Ihan mielenkiintoisia meriittejä kyllä. BR1:n ja kp63:n rinnallevedon ja (jäätävän kovan) penkin suhde on kyllä niin vinksallaan, että joko on skippailtu jalka- ja maastavetopäiviä vähän enemmänkin, tai sitten rinnallevedon tekniikassa puutteita.
Printable View
Ihan mielenkiintoisia meriittejä kyllä. BR1:n ja kp63:n rinnallevedon ja (jäätävän kovan) penkin suhde on kyllä niin vinksallaan, että joko on skippailtu jalka- ja maastavetopäiviä vähän enemmänkin, tai sitten rinnallevedon tekniikassa puutteita.
Tiedetään ja syy varmaan molemmat. Toki näin jälkikäteen todennut, että kropan ominaisuudet sopii kestävyysurheiluun paremmin. Siellä kovempia meriittejä.
Ehkä tähän kuntopiirisanaan ei kannata paljoa takertua, kuntopiirihän voi olla mitä vain, ja tuntuu olevan yleisnimitys salitreenille, jossa tehdään useita liikkeitä ja käydään kroppaa läpi omaan tahtiin. Mun vanhemmat kävi aikoinaan jossain eläkeläisten kuntopiirissä, jossa syke ja laktaattitasot tuskin nousi paljoakaan. Sitten on jotain mamma-kuntopiirejä odottaville äideille ym. Jokainenhan voi räätälöidä itselleen sopivan kuntopiirin. Ehkä kuntopiiri on joskus 40-50 v sitten tarkoittanut eri asiaa kuin nykyään. Muistan itse kun junnuna tehtiin lätkäjoukkueen kuntopiiriä, jossa valmentaja puhalsi pilliin 1 min välein ja sitten vaihdettiin liikettä ja pyrittiin pitämään sykettä koholla. En tiedä tehdäänkö enää nykyään sellaisia kuntopiirejä.
Kyykkyjä tein aikonaan pidempiä sarjoja 150kg:llä, mutta selkäsairaus esti ja estää isot raudat, samat kilot oli maastavedossa. Rinnallevedon suhteellisen heikko tulos selittyy vasta sairauden jo puhjettua aloitetulla pätkittäisellä reenillä. Mutta ehkä enemmän olen ylpeä 56,3 kg lisäpaino leuanvetotuloksesta. Punttiäijä en todellakaan ole, vaan normaali 81 kiloinen palloilijataustainen.
Itse olen käynyt salilla hyvin satunnaisesti tässä aikuisiällä eli viimeisen parinkymmenen vuoden aikana. Tällä hetkellä on taas salikortti voimassa kun nykyisessä duunipaikassa on yksi saliketju jonne pääsee tuetulla huokealla 25 euron kuukausihinnalla jumpat sisältäen. Mutta kun töitä tulee tehtyä lähinnä etänä, en käy siellä edes kertaa viikossa ja mitään ohjelmaa mulla ei ole ollut.
Useimmiten olen viime vuosina käynyt kuntosalikuntopiirissä, ohjatussa sellaisessa kerran viikossa. Kesät se on ollut aina pidempään tauolla mutta talvikaudella melko säännöllisesti. Edellisestä circuitista on kuitenkin jo yli vuoden päivät.
Varsinaisesti pyöräilytuloksia parantaakseni en salilla ole koskaan tehnyt mitään tarkoituksellisesti. Tai ok, tiedostan että takareidet ovat ehkä suhteessa heikot ja joskus teen jalkakyykkyä ajatellen niiden vahvistamista mutta usein käy niin että edellisistä kyykyistä on vierähtänyt taas pari kuukautta ja saan vain takareidet aivan jumiin. Ihan sama kuinka pienellä painolla teen. Esim 30 kg tangolla ekat 15 kyykkyä ei mitään mutta kun parin minuutin levon jälkeen ottaa uuden sarjan niin havaitsen heti voimakkaan krampin tms vastaavan ainakin toisessa takareidessä...
