Erittäin hyvin sanottu sieltä Turusta!
Samoin.
Printable View
Vaimo kun ajeli pyörällä työmatkat ympäri vuoden Turun hiekka/suola väyliä pitkin, niin siinä näki mitä kuluminen on. Luulisin että watteja oli vähemmän kuin minulla, mutta kyllä ketjuja ja pakkoja kului. :)
Mutta se öljy.
Kelit kun viileni niin Muc-Off Dry vaihtui Wet laatuun. Mutta ei jestas sentään millainen sottaaja se on. Eli palasin takaisin kuivaan.
Ja ongelma on siis se, kun minusta tuntuu että voimansiirto ei pelaa dry-öljyllä kunnolla kun sää kylmenee. Tuntuu että maastossa alamäkien jälkeen ketju naksahtelee rumasti kun se hakee paikkaansa eturattaalta. Onko muilla vastaavia ongelmia? Tuntuuko siltä että dry-öljyt jäykistää ketjuja?
Hmmm, taidankin kokeilla Dura-Acen ketjua trainerifillarissani. Trainerointi kun ei muuten ole vaativa voitelun suhteen, pääasia on että on voidellut ja mieluiten suht puhtaat. Mutta voimansiirto tuntuisi joutuvan sisätreenissä kovemmalle kuin ulkona, tämä on vaan tällainen fiiliksen perusteella tehty olettamus joka perustuu siihen ajatukseeni kun ulkona ajaa niin takakiekko kallistelee luonnollisesti fillarin rungon kanssa kun taas trainerissa runkoon kohdistuu erilainen stressi kun traineri pysyy paikoillaan fillarin rungossa keskiö elää jonkin verran enemmän kuin ulkona ajaessa. Tuo mielestäni tuo hieman epätarkkuutta vaihteiden toimintaan ja saattaa kuluttaa ketjua varsinkin sivusuunnassa. En tiedä voiko olla näin, lähinnä tuollainen fiilis on jäänyt. Ajattelin että tuolla perusteella voisi Dura-Acen ketjua kokeilla mitenkä kestää sisätreenin rasitukset.
Luulen, ettei vaihto ole enää niin tarkkaa.
Voimansiirron äänekkyys voi ehkä myös lisääntyä jos paljon sivuttaisväljyyttä.
Joskus Sramin 10sp systeemissä ihmettelin voimansiirron runsasta melua ja vaikka ketju ei ollut venymisen puolesta vaihtokunnossa niin uusi selvästi jämäkämpi ketju toimi jo siedettävällä Sramin melutasolla. Saatto olla, että uusi ketju vaan sopi paremmin yhteen sen hetken pakan ja eturattaiden kulumisen kanssa, mutta en täysin sulkisi sivuttaisväljyyttä osasyyllisenä. Ketjuvalmistajakin saatto välissä vaihtua.
11 ja 12 sp ketjut ovat tosin näistä ajoista kaventuneet ja ne voi olla jo vaihtamisen puolesta enemmän ronkeleita kaikenlaiselle kulumiselle.
Näköjään ketjun sivuttaisella kulumisella on nimikin: chain slop. Oli minulle uusi termi. Vaihtamisen epämääräisyys voi olla oire tästä.
Bikeradarin ketjun kulumisesta kertovassa artikkelissa kappaleessa "What about that chain ‘slop’ mentioned earlier?" on tästä enemmän:
https://www.bikeradar.com/features/h...bicycle-chain/
Tuon sivuttaiskulumanhan näkee kun vaihtaa ketjuja. Siis vääntyykö ketju mutkalle esim 50cm matkalta. Uuteen kai tuotakin voisi verrata.
Tein empiirisen pikavahaus testin xt 12s ketjulle. Ketjulla ajettu noin 1000km ja uuteen ketjuun ei verrattuna ei juurikaan venymää.
