Mitä on punainen ja musta?
Printable View
Onko ajo samaa?
En tykännyt Rexistä maantiekäytössä (Sram, Campa) tuon mustan tahnan takia mikä sotki takapakankin todella pahasti. En enää uudestaan laita. Mut toisaalta maastokäytössä Sramin ketjulla ei ole ongelmaa ja ei tarvetta vaihtaa toiseen aineeseen, ketju pysyy puhtaana.
Itse päätellyt, että asfalttitien tiepölylle altistaminen olisi oleellinen muuttuja. Rexin Domestique ollut käytössä molemmissa ajoissa ja käsittely tismalleen sama.
Löytyisiköhän vielä jostain tätä vastaava öljyä:
https://bicycles.stackexchange.com/q...s-oil-wet-lube
Vuosia olen tuota käyttänyt ja todennut hyväksi kunhan pyyhkii ketjun pinnat. Soveltunut hyvin myös vaihtajan nivelten voiteluun.
Pitää pyyhkiä ylimäääräiset pois, näinhän se on varmaan kaikkien ketjuöljyjen kanssa?Lainaus:
Alkujaan tämän lähetti Kanuuna;[URL="tel:3232756"
Moi,
mulla sama havainto maastopyörissä, Sram GX->XX1 ketju pysyy puhtaana, Shimanon ketju, jonka tyyppiä en tiedä, sähkö-Risessä aina lenkin jälkeen likainen, KMC X12 jotain siltä väliltä. Nämä kokemukset siis Domestiquesta, Black Diamondilla vasta yksi lenkki kuivissa ja pölyisissä olosuhteissa ja hyvin toimi.
Purkki on tosi arvokas, mutta eka Domestique on ostettu 3 tai 4 vuotta sitten enkä ole saanut tyhjäksi, tosin mtb-ajoa meillä tulee vain 2-3tkm vuodessa
Pesun jälkeen ketjun läpikuivaus on omakohtaisen kokemukseni mukaan (kokemusasiantuntija) avaintekijä ketjun puhtaanapysymisen kannalta.. kuivaukseen käytän kompurapaineilmaan. Sen jälkeen vasta voitelu, tippa / linkki ja rätillä kuivaan ennekuin pyöräytän kampia, ettei öljyä päädy rattaisiin… siellä sitä ei tarvitse olla…
Vihkoon on siis mennyt osaltani. Hyvin on silti toiminut.
Itse kahdessa pyörässä olen lähes samalla metodilla Squirttia käyttänyt jo pari vuotta. Ostin aikoinaan useamman pullon verkkiksestä tätä: PRF FastCleaner -puhdistus- ja rasvanpoistoaine, 650 ml – Verkkokauppa.com kun hinta oli 4,99€/kpl. Joitain vanhoja t-paitoja ja pyyhkeitä olen pilkkonut räteiksi. Niihin ruiskin PRF:ä + putsaus ja Squirttia perään. Pyörittelen vielä muutaman kierroksen painamalla sormilla ketjua, jos menisi näin paremmin nivelien sisään. Yön yli vähintään annan haihtua ja sen jälkeen taas ajoon.
Öö:
https://www.squirtcyclingproducts.co...ng-chain-lube/
Ei pyyhitä tuon mukaan. Jossain intterwebs-dokumentissa mtb-hommissa ei pyyhitä mutta maantiellä kyllä. Tiedä sitten näistä. Itse kun tuota aktiivisemmin käytin, en pyyhkinyt.
No onhan tämmönenkin ohje
APPLICATION INSTRUCTIONS - Right For Bike https://rightforbike.se/wp-content/u...ctions-1-1.pdf
Aukeekohan linkki? En tiedä miltä vuodelta lipare on mutta tuossa on tosiaan eri ohje mtb ja maantie.
Käytän molemmissa pyörissä Quirt E-bike:a. Ostin aikoinaan Saksasta puolen litran pullon jolla täyttelen 120ml pulloa. Ensimmäistä kertaa tänään luin Quirtin sivuilta ohjeet. Eikä ole mennyt levitys minullakaan ohjeen mukaan.
First time user:
Completely remove factory grease and other lubricants from your chain using a degreaser.
En ole poistanut, vaan ajanut tehdasrasvoillla 200-300km.
Rinse your chain with clean water and let it dry.