Mutta nyt joku n. 3 viikkoa sitten innostuin treenaamaan muscle uppia. Noin joka toinen-joka kolmas päivä olen käynyt vetämässä leukoja, tekemässä dippejä ja vahvistamassa vähän vatsalihaksia. Pistin tavoitteeksi saada yhden muscle upin tehtyä ilman avustusta vuodenvaihteeseen mennessä. Jos ei onnistu vielä silloin, niin treenaan lisää. Kyllä se kesälomaan mennessä on ainakin onnistuttava!
Lähtötilanne oli näitä myötäotteen leukoja ehkä n. 7 tai max 8. Vastaotteella jolla leukoja olen tehnyt jos olen tehnyt saan 9-10. Dippejä olen aina inhonnut mutta ei se tuossa muscle upissa niin oleellinen ole. Kyllä sen yhden dipin aina saa ja kyllä mä niitä nyt samalla myös teen harjoituksina. Viikko sitten testasin myös miten onnistuu lisäpainoleuanveto. Salilla meni 20 kg levykiekko jalkojen välissä vyöhön kiinnitettynä roikkuen. Vastaotteella tosin. Ikäähän meikäläisellä on 41, pituutta 185 ja painoa vain 72 kg. Tällainen ruipelo mutta kevyt paino auttaa leuoissa.
Innostus tähän lihaskuntoa erityisesti mutta toki myös sen lisäksi oikeaa tekniikkaa vaativaan muscle up itseni haastamiseen lähti siitä kun näin seiväshyppääjä Saga Anderssonin kiskaisevan 11 muscle uppia Intstagram tilillään putkeen. Katselin sitten parit opetusvideot aiheesta ja aloin treenaamaan. Avustuskumpparit myös ostettuna. Mutta toistaiseksi tiedostan sen, että voimatasoa on nostettava ja myötäoteleukoja saatava räjähtävämmäksi ja vedettyä niitä enemmän rintaan saakka kuin vain hitaasti leuan alle. Leukoja pitänee pystyä tekemään määrällisesti siinä 15 noin alkajaisiksi.
Esim tän treenaajan video antaa toivoa ja inspiraatiota. Hän sai 69 päivässä yhden muscle upin ja vajaa 100 päivää vei, että pystyi tekemään 5 toistoa. Ja lähtötilanne ehkä about vastaava kuin itselläni. https://youtu.be/2CITpNRzwTk.
Ja tän videon opastuksella suurinpiirtein treenaan yksittäisiä ominaisuuksia ja tekniikkaa: https://youtu.be/6v6IsZcvqCA
^Sehän se vitsi onkin ollut että crossfit-huiput treenaa juurikin.... kaikilla muulla kuin crossfitillä ja tekevät noita WODeja aika vähän. Ei niissä WODeissa käsittääkseni ole ollut mitään järkevää jaksotusta ja joka treenin tekeminen älli-pois-tyylillä ei ole kovin kehittävää pidemmän päälle.
Sinänsä lajissa varmaan paljon hyvääkin, jotkut tykkää treenata porukassa ja Suomessa on vissin painonnosto-osaamista hyvin jolloin on vältetty isoimmat ongelmat tangon kanssa tehtävissä liikkeissä.
Ihan hyvä kysymys ja koskee varmaan monia muitakin lajeja. Toisaalta kai mistä tahansa harrastuksesta voi ajatella myös niin että kaikki itseä miellyttävät tavat ovat oikein. Jos vaikka harrastus on pyöräily niin onko väärin ajaa kerran pari viikkoon kolmen tunnin keskiraskas lenkki? Tai jos harrastus on koiran kusetus, onko väärin käydä koiran kanssa vartin kävelyllä rööki huulessa?
Muuten ketjun aiheesta olen hieman sillä kantilla, että pyöräilyä tukevaa lihaskuntoa voi harjoitella monella tavalla ja varmaan loppujen lopuksi esim sillä tekeekö salilla kolmosia vai vitosia vai kuntopiiriä on sinänsä melko pieni vaikutus tasoon pyöräilijänä. Tietysti näissä keskusteluissa tuppaa käymään niin että esitellään perusteluita juuri sen oman tavan puolesta.
