Kyllä kevyempi läski on minusta parempi, vaikkei painavampi läski huono ollut. Väittäisin että huomaan tuon n. 3 kg painoeron polulla.
Printable View
Kyllä kevyempi läski on minusta parempi, vaikkei painavampi läski huono ollut. Väittäisin että huomaan tuon n. 3 kg painoeron polulla.
Paremmuus tulee kyllä muusta kuin painosta. Imo tähän. :)
Kyllähän kestävyys/laatu on yksi tärkein ominaisuus. T: Aina kaikki paskana
Painohan valitaan läskissä aikalailla näillä pää seikoilla:
- Rungon/keulan materiaalissa Alu vs kuitu vs teräs
- Kumivalinnassa
- Vanteen leveys/materiaali
joo vaikuttaa ne muutkin osat, mutta ei näin ratkaisevasti.
Reach on määräävä mitta Polen pyörissä. Sinulle voidaan asentaa tarvittaessa esim. 50mm stemmi ja setback -satulaputki, jolloin saamme ohjaamoon lisää mittaa. Pyörän wheelbase ja reach riittää täysin sinun kokoiselle kuskille. Valitettavasti L-koko on pisin pyörä, mitä saamme tehtyä. Tehtaiden putkista loppuvat yksinkertaisesti mitat kesken, joten aika lailla "aikuisten" pyörästä puhutaan.
Kuvan pyörän paino ilman polkimia on 14,7kg. mitattu Rapalan kalavaa'alla, joten kalamiehet tuntien siinä on puoli kiloa "lapinlisää" ;) Prenkaat on pullistettu sisureilla. Vaihtamalla stemmiä ja sisurit pois, niin voidaan puhua noin 14,5kg -pyörästä. Tuotannosta lähtee arviolta 0-300g painoa rungosta pois. Tässä kuvan pyörässä on hiilariputkiosat, joten taitaa kokonaispaino olla plusmiinus nolla. Puhutaan siis karkeasti alle 15 kg pyörästä. Jäykän keulan painoa en muista, mutta Kemitzti voinee sen punnita, koska hänellä on ainut keula hallussa.
Runkojen kokojen välillä ei ole isoa painoeroa, koska pituus otetaan ala- ja yläputkista. Putkien seinämien halkaisija on minimissään n. 1.5mm, joten 30mm väleillä ei paljon painoeroa tule. Meillä putket ovat tasavahvuista, koska näin saadaaan varmistettua rungolle hyvä kiertojäykkyys. Tarkoitus on kuitenkin se, että taakse ja eteen voi laittaa taakkatelineet ja niihin painoa. Kevyt ja vetelä runko aiheuttaisivat varmasti harmia matkustamiseen. Jäykästä rungosta saadaan myös polkemiseen tehokkuutta ja alamäissä keulan päälle voi nojata huoletta ilman pogoilua. Tästä ei juuri koskaan puhuta, mutta keulan jäykkyydellä on iso merkitys suuntavakauteen alamäessä. Kuskin paino tulee tällöin suuresti keulan päälle. Tämän takia Polessa on yleensä vielä suuremmat emäputket kuin muissa pyörämalleissa.
Näin pitkäjalkaisena 189cm mittaisena sanoisin tuon useinkin määräävän reach-mitan lisäksi, että sen 199cm pitkän ostajakandidaatin kannattaa laskeskella tarvitsemansa satulan korkeus, sillä tuon 48cm ST:n kanssa on mahdollisuus rungon jäädä pitkänkin satulatolpan kanssa matalaksi. Tai limiteillä saatetaan mennä nevertheless, sillä mun kropan mittasuhteilla siinä jäisi pitkä Thomsonikin lyhyeksi. Ja vielä jos saman ostajakandidaatin rankaan on pituuden lisäksi kertynyt jonkin verran painoa, voi sitten miettiä minkä tolpan nokassa sitä haluaakaan killua, sillä voiman momentti taidetaan määritellään voiman ja sen varren tulona :)
Lyhyt HT ja stack ei välttämättä ole pitkille ihmisille ongelma, sillä usein pitkäkinttuisella on käsiäkin siunaantunut, ellei sitten pidä hyvin pystystä ajoasennosta. Kuten aiemmin taisin jo kirjoittaa jonnekin - erittäin mielenkiintoinen tämä design, mutta siitä huolimatta se ei välttämättä ole all things to all men. Aika harva oikeasti, edes se mun korkeassa arvossa pitävä Jeff Jones..
