Lähimmästä pyöräkaupasta tuonnäköiset, https://www.bike24.com/1.php?content...30;mid=0;pgc=0
Siitä säätöprikat ja jollei jarrupaloille ole tarvista niin huolisko myyjä?
Printable View
Lähimmästä pyöräkaupasta tuonnäköiset, https://www.bike24.com/1.php?content...30;mid=0;pgc=0
Siitä säätöprikat ja jollei jarrupaloille ole tarvista niin huolisko myyjä?
Sitä, mistä juuri noita saa, en tiedä. Mutta eikös noi v-jarrupalojen; https://www.prisma.fi/fi/prisma/jupi...tterilla-60-mm , https://www.motonet.fi/fi/tuote/3816...-V-60mmmutteri vastaavat kävisi, saatavuus helpompi ja hintakin kohillaan.Jos noissa vaan koko passaa, varmaan noita fillarihuolloissakin miljoonalaatikoista löytynee.
Tarpeettomat osat voi lahjoittaa jonnekin.
Hioin kymmeniä vuosia vanhoista orggispaloista tuoreen pinnan esiin ja kasasin uudestaan niillä. Huomattavasti paremmat tuli, ei toki vieläkään mitenkään erityisen hyvät, mutta kovalla työllä saa takapyörän lukkoon. Opimme siis, ettei saa laittaa maantiejarruihin v-jarrujen paloja. Jos tolla innostuu ajamaan enemmän, niin tarvii kyllä hommata modernimmat hidastimet.
Kiitos näistä. Löysinkin miljoonalaatikosta jo omani. :)
Käykö Soran jarrusysteemiin Dura-ace/Ultegran palat? Pistäisin koko ruuvattavan systeemin sinne tohon tyyliin:
https://www.suomenurheilupyora.fi/sh...tie-jarrupalat
Mietin että mikseikö kelpaa, samalta ruuvilta nuo näyttää?
Suoritin ekan ketjunvaihdon maantiepyörään, 2*11 täydellinen 105 sarja kmc ketjulla. Siinä telineessä kun samalla hienosäädin vaihteet alkoi ihmetyttämään voimansiirron kitka. Ei hankaa etuvaihtajaan, mutta kammet pyörii taaksepäin pyöräyttämällä alle kierroksen, maasturiin kun vertasin niin siinä pyörii ilosesti samalla voimalla 3 kierrosta. Voiko olla normaalia, kun ihan käsin pyörittäen tuntee selvän eron? Vähän poljin niin siinä ei tietty tunne eroa
Lähetetty minun VOG-L29 laitteesta Tapatalkilla
Avasin lapsen vanhasta 16" pyörästä takanavan (jokin vanha bmx) ja toisen puolen laakerit on ihan sökönä. Onko nuo miten standardia tavaraa, löytyykö yleensä laakerikaupan hyllystä vai mistä kannattaa hankkia?
Kanta-Hämeessä, mutta toiminee varmaan useimmissa palvelualttiissa puljuissa, joissa on asiallinen fillarihuolto.
Etuvaihtaja, vaihdetta vaihtamalla ketju menee pienimpään ja keskirattaaseen ja pysyvät siinä, menee kolmosrattaaseen eli suurimpaan ihan hyvin mutta ei pysy siellä, palaa aina takaisin keskirattaaseen. Jos haluaa pysyä kolmosrattaassa niin vaihtajasta täytyy pitää kiinni ettei palaa kakkospykälään.. kyseessä vika joka vaatii osien vaihtoa vaiko pelkästään säädöt on pielessä?
Avaa etuvaihtajan ylärajoitinruuvia ihan vähän (H).
Vai onko vaijeri kuitenkin hitusen löysällä?
Ei pitäisi olla kun pienimmältä keskimmäiselle nousee.
Hyvä aloituskohta kun alarajoittimen säätää pienimmällä vaihteella siten ettei ketju juuri hankaa vaihtajan sisempään häkkiin.
Häkin suuntaus ja korkeus säätöihin ensin.
Kyllähän keskelle nousee löysälläkin.
Vivulla vetämällä vaihtaja liikkuu hiukan pitemmälle, kuin mihin se asettuu ilman vetoa ja se voi tiputtaa ketjun jos vaijeri on hiukan löysällä. Jos rajoitin on tiellä niin vaihtaja ei välttämättä nosta ollenkaan isoimmalle ja se voi tuntua vivussakin niin ettei se tahdo liikkua isoimmalle pykälälle
On tuokin mahdollista, jos vaijerin kireys pienimmällä eturattaalla on liian löysä. Vaijerin kireyden tarkistus sopivasti löysät pois kireydelle pienimmälle eturattaalle naksuttelun jälkeen.
Pitäis tulla ihan vaan säädöillä kuntoon, ellei niin sitte jotain rikki.
Droppitangoista: onko ajotuntumassa eroa painava 6061 vs kevyt 7075?
Vagabondissa on nyt Ritchey Comp Road Curve (6061 320g 44cm) ja meno dropeilta on hieman liian kovaa, enkä ole oikein saanut kahvoille koskaan oikeaa asentoa. Sigmalla on Cyrano R3 -tangot (7075 245g 42cm) tarjouksessa, paraneeko nämä seikat?
