^Työmatkat kokonaan asfalttikelviä. Kerran tai pari on tainnut osua sade kohdalle. Mutta sehän riittää vesittämään vertailun?
EDIT: ai niin, Spessullakin kastuin kerran!
Printable View
^Työmatkat kokonaan asfalttikelviä. Kerran tai pari on tainnut osua sade kohdalle. Mutta sehän riittää vesittämään vertailun?
EDIT: ai niin, Spessullakin kastuin kerran!
Varmasti on campan ketjut paremmat, en minä sillä. Mutta tuollaisia johtopäätöksiä ja näyttöä varten vaaditaan -Häkämiestä mukaillen- toistoja, toistoja, toistoja.
^Mä vedän itse just sellaiset johtopäätökset kuin satun haluamaan.
Mun teksteistä taas voi jokainen vetää ihan sellaiset johtopäätökset kuin sattuu itse haluamaan.
Aika selkeä kuvio, eikö?
Edit: ja en kirjoittanut ketjujen paremmuudesta. Kyse on rasvoista.
Asia selvä. Sinä ja minä ymmärrämme asian. Yritin vain sanoa laajemmin siltä varalta kun joku lapsikin ehkä lukee tätä foorumia, että sun koejärjestelyt ei kestä tieteellistä tarkastelua. Eikä krittiikki kohdistu sinuun henkilökohtaisesti vaan on varsin laaja ongelma fillarifoorumilla.
Eikö "ketjut" paketista rasvoineen otettuna ole eräänlainen kokonaisuus? Ja yksi mittari paremmuudessa voisi olla se kuinka paljon ja kuinka pian käyttöönoton jälkeen vaativat toimenpiteitä? Hyvä rasva hyvä ketju.Lainaus:
Edit: ja en kirjoittanut ketjujen paremmuudesta. Kyse on rasvoista.
Mä taas en vaan ymmärrä tätä jatkuvaa ihmisten aliarviointia.
Uskon että meillä kaikilla on kyky ymmärtää mikä ero on harrastajan mielipiteellä ja absoluuttisella totuudella.
Vai ovatko toiset meistä mielestään hieman muita älykkäämpiä ja vain he ymmärtävät tämän suuren totuuden?
Kokevat sitten velvollisuudekseen "auttaa vähempiosaisia", valvoa heidän etuaan? Kamoon nyt!! :D
Voihan asian näinkin katsoa.
Eiköhän noissa valmistajien rasvoissakin ja valmistustekniikassa ole eroja. Tosin tekeekö Campa itse tai edes "itse" ketjujaan? Sama kuin Shimano ja muut. Eli onko heillä oma ketjutehdas vai ostavatko alihankkijalta? Varmaan jälkimmäinen, joten ihan kelvollista no-name ketjuakin voi saada.
En muista onko tämä ollut jo täällä, mutta ohessa "How bike chains are made": https://www.youtube.com/watch?v=h8j5...el=LiquidRetro
CRC sitkostettua ketjuöljyä olen käyttänyt moottoripyörissä, sitä samaa käytän maastopyörissäkin ja hyvin toimii.
Mitään vahapaskoja ketjuihin en ruiki.
Itsellä oli keväällä painia sekä Squirtin, että Rexin kanssa. Nyt olen ajanut Squirtillä ilman murhetta ja voitelun kestävyys on vain parantunut ajokilometrien myötä, väittäisin. Olosuhteet ovat olleet sellaiset, että pyörälle on riittänyt kevyt pesu, ketjule rätillä hinkkaus ja rissoihin ja rattaisiin kertyvän mustan vahajätteen poisto puutikulla. Nyt ketjut ovat saaneet rauhassa saturoitua vahasta.
Keväällä ja alkukesästä savea ja pölyä oli runsaasti liikkeellä ja voimansiirtoakin oli pakko pestä.
Mulla oli joku hämärä mielikuva, että Campan ketjupaketeissa lukee Made in Italy:
"From Campagnolo
What makes Campagnolo special is the fact that our chains are designed and produced entirely in Vicenza, both in terms of design and production. We do produce the molds and we do automatically assembly the part trough and computer controlled production line.
The inner link and the outer link are produced using a step mold that we design internally. The molding is done on our presses in the Vicenza plant.
The meshes, once printed, are heat treated (to give the necessary hardness and resistance) in our heat treatment department, after the heat treatment the meshes are treated superficially in our galvanic department to guarantee resistance to wear and tear (especially against atmospheric agents), after these steps, everything is sent to the assembly line and automatic control that allows the assembly and dimensional verification of the chains.
At the end of this line we have the greasing line which, through high temperature and ultrasound, allows the deposition of the lubricant in areas that are difficult to access. The direct control of each production phase allows Campagnolo to have the process 100% under control. Improvements to the process have made it possible to improve the most critical area of the chain: ex the area of union between the internal and external link.
Attention to every detail of this area of interface for joining the various parts has allowed us to continue to raise performance targets without reducing the useful life of the chain."
Lähde: https://www.velonews.com/gear/we-wen...what-we-found/
En. :D
Aivan selkeä testihän tuo oli. Toinen natisee melkein heti ja toisen orkkis voitelu kestää viikkoja. Ei kaikkea tartte testata Excelin ja trainerin avulla...
Et ainakaan minun, merkkituotteissa on laaduntarkkailua, osalla enemmän kuin nonamella ja laadun vaihteluväli on pienempi, joten satunnainen noname voi olla paljon parempi tai paljon huonompi kuin merkkituote. Mitään varsinaista todistusaineistoa tai mittaustilastoja en huomannut postauksessasi, anteeksi vajavainen huomiokyky.