Ja tuo omien tulosten esittely... Satku penkistä wau mun on pakko tietää mistä puhun.
Itsekin innostuin ”esittelemään” tulokseni kun niitä täälä porukalta kyseltiin, heitin toki vastapainoksi omastamielestäni vielä toistaiseksi ”kehnon” pyöräilykuntoni, ei ollut tarkoitus kasvattaa uskottavuutta tässä aiheessa :)
Se on jännä että kahvipöytäkeskusteluissa monesti juoksu/pyöräily/hiihtomäärän esilletuonti aiheuttaa ihailua, mutta jos joku alkaa esitellä salituloksiaan on hän heti jonkinsortin mulkero :D
Itse aiheeseen: pidän erittäin hyödyllisenä tehdä moninivel liikkeitä edes kausittain, mutta en pakollisena. Kehonpainotreenilläkin pääsee pitkälle jos tietää mitä tekee, vastuskuminauhat vielä kaveriksi niin avot.
Jos kisapyöräilijää ajatellaan niin mielestäni selkeä prioriteetti ykkönen pitäisi salin puolella olla vammojen ennaltaehkäisy, mikä liittyy usein lihastasapainon ylläpitoon/kehittämiseen.
En voi puhua kenenkään muun puolesta, mutta mulle uppoaa kuntopiiri aboot 10 kertaa paremmin kuin perinteinen salikolistelu. Tai jos esittää asian toisin, jos vaihtoehtona olisi salikolistelu tai ei mitään voimaharjoitteluun viittaavaa, niin mulla valinta mitä todenäkoisimmin kääntyisi "ei mitään voimaharjoitteluun viittaavaa" suuntaan. Mieli saattaisi muuttua siinä vaiheessa kun selkä alkaisi kettuilemaan. Omalla kohdalla on niin, että treenin pitää olla sellaista, mitä haluaa tehdä.
Tosin, kestävyystreeninkin saralla teen "väärin".
Juuri näin. Yksinkertainen esimerkki:
Henkilö A on voimaillut maksimivoimaan tähtäävällä treenillä itselleen kyykkymaksimin 160kg
Henkilö B on voimaillut pelkästään pitkillä +15 toiston sarjoilla kyykkyä, hänen maksimi on 120kg
Kilpaillaan siitä kumpi saa enemmän toistoja 80kilolla, heput ovat saman painoisia. Melkoisella varmuudella henkilö A voittaa.
Mutta jos laitetaan pelkkä tanko (20kg) selkään, voikin olla että B on parempi
Edit: vastasin siis Tommille
Joo huipulle on päästy monella eri tyylillä, jotkut treenaavat kuin oppikirjasta kun taas joku saattaa vain ajaa paljon ja kovaa (pyöräily esimerkki). Suuri merkitys on ajalla kaunko esim 10vuoden aikana on pystynyt treenata ja kehittyä, ja kauanko oltu toipilaana.
Salihommissakaan ei tarvitse saada kun keskimäärin 2,5kg rautaa lisää tankoon kuukaudessa, niin 10v päästä on aika isot malmit kepissä. :D
se on kai sivuseikka mitä treenaa missä treenaa miten treenaa, :)kunhan saa perseen ylös tv tuolista ja treenaa
https://www.hs.fi/urheilu/art-2000006638017.html
”Sain puolessa vuodessa aikaan enemmän tulosta kuin viidessä vuodessa kuntosalilla.”
Palautusajoista. Vanha juttu lihas palautuu 90% 10 sekunnissa. Mut punttiin pätee ihan sama energian latausaika kuin filoon. 15s täyskiri tai 30 täys anaveto vaatii 5..6min että ne voi energian puolesta toistaa. Palautusaika voi siis puntissakin max voimassa olla lyhyt kunhan se tehdään energian sallimissa rajoissa. Vanha penkkitreeni, jota mm aikoinaan Otahallin karjut teki oli 10x1 minuutin palautuksin.