Satulaputken mittaa voidaan aika helpostikin pidentää L -kokoiseen pyörään. Taidan sen vielä tehdä tässä viime hetkellä ennen tuotantoa. Geometrioihin tulee vielä pientä päivitystä, esim 77 asteen satulaputken kulma vaihtuu 76 asteen kulmaan. Tämä sen takia, että en ottanut aiemmin huomioon täysjoustossa tapahtuvaa perän laskeutumista ja käytin samaa kulmaa kuin täysjoustoissa. Tämän takia siis ohjaamoon syntyy 15mm lisää tilaa. Chainstayn mittaa pidennetään muutama milli, niin saadaan kunnon clearance yli viiden tuuman renkaille. Mutaa, lunta ja oksia pyörii sen verran renkaiden mukana, että parempi olla enempi tilaa. Satulatolpan mitalla ei ole juurikaan väliä, jos vain valitsee laadukkaan tolpan ja ei ylitä minimi-inserttiä. Jyrkemmässä satulaputken kulmassa on myös se hyvä puoli, että momonettia satulaputken juureen ei synny niin paljon. Polen pyörissä käytetään lisäputkea, jolla satulaputken vääntö saadaan jaettua suuremmalle aluleelle ja samalla saadaan hyvä standover. Yläputken mataluus tekee pyörästä myös erittäin kiertojäykän.
Voisiko Pole kertoa mihin perustuu väittämä että pidempi CS vähentää yliohjautuvuutta (Oversteering loppukaneetti tuolla videolla)? Luulisi että pidempi/kevyempi perä lähtee helpommin sivulle mutkassa.
Jäykkä alukeula täyspitkällä kaulaputkella 1040g ilman akselia..
Jos oli jo maailman paras Läski-pyörän geo, niin mikä se onkaan tämän viimeisimmän säädön jälkeen. ;)
[OT] Verkkokalvoille on palanut kuva Mikasta ajamassa one-size-fits-all Jonesilla. Ei ollut kaunista katsottavaa se. [/OT]
Kävin vilkaisemassa ensimmäistä kertaa Taigan geotaulukkoa ja nyt vasta meni perille miten iso pyörä on kyseessä. M kokoisen wheelbase on 174mm (!) pidempi kuin omassa näennäisesti saman kokoisessa kurjuuttimessa. Täytynee ottaa Oulun protokuskiin yhteyksiä lähitulevaisuudessa koeajelun merkeissä.
^Joo, sä olet nähnyt sen livenä. Nykyään niillä olisi kyllä se plus-kokoinen malli, mutta sekin olis aika siinä ja siinä :D :D :D
Minulla on mennyt vuosien varrella useampia ja ihan kaksi laadukkaana pidettyäkin merkkitolppaa nimenomaan siitä rungon yläpuolelta ja ilman minimi-insertin ylitystä. Toinen taisi taittua hieman ovaaliksi ja toinen murtui. Tunnen myös pari muutakin tapausta aiheesta ja nettihakua en uskalla edes katsoa eli tuskin olen tämän kanssa yksin. Nykyään jokaisessa pyörässä on laadukas ja kestäväksi todettu tolppa *kop kop*. Jokatapauksessa ei kannata aliarvioida sitä pitkän tolpan päässä kiikkuvaa massaa. Sopivasti, kun jossain alamäkipatikossa lähtee lapasesta ja hanuri tömähtää satulaan on tolppa kovilla :)
Itsekin kyllä mielelläni Polen koeajan, jos L-kokoinen malli joskus tulee hollille..
No en tietenkään Zippo. Mutta kun olemassa olevaa geometria hehkutetaan ja siihen tehdään sitten kuitenkin muutoksia johtuen mm. suunnittelijan unohduksesta sagin vaikutukssta rungon vaikuttaviin kulmiin, niin ei se ainakaan minussa luottoa herätä.
No minä olenkin ikuinen pessimissi, mutta suunnittelijana en ikinä olisi moista päästänyt suustani. Vähän kun ampuisi itseään polveen.
OT. Joo On-Onesta ratkes runko Seat tubesta ja kesällä napsahti alu tolppa Salsasta eikä ollut mitään tilannetta. Ilmeisesti aika väsytti. Pari senttiä oli sakko viivaan. On läskillä pers jumputus vaan rassaavaa.
http://uppaa.fi/images/2015/12/31/tolppapoikki13ba9.jpg
Juuri näin Zippo ja moikataan kun kohdataan.
