Seura ja siellä kaluston kokeilu saa kannatusta myös minulta. Kajakkiin sopii ihan riittävästi tavaraa, teltta+makuupussi+vaatteet+muuta tarpeellista . Melontaan opastusta sitten esim täältä.
Printable View
Seura ja siellä kaluston kokeilu saa kannatusta myös minulta. Kajakkiin sopii ihan riittävästi tavaraa, teltta+makuupussi+vaatteet+muuta tarpeellista . Melontaan opastusta sitten esim täältä.
Yksi ääni vielä tälle seuran kautta kokemuksen hankkimiselle. Jos anopin rannasta melominen oikein kovasti polttelee, niin osta sinne vaikka jokin käytetty aluksi. Mene kuitenkin saman aikaisesti seuran kurssille ja pyri kokeilemaan erilaisia seuran kajakkeja kesän tai kaksi. Itse olen yli 30 vuotta kajakki melonnan kanssa puuhastellut milloin enempi milloin vähempi, mutta kovin paljon erilaisista mortoristisista lähtökohdista olen eri ihmisten nähnyt melontaa aloitelleen. Niinpä se ensimmäisen kesän sopiva kajakki on voinut olla eri ihmisille kovin erilainen, vaikka myöhempinä vuosina kullekin sopivat kajakit ovat kovasti muistuttaneet toisiaan.
Mistä tunnistaa alkuvakaan/loppuvakaan kajakin muuten kuin myyjän puheista?
Telttaa ja makuupussia tuskin tarvitsen. Juomaa ja pientä välipalaa korkeintaan. Kaksi venettä (soutu+HT) löytyy pidempien retkien tekemiseen tavaran kera. Melontaopasta olen selannut jo kyllä.
Seuraan liittymistä voi harkita vasta sitten kun on sitä omakohtaista kokemusta. Melonnasta ei ole tarkoitus tehdä ykkösharrastusta, aika menee ihan muualle kuin melomiseen kesällä.
Sen uskon ettei se ensimmäinen kajakki ole välttämättä se paras ja sopivin. Mutta siitä pääsee halutessaan eroon.
Kunhan nyt suhtkoht sopivan saisi alle millä pääsisi alkuun. Jos nälkä kasvaa syödessä niin sitten hankitaan parempaa. Mutta kuitenkaan sitä halvinta ja huonointa tässä ei olla hakemassa.
Ei kai seuraan liittyminen ja oman kajakin omistaminen ole toisiaan poissulkevia ... voisin vaikka saman tien kävellä seuran vajalle, napata sieltä minkä tahansa kajakin ja lähteä melomaan Lauttasaaresta merelle eikä maksa paljoa. Mökillä merikajakki jonka sain seuran poistosta lähes ilmaiseksi.
Noista listatuista kajakeista .. en ole pahemmin melonut noin lyhyillä ja leveillä kajakeilla ... Oasis kait on jonkunlainen tuulipukukansan suosikki? Welhon Point 505, Tahe tai lyhyempänä ja kapeampana etenkin Venture .. jos Tahessa ei ole evää eikä peräsintä tiedä kuinka tuulisella kelillä käyttäytyy. Noi on varmaankin kaikki aika vakaita, alkuvakaat on yleensä latteapohjaisempia ja loppuvakaat jyrkemmällä pohjamuodolla.
Itse kyttäisin käytettyjä.. viis metriä pituutta alle 60 cm leveyttä ja laipiot ettei uppoa :D
No niin, siinähän tuli ensimmäiset kunnon vinkit, kun unohdettiin ne seurahöpinät :)
Törmäsin muissa merkeissä tähän:
http://www.retkiluistelu.com/fi/inde...=10&pu=6&vu=10
Jämsässä joten tuolta pitää kysellä mitä on tarjolla tälle keväälle.
Käytettyjä pitää katsella myös. Welhonpesän käytettyjen kajakkien sivu on yhtä tyhjän kanssa, kun ei ole kuin kajakin nimi ilman kuvia ja muita tietoja.
Kaukanakin tuo on ja eivät toimittele käytettyjä ilman tuotteen näkemistä.
