Mikäs noiden hinta on?
Printable View
Kysyin varuste.net stä noita resole kittejä, ettei tarvitsisi tilata ulkomailta niin lisäsivät saman tien valikoimaan:
https://varuste.net/Five+Ten+Stealth...-+XL?_tu=67004
Noiden kummien kanssa jonkin verran turanneena niin kotiliimaus onnistuu jotenkuten mutta suutarillekin voi viedä niin saavat kunnolla painetta liimaukseen niillä puristimillaan. Riittävä paine liimauksessa on se juttu millä noista saa toimivan, jollain puupalikoilla ja liimauspuristimilla olen itse d-i-y korjauksia tehnyt.
Ja pk-seudulla http://gamma.nic.fi/~mkarttu/index.html on tehnyt ainakin 20v pohjauksia kenkiin kiipeilykumilla.
Siltä varalta, että joku muu suunnittelee ostavansa XXL:n tarjouksesta talvikengäksi Diadora Polarex Plus -kengät, kehotan vielä harkitsemaan.
Muutaman 40 min työmatkan olen noilla ajanut, enkä ole täysin tyytyväinen. Vakiopohjallisella ja ohuella urheilusukalla varpaissa tuntuu vähän viileältä aamun pikku pakkasessa. Välikelin kenkä, ei talvikenkä.
Tuntuuko Diadora muuten istuvalta ja kantapää seuraa jalkaa?
Keskieurooppalainen talvikenkä. Ei kai siltä sellaisena voi muuta odottaakaan?
Toisaalta pohjallisten vaihto parempiin (esim tällaisiin tai edes alumiini/karvaisiin), polypropyleenisukan vaihto merinovilla(sekoitte)isiin ja neopreenikengänsuojien käyttäminen lisäeristeenä voivat tehdä niistä täysin kelvolliset talvikengät Etelä-Suomenkin oloihin - ainakin mikäli jalat eivät ole erityisen palelevaa sorttia.
FWIW itse taisin ajaa viime talvena viiden ja puolen tunnin lenkin kahden-kolmentoista asteen pakkasessa enkä joutunut kylmän vuoksi jalkautumaan tai käymään sisällä jalkoja lämmittelemässä.
Alkuun kolhonoloiset, mutta muotoutumaan päin. Boa kiristää tasaisesti ja kantapää pysyy aloillaan. Mulla normaali kengän koko on 46, noista otin 45 ja pässinpökkimälle jää hyvin tilaa.
Tarkoituksella olen ajellut ei-lämpimällä sukalla ja pohjallisella, testimielessä. Alumiinilla vahvistettu villapohjallinen ja villasukat ovat kaapissa odottamassa. Talvella saatan vetää Mavicin varpaanlämmittimet kengän päälle. Paukkupakkasia varten otan käyttöön teddyvuorellisen mononsuojan. Vain varpaat on mun herkkä kohta, muuten tarkenen oikein hyvin.
Kuovi kirjoittaa asiaa, mullon nuo linkatut pohjalliset ja eivät aivan surkeat. Ynnä neopreenisuojia joka lähtöön. Olen ennenkin urputtanut ylikokoisista kengistä, siinähän kantapää liikkuu ja hölskyy eli mitä hyötyä on lukkokengistä silloin? Omat Vauden Termaticit 1,5 numeroa ylikokoisina ovat sillai satasen hintaansa nähden aivan ok mutta kantapääni ei pysy paikallaan.
Vaellusaikoinani kiintevuorisista Nokian Naaleista ylenin irtovuorisiin, sitten normitelemarkmonot, hei Alpo ovatko tallessa? Ja sitten Alicon Double-monoilla, sisäkengälliset vankat nahkamonot. Jotenkin tää irtovuori/sisäkenkäfilosofia nappaa mulle. Kai kun noilla rämmin ihan kunnon pakkasillakin.
Bontragerin OMW kengät ovat kovasti harkinnassa. Ja jalan pituushan pitäisi mitata oikeasti niillä sukilla mitä meinaa maksimissaan käyttää. IMO. Pieni pohdinnan aihe on tää lestin leveys, olen Shimanokielellä Widejalkainen.
Tänään poistin nuo Bontragerin OMWt. Saapa nähdä mimmonen kenkä tulee olemaan.