En ole vedellä puhdistanut. Pelkästään PRF FastCleanerilla.
Follow the application instructions below and repeat after 5 minutes.
En ole toista kertaa levittänyt, vaan yksi kunnon kerros ja pyöritellyt muutaman kierroksen painamalla sormilla ketjua.
Application Instructions:
Shake bottle and apply to inside of DRY chain while turning the cranks.
Olen ravistanut, mutta levittänyt päältä, eli ulkopuolelta.
Do not wipe off.
En ole pyyhkinyt mitään pois.
Allow chain to dry completely before cycling – especially in wet conditions. Do not degrease again.
Annan vähintään yön yli kuivua, enkä poista rasvaa uudestaan.
Mistä Squirtia sais tilattua kohtuu postikuluilla? Tarkotus olis talvi ja normiverisioo pullo tilata, mutta äkkiä tulee kalliiksi jos lähtee 10e posteilla tilaamaan. Ei taida saada Joensuusta mistään?
Mä en oikein saanut onnistumisen kokemuksia rexin kanssa. Ketjut ruostui helposti ja rupesi ääntämään suht nopeasti ja joka lenkin jälkeen sai lisätä. Ketjuista myös irtosi mustaa rättiin aina pyyhkiessä. Ketjut olivat uudet xt:t jotka pesin ketjupesurilla ja myöhemmin bilteman rasvanpoistajaan (etanoli/ipa seos) upottamalla.
Onko käyttäjässä vika vai eikö tuo toimi märän kelin maastoajossa?
Mikä olisi sellainen helppo halpa ja toimiva, vai onko sellaista? Käytin kuukauden mucoffin wetlubea kun kaapissa ei ollut muuta kuin sitä ja saman lafkan drylubea, joka häipyy ketjuista kun ajaa lätäkön vierestä. Wet luben jäljiltä voimansiirto oli niin tahmainen että ketjun sai pestä hammasharjalla linkki kerrallaan että sai pahimmat tahmat pois.
Hakusessa olisi siis sellainen perusöljy, joka pitää voimansiirron hiljaisena parin tunnin maastolenkillä, suojaisi korroosiolta ja olisi helppo putsata ja uudelleen rasvata. Saisi löytyä lähimmästä kivijalasta ja olla edullinen.
Sulla on saattanut jäädä tehdasrasvat sinne ketjun sisään. Riippuen mitä käytit ketjupesurissa, niin ketju ei välttämättä ole tullut täysin puhtaaksi. Etanoli / ipa toimii oikeasti aika huonosti sitä supertönkköä varastorasvaa vastaan, joka saattaa joissain tilanteissa olla peräti tahmeaa vahaa.
https://www.prisma.fi/tuotteet/10010...00ml-100100559
Siinä se. Joka lenkin jälkeen pyyhkäisee ketjun puhtaaksi/ kuivaksi ja tätä pisara joka niveleen. Kestää kuivalla melko hyvin ja märällä sen muutaman tunnin helposti. Ihan vesipesulla lähtee ketju puhtaaksi mutta tosiaan niin ohutta kamaa että pitää lisätä usein.
Jos en olisi ryhtynyt Rambovaha-mieheksi niin tätä käyttäisin edelleen.
Tekeeköhän tällä mitään: https://www.motonet.fi/fi/tuote/4502...tjuoljy-120-ml
Ei ainakaan tuntuisi sotkevan n. 200km käytön kokemuksella.
[QUOTE=M A;3235900
Hakusessa olisi siis sellainen perusöljy, joka pitää voimansiirron hiljaisena parin tunnin maastolenkillä, suojaisi korroosiolta ja olisi helppo putsata ja uudelleen rasvata. Saisi löytyä lähimmästä kivijalasta ja olla edullinen.[/QUOTE]
Minä olen käyttänyt talliin jääneitä iskariöljypullojen loppuja. Ei ole sitkeää ja irtoaa helposti pyörää pestessä melko tavanomaisilla pesuaineilla. Eikä ole kallista ostaa, vaikka pitäisi tarkoitusta varten hankkia, sillä kaikkein halvinkin toimii hyvin tähän tarkoitukseen. Ketjut ei ruostu ja parin tunnin lenkit menevät hyvin ja tarvittaessa pienestä tippapullosta on helppo lisätä kesken lenkin, jos tarvis tulee.
Ipat ja muut etanolit kannattaa mielummin juoda.