Itse kysymykseen en osaa vastata, mutta ajotuntuman suhteen en ole alutangoissa eroja huomannut. Varmaankin helpoiten alutankoon saa pehmeää tuntumaa paksummalla tankonauhalla tai nauhan alle laitettavilla geelipehmusteilla. Miten kahvoja ei saa oikeaan asentoon?
Olen lähinnä tottunut maantiepyörässä Campan kahvoihin kompaktilla droppitangolla ja Vagabondiin hankkimani TRP:n kahvat ovat jo lähtökohtaisesti niin erilaiset että ei vaan tunnu mitenkään istuvan mukavasti. Fizikin tangon hieman jyrkempi mutka kahvojen kohdalla voi tehdä asemoinnille hyvää, mutta tämänpä näkee vasta kun asentaa.
Päräytin tilaten pehmustetun tankonauhan kera, toivotaan että tästä tulee enemmänkin iloa kuin pelkkä keventely. 52€ on ainakin hyvä hinta Fizik Cyrano R3:lle (vink)
Nyt tarvitaan apua. Eli mun Helkama S2:ssa on sellainen ongelma, että takarattaat heiluvat/liikkuvat sivusuunnassa. Mistähän mahtaa johtua ja tuleeko korjaaminen maksamaan maltaita? Ihmettelin kun ajossa rupesi kuulumaan ihmellistä meteliä ja rupesin taluttamaan pyörää ja samalla huomasin tuon takarattaiden sivuttaisliikkeen.
Tai jos vapari ja pakka liikkuu, niin vaparin laakeroinnissa ongelma.
Riippuu niin paljon takanavan rakenteesta että mitä se tekee.
voihan olla että vapaaratasta ei ole kunnolla kiristetty napaan ja on löystynyt kokeile renkaasta onko laakerissa klappia,jos on avaa napa ja kiristä kuusiokoloavaimella voi olla 10 mm tai jotain muuta
Vaihdoin kesäkumit, pesin fillarin ja nyt vapaaratas rahisee. Mitä tapahtui? Fillari on suht uusi (2000 km) cannondale caad12.
Vastaan itse. Ei ilmeisesti mitään, koska ääni hävisi. Tilalle tuli kyllä jotain muita kilkatuksia, joiden lähdettä selvittelen.
Campagnolon Zondasta paukahti pinna poikki. Mistähän tuollaisia kannattaisi lähteä kyselemään? Suoravetoiset aeropinnat kyseessä. Vähän kiiruskin olisi kun pitäisi Pirkkakin kiertää :)
Velosportista ;https://velosport.fi/yhteystiedot/ ite aloittaisin kyselyn. Toki muitakin on . . .
Tuollainen setti kotona ei oo haitaksi ;https://www.bike-components.de/en/Ca...Models-p29880/ Tämä vain esimerkiksi/malliksi kun et kertonut minkä vuotiset kiekkosi ovat ja etu-/ takakiekko kyseessä.
Campan 10s Centaur-takakahva skippailee suuremmalle vaihteelle vaihtaessa, pääosin isommilla rattailla vielä toimii mutta mm. neljänneltä tipahtaa usein kertaliipaisulla pienimmälle rattaalle. Ilman ketjuja käsin vaijeria vetämällä tuntui toimivan hyvin, mutta ongelmat alkaa kun on ketju ja vaihtaja kuormana. Kahva oli kerännyt vähän möhnää poteroon jarruvivun taakse, näiden putsaus tuntui auttavan hieman, mutta ajaessa pomppii taas.
Onko tämmöinen tyyppivika ja mitä kannattaa tarkistaa ennen kuin pistää vaijerit poikki ja avaa koko kahvan? Kynnys tähän on melko iso, kun juuri tuli vaijerit ja tankonauhat vaihdettua. Kuoret olleet pari vuotta, siistin vain eläneet päät vaihdon yhteydessä.
edit: ja heti löytyi vanha ketju liipaten lähelle. Tilaan siis uudet vaijerit, tutkin varaosajemman g-jouset ja odottelen sadepäiviä
Noniin vihdoin pyörän kimpussa ja tajusin ettei mulla ole kammen irrotukseen vaadittavaa työkalua. Ketjun otin irti ja pyörähtää kammet semmosen 3 kierrosta ku reippaasti pyöräyttää, uskaltaisko tolla ajaa ja kattoa just niinku tossa neuvottu? Muuten en edes ihmettelis, mutta maasturi on paljon herkempi
Lähetetty minun VOG-L29 laitteesta Tapatalkilla
Tuolla aikaisemmin kehotettiin irrottamaan kammet
Lähetetty minun VOG-L29 laitteesta Tapatalkilla
Miten tuo liittyy ketjun vaihtamisen jälkeiseen "kitkan / vastuksen" lisääntymiseen? Aloita nyt tarkastamalla ketjulinja. Ettei ketju mene väärältä puolelta häkin "rajoittajaa" tai mikä tuo onkaan... Eihän ketjujen vaihdolla ole mitään tekemistä kampien kanssa???