Tossa on 2012-2013 Reban OMAT vaimentimet, osa samoja kuin Sidissä.
http://molsa.pictures.fi/kuvat/keula...ng/_img900.jpg
Printable View
Tossa on 2012-2013 Reban OMAT vaimentimet, osa samoja kuin Sidissä.
http://molsa.pictures.fi/kuvat/keula...ng/_img900.jpg
Ei nyt varsinaisesti liity joustoon, mutta haarukkaan kyllä.
9mm pikalinkku on halvemmissa pyörissä yleensä? Ja jos haarukkaan on nettikaupan sivulla merkitty 15QR, niin googletteluni perusteella meinaa 15mm läpiakselia? QR meinaa quick releasea eli pikalinkkua? Mitähhh? En tajua. :D
Kyllä sillä tarkoitetaan 15mm läpiakselia, ja onhan niissä se pikalinkku mistä löysätään akseli ennen kun ruuvataan ulos..
Mistä löytyisi extra soft jousi Rockshox xc28 100mm 26" 2013?
B-C:ltä löytyi tollanen: https://www.bike-components.de/produ...dell-2012.html mutta väittävät että ei sovi 2012 jälkeen tehtyihin keuloihin.
Ja tästä vielä tarkennuksena että normi pikalinkku on 5mm paksu ja sen navan akseli joka asettuu siihen haarukkaan on sitten 9mm.
Aito 9mm pikalinkku on sitten tällainen. Hieman harvinaisempi, mutta selvästi jäykempi kuin 5mm, mutta ei tietenkään yhtä hyvä kuin 15mm läpiakseli.
Retro GT:n upgreudaus!
Vanha RockSoxin MAg21(vaimikäseoli) elastomeeri joutaa mäkeen. Mitä tilalle? Emäputki oletettavasti 44mm, siis sopiva 1 1/8" haarukalle, en ole uskaltanut vielä naputella alumiinirungosta vanhoja laakeripesiä pois, ilmeisesti lähtee vastapuolelta vasaroimalla putken avulla?
Joku 100mm antava haarukka joka voi tiputtaa 80mm jos ohjaus alkaa meneen kömpelöksi?
90-luvun vaihteen Retro-kavereilta kaipaan neuvoja.
H
Minulla on kaksi Reconia, 120 mm Silver täysjoustossa ja 100 mm Gold jäykkäperässä, ja kumpikin tarjoaa alle 63 kg kuskille 50-70 psi. Saatan painaa ajovarusteissa ehkä juuri ja juuri sen 63 kg mutta jopa tuo 70 psi antaa lopputulokseksi sen ettei tarvitse kuin nousta seisomaan ja laittaa vähän painoa käsille niin joustomatkasta hävisi puolet, saattaa toimia silloin kun ajetaan vain ja ainoastaan satulasta muttei oikein houkuttele tulla jotain rankempaa mäkeä alas tietäen että joustoja on käytettävissä reilu viisi senttiä ja keulakulma on jyrkentynyt pari astetta lähtötilanteesta. Tosiasiassa minulla taitaa olla Silverissä suunnilleen 85 psi ja Goldissa lähempänä sataa niin käytös on jotenkuten järkevää, aivan sama minkä verran sitä sagia on jos keula ei toimi ajossa.
Mitä tästä opimme, niissä taulukoissa on paljon hienoja lukuja eikä juuri muuta.
Ajattelin lyhentää PushLoc-lukitusvivun vaijeria. Ei vain meinaa lähteä irti tuo haarukan puoleisessa päässä oleva päätyosa vaijerin kuoresta, mikä lie holkki. Se on jotenkin tosi tiukasti puristettu siihen. Ennen kuin katkaisen kaapelin, niin kysäisenpä varmuudeksi (jos en saa sitä ehjänä irti), että ensinnäkin onko tuo kaapeli ihan tavallinen jarrukaapeli ja käyköhän siihen päähän tilalle tällainen: http://www.bike-discount.de/en/buy/e...6215/wg_id-475
Mä oon syntyny 90-luvulla niin kai mut voi laskea retro-kaveriksi?