Jep. Bulgarilaisten tapa ja kuka muistaa ns ryssäpenkkiohjelman
Mul vieläkin se talles. Tein sen monesti ja tehos. Eli max voimaa voi hakea monel taval. Tossa yksi tiedetutkimus sai sen lopputuloksen, että vaihtamalla liikettä lähes jatkuvasti saadaan paras tulos kun ärsyke kokoajan vaihtuu. Nopparandomi: ensimmäinen noppa liike, toinen sarjat ja kolmas toistot on ihan hyvä ohjelma.
Kun innostuin kirjailemaan: voimanosto-jenkkisalin west side barbel gym filosofia oli (en tiedä onko vielä olemassa) mielestäni fiksu. analysoi suoritus ja sen heikoin lenkki ja tee maxvoimatreeni kohdistaen se heikoimpaan lenkkiin. esim penkki - ojentajat/rinta/hartia/jne joku pettää -treenaa sitä kunnes joku muu on heikon, jne. ne myös yhdisti samalle vkolle maxvoiman, nopeusvoiman, lihasmassan ja kestävyyden - uusi ajatus. kantsii tutustua. mm sakari selkäinahon jutuissa samaa Suomeksi.
Hitto, tämän saavuttaminen olisi siistiä! Pitääpä kokeilla noita treenejä salilla seuraavalla kerralla. Minulla kans menee leukoja noin kymmenen vastaotteella ja myötäotteella muutama vähemmän. Laitahan Kauris infoa edistymisestä. Muutama vuosi sitten sain tehtyä kipin onnistuneesti. Kippi siis tällainen https://youtu.be/D0yQOqKc_2E
Tossa oli juttua crossfittaajien voimasta. Tsekkasin 2020 Crossfit Games ekan päivän tuloksia, niin etukyykyssä näkojään top-20 kyykkäsi 177kg tai yli. Käsittääkseni noissa kisoissa se tulos on tehtävä 20 minuutin aikarajan puitteissa ja siinä oli yksi "laji" alla. En tiedä onks toi paljon vai vähän, mutta heikosta näyttää ihan ok raudalta.
Ei mullakaan riitä motivaatio noiden kattomiseen, mutta samoin osui silmään tässä aamukahvia nauttiessa.
Muutamilla yllättävänkin kovia tuloksia rautojen nostelussa, erityisesti penkissä. Oikein mielenkiintoista kuulla ja toisten kovat tulokset eivät ole millään muotoa minulta pois. Lahjakkuutta voimailuun ja myös asiantuntemusta treenaukseen täytyy siten löytyä monelta palstalle kirjoittavalta.
Ehkä omalla osalla kuitenkin kestävyys, tai fyysinen työkyky on se miehen mitta enemmän kuin maksimipainojen veto. Onhan tuo tullut nähtyä että kivitalkoissa tai metsähommissa monelta vaan puhti tai into tuntuu jonkun tunnin päästä loppuvan vaikka on sitä voimaa ja massaa. Marjanpoiminta on yksi harrastus tai "laji" jossa on helppo ottaa miehestä mittaa, 100kg kun jää useimmilta ottamatta olipa kuntoillut tai ei. Tunnen äärettömän suurta kunnioitusta vietnamilaisia ja thaimaalaisia kohtaan jotka tekevät todella pitkää ja raskasta päivää marjametsissä. Nämä äijät ovat parhaimmilaan kovempia kuin arkun naulat, suorastaan helvetillisen kovia miehiä niin henkisesti kuin fyysisesti.
Voin suorastaan pahoin kun kuulen jonkun laiskanpulskan suomalaismiehen toteavan että "se on mies eikä mikään marjanpoimija". Tyhmempää sanontaa ei voi olla.