Itse asiassa protossa on 65° satulaputken kulma ja ohjaamoa pidennettiin täysjoustoista hankitun kokemuksen perusteella. Takahaarukka on pitkä, mutta voi se vielä olla himpun verran pidempi. Koko ajan menään parempaan.
Lähetetty minun SM-N9005 laitteesta Tapatalkilla
Vanha viesti tuolta toisesta ketjusta, mutta asia jäi vaivaamaan.
Onko tämä teidän "effective reach" terminne nyt "effective top tube" termiin vai "top tube" termiin verrattavissa? Eli onko se täysin vaakasuuntainen mitta? Tuo geometria kuva sivuilla on niin epäselvä ettei pysty näkemään. Pikkasen vieläkin hämmentää kun toisaalta tuo vaikuttaa tosi isolta ja M tuntuisi sopivalta, mutta toisaalta tuo effective reach vaikuttaa M:ssä lyhyeltä, jos se on verrattavissa effective top tube mittoihin muilla valmistajilla. Kokosuosituksetkin tukevat sitä eli olen lähes kymmenen senttiä liian pitkä M-koon runkoon.
Mikä se jossain mainittu 77° satulaputken kulma sitten oli?
Oletuksena Taiga on jäykkä. Joustokeula on siis upgrade. Tämän periaatteen mukaan kulma säädettiin. Puhutaan niinkin hurjasta, kuin asteen muutoksesta. Sentti satulan paikassa.
Melkoinen harakirimies saisi olla jos jokaisesta ajatusvirheestä itsensä kiikkuun vetäisi. Ei ollut ensimmäinen eikä viimeinen virhe, joka on tehty.
Mites kun Trekki veti miljoonia etuakseleita markkinoilta? Onko nyt peli pelattu :D
Lähetetty minun SM-N9005 laitteesta Tapatalkilla
Kandeisko vaijerikiinnikeet speksata uusiksi?
Sellanen matala x-muotoinen ruuvikiinnike ja 1 kpl lisää vaakaputken alle niin voisi olla halvempi ja siistimpi kuin iänikuinen nipparitsydeemi.
Taiga?Kuulostaa venäläiseltä retkifillarilta.Nimikilpailun paikka?
Ok. Sitten se on se mitta miksi sen kuvittelinkin. Nythän tuo hahmottui minkälainen koko tuosta olisi sopiva. Pyörähän on iso Reachin puolesta, mutta toisaalta tuo effective reach ei niin merkittävän pitkä ole muiden vastaaviin mittoihin verrattuna, joka toki johtuu tuosta satulaputken kulmasta.
Anteeks nyt vaan mutta kuvan perusteella tolppa on aika äärimmillään vaikka minimi inserttiin olisikin matkaa vielä. Itselle noin ylhäällä olevasta tolpasta herää kuva että ettei olisi totuttu ajamaan inasen pienellä rungolla?
Esim itselle M kokoisessa saisi kiinteän tolpan vetää melkosen ylös, ainakin salsassa.
Mutta mutta. Käyttäkää hissitolppaa ;) . Ei ainakaan alamäessä tule momenttia jos vaan muistatte sen painaa alas mäen päällä.
Trekin f8 painoi reverbillä ja kuitusella sissitakakiekolla alle 14kg, L koossa, litkuilla ja bfl kumeilla. Ei paha.
Tuossa varmaan sen porukan edustaja, joka tykkää ajaa liian pienellä rungolla tolppa "huulilla" ja maantiepyörän mitoissa olevalla 10cm+ stemmillä. Mutta ei se mitään kun kääntösäde on kaks senttiä pienempi kun vetää joka päivä siksakkia siellä tiheäkasvuisessa metässä puiden välissä. Nii ja kun samanlaisella mitoituksella sekä geometrialla on ajettu jo 80-luvulta asti, niin miksi kokeilla mitään uutta? </sarcasm>
Antza ajo minun tietääkseni aikaisemmin L-koon muklukilla ja vaihto sitten tuohon M-kokoseen , koska se sopi hänelle paremmin. Lisäksi se rullailee aika "paljon", osallistui kesällä esim. Norjassa OffRoad Finnmarkkiin ja selvitti sen pitkän matkan läpi. Johon pystyi vain muutama suomalainen viime kesänä, joten vähän kunnioitusta jos saan pyytää. Netin ihmeellisessä maailmassa voi tutustua Antzan mahtaviin ja upeisiin suorituksiin, ennen kuin alkaa solvata häntä julkisesti. Ois monella maastopyöräilijällä mallin ottamisen paikka!
