Muuten hyvä, mutta haluaisin vanteet, en kiekkoja. Eli tarkoitus oli vaihtaa vain vanteet noiden dt x470 tilalle.
Printable View
Sellanen kysymys tuli mieleen kun laitoin tossa yksi päivä ihan normaalia ulkorengasta ja sisärengasta Mavicin UST-vanteelle ja tietyn paineen kohdalla kuului niitä samanlaisia napsahduksia kuin UST-kumeillakin eli rengas nousee sinne vanteen reunoilla oleviin uriin, niin voiko noita normikumejakin käyttää tupeleksina UST-vanteilla jos heittää vaan litkua sisään?
Ainakin tietenkin Stanin kehien kanssa voi käyttää normikumeja, mutta niistä mulla ei ole kokemuksia, joten en tiedä onko niissä joku erikoinen jippo verrattuna esim. Mavicin UST-kiekkoihin.
Pystyy. esim. NBX toimii ainakin, paineitten kans voi olla erilailla kun oikeilla UST:llä, koska oikeat tubelekset on vahvempia seiniltään ku normit yleensä..
Tavallisen kumin nostaminen ilman sisäkumia voi olla työlästä, aito tubeless-rengas on huomattavasti jämptimpi vanteelle kuin tavallinen. Pienellä kikkailulla yleensä onnistuu.
Kyllä voi. Itse olen käyttänyt mavicissa ja xtr:ssä nokiaa, misukkaa ja swalbee litkujen kanssa. Tavallisissa renkaissa on vain heikommat kyljet.
Renkaan vanteelle saaminen on oma taiteen laji. Parhaiten onnistuu jos sinulla on kompressori käytössä. Ota täyttöletkusta pää irti ja paina letku prestaan. Kun olet saanut renkaan nousemaan vanteelle, laske ilmat pois, raota rengasta ja litkut sisään... Tämän jälkeen menee ilmat vaikka jalkapumpulla. Kannattaa käyttää jotain liukastetta renkaalla esim. astianpesuainetta.
itse voitelen renkaan ja vanteen kosketuspinnat litkulla ennen ku alan pumppaan ilmaa JALKAPUMPULLA aina oon saanu renkaan nousee (kaikki 2 kertaa eka oli maxis 2,1 ja toinen Nokian HAKKA WXC300 2,1), mut kannattaa pistää sitä litkua reilusti tiivisteeks tai jos on suhteita rengasfirmoihi ni käy sieltä pyytää sitä mil ne asentaa autonrenkaat.
Onkos joku saanut Contin SuperSonic-renkaita litkutettua? MK puskee kyljistä litkua ja ilmaa läpi, jos painetta yrittää laittaa yli 2bar. Yritänkö mahdotonta, vai asettuuko ajan kanssa?
Sain vanteelle kunhan kikkailee saippuaveden kanssa ja huoltsikan kompuralla mikä on ladattu täyteen paineesen. Rengasta en saanut koskaan pitämään ilmoja, kääntelin/kikkailin/heiluttelin/pyörittelin kolme päivää renkaan pitävyyden kanssa litkujen käyttämällä . Renkaan nousu vanteelle helpottuu ensimmäisen kerran jälkeen kun on saanut sen nousemaan vanteelle yhden kerran. Myöhemmin saat sen jalkapumpullakin nostettua vanteelle.
Mahdoton on ennenkin otettu vain kovempana haasteena. RaceKing ja MountainKing asettuu kyllä kun on kärsivällinen. Laita reilusti litkua ja painettakin voi laittaa reilusti. Aluksi työntää kyllä kovasti kyljistä litkua, mutta kyllä ne kyljet siitä umpeutuvat. Jos kisaamaan pitäisi lähteä, niin en jättäisi asennusta viimeisille päiville ennen h-hetkeä. Vaativat kyllä sisäänajoa ja pumppaamista. Itsellä toiminut hyvin, mutta kyllä jo asennuksesta jää pieni epävarmuus ilmojen pysyvyydestä ja kylkien kestosta.
Niin kiekkoina/kehinä Mavic Crossmax SL
Tuossa tilanteessa asentaisin sellaiset kumet jotka toimivat kuten pitää. Jättäisin säädöt pois, koska kisojen lopputulokseen ei varmasti ole mitään merkitystä, muutako se että hajoaa helpommin reitille. Mutta kyllähän se ois mukava saada sellaset tosi keviät sisärenkaattomana, jotka kestää....
Ootteko putsannu renkaan kyljet kunnolla valujätteistä? Rengas pitää asentaa paikalleen saippualiuoksella. Tuurilla voi onnistua ilmankin, mutta tiivistyminen vaatii renkaan kitkattoman asettumisen paikalleen. Itse saippua häipyy sieltä hiljalleen, tai sitä jää niin vähän ettei ole merkitystä.