Kokemuksia kellään Northwave Celsius 2 GTX kengistä. Lupaavat -10 asti pakkaseen. Jos riittää puoleenkin ja sen jälkeen neopreenia päälle sekä sukkaa alle, niin mulle pelittää. Miten koot? Meneekö suoraan taulukon cm koon mukaan? Sidin MTB kengät 43 ja maantie 42,5 on sopivat.
Mulla on kokemusta muutaman lenkin verran NW Celsius Arctic GTX:stä, eli ymmärtääkseni melkein samoista kengistä.
Pakkasella en ole kengillä vielä ajanut, mutta 2-4 asteen keleissä ne tuntuvat vielä lämpimiltä. Sukkina olen käyttänyt XXL:n myymiä Line One Active Warm Crew Terry sukkia.
Ilmoitettu koko pitää mielestäni melko hyvin paikkansa. Omieni koko on 44 ja se on hieman väljempi kuin samankokoinen Diadoran maantiekenkä (hyvä asia paksumpien sukkien kanssa). Sidiltä itselleni sopii myös samoin koko 44. Shimanon kengissä oma kokoni on 45.
Ok. Kiitos vastauksesta. Eiköhän tuo koko löydy tuon mukaan. Tuolle Arctic mallille lupaavat -35 - +5 astetta. Aika rohee lupaus :) Sillä mietin, että mihin asti tarkenee tuolla Celsius 2:lla. Aika kohtuudella pärjännyt 1,5h työmatkan vanhalla Shimanon kumipohjanauha lätyskällä + Enduran MT500 suojalla. -7 alkoi varpaita hieman kylmäämään loppumatkasta. Kaiketi noilla paremmin pärjää. -10 kylmemmällä en enää paljoa ajele. Jos ottaa yhtä pykälää sisommat, niin mahtuu ainakin sukkia riittävästi...
Täällä myös pari vuotta vanhat NW Celcius Articit talvikenkinä. Mulla menee parin tunnin lenkki -5C:ssä villasukilla, mutta siitä kylmempään kun mennään, niin kyllä tarvii laittaa sähköpohjalliset tossuihin, ettei ala varpaita palella...
Eli tulee kylmä pohjasta läpi?? Onko niissä itsessään minkäänlaista eristystä pohjissa?
^Ei välttämättä. Minulla Lake 303 kaksilla paksuilla sukilla ja -5 saatan ajella parituntia vielä ilman akku pohjallisia, mutta siitä kylmemmillä aina sähköt päällä, koska varpaat jäätyy. Talvipyöräily on vaan raakalaji monen varpaille. Toiset tarkenee toiset ei.
Vanhat ei-Artic-versiot on kyllä melko viileät kengät, ei niissä ole mitään eristystä pohjassa ja omat pohjalliset oli melkoisen huonot. Lämpimillä pohjallisilla (ohut huopamalli + lampaankarvapohjallinen) merkittävästi lämpimämpi (mutta kylmät silti).
Nuo uudet articit vaikuttaisi kivoilta kengiltä. Kohtu kevyet, gore kalvo loskaa ja suota varten ja pohjakin näyttää pitävältä. Taitaa olla vielä hiilariakin jäykkyyttä lisäämässä?
Jos nyt oikein tutkailin, niin Celsius 2 ja Arctic mallissa ei olennaista eroa ole. Ainoastaan heijastavuus parempi Arctic mallissa. En ainakaan löytänyt muuta eroa?? Onko näin? Celsius 2 on hiukan painavampi. Joten eristykset ilmeisesti samat...
No tuskinpa tuossa toisessa on artic etuliitettä ja lupausta kovemmille pakkasille, jos eroa eristävyydesaä ei olisi.
http://www.northwave.com/it/catalog/scarpe/gore/37
Onko tietoa mistä noita NW pakkaskenkiä voisi kokeila PK-Seudulla? Sen verran omalaatuiset jalat että ei mikä tahansa jalkine tunnu mukavalta. Jalkani on nirsot, kyllä.
Sieltäpä noita tutkailin. Lämpöero on... Ainut ero on ero Goretex kalvo. Josko sillä lupaavat. Performance on molemmissa luokka 4. Extreme Winter mallissa on 5. Mainostavat Arctic mallia commute malliksi paremman heijastavuuden takia. Ota tuosta selvää.... ;) Jälleenmyyjää ei Northwaven sivujan mukaan löydy koko Suomesta. Tallinnasta löytyy kyllä kolme, jos siellä päin liikkuu ;) Täytynee tilata Saksasta jos tuohon päätyy...