Ei tässä oo kyse mistään kuskin mollaamisesta mutta kyllä tuo kuva kertoo tasan sen minkä kirjoitin. Piste.
Väärin harrastettu.
Mehukatilla ja polun tukolla kenties ihan asiaakin, vaikka itse kans kyllä olen s ja m -kokojen välissä ja aina päätyy tottumuksesta siihen ässään. Stemmi tälläkin hetkellä 80mm, mutkatangolla tosin. Viihdyn kyllä ajaessa aika hyvin monissakin tilanteissa paino etupyörän päällä, niin hyvin, että edellinen runko kajahti poikki vaakaputkesta emäputken tyvestä. Vaatii kyllä hereillä oloa ja nopeita liikkeitä kyynärpäihin. Edellisessä paksussa oli pari astetta jyrkempi keula, eli akseliväli kasvoi nytkin.
(Tähän asti mun jorina nyt ei liity kyllä topikkiin muuten, kuin että "outo" ajoasento on kai se eniten tunteita herättävä asia Polessakin.)
Koeajoin itsekin sitä kemiztin protoa, raapustin siitä taannoin joko tech talkiin tai fiilistelyyn. Se oli oikeesti avaava kokemus. Hyvin toisenlainen lähestymistapa, mutta äkkikoetuksen perusteella sillä on hyvätkin puolensa. Mun mielestä toi on kunnioitettavan rohkeasti erilainen. Maastopyörävalmistajat on kuitenkin julkaisseet huikaisevia kehitysnäytelmiä ihan yksittäisten millien ja puolien asteidenkin johdosta.
Minä olen myös kaksi Ritchey Comp alutolppaa saannut vääntymään, suositustaulukoissa olen juuri s ja m välillä, ajan s-kokoisilla. Stemminä on lenkkiläskissä 50mm ja reduläskissä 35mm, mitäköhän väärää mä oon tehnyt ja millä vuosituhannella minä elän?
Anna sille isommalle pyörälle mahdollisuus.
- 9 zero 7
- A-Train Cycles
- Blacksheep Bikes
- Bob Keller Frameworks
- Boo Bicycles
- Borealis Bikes
- Charge
- Chumba USA
- Design Logic Bikes
- Durango Bike Co.
- Ellis Cycles
- Fatback Bikes
- Foes Racing USA
- Form Cycles
- Framed Bikes
- Genesis Bikes
- Graham Cycles
- Kent Eriksen
- KHS
- Kish Fabrication
- Kona
- Lamere Cycles
- Lynskey Performance
- Maskinen
- Matter Cycles
- Maxx – Germany
- Moonmen
- Moots
- Muru Cycles
- Nicolai
- Norco
- Oddity Cycles
- On-One
- Quiring Cycles
- REEB Cycles
- Retrotec
- Rocky Mountain
- RSD Bikes
- Salsa
- Salted Bikes
- Samsara Cycles
- Sandman
- Sarma Bikes
- Savvy Cycles
- Schlick Cycles
- Singular Cycles
- Singular Cycles (US)
- Specialized Bicycle
- Spherik
- State Bicycle Co.
- Sun Bicycles
- Surly
- Ti Cycles Fabrication
- Trek Bicycle
- True North Cycles
- Turner Bikes
- Vagabonde Cycles
- Ventana Cycles
- Vertigo Cycles
- Vibe Cycles
- Vicious Cycles
- Watson Cycles
- Wiseman Frameworks
- Xprezo
Googletin.
Tässä läskitapauksessa kannattaa muistaa vielä se, että lyhyt stemmi ei automaattisesti ole niin hyvä ratkaisu kuin jossain muussa maastopyöräilyssä: Lumessa eturenkaalle pitää saada painoa tai pitoa ei ole ja keula karkailee alta. Sopivan painonjakauman saavuttamisessa oikeanpituinen stemmi on varsin tärkeä kapine ellei sitten ole retkeilyvarusteita mukana.
- Tomi
Ei pidä unohtaa sitä faktaa, että keulalle tulee painoa kun satulakulma on jyrkempi ja cainstay pidempi. Lisäksi suosittelen kokeilemaan erilaisia pyöriä, koska saattaa oppia jotain muutakin uutta.
Pitkä stemmi korostaa sitäpaitsi itseohjaavuutta ja saattaa hämätä tässä sinun ajatelmassa keulalle tarvittavaa painoa. Tästä on lisää asiaa toisessa fatbiketopicissa.
Lähetetty minun SM-N9005 laitteesta Tapatalkilla