Ensin sisäkumin kanssa asennus ja sisäkumi pois -->toinen puoli paikallaan. Tubeless venttiili paikalleen ja rengasraudalla vääntämällä (*) renkaan reuna oikealle paikalleen. Jalkapumpulla ilmaa ja valmis.
(*) Väänsin rengasraudalla renkaan reunaa vanteen reunan päälle, josta rengas valui itsestään oikealle paikalle.
Juu... Tuolla tavallahan sen varmaan saa. Stanin vannenauhaa käytettäessä ei vaan onnistu, koska vannenauhaa ei voi asentaa sen jälkeen kun renkaan toinen reuna on paikoillaan -> ei saa vannenauhaa renkaan reunan alle.
Joo, yleensä ite käyn lapi nuo ratakset. Mutta jos se valskaa kyljistä, niin pyrin laittamaan sellaisen kumen joka pelaa kerralla. esim. tuo Extreme 294:n, jota yritin talveksi litkun kanssa paikalle, nousi ihan kohtuudella vanteelle, mutta niistä laita ruusujen välistä, ympäri rengasta puski ilmaa ulos melko reilusti, eikä litkut niitä tukkinu vaikka miten pyörittelin. Tässä vaiheessa ajattelin laittaa sisurit ja hommata sitte tulevalle talvelle oikiat kumet jotka pelaa myös litkulla...
Mä oon ottanu tavaksi poistaa ne roippeet aina, sekin on itsestään selvää.
Stanin litku välttämättä auta siihen vanteelle nousemiseen. Jos litkut on sisällä valmiiks, ne voi huuhtoo saippuan pois. En tiedä käykö näin, en oo viittiny kokeilla.
Litkut oon laittanu sisälle vasta sitten kun oon saanu renkaan kerran vanteelle, joko venasta tai kyljestä.
@bartagma
Rengasliikkeissä käytetään jotain rasvaa renkaan asennuksessa, en usko et stanin litku kiinnittyis siihen mitenkään hyvin.
Yhden renkaan kanssa kun oli ongelmia, niin laitoin muoviputkien asennuksessa käytettävää liukastetta ongelmakohtaan, niin johan nousi vanteelle. Tuossa on hiukkasen silikonia mukana. En tiedä onko hyvä vai huono asia, mutta rengas on kyllä pitänyt ilmaa.
Contin SuperSonic reknaiden kanssa suurin ongelma ei ole renkaan vanteelle nouseminen, vaan kylkien tiivistyminen. Kyljissä on niin vähän tavaraa, että pienen pieniä reikiä voi olla satoja. Vaikka Stanin litku tuntuu tarttuvan renkaaseen huonosti, eli ei muodosta ohutta kalvoa kovin helposti, niin kyllä ne reiät ovat lopulta umpeutuneet.
Minulla onnistui kohtuullisesti MK/RK Supersonic asennus litkuilla. Kummallakin renkaalla oli jo ajettu jonkin verran sisäkumien kanssa. Irroitin renkaat, pesin sisältä mahdolliset muottisilikonin jäämät, nostin sisäkumilla vanteelle. Toinen kylki auki, sisuri pois, kaksi kippoa stania sisään, fairyvaahdon ja huoltoaseman kompressorin avulla vanteelle. MK tiivistyi täydellisesti kun sitä käänteli ämpärin päällä päivän verran vuorotellen eri kyljille. RK;ta en saannut tiivistymään täydellisesti, vuoti tyhjäksi noin kahdessa viikossa. Lenkin ajan kyllä piti ilmat hyvin. Vanteena oli notubes-tyyppinen Roval Traversee.
Mistä porukka on ostanut tuota Stan's:n tubeless lientä?
Hi5Bikes, siellä on, sopivaan hintaanki
Lähikaupasta eli paikallisesta Intersportista Itärajalta (Imatralta). Luulisi Tampereeltakin jostain hyllystä suoraan löytyvän?
Tubeless-litkuja löytyy kaupoista, mutta Stan's:ia en ole keneltäkään löytänyt.
Näkys olevan hi5bikesiltakin loppu. Iso pullo oli 24€ kun syyskuulla hommasin...
Foxcompissa (Hki) on ainakin hyllyssä.
http://www.rematiptop.fi/documents/V...yleisrasva.pdf
http://www.rematiptop.fi/documents/V...renkaat_HA.pdf
"2.1.7 Muut tiedot
Saippuan kaltainen valmiste ilman silikoni- ja mineraaliöljyä."
Tuo vannerasva pehmentää kumin pintaa ja näin parantaa renkaan tiivistymistä vanteelle.