Liotin ja pesin ketjut liuotinpesuaineella. Tämän jälkeen puhdistin vielä brakecleanerilla. Laitoin kuivatut ketjut tyhjään muoviseen jäätelörasiaan ja kaadoin päälleen startin pikaluistovoiteen (-5 -20). Lämmittelin ketjua hieman kuumailmapuhaltimella jotta voide menisi paremmin rullien väliin.
Seuraavaksi asensin ketjut paikoilleen ja pyyhin rattaan piikin nostamat töhnät pois. Ketjun pintaan oli jäänyt ohut vahamainen kerros. Seuraavaksi täytyy kokeilla miten ketju kestää ajoa, mutta ainakin asennettaessa ketjut tuntui erittäin jouhevalta.
Pikavoiteessa on joku liuotin joka tekee siitä kohtuu juoksevaa ja se haihtuu varsin nopeasti . Ajattelin että juoksuttaisiko liuotin sen paremmin rullien sisään? Jospa nää vahat toimisi paremmin ketjun vahauksessa kuin suksen pohjassa josta se häipyy varsin nopeasti.
Täytyy raportoida oliko idea susi jo syntyessään.
Ei se liuotinpesuaine lähde breikkarilla pois ketjun sisältä, eli vahakaan ei tuonne tartu.
Siis jos käytössä oli spraypullo, eikö iso pönttö, josssa uitit ketjua.
https://www.puuilo.fi/polaric-liuotinpesu-10l-nox-wax
Tässä kylvetin pariin otteeseen. Hyvin bensiinimäinen aine. Seuraavaksi suihkutin astiassa brakecleeneriä päälle reilusti, jolla koitin huuhtoa loput. Voihan se olla että jäämiä jäi.
Ei tosiaan lähde noin. Huomaa hyvin siitä, ettei ketju muutu jäykäksi vahauksen jälkeen.
Asetoni tms pullossa on parempi. Breikkariakin saa isossa astiassa, mutta taitaa olla selvästi kalliimpaa.
Millaista tuo shimanon perus chain oil -spray on, onko kokemuksia?
10s xtr ketjun venymä oli 0,6-0,75% alle 500 kilometrillä… liekö huonoa hoitoa. Aikaisemmin käyttänyt wd-40 wet lubea. Nyt menee seuraavaksi shimanon öljy testiin.
Itse olen tykästynyt tuohon Rexin Domestique vahapohjaiseen ketjunvoiteluaineeseen.
Hinta on itselleni hiukan liian korkea, mutta juuri ja juuri siedettävä.
On toiminut itselläni paremmin kuin aiemmat käyttämäni ketjun voiteluaineet.
Rex Black Diamond olisi myös mukava kokeilla, mutta jääköön toistaiseksi hinnan takia hyllyyn.
Mä olen käyttänyt vuoden verran squirtin dry lubea ja tähän asti ihan tyytyväinen. Talvella käytin sitä talviversiota.
Yhdessä maantiepyörässä on mennyt 22 ketjua ja kolmet eturattaat per 150 tkm. Viittä pakkaa olen käytellyt, yksi niistä on lähes uusi ja ainakin kaksi muuta on vielä ajokunnossa. En mittaile tai pese ketjua käytännössä koskaan, mutta jos joudun ajamaan sateessa, huuhtelen ketjusta hiekat kylmällä vedellä vaikkapa juomapullolla suihkuttamalla. Jos ketjun pintaan joskus kertyy liikaa mustaa töhnää, poistan sen liuottimella kostetulla talouspaperilla pyyhkimällä.
Käytän Valkosalaman Clean Ridea, jonka saatavuus on huono. Mistähän sitä voisi hankkia?
Kiitoksia ketjun venymästä keskustelleille. [emoji846]
Sain aikaiseksi mitata venymän yleispyörästä ja vaihtokunnossahan se oli. Oli vielä Sramin 10sp ketjuja Hi5bikesissä niin ei tarvi kauempaa tilata.