Muutaman vuosikymmenen takaisia ohjeita. Kerran tuli ketjuja keiteltyä, sen jälkeen en enää saanut jostain kumman syystä levittää herkullista lämmitetyn moottoriöljyn tuoksua keittiöön. En ymmärrä.
[IMG]https://img.aijaa.com/m/00677/14894601.jpg[/IMG]
Luulo (uskomus) ei ole tiedon väärti. Nykyään on niin paljon ”vauva.fi”-foorumiuskovaisia, että oksat pois. Ainakin nuorten (joihin itse kuulun) keskuudessa. Ei kuulu nyt sinällään tähän ketjuasiaan, vaan ihan yleisellä tasolla. Myös miespuolisia ”blondeja” löytyy paljon. Muun muassa some kutistaa monen (nuoren) maailmankuvaa [lähdettä ei ole, mutua].
Valitettavasti näin. Enkä mitenkään v*ttuile.
Sori OT.
Mutta itse asiaan. Squirttia olen käyttänyt nyt kohta puoliin pikkupullollisen. Keväällä taisin avata pullon ja viiden pyörän ketjuja on tullut voideltua. On kyllä mielestäni hyvää tavaraa. Ei ole itselläni sotkenut ketjuja. Laitan voidellessa tipan per ”rulla”.
Ketjuja pesen, kun se näyttää rujolta tai alkaa hiukan rutista sinne hypänneestä liasta. Sitten taas huolellinen kuivaus, vaikka päivän yli ja uusi voitelu. Täpärissä olen kierrättänyt kahta XX1-ketjua, 3500 km alkaa kohta puoliin olla paketissa per ketju, eikä ketju ole vielä kulunut puoleen prosenttiin. Osasyynä pitkään kestoon on voitelu ja pesu tarpeen mukaan ja toisena osana hyvä ketju.
Sekä että. Riippuu tilanteesta.[emoji6]
E. Nopealla vilkaisulla löytyi muuan James Robert Flynn, joka on älykkyystutkija. Hänen mukaansa on nimetty Flynnin ilmiö, jossa ihmisten väestötason älykkyystulosten keskiarvo nousee ajan myötä. Nyt kuitenkin viime vuosikymmenten aikana keskiarvo on alkanut tutkimusten mukaan pudota (https://www.researchgate.net/publica...entally_caused). Edellisen lähteen lähdeluettelosta löytyy lisää Flynniä ja muuta aihetta liippaavaa, jos kiinnostaa.
Pahoittelut taas OT. Tähän loppui.
Eilen vaihdettiin velipojalle ketjut. Eipä ole nähtävästi hiveän usein huoltanut ketjuja. Ketjulla (Ultegra/XT) oli ajettu yleisajoa elikkäs kaikkea työmatkasta kevyeen maastoajoon tonnin verran, ehkä vähän reipas ja oli kulunut heittämällä 0.75 rosenttiin. Ehkä siitä huollosta olisi jotain hyötyä.
Tätä on pohdittu täällä aiemminkin: olisi mielenkiintoista ajaa kahdella pyörällä samoilla voimansiirroilla samoissa keleissä samoja ajoja siten, että toista huoltaa ja toinen on huoltamatta. Näistä katsoisi, miten voimansiirto kuluu.
Minä olen käyttänyt sekä öljyjä, että vahoja ja osa on toiminut ja osa ei. Nyt kun olen enemmän alkanut ajaa sisällä, olen huomannut, että öljyt roiskuvat vaikka kuinka kuivaisi ketjun öljyämisen jälkeen, vahoja en ole kokeillut kun pitkiin aikoihin en ole muita käyttänyt kuin itse tekemääni parafiinin ja parafiiniöljyn seosta. Enää en tahdo jaksaa sen kanssa askarrella. Mikäs aine olisi sellainen, joka pysyisi ketjussa eikä roiskuisi pitkin kämppää kun ajaa trainerilla?
No sama aine, eli squirt.
Squirtilla ei ainakaan pahasti mene pieleen. Antaa kuivua ketjun pintaan niin ei pitäisi ainakaan roiskua. Hieman jotakin vahaklimppejä saattaa tippua trainerin alle, mutta nämä saa helposti pyyhittyä ilman liuotinta.
Itse olen ottanut ketjuista aina tehdasrasvat pois. Lähinnä siitä syystä kun ketjun otan paketista pois se tuntuu kädessä tahmaiselta joka on antanut minulle sen mielikuvan että saattaa lika tarttua herkemmin, tuo mielikuva voi toki olla täysin väärä todellisuuden kanssa mutta noin olen tehnyt, myös Squirt jonka ketjurasvaa käytän kehottaa ohjeissaan poistamaan tehdasrasvan degreaserilla, tuo on toinen syy miksi poistan tehdasrasvan. Mutta jokaisella on omat kokemukset ketjun voitelusta ja lupa on tehdä niin kuin on parhaaksi nähnyt ja metodeja on lupa muuttaa sen mukaan kun parhaaksi näkee.
Pitäis oikein jo miettiä valmiiksi mitä noihin Campan ketjuihin laittaisi kun aika koittaa. Talvi ajetaan trainerilla joten jotain sotkematonta.
Jemmasta löytyy:
-REXiä
-Squirttia
-Weldtiten TF2 (ei spray)
-CRC sitkostettua voitelyöljyä(en ole koskaan ketjuihin kokeillut, vois mennä sisäkäytössä?)