On molemmissa. Celsiuksessa Gore Pique ja Arctic Gore Koala. Niistäkään en googlella löytänyt mitään tietoa sen kummemmin...
XXL ainakin on myynyt Nortwaven kenkiä. Netti sivuilta löytyy vain muutama malli, mutta ehkä liikkeissä voi olla enemmän tai sitten myynti lopetettu..
Nää ostin jos oikein kylmä kylmä tulee https://varuste.net/Kamik+Alborg?_tu=42488
Sillai koestin jotta flättipedaaleillani pysyvät. Toiset Kamikkini ja naftimpi koko, nuohan nahkavarsineen tuovat vaelluskenkäilluusiota mieleen.
Tätä ketjua googlettamalla selvisi, että articilla voisi pärjätä sinne -15 asteeseen asti ja kengä on pohjaltaan tukevampi mitä vaikkapa lake MX-145. Nortwaven Kenkiä on myynyt xxl ja intersport.
Nykyiset kengät ovat mavicin driftit ja näissä harmittaa juurikin tuo pohjan löysyys, sekä omaan jalkaan huono istuvuus. Kantapää nousee, vaikka kenkä on muuten talvikengäksi liian pieni. Hyvää noissa on pitävä pohja sekä vedenpitävyys. Sukka ei kastu vaikka matka sattuisikin pysähtymään keskelle suota.
Adidaksissa/maviceissa 43.5 on juuri sopiva koko kesällä. Nyt vain arpomaan ottaako 44 vai 45 koon northwavesta...
Bike-Discountin sivuilla on iso varoitus, että on isoa kokoa ja pitää ottaa sama koko kuin normaali kenkä... Ite arvon kanssa kokoa ja pitäähän sinne mahtua sukkaakin kunnolla.
Mulla on NW:n kesäkenkä 45 ja talvipopo 46. Shimanon koko mikä mulle jotenkin voi sopia on 46 Wide. Kovin paksua sukkaa tuohon talvikenkään ei mene.
Mulla ollu vajaan vuoden NW Extremet ja ovat hyvät jalkaan ja tuo ohje ottaa sama koko kuin normikengässä pitää paikkansa, jos yhden paksun sukan on tarkoitus riittää. Itellä menee lisäksi villasukka, kun on kokoa isommat. Omilla viluisilla jaloilla nuo toimii +10 - -5 C haarukassa. Boalla saa aika hyvin kireälle yhdelläkin sukalla ajettaessa, mutta kenkä jää pituussuunnassa väljäksi. Vertailun vuoksi ekan sukupolven Wölvhammereilla pärjään ehkä 10 astetta kylmemmässä samalla tavalla.
Offtopic, mutta ihan oikeasti kuinka moni pyöräilee -15C ja sitä kylmemmillä keleillä? Sehän alkaa olla jo aika kylmä lämpötila mille tahansa ulkoilulle, saati sitten pyöräilylle.
^Foorumilta löytynee useitakin, jotka pyöräilevät esim. töihin ympäri vuoden, kelillä kuin kelillä...Itse olen niin nössö, etten kykene sellaiseen...
Jep, mutta saksassa tuonne ei tungeta paksua sukkaa tai sähköpohjallista väliin... Sidin 44 kesäkenkänä on hivenen iso minulle. Vähän kyllä hirvittää tilata 45 kokoa, suomalainen työkenkä on kuitenkin vain 42 ja talvimaihari 43.
Edit: bike-discountilla näyttääkin olevan myös puolikkaita kokoja, eli ehkäpä tuo 44.5 olisi passeli.
Sähköpohjallista en taida tunkea. Mulle riittää -10 asti ajelut ainakin näillä näkymin. Jos ottaa 1cm lisää jalkaterän pituuteen, niin kait tuonne mahtuu thermopohjallinen ja riittävästi sukkaa. Ja aina voi laittaa neopreenit vielä päälle. Jalkaterä on 26,7 ja ajattelin tilata 42,5 joka on 27,6cm tai 43 huikeat 0,2mm isompi. Jalka on muuten kuin koiran puruluu, joten ei ihan mahottoman isoa viitsi ottaa. En tiedä miten tuo talvikenkä on leveä lestinen, kun rouvalla on kesäkengät ja on kyllä kapeaa mallia. Onko miesten lesti suhteessa paljon leveämpi.
Oma työmatka on rapiat 32km ja kyllä pahimmat pakkaskelit jää silloin ajelematta joka tapauksessa.