Lähetetty minun laitteesta Takapalkilla
Tallainen tulos YBN:n ketjun taipumisesta (alempi on ajettu):
https://live.staticflickr.com/65535/...8026c85b_c.jpg
------------------------------------------------------------------------------------
Jos vaihteiden toiminta on epätarkkaa ja vaikka kuralle herkkä, eikä säätöjä ei tunnu löytyvän, niin vaikka ketju ei olisi venynyt, niin mielestäni kannattaa ottaa ketju pois ja vähän taivutella.
^hyvä kuva! Kerrankin jotain näyttöä asioista eikä pelkkää lässytystä :)
Tuohon kun vielä keräisi eri ketjuja uusina ja ajettuina. Tai mittaustuloksia, tietty määrä lenkkejä ja päiden etäisyys.
Täytyypä korjata itseä. Kun puhtaana ja paikallaan jännityksessä mittailin on se ketju hitusta vailla 1% kulunut ja se tosiaan näyttää olevan raja, missä ketju lakkaa toimimasta. Taipuu sivusuunnassa niin paljon, että suurimmilla rattailla ollessaan etupään mutka muodostuu niin jyrkäksi, että ketju ei pysy enää suuremmalla eturattaalla. Tässä tapauksessa ketju siis ei hypi rattaiden yli vaan tuo sivutaipuma on ensimmäinen oire, joka pakottaa ketjun vaihtoon. Onneksi varastosta löytyy kulunutta ketjua, joka toimii noilla kuluneilla rattailla, mutta ei vielä putoile.
Totta joo. Sivuttaistaipuma voisi aiheuttaa tuon eturattaalta tippuilin, joka tulee aina kuluneiden ketjujen kanssa.
Voi muuten olla eturataskin frp:llä jo entinen. Itseltäni meni 8tkm ultegra, vaikka vaihdoin ketjutkin välillä. Hyppii uudella ketjulla yli.
Joo uudella ei varmasti toimi mutta onneksi löytyy varastoista noita sopivasti kuluneita niin ei tarvi vielä koko voimansiirtoa uusia.
Se tuli ihan pukissa visuaalisesti todettua, että sivuttaistaipuman vuoksi putoaa.
Eli kun ketju on ristissä, niin se tekee heti ison rattaan jälkeen jyrkän mutkan ja tiputtaa pienelle. Tähän tarttee kiinnittää huomiota itsekkin. On nimittäin ollut roadissa vähän samaa ongelmaa ajoittain.
Loogistahan se on. Jos se olisi täysin taipuisa naru niin vastaavassa paikassa siinä olisi taitokset päissä ja matkalla naru on suora. Alkaa mennä löysällä ketjulla samoin ja eikä pysy eturattaalla jyrkentyneen mutkan vuoksi. Olen aina luullut että ketju kuolisi siihen, että alkaa hyppiä takapakassa hampaiden yli.
Heippa väki
Olen vasta 60 vuotta tosissaan pyöräillyt ja kokeillut vuosien saatossa monenmoisia keinoja / tapoja.
1 helppo tapa pitää ketjut toimintakuntoisena 100 - 500 km välein on käyttää perämoottoribensiiniä, synteettinen/mineraali sekä puhdistukseen että voiteluun yhtäaikaa.
Otat rättiin 1-4 prosenttista bensaa ja puhdistat ketjut märällä rätilllä oikein hyvin, välillä bensaa lisäten ja rättiä käännellen.
Tuloksena noin 5 - 10 minuutin ketjuhuollosta on puhdas ja hyvin voideltu ketju . . . lue myös aiheesta tekemäni sivu
Pyörän peruskunnossa pito
Suosittelen wet luben käyttäjille Silcan Synergetic öljyä. Hinta on aika törkeä, mutta kun ohjeen mukaan käyttää eli 2 pientä tippaa per rulla puhtaalle ketjulle ja sen jälkeen 1 tippa per rulla n. 700km välein, kestänee vuosia. Mikrokuituliinalla kun pyyhkii ketjun aina ennen lenkkiä, pysyy suht kuivana ja puhtaana.
Täältä ZFC:n testiromaani:
https://zerofrictioncycling.com.au/w...getic-v1.1.pdf
Niinpä...
https://yle.fi/uutiset/3-12170316