Kauheeta pyöräkuumetta ilmassa.... Onkos kokemuksia Evolinkeistä maraton tyyppisessä ajossa? Siis ajoiko joku esim Tahkolla Evolinkillä? Jostain syystä tommonen pitkä pyörä houkuttelee....
Printable View
Kauheeta pyöräkuumetta ilmassa.... Onkos kokemuksia Evolinkeistä maraton tyyppisessä ajossa? Siis ajoiko joku esim Tahkolla Evolinkillä? Jostain syystä tommonen pitkä pyörä houkuttelee....
Moi,
Olihan tuolla mukana vaikka kuinka moni Polen fillareilla:
http://eba.mtb-enduro.fi/2017/tahko/...putulokset.htm
Nyt pari kk takana ajoa.. ja vaikka on pitkä pyörä niin sillä pystyy tekemään yllättävän hyvin pikku temppuja.. autonrenkaan yli hyppääminen onnistuu jenkkiläisellä bunnyhypyllä.
Nii meinasin juuri Tahkon 60/120/180 maratonia.... että kuinkahan tommonen pitkä sinne soveltuu? Kyllähän sen 180km ajaa vaikka Läskillä, mutta jos se olisi vähän kivempaa jousipyörällä
Yhtä hyvin se sinne soveltuu vähintään kuin läski. Mutta ei se tietysti mikään kisakireä xc pyörä ole. Ite en ole nähnyt maraton kisoissa Polen pitkäjoustoisia täpäreitä mutta varmaan vain tuurista kiinni.
Eiköhän ne ole sinne tulossa. En ole ajanut varsinaisia maratonkisoja pariin vuoteen, mutta silloin kuin ajoin reitit oli vahvassa murroksessa teknisempään suuntaan. Kisakireä XC-pyörä on varmaan edelleen se optimaalisin, mutta sellainen vaatii tarkkaa ja osaavaa ajajaa kun reitit teknistyy. Vähemmän taitavalle tai ihan vaan väsymisen takia pitkällä siivulla tekniikkansa menettävälle kuskille Evolink on samaan aikaan sekä rento että suhteellisen nopea ajaa.
Itse asiassa oman maraton-uran hiillos on ruvennut kytemään kevyesti Evolinkin myötä. Ehkä ensi vuonna voisi käydä ajamassa jonkun lähdön. Tuo kysymys Tahkosta on mielestäni vähän vaillinainen. Jos kyse on pelkästään suorittamisesta, eiköhän Polella pääse maaliin ihan samaan tapaan kuin muillakin pyörillä. Reitti on sen verran helpon puolella, että se kisakireä XC-täysjoustopyörä on lähtökohtaisesti hiekkatieosuuksien takia hieman nopeampi. Jäykkäperä toki vielä nopeampi jos kuski kestää kyydissä. Ja sitten taas toisaalta olen aivan varma että jos lähtisin ajamaan 60km matkan ensi vuonna Evolink 110:llä, kolmen vuoden takainen oma edellinen ennätys Specialized Epicillä olisi helposti rikottavissa (jos reitti edes on vertailukelpoinen). Reitti on kulunut nopeammaksi joka vaikuttaa vähän, enemmän vaikuttaisi se että olen pari naksua kovemmassa kunnossa.
Nii en mäkään mikään kisa kuski varsinaisesti ole, mutta Evoc Mtb 60km Tahko 180km ja Messilässä 35 km tänävuonna ajettuna ihmettelen nään että ei juuri ole kisoissa näkynyt "pitkiä pyöriä" onko siis näiden painopiste ajo enemmän alamäkeen??? Evocin ja Tahkon ajoin Läskillä ja Messilän 120 joustavalla Cubella...
Polen tuotteita on endurokisoissa näkynyt ihan mieleenpainuva määrä. Kymmenestä pyörästä yksi pyörä Pole maybe ?