Stanin litkua ostettu:
http://www.lundberg.fi/ ja http://www.tikkurilanajomies.fi/
Kannattaako puoliksi kuluneeseen NBX Lite 2.2":een lisätä litkua, kun sillä on ajettu puoli vuotta ja pinnasta kuplii kymmenistä pikku viilloista tiivistysnesteen jämiä ulos ja paineet putoaa 2 bar ->1 bar alle vartissa? Vai hankinko suosiolla taivanilaisen kopion tilalle?
Lisää litkua vaan Juha! Kun sitä lisää tarpeeksimontakertaa, niin saa puhkeemattoman umpikuminakin! :)
Vaihtelin fillarin jarrupaloja ja alko ihmetyttää, kun eturengasta pyörittämällä kuulu kumista rmrrmrm ääntä. Ihan kun ois joku... kumipallo ... pyörinyt nakin sisällä. :D
Avasin nakin ja sieltä löytykin kaksi! Kilpailevaa kumipalloa! :D:D
http://lh3.ggpht.com/_eJi3ufgmFNI/S1...0/IMG_4666.JPG
Voiskohan näistä askarrella jotain
http://lh3.ggpht.com/_eJi3ufgmFNI/S1...0/IMG_4668.JPG
Nakki, josta noo löyty on ollu Maxarissa siitä asti, kun oon fillarin ostanut ~7kk sitten. Yli puol vuotta puhkeematta. Nakki on pinnaltaan ja kyljistään ihan loppu, mutta vieläkin se piti ilmaa. Muistelisin, että nakkia ei ole avattu yli puoleen vuoteen. Fillarin voimansiirto kestivähemmänaikaa, kun too Misukan XC Dry2.
Värjäät punaiseksi ja vihreäksi ja pistät palkintokaapiin.
No nysse selvis miksi heppu pystyy hyppimään kaiken mualilman kivilöiden ja puunrunkojen yli.
Hutchinsonin litkusta tuli sellaisia vihreitä melkein täysin pyöreitä palloja. Saiskohan niistä jotain hyödyllistä aikaan... vaimennuskumit johonkin :seko:
Nuo KariV:n pallerot on paljon mielenkiintoisemmat :)
KariV:llä on kuuluisa korvasienisyndrooma :). Mukavampi kai toi on, kun se vaihtoehto, että litku kuivahtaa renkaan pintaan tasaiseksi kalvoksi. On meinaan aika kireessä ja hankala siivota pois.
tuttu ilmiö toi korvasieni... tommoset korvasienet löyty viime kesänä XC kisan jälkeen renkaasta, jossain vaiheessa kisan aikana rengas osui juureen ja ilmat lähti puolittain pihalle
ja eikä enään rengas pitänyt ilmaa, taisin paluumatkalla pumpata rengasta kymmenen kertaa kun pääsi kilometrin pumppaukselle...
Mun ongelma on:
-Pitääkö stanin keltasta vannenauhaa laittaa kierros vai kaksi vanteelle?:D Ei tullu epähuomiossa kysyttyä kun teipin hain:o ja
-paljonko konkarit pitää litkua renkaissa? jotain oon kuullut 100grammasta per pää, täytyypä kattoo vaalla paljonko tekee tilavuutena.
Yksi kierros riittää, mutta jos haluat että ulkorengas istuu tiukemmin kehälle, niin sittenhän sitä voi vetää useammankin kiekan. Teipin asennus on loppupeleissä aika helppoa ja stanin sivulla on siihen ohjekin, mutta alla omatkin ohjeet, joilla teipin saa tiukasti paikalleen:
Kiekko olisi hyvä saada johonkin kiinni teippausta varten. Itse olen käyttänyt rihtauspukkia, jolloin teippiä pääsee vetämään kunnolla ja pidettyä samalla kiekon paikoillaan/vedettyä teippirullasta poispäin.
Aluksi teippi 5cm yli venttiilireiän vanteelle, sormi teipin päälle että kestää paikallaan vanteella ja sitten vaan vetämään teippiä kireälle. Teippi saattaa paukahdella kun hakee paikkaansa, mutta ei pidä huolestua, se kyllä kestää. Kun olet päässyt uudestaan venttiilireiälle niin pistä 5cm vielä yli. Sitten teippi poikki ja tsekkaa että se on joka puolelta kunnolla paikallaan.
Lopuksi terävällä veitsellä x-merkki venttiilireiän kohdalle ja pyöreällä metalliviilalla viimeistelet venttiilireiän pyöreäksi. Seuraavaksi renkaat sisäkumeineen paikalleen, ilmaa perään ja yön yli odottelu. Sitten sisäkumit pois ja litkut sisälle. Tommoseen 2.1-2.2" leveään renkaaseen olen itse pistänyt 2 stanin mittaa litkua.