Vanhemmat Rebat, jotka on dual-aireja, ovat säädettävissä spacereilla käsittääkseni 80, 100 tai 120 mm, joten sellaisen kun löytää fillaritori.comista niin varmaankin täyttäis sun kriteerit. En nyt tarkaa vuosimallia muista missä tuo säädettävyys poistui, mutta siis dual-air on se säädettävä ja solo air ei-säädettävä malli. Olisko sitten ollu vielä jotain reba u-turneja, joissa oli haarukassa säätömahdollisuus itsessään (ilman spacereita haarukan sisälle), mutta niistä en tiedä tarkemmin.
Ei kai noita ohjauslaakereita oo tarpeen lähteä vaihtamaan, jos ei klappia ole?
Orc biker , kuis se manttelin toinen pää ? Lähteeks siel vivun puoleisest pääst holkki poies ilman isompaa askartelua ?
Voi sut, kun kerta muistat millaisilla isot pojat ajo ku olit pihalla leikkimässä... :)
Kiitos, tätä tietoa ei goggelström vielä löytänytkään...
Ei tarviis, vaan tuossa Zaskarissa on vielä se haarukan putkessa oleva kierrekiristys. JAa, pitääs kokeilla voisko se toimia tän nykyaikasen (mikäsenytoli) kanssa...
Se on ihan samanlainen tapaus. Mittailin tuota ja sen halkaisija on jokseenkin 6 mm. Siitä tuumin, jos tuollainen linkittämäni kävisi. Olen tosi huono näiden vaijereiden kuorien kanssa. En ymmärrä näistä oikein mitään, kun tuntuvat olevan niin high techiäkin, että liukuu kunnolla yms. Minä olen vain joskus vaihtanut vaihde- ja jarruvaijereita vanhoihin pyöriin, ihan vain sitä pelkkää piuhaa siellä sisällä. En oikein tiedä, pitäisikö näiden päätyjen nyt lähteä irti vai ei ja jos pätkäisen, niin mikä tuohon kuoreen kävisi tilalle.
Oon nyt viikon verran ajellut pyörällä(cube vaihtuikin canyonille nerve täpäri) ja pyörä on erittäin mahtava, paitsi eilisen lenkin jälkeen alkoi vähän epäilykset heräillä keulan suhteen...
Climbistä vaihdetaan trail tai descent asentoon---> keula aavistuksen "tipahtaa" mutta joustaa kyllä hyvin vaikka vähän notkahtaakin alemmas
Mutta erikoisinta on, että jos ajan climb modella asfaltilla ja jarrutan, keula tipahtaa selvästi aika alas eikä siis palaudu täysin ylhäälle(paitsi kun nousee pyörän päältä pois tai keventää/nostaa itse keulaa ajaessa) tämä sama tipahtaminen tapahtuu myös jos esim ajan katukivetyksen yli tms.. tarkistin keulan ja kumi rinkula oli noin puolessa välissä keulaa, eli keula ei palaudu kunnolla ilmeisesti?? Olisko vihjeitä? Säädöillä on selvästi eroja mutta tuo climb säätö ihmetyttää ja se palautuminen... Paineet ovat noin 120-psi(iso kaveri, 112kg) takaiskari toimii mun mielestä ok, paineet 280psi siellä.
Minun mielestä tämä keulan palautuminen on ollut havaittavissa eilen tai sitten en ole kiinnittänyt vain huomiota alkuinnostuksen huumassa... Se mikä eilen oli poikkeuksellista ennen lenkkiä oli se että olin päästänyt sekä keulasta että takaiskarista paineet ulos ennen lenkkiä ja täyttänyt uudestaan nuo edellä mainitut psi määrät.
Painetta ei ilmeisesti saa lisätä enempää keulaan, maximi125psi?(fox float 32 o/c 2014)
Takaiskari fox float boostvalve, maksimi taitaa olla 300psi?
Toivottavasti joku ymmärsi mitä tarkoitin ja viitsisi valaista hieman aloittelijaa näissä asioissa
Suomeks sanottuna kaula tuntuu aika nuudelilta... Eikä painetta uskalla lisätä
Muutama lenkki takana ja alkaa hahmottua omalle ajotyylille ja -maastoille sopiva paine ja palautusnopeus Reba-keulaan jäykkäperäiseen Cubeen. Nöösinä kuitenkin pitää vielä kysyä, pitääkö paineita säätäessä varoa, että keula ei koskaan lyö pohjaan eli käyttää täyden jouston? Toisin sanoen, meneekö keula särki, jos noin käy?
