskellä sitä kaistaa jota itse ajoin ja melkoisen epävarmanoloisesti.
Koukkasin sitten varmuudenvuoksi vastaantulijoiden kaista puolelta ja annoin etukäteen äänimerkin biologisella äänimerkinantolaitteella, todettuani, että olen unohtanut asentaa soittokellon jälleen.
Jännitystä asiaan teki vain sellainen seikka, että lähestyin noin 55km/h, huolimatta varsin näkyvästä vaatetuksesta ei naapurini mua osannut lainkaan odottaa sillä kohtaa ja ikinä ei tiedä milloin ihmiset keksivät jotain mielenkiintoista ja mitään ajattelematta koukkaavat mielenkiintoisen suuntaan, niin päätin ottaa varmanpäälle ja jättää reilusti marginaalia, nopeuttahan en voinut tiputtaa, sillä parin kilometrin päässä asuva toinen naapuri sattui olemaan juuri menossa edellä traktorilla ja tietenkin mun piti ottaa se kiinni...
Niin kyllähän pyörällä nyt traktoria lujempaa pääsee muutamia kilometrejä ainakin, jos ei vaan kovin jyrkkiä ylämäkiä tule vastaan :)
Hmm, tämäkin toki tapahtui maantiellä, kun eihän meillä niitä kelvejä ole kuin se noin 3km pätkä kylän halki, eikä maantiellä edes pientareita joilla voisi ajaa kaatumatta, mutta käytännössä kelvejä nuo tiet vastaa tiettyinä aikoina, paikalliset lenkkeileekin usein siten, että juoksevat keskiviivan päällä, etenkin iltaisin ei ole autoliikennettä niin paljoa ja keskellä on yleensä vähemmän muhkuroita ja talvisinkin parempi juoksualusta. Vaan onneksi katuvalot valaisee läpi yön, niin ei se tyhjä tie eksy naapurikuntaan...
Ajelin tänään töihin GoPro ohjaustankoon kiinnitettynä. Menomatkalla videolle tarttui muutama mielenkiintoinen tilanne:
1) Ajelin ensikilometrit pientaloalueella ajoradalla, jolla on 30 km/h nopeusrajoitus. Lähestyin erästä risteystä noin 35 km/h nopeudella ja näin jo kaukaa vasemmalta (kolmion takaa) lähestyvän auton. Ko auton kuljettaja päätti juurikaan hidastamatta kääntyä kulkusuuntaani juuri samaan aikaan, kun olin risteyksessä. Ilmeisesti vasta tässä vaiheessa kuljettaja näki minut, sillä hän meinasi ajaa päälle, vaikka ajoin ajoradan oikeassa reunassa. Tästä "säikähtäneenä" (lue: v1ttuuntuneena) autoilija löi tallan pohjaan ja poistui paikalta noin 60 km/h nopeudella..
2) Odottelin kelvillä risteyksessä valojen vaihtumista. Juuri kun valot vaihtuivat vihreiksi, vasemmalta kurvasi vielä joku lööbbi suht reipasta vauhtia suojatien yli.
3) Kelviä ajaessa lähestyin risteystä, jonka yli jatkuu pyörätie. Suojatien reunoilla on suht korkeat kanttarit, jotka on loivennettu reilun metrin matkalta suoraan menevän ajoradan puolelta. Noh, joku maanteiden kuningas oli päättänyt pysäyttää autonsa siihen suojatielle blokaten täydellisesti tuon loivennuksen kohdan. "Päätiellä" oli sen verran vilkas liikenne, että auto sai seistä siinä luultavasti muutaman minuutin. Lisäjännitystä suojatien blokkaajan ohittamiseen toi vilkas vastakkainen pyöräliikenne.
Kaikkien sankareiden rekisterinumerot tallentuivat kuvanauhalle. Jos olisin ahkera kotipoliisi, voisin selvittää sankareiden osoitteet ja lähettää heille kiitoskortit hienosta toiminnasta. :)
Siis autoilijoiden pitäisi varautua lakiarikkovien pyöräilijöiden toilailuihin?
Jokin kumma syy siihen 30km/h-rajoitukseen varmaankin on - huono näkyvyys?
Ja kuitenkin pyöräilijän pitää ajaa klv-jatkeen oikeaa laitaa, se loivennus on varattu pyörienpäällä liikkuvia jalankulkijoita varten.
Kyllä lain ja asetusten vastainen liikkuminen on vaikeaa, ihan syystäkin.
On se Hervannan valtaväylä vain niin pelottava, tänä kesänä jo useamman pyöräilijän nähnyt pyöräilevän kevyen liikenteen väylällä lähempänä vasempaa reunaa (Turtola -> Hervanta suunta). Aina saa miettiä itsekseen, että uskaltaako lähteä oikealta ohitte ja entä jos sieltä Hervannan suunnasta juuri silloin tulee joku vauhdilla vastaan ja tämä arjen sankari vasemmalla tekeekin väistöliikkeen oikealle meikän kylkeen. En käsitä, onko ne autot jotenkin pelottavia kun ajavat vastaan vai mikä ny on ettei ajeta siellä missä kuuluu.
Valot! Valot! Illat ovat jo pimeitä, valot päälle!
^ Vasemmalla kaiteen vieressä ajavat pyöräilijät haluavat kulkea mahdollisimman kaukana valtaväylän autoista. Olen tämän saanut vastaukseksi, kun kerran tiedustelin tätä itselle outoa käyttäytymismallia.