Luultavasti kyseessä on myös hieman markkinoinnista. Polehan on näkyvästi paikalla enduro yms tapahtumissa mutta ei niinkään maratoneissa. Täysin ymmärrettävää kun ottaa firman koon huomioon. Resurssit ovat kohdennettava järkevästi.
Toisaalta monelle löytyy monta pyörää tallista ja maratonille saattaa valikoitua jäykkäperä vaikka pole tallissa olisikin ja silläkin hommat hoitaisi.
Itse hoitelen marat ja muut maastotouhut 120 mm Cuben hiilikuitu täpärillä. Tykkään kyllä että hieman kun väsyy saa ajella rennolla kädellä "päin" juuria ja muuta röteikköä. Kokemusta on myös kisoista jäykkäperällä ja täysjäykällä eli cyclolla. Kun pyörä vaihtuu niin eiköhän siihen tule ennemmin enemmän kuin vähemmän joustoa ja loivempaa keulakulmaa. Vaikka treenit ja kisat lähinnä maraa ja jonkin verran xc rataa ovatkin. Todennäköisesti Polea pitää silloin testata.
Cuben 120 stereo on kanssa harkinnassa, mutta nyt yritääkin kalastaa käyttökokemuksia muualtakin kun alamäestä... Näitä loivia pitkiä on kai tulossa muiltakin merkeiltä??
Pari vuotta harrastamista takana ja kovasti on ruvennut tekemään plussatäpäriä mieli ja tätä lukiessani targetti on kääntynyt vahvasti Polen suuntaan (tietysti pääosin keltaisen runkovärin takia :)) Edellistä plussapyörää (Feltin Surplus 10) olen tässä tovin kauppaillut ja tänään tuli mieleen tätä lukiessani, että kun ainakin jokunen tyyppi täällä on sovitellut tuota Yarin 120mm keulaa Poleen ja mullahan olisi tuossa Feltissä sama keula olemassa (kai...? oon vielä kovin nuubi näiden osien ja niiden sinne tänne sopivuuden kanssa), niin tulipa mieleen, että mitkäs kaikki osat tuosta Feltistä sopisivat suoraan Polen 130:een runkoon kiinni, jos hankkisinkin pelkän rungon (pääsisin tällä tavoin nopeammin ja pienemmillä taloudellisilla satsauksilla Polettelemaan)?
http://www.feltbicycles.com/Internat...-10171354.aspx
Kiitoksia jo etukäteen kovasti kaikille, jotka vaivautuvat tällä asialla päätään vaivaamaan :)
polen 130:ssa rungossa on 142mm perä joten takakiekko ei sovi, kun sulla on 148mm aka boost.. ota suorilta 140 runko ja keulaan voi vaihtaa ilmamännän vartta aina 170mm asti Yarissa..
Tuosta valitseen:
https://www.bike-components.de/en/Ro...k-Yari-p51680/
Typ 9 = 150mm niin saat keskiöö plussalla vähä ylös
satulaputki sopii 30,9
Headset tars ostaa ja uusi shimano tai raceface bb, bsa kierteellä oleva, kun felt on pressfit
Eikö kaikis evolinkeis oo boosti? Näin oon ainakin ymmärtäny. Justhan ne lanseeras sen palikan millä saa ei-boosti kiekon toimimaan boostihaarukas.
Ps. Ostakaa joku toi Kettusen pyörä ennenku mä ostan. :D Tarkoitus oli ostaa seuraavan mallin Evolink (jos siis sellainen nyt on tulossa, ainakin jotain on vihjailtu) keltaisena mut toi Kettusen pyörä kyl hinnaltaan houkuttaas.
Jokos täällä on ollut polen kannanotto tulevaan kuiturunkoon?
Olin kyllä jutun alussa aika skeptinen jeesuateluun, mutta kyllähän tuo taitaa olla pitkälti totta. Tilanne ei muutu, jos ostetaan halvalla tuotettuja kuiturunkoja, niinkuin teen itsekkin.
https://www.polebicycles.com/why-are...carbon-frames/
Eka kerätään rahaa yksityisiltä ja sijoittajilta tuotannon aloittamiseen ja sitten jeesustellaan maailmanpelastamisella vetäen projekti pois. Ei jää kovin hyvä kuva kyllä tästä, vaikka totuuden siemen tuossa varmasti onkin.