EDIT klo 9:29: Toista ketjua lukiessa sainkin vastauksen eli ei ole suositeltavaa.
^Kyllä keula kestää satunnaiset kevyet pohjailut, siellä on sitä varten erikseen pehmusteet. Usein pohjaaminen ei ole suositeltavaa mutta sitäkin miettisin enemmän ajamisen kannalta koska keulan pohjaaminen ns. väärässä tilanteessa voi aiheuttaa kiirettä ohjaamossa.
Ei sen keulan kuuluisi climb asennossa tipahtaa. Itsellä on tuo FIT keula ja siinä joustaa climb asennossa n.1cm. Jos ajan johonkin isoon monttuun niin keula vaihtuu trail-asentoon. Ei missään rotvallin ylityksissä tai juurikossa vaan jos tulee joku isompi tälli.
Olet aika painava kaveri ja nuo perus tehdasasetukset taitaa olla laitettu varmaan n.80kg kuskille eli ehkä pieni modaus olisi paikallaan. Kannattaa kysästä esim. R-techiltä.
Löytyykö kokemuksia 160mm Piken tuunaamisesta enska/alamäkikäyttöön? Osa sanoo, että nimenomaan 160mm mallin kanssa ei kannata laittaa yhtään tokenia, toiset taas on sitä mieltä, että parempi laittaa useempi tokeni ja käyttää pieniä paineita? Tällä hetkellä mulla on 60psi ja vissiin yks tokeni, mutta tuntuu et keula pomppii kivikoissa (osaksi voi johtua siitäkin, että kuski ei laita tarpeeksi painoa keulan päälle). Onko kukaan muuten laitattanu keulaan high speed -säädön Fillariosassa?
Mulla on Pikessä ~60psi ja kaksi tokenia sisässä. Tosin mun pumppu on aina näyttänyt hieman pienempää painetta kuin moni muu, joten todellinen paine voi olla hieman suurempi. Ilman tokeneita tuntui liian lineaariselta, mutta nyt on hyvä. Sagia on reilu 20% hyökkäävässä dh-ajoasennossa eli seisoen paino kunnolla tangon päällä.
En tiedä auttaako tämä yhtään, kun mulla on 150mm 26" versio Pikestä, mutta omasta mielestäni yksi token oli liian vähän ja kaksi liikaa, joten sahasin yhden tokenin kahteen osaan. Nyt mulla on noin 1,5 tokenia sisässä ja tuntuu sopivalta määrältä.
Painetta 75 psi jotta sag on siinä 20% huitteilla. Low speed reboundia kannattaa olla jonkin verran jottei keula pompi, keula tuntuu palautuvan aika vauhdilla jos parkkipaikkapomputtelussa säätää mukamas hyväksi sen reboundin.
Se rapid recovery tosiaan voi tehdä tuota, että jos säätää totuttuun tapaan (parkkipaikkapomputtelulla ™) paluuvaimennuksen, niin se jää liian nopeaksi.
"However, it became quickly apparent that the rebound settings we’d chosen based on previous experience were way out, instantly pinballing us all over the place as soon as we hit any compressions.
The Rapid Recovery rebound damping means that the initial ‘bounce test’ feel is slower than you’d expect, and we’d set it to feel like what we would normally expect.
RockShox recommend that a good starting point is to set the shock two clicks slower than what you think it should be and, uncannily, that provided us with a setting that was spot on."
Lähde.
N. 2kk vanha RST first air32 vinkuu alaspainettaessa kuin koiran lelu, sisäänpäinvaimennuksen säädön ollessa lähellä lukitusta. Osaisiko joku sanoa mikä keulaa vaivaa?
Avattaessa ei kuulemma mikään ollut ainakaan rikki.
Missä vaiheessa Reba Solo Air pohjaa, ja jos se sen tekee, niin voiko sitä olla huomaamatta?
Eli jos tuijotetaan vaikka sitä punaista o-rengasta, niin tapahtuuko pohjaus siinä vaiheessa, kun o-rengas on liukuputkessa niin ylhäällä kuin se voi ikinä olla, vaiko hieman ennen sitä?