Noihin retkiluistelun Expeditioneihin en olekkaan törmännyt .. HV on high volume LV low volume. Yleensä high volume on tilavampi,mutta painavampi ja ottaa enemmän tuulta.. noissa näemmä myös melojan edessä päiväluukku mihin on kätevä laittaa aurinkolasia minikiikaria ym ja seläntakaiseen pikkuluukkuun vaikka sadetakki.. outoa että noissa on peräsin, suosin kyllä itse evää, sen kanssa oppii paremmin melomaan ja yksi rikkoutuva osa vähemmän. Point tuossa näyttää mitoilta kohtuulliselta, tunnettu merkki luulisi pääsevän helposti eroon.
Peräsin ilman evää, niinkun noista parissa on, ei ole se kaikkein toimivin idea. Varmaan jännä sivutuulessa.
Koulukuntakysymys tietenkin tarviiko/kannattaako olla peräsintä ylipäätään, imho ei. Ja ennenkuin joku kertoo että ei tarvii evääkään, niin todetaan että ne kajakit jotka träkkää hyvin ilman evää ja kääntyvätkin vielä, ei sitten ole ihan peruspaatteja.
Kun en aikoinaan yksinkertaisesti älynnyt miten eskimokäännösliike tehdään niin nykyisin meloskelen kanootilla.
Jos tällä videolla minäkin sen tajuaisin.
http://youtu.be/UeOL0MkuqBo
Göteborg-Helsinki
http://vimeo.com/79650529
^Hienoa matskua, kiitti! Oijoi, josko sitä jotain pidempää reissua itsekin enskesänä...
Kovii poikia kyllä. Keskarit 5,8 km/h, mikä hyvä retkivauhti ja sitä 7 viikkoo putkeen.
Johonkin viikkoon jäänyt retket yleensä, kaverien aikataulut esteenä jatkaa ja siitä johtuvat logistiikkaongelmat ja vähän vierastan yksin vedellä jossain Saaristomerellä.. ruokaa on kyllä yleensä jäänyt yli niin että menis toinenkin mokoma putkeen kun tapana pakata aika holtittomasti. Yleensä tuntuu että muutaman päivän olis tehny mieli jatkaa.
Ei oo aikoihin onnistunu 3-4 yötä pidemmät kimppareissut, kaikki niin ruuhkavuosissaan että tuokin alkaa olla saavutus.
Aikanaan tein viikon reissun itekseen, kerran kävin "maissa" kun piti hakee juomavettä lisää. Oli tyvenet kelit niin ei oikeestaan jänskättänyt muualla kun porkkalanselällä ja sielläkin vaan kun on ranta niin kaukana. Pitkää päivämatkaa vedin, niin ei ehtinyt haitata juttuseuran puute iltaisinkaan kun oli niin sippi. Ihan omanlaisensa kokemus.
Sanotaan näin että jos retkikaveriksi ihan vaikka lempeemmille vesille valikoituis vain ja ainoastaan mökkirannassaan "harrastanut" kajakkimeloja niin en kelpuuttais moista mukaani. Melontaseuran antamassa koulutuksessa kun on pointtinsa.
Tommosella Jake konan koskari-esimerkillä nyt eskimo pyörii vaikka kuin päin. Vaan täyteen pakattu retkikajakki onkin eri asia, melatuennat on se pointti.
Näin!
Lisäksi sen oivaltaminen että siihen melaan voi ihan reilusti "nojata" silloin kun siinä on veto päällä auttaa äärikeleissä ettei varsinaisiin tuentoihin saakka edes jouduta. Silloin ei enää melotakaan kajakkia, vaan melotaan sitä aallokkoa, luetaan ja kompataan veden rytmiä. Go with the flow!
Mitä eskarin harjoitteluun tulee, niin on imho ihan sama paljonko videoita tyypeistä pyörimässä muovin päällä tai vedessä katselee. Se liike on periaatteessa helppo, vaikeus on olla ylösalaisin veden alla ja onnistua tekemään siinä mitään harkittua.
Anteeksi;)
Metron kertomaa:
"Vanhempi naishenkilö joutui veden varaan sunnuntaina Munkkiniemessä. Hänen henkensä pelasti melomassa ollut nainen, joka kaatoi kajakkinsa ja kuljetti uhrin rantaan.
Onnettomuus tapahtui Munkkiniemen sillan kohdalla.
Hätäkeskus sai ilmoituksen tapauksesta ohikulkijalta kello 12.40, mutta kellään ei ole tarkkaa tietoa siitä kauanko nainen ehti vedessä olla. Epäselväksi jäi myös se, miten hän oli veteen päätynyt.