En tiedä kuinka arviointikyvytön minä oikein olen, mutta minulla Muc-Off Dry pelaa hienosti. Pesen pyörän kevyesti joka lenkin jälkeen ja laitan öljyä tippa per rulla tyyliin joka lenkin jälkeen. Pyörittelyä ja hetken päästä rätillä pois mitä lähtee. Joku viikko sitten möyrin Dudella todella märissä olosuhteissa kolmisen tuntia, eikä mitään ongelmaa ketjuvoitelussa.
Itse olen sen verran laiska etten viitsi joka lenkin jälkeen ketjuja voidella. Rexin tuotteet Domestique ja nyt Black Diamond ovat olleet riittävän hyviä että yhdellä voitelulla menee useampi lenkki ennen uudelleen voitelua.
Sent from my iPad using Tapatalk
Ihan mielenkiinnosta: Kauanko sulla kestää ketjut? Aikanaan kun MucOffin käärmeöljyjä ajoin niin ketjut kuluivat >0,5 rajan luokkaa tuplasti nopeammin kuin esimerkiksi Domestiquella. Taisin parhaana vuonna ajaa läpi 3 X01 Eagle ketjua ja kilometrejä tuli luokkaa 6000km.
Eikös se ollut testeissäkin todettu, että Muc-Offin voiteluaineet ovat hiomatahnaa vastaavia?
Käsittääkseni tämä kommentti on jonkun testin yhteydessä sanottu yhdestä heidän tuotteestaan ( taisi olla tuo MucOff C3 Ceramic lube jossa tehtaan mukaan on " Nano ceramic particles"), ei MucOff:n voiteluaineista yleisesti ottaen (joita heillä taitanee olle se luokkaa 5-6kpl erilaisi).
Mulla on pari ketjua kestänyt n. 6000 km MucOffin drylubella, pääosin kuivaa maantieajoa
^ Mun mielestä on aika epäreilua väittää että Muc Offin tuotteet olisi huonoja. Noiden testien perusteella mm.kuivalla ketjulla (No lubricant) ajaminen on huonompi vaihtoehto kuin Muc Off [emoji1]...
Jos ei vielä hyvää korvaajaa ole löytynyt, testaa Peatyn wet lubea. Vaihdoin tähän Muc Offin vastaavasta juuri noiden samojen ongelmien takia mitä täälläkin on raportoitu eikä oo kyllä harmittanut yhtään. Wet luben putsaus on aina vähän hankalampaa, mutta täällä koko viime talven nuoska/lumiajelussa hoidoksi riitti lenkin jälkeen kuivaus paperilla ja tarvittaessa sitten välillä öljyn lisääminen. Ketjuja ei tarvinnut syväpestä kuin kerran, mutta sekin sujui paljon helpommin Muc Offiin verrattuna.
Ostin joskus Muc-offin Hydrodynamic ketjurasvaa, carmaankin mainostaminen vaikutti tuohon. Team Sky kuulema käytti ja mukana tuli vielä joku pieni lamppu jolla piti nähdä kuinka hyvin tuote imeytyy joka sieluun ja sopukkaan. Pullo taitaa vielä jossain varastossa olla mutta en sitä kauaa käyttänyt, suttasi ketjun hirveään kuntoon ja Zero Friction Cyclingin testissä havaittiin melkoista ketjun kulumista myös.
Tuo weldtiten wetlube on toistaiseksi vaikuttanut juuri siltä mitä tuossa edempänä kaipailin. On toiminut hyvin eikä tahmaa.
Ihan oikeasti? :)
Minusta kaikki Wet lubet on ollut kauheita mönjäämään. Että pakkakin muuttuu mustaksi mönjäkartioksi.
^Itse en vuosiin käyttänyt mitään Wet tyyppistä juuri tuon vuoksi mutta onneksi Dry ja vastaavat kehittyneet huimasti vuosien aikana.
Ihan oikeasti, omissani olen aina noita simpan, zefalin tai ihan merkittömiä, mutta vain hyvin kohtuullisesti. Ei ketjuun ihan valkein silkkihanskoin pidä tarttua, jos valkeana nuo haluaa pitää, mutta ei ketju tai pakka kovin likaannu.
Ketjua en pese uutena enkä käytettynä ja kun öljyn kanssa nuukana olen. Ajokin vain tieajoa.