Tuossa samasta kioskista esim. SLX 155€. BC:lla kympin halvempi.
Ei välttämättä.Lainaus:
Ilmeisesti erikseen osista keräämällä tulee aina kalliimmaksi?
Printable View
Ei kun molemmat käy, vertailen vaan hintoja. Luultavasti se 10 käy, mutta jos 11 ei maksa paljoa enempää ja jos toimii vaihdot paremmin niin sitten 11. Mulla itellä on ollut x01 ja xt 11sp, niin noita halvempia ei taas ole ollut. Taas 10sp on ollut halvempia, mutta ei parempaa sarjaa. Tuo pyörä ei tule itelle.
Itse päivittelin vasta 10s käyttikseen pakan + ketjun + takavaihtajan. Laitoin 11-42 HG500 10s pakan, M7000 11s takavaihtajan ja XT 10s-ketjun. Maksoi noin 100e. Päivitys 10s->11s olis maksanut noin 55e enemmän, koska pakka kalliimpi ja olisi tarvittu uusi triggeri. Haussa oli siis 11-36 laajempi (ja uusi) voimansiirto. Laitoin kuitenkin tuo 11 M7000 takavaihtajan koska hintaeroa 10s M6000 takavaihtajaan oli vitonen ja onpahan tulevaisuuden varalta 11s yhteensopiva. Alkuperäinen XT M789 -takavaihtaja ei olisi tuota 42-hampaista suosiolla käyttänyt. Tässä tapauksessa siis yksi jää yksi vaihde vähemmän käyttöön minkä joskus huomaa 18->15 vaihdossa (7->8 vaihde), vanhalla pakalla ja 11s pakalla tuo hyppy olisi 17-15.
Mielestäni tuo kombo vaihtaa oikein hyvin SLX 10s triggerillä ja suht tuoreilla kaapeleilla. Ei häpeä toisen pyörän rinnalla jossa XT 11s 11-46 pakka ja muut osat XTR:ää.
Minä ostin myös vielä 10-vaihteiston, erikseen osia valikoimalla. Deore M6000 pakka ja takavaihtaja, Zee vipu ja joku satunnainen ketju. Muutaman kympin halvemmaksi jäi kuin SLX tai NX. Kuitenkin tässä saa jo 11-42 pakan ja kytkimen aika halvalla. Ajokokemuksia ei vielä ole, mutta kovasti vaikuttaa siltä, että tämä on ihan samaa tavaraa kuin SLX, mutta yksi ratas vähemmän.
Jos vaihteisiin vaihtaa uuden kaapelin ja sen ulkokuoren, niin onko mitään erityistä kun pätkin ulkokuoren oikean mittaiseksi? Esim. meneekö mattoeitsellä siististi poikki?
Tämän ehkä ajattelin tilata:
https://www.bike-discount.de/en/buy/...ble-set-820493
Siinä kuoressa on metallikudos pintamuovin alla, ei katkea veitsellä. Tarvitsee sivuleikkurit tai mieluummin kaapelisakset. Pitää katsoa, että pää ei leikatessa litisty tai jää mitään purseita. Tarvittaessa sitten siistii katkaisun jälkeen niin, että se sisäreikä on varmasti auki ja pyöreä.
Tuon tyyppiset pihdit toimii hyvin:
https://pm-image.azureedge.net/catal...ild1_large.JPG
Ihan vain perjantainipotukseksi, niin sitä "kaapelia" kutsutaan ainakin fillareissa vaijeriksi.
Se kuori katkeaa kyllä ilman "erityispihtejä" normaaleilla kunnon sivuleikkureilla, mutta katkaisu kannattaa tehdä vaikka vasaralla, moskalla tmv. Kerralla kun kunnolla täräyttää vaijerin kuori katkeaa siististi ilman että siihen jää vaijerin liikettä haittaavia vääntymiä.
Uusi takakiekko haussa 12x148 boost XD (30mm) trail/all mountain ajeluun. Mitähän käytännön eroa on noilla kahdella kiekolla? R2 bikessä olisi 25e halvemmalla mutta onkohan siinäkin ratchet systeemi?
https://r2-bike.com/DT-SWISS-Rear-Wh...reehub-SRAM-XD
https://www.bike-discount.de/de/kauf...6?varid=676052
Taitaa E:ssä olla tukevampi ja siten painavampi kehä. Molemmissa 1700-kiekoissa 350 napa, jossa 18 POE ratchet vapaaratas. Päivitettävissä 36 tai 54 POE:n versioihin vajaalla satkulla.
Vuoden verran on ollut sekalaisessa trail-käytössä DTswissin 29" 1700E kiekot 25mm leveänä ja boost navoilla. Löysin tuollaisen setin alla kolmensadan halpuutuksesta. Tuo kapeampikin kehäinen on ollut hyvä ja jäykkä kiekko, mutta suosittelen päivitystä 36-hampaiseen vapaarattaaseen.
Laittelen vanhan cyclon voimansiirtoa uusiksi (2x10, 36/46). Sopiiko, kuten oma järki niin sanoo, 2x11 etuvaihtaja konstruktioon? Aikomus olisi vaihtaa 105 FD-5700 vaihtajan tilalle Ultegran FD-R8000. Vai olisiko vielä parempaa ehdokasta tarjolle? Kahvoina 105 STI ST-5700, kampisettinä FC-RS500, jos sillä on jotain merkitystä.