Joop. Tuotakin mietin.
Mutta olisihan tuo ihan ok alkaa kiinnittämään tähänkin samalla tavalla huomiota, kuin adidaksen lenkkareihin. Voisi saada teräs ja alurunkojenkin kehitys vähän uutta nostetta.
Jostain syystä uskon tuon tilanteen lyöneen silmille. Siis suomipoika käymässä kiinan saasteiden keskellä lotraamassa myrkkyjen kanssa.
Alumiinin tuotanto vaatii tolkuttomasti energiaa. Ei silläkään puhtaita papereita saa.
Toisaalta kierrätysalumiinin tuotanto vaatii vain 5% alkuperäistuotannossa tarvittavasta energiasta. Tämä on syytä ottaa huomioon vertailtaessa. Eikä hiilikuidun (tai hiilikuituvahvisteisen muovin) tuotannossakaan kovin vähäisellä energiankulutuksella selvitä.
(En nyt jaksa kaivaa tähän lukuja, etenkään vertailukelpoisia, mutta sen muistan nähneeni ettei hiilikuitua tämänkään takia ollut erityistä syytä suosia. Tietysti kehityksen kehittyessä tuotantomenetelmät kehittyvät ja energiankulutus per tuotettu kilo vähenee. Samoin kierrätyskelpoisuus ja -menetelmät.)
PS Näitä ehdin vilkaista:
https://www.theguardian.com/sustaina...l-dirty-secret
https://www.ornl.gov/news/ornl-seeki...-fiber-process
Pole on vihjaillut tutkivansa uusia tapoja alurunkojen valmistukseen millä päästäisiin hiilikuidun kanssa kilpailukykyisiin painoihin. Olisihan se siistiä jos saisivat jonkun uuden ja mielellään jopa kotimaisen prosessin aikaiseksi.
Tässä vihjailut:
https://www.instagram.com/p/BYnwhf9gkwu/
...ja lainaus paatonin linkistä parin postauksen takaa:
To this end, we have started a project that is researching new ways to use aluminum in producing mountain bikes that can compete with carbon fiber bikes on weight. Our goal is to produce cool looking, low weight, strong and stiff bikes made from aluminum that is also environmentally sustainable.We will have something to show in the near future.
Valettu alumiinirunko :seko::seko::seko::seko:
Tää kyllä kiinnostaa. Toivottavasti heidän suunnitelmat onnistuisi myös käytännössä. Ite veikkailin aluuksi jotain cnc-koneistettua runkoa mut tuo valettu vois tietty myös olla?
Saa nähdä ehtiikö mitään uutta ens kaudelle... Maasturin päivitys olis to-do listalla vihdoin.
Kokkosen lausunnot hiilikuitubisneksestä herättävät. Mies osaa kyllä tehdä välttämättömyydestä hyveen, mutta esim. Pinkbiken haastattelussa on monia Polen valintojen perusteita, jotka ajatuksen tasolla ovat erittäin järkeenkäypiä. Jos alumiinirunkojen ja metalliseosten kehittelyyn olisi käytetty yhtä paljon resursseja kuin hiilikuidun, voisivat nykyaikaiset peltirungot olla hieman edistyneempiä.
Tuskin tarttee seoksia kehittää ja tuskin pyörävalmistajilla siihen paukut riittäisikään. Erikoisemmat seokset alkaa vaan maksaa ja kun asiakas haluaa hiilikuitua niin sitä se sitten saa. Valurunko tosin on mielenkiintoinen juttu, ainakin maastopuolella. Vaikkakin, mulle piisaa normi alurunko, en ole vielä keksinyt, mihin tarttisin hiilikuitua.