Olisiko muuten kenelläkään vinkkiä, kuinka punnerrusliikkeeseen saisi lisää painoa/vastusta? Menee noin 4 x 30krt omalla painolla, mutta kuinka siinä pääsisi kehittämään enemmän voimaa? Kerran kokeillut levypainoa laittaa hartioiden päälle mutta ei oikein tuntunut pysyvän? Minulla on ollut kaularangan välilevytyrä, joka välillä oireilee, ja penkkipunnerruksessa tulee ikävä tuntemus juuri sinne, joten olen jättänyt sen kokonaan pois.
edit. Googlea voisi tietty ensin käyttää ja näkyy levypainokin pysyvän kun laittaa sen tuonne alaselkään saakka.
https://www.stack.com/a/10-ways-to-m...-and-effective
Kovat sarjat nuo jo on. Yksi hyvä harjoitus on punnerrus renkailla (onnistuu monilla ulkokuntopaikoilla, jalat on silloin telineen poikkitangon päällä). Ero on suurinpiirtein sama kuin penkkipunnerrus käsipainoilla vs levytangolla, oikeastaan kaikin puolin parempi harjoitus. Tavallisiin punnerruksiin saa lisää tehoa saa nostamalla jalat jonkun korokkeen päälle tai tekemällä punnerruksia vuorottain "epäsymmetrisesti" , paino siis vuoronperään käsillä. Yhden käden punnerrus on vähän hankalan tuntuinen liike ja liian raskaskin useimmille joten sitä en voi suositella.
Keskivartalon pitää punnerruksia tehdessä olla ehdottoman jäykkä ja alaselkä ei saa olla yhtään notkolla, vaan pikemminkin lantio tulee pitää ylhäällä ja ryhdissä.
Lattialta/maasta punnertaminen on paljon vaikeampaa tehdä puhtaasti kun jonkin tangon, penkin tms. päältä. Vaikka liike tällöin on hieman tavallista punnerrusta helpompi rinta on helppo käyttää tuella ja suorituksesta tulee hallitumpi ja parempi.
Siihen tarkoitukseen käy hyvin vastuskuminauhat. Niitä löytyy aina 300 paunan vastukseen asti. Niitä voi toki käyttää moneen muuhunkin liikkeeseen.Tilasin tälläisen setin:
https://www.aliexpress.com/item/3283...27424c4dgDSZVN
Säädettävä painoliivi ollut ihan kätevä. Samoin löytyy punnerruskahvat, pääsee syvemmälle. Ja ranteille parempi.
Leuanvedossa toi oma painoliivi ei kyllä oikein toimi, liian leveät olkaimet hankaa ihoa ikävästi.
Sent from my iPhone 11 Pro Max using Tapatalk
On. Aloitan hassulla vinkillä, että pyydät vaimoasi/tyttöystävääsi/lapsiasi istumaan selälläsi liikkeen aikana. Toinen vinkki koskee jalkateriesi kosketuskorkeutta eli sitä voi huonekaluilla nostaa. Kolmas, mitä olen itsekin käyttänyt usein, on punnerrusliikkeen ylävaiheessa esmes kämmenin yhteen lyömisen (ilmassaoloaikana). Näitä kun tekee 8-10 kolme sarjaa, niin tietää olevansa jo ok kunnossa. Muita vinkkejä taisikin jo tulla mainittua.
Sinänsä crossfittaus liittyy pyöräilyyn, joskin hyvin ikävällä tavalla, että molemmissa douppaus on yleistä. Crossfittauksessa ei ainakaan alkuaikoina, tuskin vieläkään, kummoista doupingtestausta ollut. Suurin osa ellei kaikki maailman huiput ovat ymmärtääkseni siis äärettömän kovan reenin ja elämäntapansa lisäksi d-positiivisia. Jenkkilähtoisessä ammattiurheilussa ja bisneksessä tämä nyt on muutenkin yleistä. En halua leimata varsinkaan suomalaisia huippuja, mutta yleisellä tasolla olen antanut itselleni kertoa asian tilan olevan näin.
Netflixissä on hyvin tuotettuja kisadokumentteja jonkin verran ja jos nyt katsoo edes hieman harjaantuneella fyysisvisuaalisella silmällä, niin kyllä esmes moni naiskilpailija on hyvin epäilyttävän lihaksikas ja nimen omaan miehekkäällä tavalla.
Jos vammojen puolesta onnistuu, niin hauska kotonatehtävä voimaprojekti on käsilläseisontapunnerrus (seinää vasten) mikäli normi punnerrukset liian helppoja. Kysyy olkapäitä toki paljon enempi ja muutenkin esim kiertäjäjalvosimet voi olla lujilla, etenkin jos etunojien kangistama ylävartalo.