Entäpä kuulostaako keula aivan liian löysältä, jos paikallaan, jalat maassa keulaa reippaasti painamalla saa käytettyä 100mm joustomatkasta luokkaa 90%? (Ajoni on toistaiseksi hyvin rauhallista... :D)
Kyllä o-rengas painuu liukuputken loppuun asti kun keula pohjaa. Melkosen löysältä kuulostaa jos noin helpolla menee keskialueen vaimennuksen läpi, mut jos sillä tykkäät ajella eikä keula joka patissa ja kuopassa pohjaa niin antaa mennä vaan..
Ok. Itse asiassa en ole vielä uskaltautunut edes ajelemaan noin löysällä, mutta käyn varmaan tänään kokeilemassa.
Ihmettelen vain hiukan sitä, että miksi ~20% SAGin saaminen edellytti sitä, että laskin paineita hyvin radikaalisti ~20 PSI alle suosituksen, eli toisinsanoen säätämällä keulan yli kymmenen kiloa kevyemmälle kuskille.
Suosituspaineilla sain vain 10% SAGin, ja normaaliajossani oli hyvä, jos sain edes puolet joustomatkasta käytettyä. Ainoa tapa saada ajamalla edes ~75% painauma oli takarenkaan nostaminen etujarrun avulla... :rolleyes: Mutta ehkä tämä sitten on normaalia?
Normaalia on, suosituspaineet on yläkanttiin merkattu.
Mikähän tuota omaa Rebaa nyt vaivaa...
Ongelmana on, että hetken ajon jälkeen keula alkaa tahmaamaan ja kaikki pintaherkkyys katoaa, jolloin keula ei jousta kuin isoissa töyssyissä. Jos pyörää on seisottanut pitkään, toimii keula aluksi hieman herkemmin. Kerran huollettu liikkeessä ja kerran olen huoltanut itse, mutta ei ole herkistynyt. Alajaloissa pitäisi olla reilusti voiteluöljyä, lukitus ja paluuvaimennuksen säätö pelaa ja silikoonilla olen koittanut liukuputkia liukastaa. Nyt on paineitakin jo niin vähän, että keula pohjaa helposti, mutta silti se on aivan tönkkö.
Dual air vai Solo air? Kuulostaisi että ilmapuolella jotain häikkää joko paine ei tasaannu pos-neg välillä taikka sitten tiivisteet vuotaa.
Oma näppituntuma on, että RS:n Solo air keuloissa on nuo painesuositukset aika hyvin kohillaan eli siihen ilmoitettuun painealueeseen pitäisi päästä. Jos joutuu radikaalisti poikkeamaan esim. käyttämään huomattavasti pienempää painetta on siellä keulassa todennäköisesti ongelmia positiivi-negatiivi paineiden kanssa joko vuotoa taikka sitten ei jostain syystä tasaannu paine kammioiden välillä. Myös alajalkaan päässyt paine aiheuttaa sen, että joutuu käyttämään huomattavasti pienempää positiivipainetta. Jos alajalkoihin on päässyt tarpeeksi painetta yleensä kyllä se ilmapuolen pölytiiviste pomppaa pois paikoiltaan jossain vaiheessa.
Pikainen korjaustoimenpide voi olla manuaalinen paineiden tasaus (eli ilmat kokonaan pois ja jumpata keulaa täyteen mittaansa vetelemällä). Kun keulasta on paineet pois ja jos silti keula on täydessä mitassa ja tuntuu pientä "jousen" vastustusta on alajaloissa ilmaa --> fillari katolleen ja alajalkojen ruuvit vähän auki, kopauttaa gummivasaralla ruodot irti ja pitäisi kuulua: psssss. Tämän jälkeen ruuvien kiristys takaisin. Sitten paineet takaisin keulaan ja pumppausta sekä seurata tasaantuuko paineet normaalisti kammioiden välillä.
Jos ongelma ilmaantuu nopeasti uudestaan voi siellä olla vuotavia tiivisteitä/huono voitelu ja silloin kannattaa tehdä tuon ilmapuolen huolto ja o-rengastiivisteiden vaihto.