Pystyykö tolle takajarrun jäätymiselle oikein mitään näillä puuterilumikeleillä? Ilmeisesti palat tai levy vetää jäähän kun lumi pöllyää mutta pienellä jarruttelulla sulaa kyllä. Aina ei vaan kerkee kun sitä jarrua tarvitsisi.
Teipinpala jarrusatulan päälle, niin että reunat kumminkin jää auki, tuolla saa joissakin olosuhteissa vähennettyä puuterin pääsyä jarruun.
Voinko pistää BB92 bottom bracketiin Shimanon 1x11 groupsetin? Tarkistetaan vielä kun ensimmäistä tälläistä projektia tekemästä.
Runkoon sopii BB92 bottom bracket, eli ilmeisesti Pressfit, Shimanon 24mm kammille.
1x11 suunnitelmissa, ilmeisesti fiksuinta on ostaa tuohon joko XT tai SLX 11x
^Eikös siihen tuollainen sovi: https://www.rosebikes.fi/shimano-xtr-sm-bb94-pressfit-92-bottom-bracket-cups-674908
Kiitos. Ilmeisesti tuohon tosiaan SLX ja XT(R) ainoat vaihtoehdot jos 1x11 jarjestelmaa haluaa?
Saako tuohon muilta valmistajilta parempia kampia tai muita osia, vai ostanko vaan suoraan Shimanolta?
Olen kanssa katsonut tarjouspyoria joissa olisi valmiina tuo 1x11 minka voisi omaan napata, osat yksittain ostettuna tulee helposti kalliimmaksi.
^Shimanolla tosiaan 11s on SLX:stä eteenpäin. Onko muut sitten parempia, no makuasia sano koira kun.... Kokonainen SLX osasarja maksaa n.260€, en mä mitään osaluovuttajaa alkaisi tuohon hintaan etsimään, jos muille osille ei ole tarvetta: https://www.bike-components.de/en/Sh...oupset-p65605/
Pikainen kysymys. Vaihdoin ensimmäistä kertaa itse sisäkumin takapyörään, oli aika väkivaltaista touhua. Pyörä seissyt lumessa ja pakkasessa n. viikon päivät ennen kuin sillä lähdin taas liikenteeseen ja huomasin, että ketjut hyppii. Johtuuko ulkona pakkasessa värjöttelystä vai onko ketjunohjain tmv. vääntynyt sisäkumin vaihdon yhteydessä? Eli pitäisköhän viedä ihan huoltokaverille säädettäväksi, ei kai tuossa mitään peruuttamattoman pahaa ole päässyt tapahtumaan... Nishiki 501 kyseessä.
Ehkä vain kiekko huonosti paikallaan. Avaa pikalinkku, aseta akseli kunnolla hahlojen pohjaan, kiristä pikalinkku kireälle.
Kiitos, testataan.
Vajjeri lyhentynyt lämpölaajenemisen seurauksena? —>Rullasäädöstä vaihteet kohdilleen.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Otin ny vekottimen sisälle ja heitin selälleen. Rengas oli ihan hyvin paikoillaan, joskin avasin ja varmistin voimankäytöllä, että on pohjassa.
Koitin sitten siinä vaihdella vaihteita ja ihmetellä, mitä tapahtuu. Ei vaihda yhdellä painalluksella, pitää kolinaa, toisen kerran kun vaihtaa, niin sitten kolahtaa seuraavalle vaihteelle aika ikävän kuuloisesti ja siltikin jää hankaamaan vierekkäistä pakan ratasta, jossa suurempi halkaisija :(
Taitaa olla reissu läheiseen pyörähuoltoon edessä.
Joko liipasimen tai vaihtajan päästä rullasäädöllä säädöt kohdilleen. Vaijerikin saattaa jumittaa vaijerikuoren sisällä, jos kuoren sisällä on möhnää.
Tässä vielä video-opastusta.
https://youtu.be/gg6WWeaPGi0
Sent from my iPhone using Tapatalk
Voit ihan hyvin kokeilla ensin itse säätää vaihtajan vaijeria, jos menee pieleen, niin samaan rahaan se pyörähuolto sen säätää joka tapauksessa. Tällä idealla itse opettelin. Olen harrastanut pyöräilyä reilu vuoden ja mitään tee-se-itse taitoja en omaa millään saralla, mutta tuon opin aika nopeasti. YouTube sisältää useamman videon ihan suomeksi missä näytetään mallia "vaihteiden säätäminen". Meinaan hienosäätöä vaihteisiin joudun ite ainakin tekemään useamman kerran vuodessa, jopa kuukausittain jos ketjua vaihtaa ym niin ajotunnit lisääntyy ku saa pyörän itse nopeasti ajokuntoon
Lähetetty minun BLA-L29 laitteesta Tapatalkilla
Kiitti Kanuuna ja sampo12 ja muutkin ohjeita antaneet. Ehkä koitan vielä. Epäilytti vain että jotain menny enemmänkin pieleen, kun meni selkeesti tossa kumin vaihdon yhteydessä risaksi.
Olen kanssa itse vasta kohta vuoden päivät harrastanut ja sit kun olis halunnut alkaa enemmän pyöräilemään, niin tuntuu, että sisäkumit puhkeaa viikon välein ja siksi ajattelinkin, että täytyy koittaa opetella itse vaihtamaan... ja seuraavaksi ostaa pistosuojattuja sisäkumeja ja sen jälkeen järeemmät renkaat, jossei meinaa loppua tulla. Ei jaksais aina varata puolta tuntia ylimääräistä matka-aikaa mahdollisen kumirikon takia.