Aloittaa vaikka ihan seisonnalla, ja jos paukkuja riittää niin vaikka negatiivisia laskuja pään alla olevaan tyynyyn. Sitten ku menee yksi, niin kohta menee useampi :)
Mä nostin d-asian huippu crossfittingin yhteydessä esiin oikeastaan ainostaan sen vuoksi, että esmes painonnostotulostensa tai reeniohjelmien tuijottaminen ja analysointi verrattuna esmes kotimaisiin selvästi paremman d-valvonnan alaisiin lajeihin ja tuloksiin on helposti harhaanjohtavaa. Mielestäni tämä on kuitenkin oleellinen seikka.
Sanotaan nyt tähän että on aika pieni prosentti miehistä jotka edes kovalla harjoittelullakaan pääsevät 120kg penkkitulokseen. Toki jos on luonnostaan iso 90-100kg mies niin menee varmasti treenin jälkeen mutta jollekin 60-75kg painavalle lähellä mahdotonta tai vaatii erittäin kovaa treeniä ja myös huomattavaa lahjakkuutta. Roinaajat on sitten luku erikseen, ja on sääli että monella on näiden tekemien ennätysten ja treenailujen jälkeen aivan väärä kuva siitä mikä on todellisuutta tavalliselle natu kuntoilijalle. Roinaamisen vaaroista tuli aika vasta uusi osoitus kun eräs suosittu voimailu YT kanavan keski-ikäinen vetäjä sai sydänkohtauksen
Cantrek: puhut vähän mutta asiaa!:)
En epäile hetkeäkään noiden huippujen olevan doupattuja. En lähde douppausta kommentoimaan sen enempää, kun se keskustelu menee yleensä vähän happamaksi.
Tosta MetCon ja/tai HIIT treenin "haitallisuudesta" on ollut juttua. Käsittääkseni on kyseessä "annos myrkyn tekee" tilanne.
Olen ehken erimieltä. Painan 73kg ja pääsin 100kg penkkitulokseen alle 3 vuoden salilla käynnillä.
Ensimmäisenä vuonna en edes penkannut.
Ja aloitin nollasta olkapäävammaisena. Tietämättä treenaamisesta yhtään mitään.
Enkä tiedä juuri mitään vieläkään.
120kg olisi ollut kaiketi helposti saavutettavissa jos olisin jatkanut samaa rataa, mutta tuli kesä. Ja pyöräily mukaan taas.[emoji4]
Ja satanen riitti mulle tässä vaiheessa merkkipaaluksi.
Olenko lahjakas? En usko; kyykkymaksimi on säälittävät 110kg. Kyykky taasen ei kehity mihinkään. Kovallakaan treenillä.
Ja ikää 51. Tais olla 48 tai 49 kun aloitin penkin treenaamisen. En spesifisti vaan muun treenin ohessa.
Sent from my iPhone 11 Pro Max using Tapatalk
Ei kai ryssäkyykkyohjelma (kyykkyohjelmahan se alunperin on, mutta toimii toki muuhunkin) taukojen pituuteen ota kantaa? Jos tarkoitetaan siis sitä 6x2, 6x3, 6x2, 6x4 jne. jne. 5x5, 4x4, jne.. Toimii kyllä. Tällä ohjelmalla olen itsekin parhaan kyykkykuntoni treenannut.
Itsekin vähän eri linjoilla, 120kg penkkitulos on erinomainen tulos sellaiselle, jolla salikolistelu on sivulaji esim palloilulle tai muulle missä treenataan punttia kehitysmielessä vain osan vuotta. Jos kuitenkin vuosikausia treenataan kehittyäkseen penkkipunnerruksessa, ei 120kg tulos vaadi mitään suurta lahjakkuutta, ainakaan +80 kg mieshenkilölle.
Penkissä vaikuttaa myös kehon mittasuhteet: lyhyet kädet, tynnyririnta ja kova kaari selkään, niin nostomatka lyhenee huomattavasti. Nämä asiat tekee nostosta paljon helpomman.