KMC:n ketjupaketissa tulee mukana Missing Link. Oletetaan, että sitä on käytetty.
Kuva Missing Linkistä:
http://www.cyclesuk.com/pub/files/Pr..._w350_h300.jpg
Printable View
KMC:n ketjupaketissa tulee mukana Missing Link. Oletetaan, että sitä on käytetty.
Kuva Missing Linkistä:
http://www.cyclesuk.com/pub/files/Pr..._w350_h300.jpg
Mutta kun ei ole?
Silloin siellä on erillinen liitostappi jossakin. Mutta sillähän ei periaatteessa ole väliä miltä kohtaa ketjun katkaisee. Uusi tappi sinne kai kuitenkin pitää laittaa.
Milloin pitää laittaa uusi tappi? Olen aina itse katkaistessa jättänyt tapin "huulille" ja liittänyt sitten samalla tapilla.
Jep, katkaisin ihan sattumanvaraisesti kun en löytänyt liitostappiakaan mitenkään erikseen merkattuna / värisenä. Pikaliittemellä sitten takasin. Kyllähän tuota tappia käytettäessä kannattaa aina laittaa uusi, ei se entinen välttämättä enää kestä ja liitosta ei saa ihan jetsulleen.
Saako KMC:n ketjuihin edes noita tappeja, jos ne on tarkoitettu liitettäväksi pikaliittimellä toisin kuin esim shimanon ketjut?
Se vanbhan tapin irroitus ilmeisesti vähän löysentää sitä ketjun sivulevyn reikää ja uudessa tapissa on hieman isompi halkaisija, joka siten tekee vahvemman liitoksen. Noin sen olen itse järkeillyt. Ei sen puoleen, olen harrastellut samaa, eli samalla tapilla ketjut kiinni.
Kaikkia variaatioita käyttänyt ja pitäsin tätä vanhakantaista tapin käyttöä edelleenkin ihan laillisena! Ylipäätään en tajua miksi sitä ketjua pitäs alvariinsa irrottaa ja panna takasin, ei ainakaan puhdistamisen takia. kahden tai kolmen ketjun kierrättäjät on asia erikseen mutten tuotakaan ole kunnolla sisäistäny miten pakka ja rattaat kierrätysmetodilla vähemmän kuluis.
Ja mitä ny vaivaset 50 vuotta pyöräillyt niin kertaakaan ei ole ketju katkennut,
Kävin pari viikkoa sitten Anttilasta ostamassa Quickex Microquicker-pumpun. Tiesin jo ostaessa, että se muovikapistus ei pystyisi samaan kuin laadukkaammat pumput, mutta en ole onnistunut saamaan sillä pumpulla ilmaa muuhun kun jalka palloon. Kokeilin kaikkia mahdollisia päitä, mitkä tuli pumpun mukana, mutta mikään ei istu pyörän venttiiliin niin että sinne sais edes vähän ilmaa. Onko muilla kokemuksia tästä pumpusta?
mitä pitäisi sanoa asiakkaalle joka kaupittelee mulle huippupyöriä satasen kappale, ja kun piruuttani kysäsen että millä osilla on kasattu, niin kaveri miettii hetken ja sanoo" Alivio "...
Mahtavaa, pyöräpumppu jonka valmistajat ovat laittaneet havainnollisen kuvan millä päällä (osilla) minkäkin näköisten venttiilien kanssa pitäisi käyttää.
Asiaan. Ei ole kokemusta pumpusta, mutta kerro toki ensin millaiset venttiilit on pyörässäsi ja olethan kokeillut kuvan mukaista yhdistelmää. Joissakin pumpuissa käy niinkin että jos tuon messinkisen osan kiristää liian kireälle venttiili ei mahdu pumpun reikään, ja jos taas jättää löysälle niin ilma tulee venttiilin ohi. Venttiileitä on kolmaskin vanhempi tyyppi dunlop, sen kanssa voisi käyttää samaa kuin prestalle (kuva jossa vain kaksi osaa pumpun päässä).
edit:
Oma kokemukseni rissoista (deore/LX/Tacx) on ennemminkin se, että kun rissat kun kuluvat niin niihin alkaa tulla klappia vähän joka suuntaan ja pyörivät kyllä ainakin heti huollon jälkeen ihan liukkaasti (ja heiluvat vähän mihin suuntaan vain jos ovat kuluneet). Toki ne menevät helposti täyteen kuraa jolloin tulee vastustakin, jonkin Tiagran liukulaakerit eivät varmasti ole kovin hyvin suojatut kun pari pykälää parempienkaan ei ole. Vähän parempia (kuulalaakerillisia) löytyy ainakin Tacxilta hintaan jotain 15-20€). Ja kulutustavaraahan ne ovat, jos toki 6tkm on aika lailla vähän...
Käytin myös tätä "vanha tappi takaisin" metodia kunnes n. 5 vuotta sitten ketjut katkes kaukana kotoa. 5km kävely ja kyydin soittaminen opetti pistämään uuden tapin tai käyttämään pikalukkoa.
Todennäköisesti oli user error, mutta päällisin puolin liitos oli silloinkin kunnollinen josta huolimatta ei vaan tahtonut kestää..
