Katos tuosta: https://youtu.be/sbBX7uqvtU4
Printable View
Katos tuosta: https://youtu.be/sbBX7uqvtU4
Joo no tuon tapasen videon löysinki juutuupista mutta nollaako se kaikki (myös total) vai pelkästään kaikki muut trip keskinopeus jne.
Nollaa trip, avg speed ja max speed.
Ei enää osaa foorumia käyttää. Mistähän uuden topicin saikaan...
1. Kysymys olisi et missä on GZR BLACK RAW 2020 Sarjanumero?
Entä mistä olette tilannut etuvalo/takavalo joka kytketään akkuun/moottoriin ja saa ohjattua pyörän omalla ohjaimella?
Kuntoni huutaisi ohitusta momentille toisinaan. Eli onko mahdollista tehdä tälle pyörälle? Oma kaasukahva esim. Muuten normaali toiminnot saisi olla. Ei esimerkiksi tarvi ohittaa nopeusrajoitusta. Olisi ehkä 30 km/h parempi.
Päivitystä minun GZR Raw kokemukseen.
- Pyörästä siis levisi moottori täysin 250km kohdalla ja 2kk huollon jälkeen sain pyörän uudella moottorilla.
Kerkesin ajamaan uudella moottorilla n. 10kk aikana 4000km ja nyt moottori on taas rikki, mutta takuu on umpeutunut.
Moottorissa on momenttitunnistusvika, joka on pyöräliikkeen mukaan tämän pyörämallin heikkous.
Pyöräliikkeen mukaan vika ei korjattavissa, koska osia ei ole saatavilla ja uusi moottori asennuksineen 850-900€.
Erittäin vahva en suosittele tälle pyörälle.
Osia saa kalliimmalla euroopasta (https://www.ebay.de/itm/303924262749...MAAOSw5S5fGTrP) tai sitten halvemmalla Kiinasta, jos odotusaika ei haittaa. Kokonaiset moottoritkan eivät ole aivan hurjan kalliita (https://www.ebay.de/itm/283229801137...Cclp%3A2334524). Kiinahinnat sitten noin 450e tasoa, mutta niihin tulli+alv niin lähellä esim. tuota ebayn hintaa italiasta.
Itselläni ollut 2 vuotta se verkkokaupan hinnat-alkaen malli takapyörässä olevalla moottorilla, eli olisko pelkkä Black. Huollossa kanssa sanottiin että momenttitunnistukseen menee helposti kosteutta, jonka takia niitä tulee aika paljon korjattavaksi. Kuulemma vaihtavat magneetti-tunnistukseen usein, tietty ei yhtä kiva mutta ilmeisesti halpa.
2000 km pyöräillyt omallani, ja periaatteessa tyytyväinen, vaikka ehkä eniten harmittaa että välillä pyörän nopeusmittari saattaakin ilmoittaa että ajan 40km ylämäessä jolloin moottori lakkaa auttamasta (silloin auttaa jos laittaa tehon isommalle tai pienemmälle). Toinen ongelma on kun esim on pysähtynyt liikennevaloihin ja moottori äkillisesti saa pyörän hypähtämään eteenpäin - tapahtuu harvoin, mutta kuitenkin ikävää. Järjettömän halpahan tuo oli, oikeastaan oletin että olisi huonompi :)
Pitäisi pian hankkia työsuhdefillari, mutta taitaa kaikki fatit olla loppuunmyytyjä jos ei halua ihan halvinta mallia.
Olen onnistunut tuunamaan omasta BR:stä varsin siististi reagoivan ja 30:een km/h avustavan menopelin, käyttämällä netistä löytyviä BAFANG ohjeita ja USB -kaapelia
Kannattaisi tosiaan nuo tehdas asetukset tuunata pois , ne kun ovat niin räikeän ärhäkkäiksi asetettu!
Tuli tälläinen viallinen lunastettua itselle, lisäksi edellisen omistajan (on ostokuitti hänellä) kellarissa oli viety sähköpuolen osat, vaihdettujen osien takia ostin sen ja nyt rupesin laskeskelemaan olisiko mitään ideaa laittaa kuntoon tuota pyörää, kokonaiset setit tuntuu olevan tonnin pintaa, koska sähköpuolta ei ole juuri ollenkaan, ainoa ehjä mikä on jäljellä, on pelkkä laturi, se ei nyt auta.
Onko moottorin kiinnitys sama kuin muissa merkeissä? Jos laitan kuntoon, voisin samalla laittaa toisen merkkisen moottorin
Hei,
Minulla on gzr Black Raw sähköläskipyörä (2019).
