Laitetaan tänne Canyonin kehumista hieman lisää. En ole uusi uskovainen, koska edellinen maantiepyöräkin oli Ultimate CF vuodelta 2008 ja sillä on tullut ajettua useampi kilometri. Koska ajan paljon pitkiä matkoja, päätin hankkia Aerorodin tällä kertaa. Mittailin vanhaa runkoa ja tulin siihen lopputulokseen, että ajoasento (ohjaustanko) tippuu noin 2,5 cm ja ajattelin, että ikuisesti kankea mies taipuu kyllä vielä sen verran lisää. Vanhan runkokoko on 64 ja tämä uusi. Minun mitat ovat 196 cm / 97 cm.
Pyörä oli varastomalleja ja tuli reilussa viikossa tilauksesta. Keskiviikkona ennen pääsiäistä tilaisin ja tiistaina tuli ilmoitus lähettämisestä ja perjantaina oli pyörä kotona. Pyörällä on nyt ajettu reilut 700 km ja mukana on yksi 400 km brevet. Tyytyväisyyteni pyörään voi helpointen ilmaista sillä, että en tiennyt kuinka huonolla pyörällä sitä aikaisemmin ajoin ;) Suurin ero on sivuttaisessa jäykkyydessä, mutta kuitenkaan mukavuus ei ole kärsinyt merkittäväksi. Taakse olen jo vaihtanut 25 mm renkaan ja lateksin, mikä lisää mukavuutta merkittävästi. Pyörän mukavuutta kuvatkoon se, että tuo 400 km meni ongelmitta, ainoastaan pikkurilleissä oli pientä puutumista, minkä lasken aivan normaaliksi. Ajoasennon muutos ei aiheuttanut mitään ongelmia. Lisäksi pyörä on todella aero ja siinä mielessä kevyempi ajaa kuin edellinen. Korkeaprofiilisiin vanteisiin täytyy vielä tottua, aika tuuliherkät ovat mielestäni.
Ajamisen kannalta stemmin ja ohjaustangon yhdistäminen on hieno idea ja lisää jäykkyyttä ylämäessä, kun putkelta vääntää kaikilla vähillä voimilla ja isolla massalla. Säädön kannalta huono asia, koska rakenne on jäykkä, mutta ainakin minulle mitotus on osunut kohdalleen.
Pyörä löytyy Tampereelta ja sitä saa koeajaa, jos joku moista harkitsee.