Samanlaiset kokemukset myös mulla vanhan tapin uudelleen käyttämisestä, kun kolmosfillarissa joskus on tuota erehtynyt harrastamaan ja kävelyksihän se meni ketjujen katkettua ja sen seurauksena polven pamahtaessa kivuliaasti ohjaustankoon muutaman lenkin jälkeen. Kyllähän se liitos näyttää ihan hyvältä liittämisen jälkeen, mutta ei se todellisuudessa ole läheskään yhtä tiukka tai tukeva (selvästi huomattavasti löysempi myös uudelleen katkaisua kokeillessa saman tapin kohdalta). Voi kai tuossa olla jotain eroakin eri ketjujen välillä, mutta ei silti kovin luotettava tapa liittää ketju.
Juu uskonhan minä, mulla kyllä satulalaukussa tahi repussa kulkee pari pikalukkoa ja multitooli niinkuis varuiksi. Ihan riippumatta siitä millä metodilla on tullut ketju liitettyä. Nykyään jos on pikalukollinen ketju niin olen sen lukon toki
laittanut ja Shimanolle uuden niitin. Ja muuten pirustakos sen tietää katkesko se ketju siitä omatekemästä liitoksesta vai tehtaan tekemästä?
No sitä en mene sataprosenttisen varmaksi sanomaan, mutta oma samalla tapilla uudelleen tehty liitos on mitä todennäköisimmin ketjun heikoin liitos. Eikä kyllä ole tullut koskaan katkottua ajossa asiallista laatua olevia ketjuja jotka on liitetty ns. ohjeiden mukaisesti. Vaikka tulee välillä ajeltua ketjut ja rattaat todella loppuun silloin kun ketjujen (ja sitä mukaa rattaiden) kuluma/venymä on jo selvästi ylittänyt vaihtorajan. Kyllähän tuo saman tapin uudelleen käyttäminen varmasti hätävarana on ihan hyvä keino jos lenkillä iskee ketjuongelmia ja ei ole uutta tappia/pikalukkoa mukana. Mutta välttelisin silti kovimpia putkelta runttaamisia tuollaisella ketjulla ja vaihtaisin lenkin jälkeen ketjut tai kiinnityksen kunnolliseen.
Minä vaan vaivihkaa koitan vihjata että onhan noita ketjuja tarvinnu katkoa ja liitellä silloinkin kun ei mitään pikalukkoja ollut olemassakaan saati Simpan irtoniittejä. Tai oli ja on edelleen, mummisketjuille! Nyt talvikausi meni jäykkäperällä GT-vainaan jäämistöä olevalla 9systeemillä, oli mulla yksi uusikin ketju mutta hyppi pahasti jopa mun polkusinvoimilla. Panin "hieman" venyneen, mikä lie merkiltään ja liitostapaa en ees muista, Ja toki eturattaatkin on mallia käytön jälkiä. Talviajo kun mulla puhtaasti maanteillä. Nuoskalumelle tommonen kulunut pakka ynnä ketju yhdistelmä on toki arka. Pitääpä muistin aikana alakaa maasturiin vaihtamaan kesävermeet, huono vaan kun tuo tohtorini antama ajokielto jatkuu vielä reilusti toukokuulle, prkl!
Tarkistin, KMC;n 9ketju ja shimanon irtoniitti oli talvikauden voimansiirron sydän...
Kiveniskuteippiä Tampereelta? Tallboy c tarttis viisto/satulaputkeen suojausta ennenkuin osat ruuvataan kiinni. Haku ei tuottanut tulosta.
teollisuus etola / etra megacenter kangasalantien varressa kaukajärveltä kangasalansuuntaan..
Onkos asia niin, että kun konkelissa on 1,5" emäputki, niin siihen voi laittaa tapered-kaulaputkella (alhaalta 1,5" ylhäältä 1,1/8") varustetun keulan?
Käsittääkseni voi.
Kiitoksia vastanneille!
Ksyrium elite: mistä tiedän milloin laakerin kireys oikea? Olen aiemmin säätänyt vaan "peruslaakereita" joissa klappi antaa osviittaa.
Kireys on sopiva, kun pikalinkku kiristettynä ei ole klappia. Mavicin sivuilta löytyy tarkemmat ohjeet.
Ok. En tuntenut klappia navan ollessa täysin löysällä ja ajattelin ettei näissä klapin perusteella tehdä säätöä. Kokeilin varmaan jotenkin väärin. Laitan siis linkun kiinni ja pyörittelen, kiitti.
Loppu cyclocrossista juomapullonpaikat kun abus bordo vie sen ainoan. Eli, miten juomapulloteline runkoon kiinni? Linkkiä paikkaan josta saisin jonkunlaisen kiinnityssysteeminntilattua, kiitos?
Laita Abus Bordo reppuun. Tai johonkin muuhun paikkaan. Ja juomapulloteline siihen mihin se kuuluu.
Bordossahan tulee mukana tarranauhat, niillä kiinni runkoon. Ite en pidä lenkeillä lukkoa mukana ja muilla ajoilla pärjään ilman pulloa, joten lukko on pullotelineen sisällä. :D