Hienoa, että ukko kunnossa [emoji1303]
Printable View
Hienoa, että ukko kunnossa [emoji1303]
Statiineista on muutakin hyötyä kuin kolesterolin saaminen alas. Toki epäterveellistä ruokavaliota ei kannata yritää statiineilla korjata, vaan ensin ruokavalio ja sitten vielä statiinit, jos on tarve.
https://www.is.fi/terveys/art-2000011169649.html
Varmaankin suurin vaikutus lienee kovien rasvojen korvaaminen kasvispohjaisilla.
-Voimariini/voi korvattu kasvispohjaisella ProActiv levitteellä.
-Juustojen kanssa sama juttu. Kasviöljy Oltermanni on suosikki. Kaiken lisäksi maku ok.
-Leivän päälle laitettiiin ennen kaikenlaisia kinkkuleikkeitä. Nyt kanaleike taitaa olla ykkönen.
-Kahvikerma vaihtui kauramaitoon. Se epäilytti eniten, koska kevytmaito -puhumaattakaan rasvattomasta maidosta- pilasi kahvin. Musta kahvi ei uponnut. Tämä on tietysti makuasia.
-Nauta jauheliihaa menee vielä jonkun verran, mutta kanan/kalan osuus on kasvanut.
-Kananmuniahan parjataan kolesterolin lähteeksi, mutta niitä menee entiseen malliin.
Paistamiseen menee vielä hieman voita ja kesällä retkieväsvoileipien välissä on hieman metwurstia säilyvyyden takia.
Olin kyllä kovin epäileväinen ruokavalion muutosten vaikutukseen. Niin ovat kuulemma muutkin setämiehet. Tämän sanoi labratuloksia katsellut sairaanhoitaja, kun muutosta ääneen ihmettelin.
Kolesterolista puhuttaessa sivuutetaan usein kehon itse tuottama kolesteroli ja puhutaan vain ravinnosta saatavasta. Tuon itse tuotetun kolesterolin LDL/HDL -jakauma kiinnostaisi tietää. Vai riippuuko sekin ravinnosta ja lääkityksestä?
AI: "Määrät vaihtelevat, mutta yleisesti ottaen suurin osa maksassa tuotetusta kolesterolista on LDL-muodossa"
Jotenkin päättelisin että ulkoinen HDL -kolesterolin saanti voi vähentää itse tuotettua ja siten muuttaa osuuksia verenkierrossa.
Yleensä kehon säätelymekanismit pyrkivät tuottamaan tarpeellista ainetta lisää vain jos siitä on puutetta eli tässä tapauksessa ulkoisen rasvan saanti vähäistä.
Mulla oli viimeksi kun mitattiin kokonaiskolesteroli 6.0, pahaa 3.5 ja hyvää 1.8, trigly 1.1 -sanoin lääkärille että viittaan kintaalla lääkkeille. Jätin tosin joitain kovan rasvan lähteitä pois ja vaihdoin leivän päälle levitteeksi Oivariini pehmeät rasvat.
Mulla tuntuisi seuraavan huono kolesteroli aika tarkkaan syömisiä. Hyvä on tainnut aina olla tota tasoa.
Verikokeessa oli myös jotkut uudemmat lipoproteiinit: LipoB 1.0/ LipoA1 1.7 /joiden suhde 0.60. Vähän koitin tentata työterevyslääkäriltä, mutta en saanut mitään irti.
Sitä oon miettinyt miten paljon tuollainen puolikas suklaalevy ja keksipaketti päivässä vaikuttaa kun onhan niissäkin rasvaa
Kirjallisuuden mukaan ApoA1=1,7 on ihanteellinen, mutta ApoB=1,0 on hieman koholla. ApoB/ApoA1 tulisi olla mieluiten miehillä alle 0,77 ja naisilla alle 0,63, joten se on OK. Varttitutkimuksen perusteella en tee laajempia johtopäätöksiä.
- ApoB on siis valtimotautia kohottava markkeri. Sitä kohottavat tekijät ovat sydäntautiriskiä lisääviä ja alentavat hyödyllisiä.
- ApoA1 on markkeri, joka ennustaa sydäntapauksia ja kokonaiskuolleisuutta hyvin erityisesti ikäihmisillä. ApoA1 ei saisi olla matala.
- ApoB/ApoA1-suhde on kaikista tärkein markkeri, koska se ennustaa yleensä sydäntapauksia tarkemmin kuin ApoB tai ApoA1 yksin.
https://suomenterveysravinto.fi/blog...-parantaminen/
https://diagnostiikka.hus.fi/tutkimus?id=20526
Pääosin samaa olen noudattanut, mutta tuosta kasviöljy-oltermannista en oppinut pitämään. Sen sijalla nykyisin on 5% Kadett-juusto. Ja lisänä vielä että kolmisen vuotta sitten vaihdoin oluet 0,0%:iin, kulutus ei mitenkään suurta ollut, eikä ole vieläkään, luokkaa sixpack/kk, mutta lisänä sekin rikka rokassa.
Entinen työnantaja tarjosi viiden vuoden välein laajan terveystarkastuksen verikokeineen, silloin havahduin että kolesterolit ja rasvat on ylärajoilla, vaikka vielä sallituilla alueilla. Nykyisen työnantajan malli on nettikysely parin vuoden välein, joten pitäisi maksaa seurannat omasta pussista.