En ole tätä kovin vaaralliseksi vielä kokenut, sillä tuossa nimenomaisessa kohdassa väylällä mahtuu vierekkäin puolisen tusinaa pyöräilijää. Sen sijaan Hervannasta alas laskiessa voisi risteyksissä olla kolmiot siten, että keskustaan vievällä osuudella saisi ajellla reippaammin.
Tänään tuli sitten korkattua maantie konkelin kaatumis neitsyys. Lempäälän kuljussa, joku mettälenkillä ollu maasturikuski veti klv:llä pyöränsä poikitain eteen ja siitähän se sitten lähti--> sarvien yli ja onneks ei sen isompia vahinkoja. Kotona huomaisin rungossa pari naarmua jne...
Jos me harrastajatkaan ei osata liikennesääntöjä, ni ei niitä voi kyl oottaa muiltakaan. Tää sankari tuli suoralla tiellä vastaan. Ei kuulemma huomannu mua???? No kai tuo kanuuna paita on sitten näkymättömäks tekevä.
Lievä ylinopeus ei oikeuta ajamaan kolmion takaa päälle. Jos luit viestini ajatuksella, saatoit huomata maininneeni, että näin auton lähestyvän risteystä jo kaukaa. Eli risteyksessä kyllä on hyvä näkyvyys ja autoilija olisi varmasti nähnyt minut, jos olisi vain seurannut liikennettä.
Mitäköhän sekoilet? Ajoin oikeaa laitaa, loivennus oli oikeassa laidassa, eli pyöräilijöiden puolella. Väylä on jaettu viivalla jalankulkijoille ja pyöräilijöille. Auto oli pysäyttänyt juuri tuohon loivennuksen kohdalle.
Tai sitten nimenomaan näki ja totesi, ettet ehdi nopeudella 30km/h
Sinä kerroit suojatiellä olevasta loivennuksesta ja Sinun kuuluu ajaa muualla kuin suojatiellä, joten missä minä olen sekoilemaan päätynyt?
Kertomustasi selkeästi olet muuttanut itsellesi edullisemmaksi.
Tänään oli taas vaikeaa. Kolme (nais)pyöräilijää yritti saada lähempää kontaktia.
1) Vastaan tuleva pyöräilijä kurvasi muutama metri ennen kohtaamista eteeni ja pysähtyi suojatien punaisiin valoihin. Meillä oli vielä koko episodin ajan katsekontakti ja mokoma heitti vielä typerän virneen pysähtyessään poikittain eteeni. Ilmeisesti oli kova kiire päästä odottamaan valojen vaihtumista. Onneksi hämähäkkivaistot varoittivat ja ehdin jarruttaa jo ennen kohtaamista.
2) Manskun vartta lasketellessa joku päätti kurvata pyörätielle kerrostalon pihasta katsomatta yhtään ympärilleen. Tuli vielä kovalla vauhdilla ja suoraan väylän yli oikeaan laitaan, jossa olin juuri ajamassa samaan suuntaan.
3) Vähän ykköstapauksen kaltainen keissi, mutta tällä kertaa pyöräilijä tuli vasemmalta jostain pikkutieltä puskien takaa. Ko tyypillä ei pää kääntynyt kuin vasemmalle, eli ilmeisesti katsoi tuleeko autoja, josko vaikka voisi ajaa punaisia päin tien yli. Noh, sieltä tuli autoja, joten hän joutui pysähtymään suoraan eteeni. Onneksi siinä oli juuri sen verran välimatkaa, että pystyin väistämään.
Laskutaitoinen, valotolppien väli on 30m ja nopeus 30km/h joten tolpanväli on ~3,5 sekunttia, ihan samaa käy autojen välisiin aikaikkunoihin.
Uusi käytäntö ilmeisesti, aiemmin pyörätien jatke ja suojatie rinna rinnan tai klv-jatke, mutta nyt siis suojatien keskelle klv:n jatke :rolleyes: sellaista en ole huomannut lainsäädännössä.
Tuossa:
http://www.apks.fi/vkvat/kevli-suoja...kintatavat.jpg
on klv:n jatkeen uudet merkintätavat sivulla viisi, mutta ne eivät muuta pyöräilijän paikkaa.
Tuo marginaali on niin pieni, ettei sen varaan voi laskea. Jos olisin ajanut 35 km/h sijasta 30 km/h, olisi auto kääntynyt juuri eteeni. Ei ole kovin korrektia, eikä luultavasti edes laillista puskea kolmion takaa aivan toisen eteen.
Voit jatkaa tuota termikikkailua ihan keskenäsi.
Täh? Oletko humalassa?
35 km/h -> Olin risteyksessä samaan aikaan auton kanssa.
30 km/h -> Auto olisi kääntynyt juuri eteeni.
Hienoa tosiaan.
Joskus saatan olla, oletko itse selvänä?
Siis Sinä tiedät kauanko se autoilija olisi ollut risteyksessä, jos jo kaukaa olisit ajanut sallittua nopeutta. Minulle kaukaa on satoja metrejä eli nopeuksilla 8,3 metriä/sekuntti (30km/h) versus 9,7 metriä/sekuntti (35km/h) se aika ikkuna on suuri tai se auto ajoi tosi hiljaa - auton pituudesta riippuen vähän yli 0,5 sekunnista lähes 1,5 sekunttiin kestää liikkua auton pituus niin Sinulta kuin autoltakin laillisilla nopeuksilla.