Ketjun puhdistuksen yhteydessä huomasin, että takarengas heilui hieman sivusuunnassa ja tarkoitus oli kiristää laakeria.
Rengas ei pyörinyt enää tasaisesti ja irrotin taka-akselin keskiöstä.
Rataspakan puoleisen pään laakerikartio oli kulunu yhdeltä puolen n. 1/3 matkalta kuopalle.
Tämän epäilen olevan ongelma.
Tämä lienee aiheuttanut sen, että verrattuna toiseen samanmerkkiseen pyörään, minun pyörä rullaa alamäessä huomattavasti huonommin.
Tähän mennessä ei ole tarvinnut perehtyä näihin ratasvaihteisiin ja termit on hieman hakusessa.
Tietäjille voi olla helppoja kysymyksiä, toivottavasti.
verkkokauppa.com:n sivuilta en löytänyt paljoa varaosia tähän pyörään.
Onko tämän pyörän taka-akseli/laakerikartiot/laakerit ostettavissa jostain (verkko)kaupasta tai
oikea kysymys on, millä hakusanalla ne löytyvät kun GZR merkkisiä napoja/osia löysin heikonlaisesti.
Onko nämä niin standardikamaa, että Takanapa: GZR 10 mm QR, 190 mm kertoo kaiken tarvittavan, asiantuntijalle ?
Ajomatkaa on kertynyt n. 5000 km, mittarivirhe huomioiden.
Matkat on sujuneet hyvin, yhtä puhjennutta rengasta (lasinsiru) ja löystynyt poljinkampea (naksui silloin tällöin polkiessa) lukuunottamatta.
Paikallisesta pyöräkaupasta voi löytyä noita kartioita, mutta melkoinen homma ne on siihen akseliin uusia. Koko akseli voi olla mahdoton löytää. Toki niin on navan vaihtaminenkin kohtuullinen homma. Sopivia 190mm QR napoja kyllä pitäisi löytyä, esim. DT swiss, Novatech etc.
Kertokaapa nyt noviisille joka ei edes hajonnutta rengasta korjaa itse vaan laittaa kättätaskuun noin yleisesti esimerkiksi tästä GZR läskistä että onko tehty sellaisista osista että kun joku hajoaa voi viedä huoltoon ja he etsivät siihen sopivat osat ja korjaa (siis kohtuullisen järkevään hintaan). Vai onko tehty jostain kertakäyttöosista eli jos esim "joku Akseli menee" niin pyörä korjauskelvoton. siis itse ei ole minkäänlaista halua opetella oikeastaan minkäänlaista korjaamista olen enemmän tämmöinen exceli-mies...
^ offtopic, mutta nyt on kyllä totaalisen väärä tatsi elämään IMHO... Kannattaa pitää yllä jos vaikka vain vähäisiä kättensä taitoja, niitä on ikävä alkaa opettelemaan siinä vaiheessa kun tavarits on jo tuulettimessa ja on pakko. [emoji6]
Youtube kännykkään ja lähtee opettelemaan.
Lähetetty jonkun tutun Tapatalkilla
Tiekkö ikää on jo +50v ja sen verran elämä opettanut että ei en lähde opettelemaan enkä kokeilemaan vaan pidän tältä osin talouden pyörät öljyssä ja laitan kättä taskuun. (enemmän kuin kerran "nuorena" ole ajatellut säästää ja tehdä itse ja voin sanoa että tuotot mennyt pahasti negatiiviseksi). Ja kun harvoin olen jotain yrittänyt en ole saanut mitään mielihyvää "Räpläämisessä". Asun siis Osakemuotoisessa yhtiössä, En omista mökkiä , autot huoltosopimuksella jne.. Meitä on joka junaan.
^joo kaikkea ei todellakaan tarvitse tehdä itse. Tekee jos haluaa mutta voi sen aikansa ja energiansa muutenkin käyttää.
Ja jos kaikki tekisi kaiken itse niin mitäs siitäkin tulisi :rolleyes:
Pidin tätä vitsinä, mutta eipä ollutkaan. Paikallisissa pyöräkorjaamoista ei löytynyt apua.
Mittailemalla sain akselin paksuudeksi 3/8 tuumaa ja kierteeksi 26 tpi. Laakerikuulat 2 * 9 kpl, 1/4 tuumaa, eli 6,35 mm.
Nämä mitat siis itse mitaten ja pyöristäen lähimpään standardikokoon mitä löysin.
En vielä jaksa uskoa, että osat olisi tehty kiinassa tätä pyörää varten omilla mitoilla ja koneet upotettu sen jälkeen suohon.
Projekti jatkuu mahdollisesti myös tietotaito karttuu...
