Muutamia kompastuskiviä mitä olen huomannut luistelutekniikassa.
- Potku/liuku ei lähde painopisteen alta ja sen myötä se jää lyhyeksi. Wassussa ja mogrenissa liun tulisi suuntautua ensin eteenpäin ja sitten vasta sivulle.
- Liikkeet ei ole eteenpäin vieviä. Sauvatyöntö ei kohdistu suoraan taakse. Ylävartalo kiertyy. Jopa kuokassa hartialinjan tulisi säilyä mahdollisimman suorassa jotta sauvatyöntö kohdistuisi eteenpäin vieväksi.
- Lantio ei nouse/ojennu riittävästi ennen sauvatyöntöä. Vartalon oma paino ja vatsalihakset jää hyödyntämättä. Aika usein persse putoaa alas ja vie tehon pakaroista ja jalkalihaksista. (Noissa viteoissa näkyy selvästi ojentuminen)
Näihin kaikkiin asioihin voi vaikuttaa myös välineet. Lähinnä huonosti luistavat sukset:mad:
Pirkan hiihto ja harjoitusmäärät
Tänä vuonna olisi siis tiedossa 1. Pirkan hiihto ja samalla elämäni pisin yhtäjaksoinen urheilusuoritus. Oletus on, että matkaan kuluu itseltäni n. 8-9 tuntia.
Kiinnostaisi kuulla palstalaisilta, millaisilla hiihtokilometereillä olette Pirkkaan lähteneet ja minkä mittaista lenkkiä olette hiihtäneet ennen koitosta.
Itsellä on nyt kilsoja kasassa n. 550 km (pelkkää luistelua, ei metriäkään pertsalla tänä vuonna) ja tarkoitus olisi saada vielä ennen Pirkkaa ainakin 200 - 300 kilsaa lisää.
Pisimmät lenkit mulla on olleet 40 kilsaa ja peruslenkin pituus 15 - 24 km. Lenkkejä viikossa 4 - 5 kpl.
Heitin tänään vuoden toisen 4-kymppisen aikaan 3:20 (nesteet oli mukana kannossa repussa), mutta vähän kävi epäilyttämään koko projekti, koska olin lenkin jälkeen niin puhki-poikki-paskana, ettei tunnu millään mahdolliselta, että olisin voinut vielä jatkaa suoritusta 4 - 5 h. Ja yritin pitää vauhdin koko ajan rauhallisena, mutta kyllä se mun osalla tuntuu se matkakin tappavan :mad:
Tässä mielessä kiinnostaisikin kannustavat "itsensä-voittamiskokemukset" vaikka täällä taitaa kyllä pyöriä sen verran mua kovempi kuntoisempaa porukkaa, ettei noita mittatikkuja itteensä pysty ihan suoraan sovittamaan.
Pirkka-perhosia mahassa, ksihja :o