Ja polekin vielä ajamatta ja näkemättä.
Mitäpä vielä?
No hiivatti, lentokone- ja avaruusteollisuuden R&D -ukot ovat vissin käsittäneet termin tarkoittavan Relax & Discussion eivätkä ole käyttäneet viimeistä sataa vuotta parempien alumiiniputkien kehittelyyn?
Eiköhän ne materiaalit ole jo riittävän pitkällä jotta vastaan tulee ensimmäisenä pienen Länsi-Siperialaisen valmistuttajan resurssien rajat vastaan innovaatioita kehitellessä. Kai ne Polen hemmot osaa suunnitella vaikka mitä mutta aikaisemmasta poikkeavan innovatiivisen tuotantotavan ottaminen käyttöön vaatisi kyllä resursseja (rahaa) vaikka olis kuinka hyvä sopimuskumppani valmistajana.
Tulkitsen tuon kysymykseksi kun on kysymysmerkki perässä. Onhan autojakin kehitetty yli sata vuotta ja nyt alkaa moottoritekniikka korvautumaan uuden osaamisen myötä vallan toisenlaisilla ratkaisuilla. Alumiinin heikoin lenkki taitaa olla hitsattavuus tai oikeastaan hitsauksen lämmöntuoton aiheuttamat ongelmat, joten olisiko mahdollista miettiä esim. muita liittämistapoja tai jättää liitokset pois kokonaan? Tietysti jos on sitä mieltä, että kaikki on jo keksitty, niin mitäpä sitä enää asialla päätään vaivaamaan. Itse ajan hiilikuidulla, koska se on ominaisuuksiltaan niin palljon parempaa. En siksi, että haluaisin ajaa nimenomaan hiilikuidusta ja kertamuovista leivotulla rungolla.
Tälle materiaalikeskustelulle löytyisi varmaankin foorumista parempikin threadi, joten siirrytään keskustelemaan tai olemaan keskustelematta sinne. Itse olen kuitenkin varsin tyytyväinen, jos Pole ilmoittaa suunittelevansa hiilikuturungolle haastajan alumiinista. Ympäristöargumentit hiilikuitu vs. alumiini on aika helpppo hyväksyä.
Hattua nostan ja arvostan Polen kehitystä. Toivottavasti ovat löytäneet (kuten varmaan ovat) hyvät toimittajat Suomesta. Oon niin epäisänmaallinen että mulle aina on ollut tärkeämpää laatu kuin Suomen lippu tuotteessa. Kotimaisuus kun ei tarkoita mitään erikoistuneilla aloilla. Esimerkiksi alumiini runkojen hitsaus on sellainen työvaihe että globaalisti on paljon helpompi löytää laadukkaita tekijöitä kuin vain Suomen rajojen sisäpuolelta.
Onko tuo nyt valettua alumiinia, vai onko kaksi jyrsittyä puoliskoa hitsattu yhteen?
Jyrsinnällä tehtyyn runkoon en usko massatuotannon kannalta. Valettu alumiini kuulostaa kovalta ja hauraalta, mutta tuosta en nyt oikeasti tiedä yhtään mitään.
Kestää se valuamuliini ainakin kelkan rungossa, niin kestänee fillareissakin.
Mitäpä vielä?
Ajattelin tuota rungon joustoa, mutta eipä sitä taideta täysjoustoissa tarvita.
Mutta miten tuo runko tehdään valamalla? Ensin molemmat puoliskot ja sitten yhteen hitsaus, vai pystyykö tuollaisen ohutseinäisen umpinaisen rakenteen jo valamaan kerralla?
Vähän veikkaan, että ainakin tämä demo on tehty kokonaan koneistamalla ja yhteen hitsaamalla. Takuulla hyvä rakenne, mutta kohtuullisen kallis. Näin valmistus kuitenkin onnistuu suomessakin helposti.
Taitaa olla koneistettu ja liimaamalla yhdistetty puolikkaat toisiinsa.