Tämän pyörän saan siis hylätä jos lähtökohta on se että itse ei ole aikomusta pyörän kanssa askarrella vaan laittaa kättätaskuun ja antaa ammattilaisen hoitaa.
Irrotin vanhasta nopsasta etuakselin ja sovittelin osia keskenään gzr:n kanssa.
gzr:n mutterit menee nopsan akselille, ollen ehkä aavistuksen väljä.
nopsan mutterit ei mene gzr:n akselille. Kummassakin näytti olevan sama kierre (tpi).
Nopsan akselin paksuus kierteen kohdalta on 95 mm ja gzr:n 97 mm.
Nyt iski epävarmuus, että onko gzr:n akseli 3/8 vai voiko kyse olla erityyppisestä kierteestä (korkeus).
Oli tarkoitus ostaa kaverilta fatti ja sähköistää se mutta huomasin että verkkokauppaan on nyt rantautunut iso erä näitä Black Raweja niin ei taida ainakaan suomen maahantuojien hinnoilla lyödä leiville. Kahden vuoden takuu ym.
Yksi asia mihin haluaisin lisäselvitystä tuli yhden verkkokaupassa olleen kysymyksen myötä.
Eroaako tämä jotenkin 2020 mallista? ja vastaus, Ohjainelektroniikan väylän keskustelu on muuttunut UART-protokollasta CAN muotoon. Muuten pyörä on sama kun 2020 malli.
Mikä muutos tämä on ja mihin vaikuttaa? Mieleen tuli ensimmäiseksi Eggrider kun mukavahan noita avustus asetuksia olisi muuttaa ym.
Can väyläisen ohjelmointiin / asetuksien vaihtoon tarvitaan Bafangin oma ohjelmisto (Besst) ja laite https://bafang-e.com/oem-area/service/besst/. Lisäksi ohjelmistoon tarvitaan tunnarit, joita ei saakkaan ihan jokainen. Eli menneet lähemmäksi Shimanoa / Boschia, ja kohti suljetumpaa järjestelmää. Uart järjestelmissä toimii tosiaan Eggrider ja koneelta voi muuttaa asetuksia ja parametreja.
Tuota can väyläistä ohjelmointia ollaan toki harrastajien toimesta purkamassa ja osin siinä onnistuttu, mutta kaukana ollaan vielä uart järjestelmän ohjelmoinneista. Lisäksi can väyläiseen tarvitset erikseen työkalun kirjoittaa / ja lukea can väylää.
Esim tällä hetkellä onnistuu nopeusrajoituksen poisto, renkaan koon määrittäminen jne.
https://endless-sphere.com/forums/vi...t=400#p1595302
Lisäksi noille on tarkoitus kehittää open source firmis, mutta siihen menee toki vielä aikaa.
https://github.com/OpenSourceEBike/Bafang_M500_M600
^No toivotaan ettei tuo ohjelmisto ihan kökkö ole. Pyörän jo ehdin tilata ja tuskin tämän pienen harmituksen takia olisin jättänyt tilaamatta. Ja eikö näissä ole jonkinlainen koeajo aika jonka aikana pyörän voi palauttaa.
Kiitos Nixuu tiedoista.
Olen tässä miettinyt GZR Black Raw:n ja Tunturi eMaxin välillä.
Onko Tunturissa jotain niin paljon paremmin että kannattaisi maksaa tonni enemmän kuin GZR:stä?
Olen ajanut GZR:n versiolla jossa oli Shimanon E8000 moottori ja se oli ainakin ihan hyvä.
Kysymys koskeekin ehkä eniten ton Black Raw:n Bafangia että millainen se on Shimanoon verrattuna, olisiko 1000 hintaero Tunturin hyväksi perusteltu?
Onko tässä BR:n Bafangissa esim. momentin tunnistus joka toimisi samalla tavalla miellyttävästi kuin E8000:ssa?
Jossain tässä forumissa linkatussa sivussa sanottiin että kaikki Bafangit on ilman momentin tunnistusta ja avustaa aina vain valitun asetuksen (1-5) , mukaan.
Miten on, Tunturi vai GRZ?
Samaa Jaakobinpainia itsekin kävin 3-4 päivää. Vaihtoehtona GZR:lle tarkoitat varmaan tuolla 8000 moottorilla ja jäykällä keulalla olevaa Maxia. Päädyin itse GZR:n ainoastaan kahdesta syystä. On jo niin monta pyörää, sähkötäpäri, cyclocrossi ja mökkipyöränä Bilteman 27.5 mtb. ja kaksi vanhempaa hybridiä. Ei enään ehdi ajaa niin monella pyörällä.