Uhri oli kylmettynyt ja hänet toimitettiin hoitoon.
Päivystävä palomestari Petri Korhonen kehuu melojan työtä.
– Ensiluokkaista toimintaa, Korhonen toteaa.
Jos meloja ei olisi puuttunut tilanteeseen, uhri olisi Korhosen mukaan todennäköisesti menehtynyt. "
Ei voi kuin yhtyä palomestarin sanoihin!
Ja sitten ensioitkosmainen muistutus: nyt on vielä vedet kylmät, niin kunnon kamppeet(kuivapuku, paksu märkäpuku) päälle jos melomaan jo mieli! Siellä pitää pärjätä omillaan!
Eilen kävin kiertää mökkijärven. T-paidassa :cool: .. no oli mulla liivit.
Olis kelvannut kyllä mullekkin!
Lähinnä merivarustus mielessä, mökkijärvet ja muut rannassa puljaamiset eri juttu.
Olikos foorumilaisia se maastopyöräilijä kenellä on Epicin V10? Kiinnostaisi kuulla kokemuksia.
Ei ole Epicistä kokemusta, täältä sivusta vaan huutelen. Aika huiman oloinen laite, 6.10 metriä kisakajakkimaista pituutta tarkoittanee runkonopeutta +10 km/h. Leveydestä ja pohjan muodosta päätellen kuuluu osastoon pysyy pystyssä niin kauan kun meloo, eli vaatii vähän kokemusta lajista.
Saa kutsua koemelontaan!
:rolleyes:Sport-versio oli tuon 6,1m pitkä (leveys 48cm) ja normaali V10 6,45m (leveys 45cm), mutta syyskuussa täällä pääsee testaamaan V10L Performancea;) ,jossa pituutta 6,15m ja leveys 44cm. Tarkoitettu vähän kevyemmille ja optimaalinen vissiin noin 70 kiloiselle. Ahvenanmaalta löytyy maahantuoja (r)Ålands surfski.
:rolleyes:Kesäkelit jatkuu ja tuultakin ollut pari viikkoa vain nimeksi:
https://lh3.googleusercontent.com/-k...o/GOPR0174.JPG
Haedon, mikä toi sun kanootti on?
Sent from my iPhone using Tapatalk
Se on toi ylempänä mainittu Epicin surffisuksi. Näyttää sit on top -tyyppisenä vähän kanootilta, mutta strategiset mitat on jotain aivan muuta, samoin ominaisuudet. Aloittelijalla tuo ei pysyisi varmaankaan montaa sekuntia pystyssä:D. Just olin lähdössä lenkille niin karkuremmikin on vielä irti. Mä olen tottunut aleuttityyliin niin jalkatuet on aina kaukana. Saattaa olla että alan tuolla totutella tehokkaampaan tyyliin jalat koukussa. Vanhemmissa malleissa pulloteline oli vissiin aina tuossa karkuremmin kohdalla, josta hyvin saatavilla. Nyt tuohon ei oikein meloessa ylety.
Okei! :) Näyttää aika villiltä ja sitä varmaan onkin :D
Sent from my iPhone using Tapatalk
Viime torstaina yksin sumussa Larun edustalla .. onneks on kompassi kajakissa ja merikortti syöpynyt aivoihin :)
Noita Epicin kajakkeja oli paljon tuolla Åre Extrem Challenge -kisassa kun viimevuonna kävin seikkailemassa kisan läpi.
http://www.areextremechallenge.se/
Tuosta videosta selviää hyvin minkä tyyppisesta tapahtumasta on kysymys.
https://www.youtube.com/watch?v=wQOQ...6gowTo9Xw0GLPA
Moi. Hauskaa että löytyi foorumi joka elää! Ja hauskaa että myös melonta aihe on tullut ylös.
Voisin lisätä tässä että olen yllä mainittu Epic maahantuoja. Olen ollut maahantuoja jo muutaman vuosi. Nyt tulee pieni MAINOS. Nykyään teemme yhteystyötä Suomen yksi vanhimmista melonta erikoi liikkeen kanssa , eli Welhonpesä, Klaukkala Helsinki. Eli jos Ahvenanmaa on pitkä matka tulla testaamaan Epicit niin ottakaa welholle yhteyyttä nopeasti. rÅlands Surfski toimii kuin Epic ekspertti Suomessa ja Welhonpesä on 1. Maahantuoja.