GZR tulee ns. talvipyöräksi mahdollisten hankikantojen ja mahdollisten yhteisten pyöräilyjen mahdollistajaksi lasten kanssa.
Elävät ruuhkavuosia niin ei pyöränostot ole ensisijalla hankinnoissa. Mutta sittenkin halusin läskin.
Jos pyörä tulee pääasialliseen käyttöön osta mieluummin E-Max ja investoi vielä joustokeulaan.
Edit. GZR tulee ilmeisesti vasta huomenna joten momentintunnistuksesta ei vielä kokemuksia.
Ei mitään kokemusta GZR:stä, mutta oheisen artikkelin mukaan siinä on momentitunnistus. https://www.verkkokauppa.com/fi/arti...r-raw-testiajo Myös verkkokaupan sivuilla tuotteen speksissä lukee "Bafang 250 W sähkömoottori momenttitunnistuksella". Tonnin hintaeroa ei voi perustella osien tmv fyysisen hintaeroilla eli ainakin teoriassa rahalle saa enemmän vastinetta GZR:ssä. Toki kannattaa ottaa puntariin jälleenmyynti, huolto jne omilla painoarvoilla. GZR akku on isompi, mutta toki se ei automaattisesti tarkoita suurempaa toimintasädettä. Vanteet on GZR:ssä pikalinkuilla ja kehiä näkyy kuvissa kahden tyyppistä. Ei tuo pikalinkku ole imho no-go jäykässä pyörässä vaikka monet tuntuu olevan eri mieltä.
Tämä on varmaan ollut GZR-Advantag-e, joka on käytännössä sama pyörä kuin Tunturin Emax, mutta vähän paremmilla osasarjoilla. Black Raw:lla ei ole tuon toisen GZR:n kanssa muuta yhteistä kuin "merkki".
Black Raw on hintaisekseen varmaan ihan asiallinen. Siitä tulee kuitenkin pitkä miinus, että jos alkaa tehdä mieli joustokeulaa, niin bluto tai mastodon ei sovi etukiekon napaan.
Tuossa GZR Black Rawssa on myös 190 mm QR eikä nykyään standardiksi muodostunut 12x197 mm taka-akseli. Pitäisin isona miinuksena. Renkaat laittaisin aivan välittömästi myyntiin tuosta GZR Black Rawsta. Minulla oli noi nastoitettuna Haibike Fatsixissa, vahvasti alimitoitetut ja kun sai paineen jotenkin sellaiselle tasolle että toimivat niin niitä piti sähköavusteisenakin polkea alamäkeenkin.
Se on heikompi, kiinteä akseli tukee koko takahaarukkaa paremmin. Toisten kiekkojen ostaminen on vaikeampaa.
Tuossa verkkiksen sivulla https://www.verkkokauppa.com/fi/prod...VzgqmJFwiFBRsU väitetään että renkaat olisi uudet ja paremmin rullaavat. Toivotaan niin. Itsekin kyllä aiemmin kuullut negatiivista palautetta noista renkaista.
Kertokaapa vielä hieman tarkemmin. Termin ei mulle polkupyäränyypiönä ole vielä aivan selviä.
"GZR Black Rawssa on myös 190 mm QR eikä nykyään standardiksi muodostunut 12x197 mm taka-akseli. "
Tarkoittaako toi mitä?
Sitä että Black Rawssa ei ole kiinteä taka-akseli? Koskee myös etuakselia?
Onko muissa normaalisti, esim. Tunturissa?
Vai sitä että akseli vaan sattuu olemaan "epästandardin" kokoinen, mutta muuten OK?
QR = Quick Release, eikö?
Tarkoittaako se aina myös sitä että akseli ei ole kiinteä?
Onko hyvää linkkiä selittämään tätä akseliasiaa?
https://pubwheels.com/blogs/news/kno...-hub-standards
Läskien yleisimmät standardit on 12x197mm ja 190QR. Sitten on 12x177mm, 170QR, 12x190mm... ja varmaan muitakin.
Pikalinkkunapa on toiminut luomuläskissä itselläni ihan hyvin, mutta onhan se läpiakseli varmempi, kun se menee rungon läpi (QR kiristetään vaan hahloonsa).
Läskin akseli on aika kovilla, kun se on niin pitkä.
Olikos tähän 21 mallin ohjelmointiin jotain ratkaisua vai toimiiko tuo eggrider? Ensimmäisten ajojen jälkeen ei ainakaan mitenkään yliagressiiviselta tuntunu ja avustus heikkeni lähes nollaan ku 2 pykälää oli akkua jälellä