Haluaisin myös tarkistaa jos löytyy tietoa KONA pyörästä? Ainakin cyclocrossit on minulle sopiva hintalappu. T. Rolli
Hyvin on epikki pelittänyt. Viime viikolla piti jo laittaa paksumpaa 5mm neopreeniä päälle, kun ilma ja vesi on kylmentyneet ja tuultakin riittänyt. Kerran karahti se pidempi Surf-mallinen peräsin vedenalaiseen kallioon, kun ovat pudottaneet syksyksi Lohjanjärven pintää yli 20cm. Melkein olin ympäri mutta vaan melkein. Peräsin on kyllä nyt yli sentin lyhyempi;). Melaa voisi ajatella lyhyempää, jotain 200cm, mutta katsellaan keväällä...
Seuraavassa Fillari-lehdessä, joka ilmestyy parin viikon kuluttua, on seitsemän cyclokrossarin testi. Yksi pyöristä on Kona Jake The Snake, hinta 1599 euroa.
Mainostus on muuten tällä foorumilla kielletty. Tuo Epic-juttu menköön nyt kuluttajavalistuksen nimissä.
Terv. Moderaattori
Haedon, hyvä. Alkaa kyllä olla hieman viileämpi joten paksumpi neopreeni on hyvä käyttää. Nyt sinulla kohta on kaks pienempi peräsimet :) , ei mutta toivottavasti kajaakki selvisi ilman isompaa kolhuja? Peräsimet on nykyään laitettu niin että se on pelkkä peräsimen joka ensin menee "rikki" ennen aikaan peäsimet oli niin "kova" että ne kesti liiankin paljon. Silloin peräsimet meni kajaakkin runkoon sisään...ai ai.
On kyllä mahdollista laittaa jos haluaa "kickup rudder"- perä peräsimen ensi kaudelle. Kick up rudder käytetään esim. yllä mainittu http://www.areextremechallenge.se/ kisoissa. Tällä tavalla voi itse valita kumpi peräsimen käyttää eri olosuhteilla.
Ihan oikein ajatellut melan kanssa. Usein surfski kajaakissa käytetään lyhyempi mela. Itse käytän 205 - 215 cm pitkä, usein säädöllä 207-209...
Kausi pistetty pakettiin. Piti fiksata pohja, mutta pesu saa riittää, keväällä sitten uudella innolla.
Muutamalla reissulla kaverilla tuollainen: http://www.hobie-kajakit.fi/index.ph...d=50&Itemid=34
Veikeä peli: hydrodynamiikka saippuakotelon tasoa, silti Nordkappilla saa repiä tosissaan että pysyy perässä. Kertoo jotain sen räpyläsysteemin (mirage drive) tehosta. Isossa aallokossa varmaan tulee rajat vastaan, mutta tyvenellä kannella voi keitellä kahvit, juoda ne polkiessa ja kusta seisaaltaan. Leppoisuuden perikuva.
:rolleyes:Ei nyt vielä lopeteta. Lunta tuli vaakatasossa ja pakkasta pari astetta, joten mikäs sen mukavampaa kuin käydä vähän melomassa. Liessaaren sillan jälkeen todella ärsyttävää isoa ristiaallokkoa, joten käännyin takaisin ja menin Virkkalan suuntaan. Paljon mukavampaa mennä selkeässä aallokossa tuulen suuntaisesti.
Olin lähdössä mutta ei viittiny valmiiseen lumisateeseen mennä :)
Rikoin polven perjantaina uimahallissa. :(
Pari kesää sitten innostuin melomisesta. Onhan tuo vähintään yhtä hauskaa hommaa kuin fillarointikin.
Blogissa pikkulokki.blogspot.fi olen tilittänyt kokemuksiani.
Se on muuten kausi nyt avattu niin kuin se loppuikin eli räntäsateessa. 14km Mustionjoella sorsien kanssa kilpaa.
Kausi avattiin viime lauantaina kuuden viikon tauon jälkeen. 25 km tuli melottua. Täytyy sanoa että melonta nyt houkuttelee enemmän kuin ajo marraskuu-tyyppisessä märässä metsässä.