Ei kai se pyörä talvella likaannu? Minun fillariin ei ainakaan tartu muuta kuin lunta ja jäätä.
Printable View
Ei kai se pyörä talvella likaannu? Minun fillariin ei ainakaan tartu muuta kuin lunta ja jäätä.
Hei, ehkä lappeen Rannassa... pääkaupunkiseudulla riittää suolaa, sohjoa, kakkaa, hiekkaa jne.
Etenkään talvella runsaammin jäätä keränneen fillarin sulattelu ja pesu ulkona ämpärin kanssa ei toimi. Kylppärissä sulattelu sen sijaan toimii ja samalla kun joutuu huuhtaisemaan lattian, tulee fillaristakin puhdas. Kesällä puutarhaletku on toki kätevämpi, jos sattuu olemaan sellainen tarjolla.
Miten paljon jäätä voi oikeasti pyörään kertyä jossa tunnetusti on aika vähän pinta-alaa? Siis omien kokemusten mukaan vedellä pystyy pesemään hienosti pakkasessakin kunhan vesi on tulikuumaa. Se sulattaa mitä vaan eikä edes jäädy pyörään/peltiin/metalliin. Tietysti jos pyörän raahaa muutenkin sänkyynsä niin sen voi pestä suihkussa, mutta kyllä mä väittäisin että ämpärillisellä tulikuumaa pesuvettä + hyvä harja niin jo lääppii aika kivaksi fillarin ulkona ja vaikka pakkasessa.
Itse asuin entisessä elämässäni kruununhaassa ja kuskasin Olmoa aina sisälle eteiseen, mutta kyllä pihalla pesin. ei tullut mieleen että olisi likaisen pyörän laittanut pystyyn suihkukaappiin ja mennyt itse uimahousuissa perään.. hih..
kuten sanoin, naurut eivät olleet vahingoniloiset, vaikka nyt on talossa ja autotallissa tilaa huru mycket.
Toiset meistä vain rakastavat pyöriään enemmän kuin toiset. Jos haluaa jakaa suihkun ja aviovuoteen fillarinsa kanssa, niin se sallittakoon. Ainakin minun liberaalihko maailmankatsomukseni kestäisi ihan hyvin jos naapurilla olisi herkkä suhde pyöränsä kanssa.
Pesinpäs äsken ensimmäistä kertaa elämäni ensimmäisen maantiesykkelin (planet x sl pro carbon ultegran palikoilla) kun se saikin 70km matkan vettä ja kuraa päällensä. Yllätykseksi huomasin että vettä meni jostain rungon sisään :D No poishan se sieltä helpoiten tuli ottamalla satulaputki irti ja kääntämällä ylösalaisin, mutta nyt ihmetyttää että mistä vesi runkoon meni.. oiskohan se löytäny reittinsä jarruasetelman kiinnitysreiästä .. ihan outo juttu :D
Pesu meni ihan samallai kuin muutkin kerrat, pineline & wc-käsisuihku ja tiskiharjalla rataspakka & kammet.. noihin jarruihin kyllä ruuttasin ihan kunnolla vettä, halusin ettei sinne jää hiekanjyviä hinkkaamaan.
Tämä kylppärissä pyörän peseminen on todellakin monille fillaroitsijoille se ainoa järkevä tapa jos kerrostalossa asutaan. Siis aivan samoin kuin sen fillarin kantaminen omaan kämppään / parvekkeelle.
Tuon pyörän pesun kun tekee suunnilleen jokaisen lenkin jälkeen kylppärissä, niin ei siitä mitään pahoja sedimenttikerrostumia taloyhtiön viemäriputkistoon aiheudu! Sen orgaanisen aineen kertymä fillariin vaikkapa 100 km lenkin jälkeen noin 3-4 tunnin aikana voi olla mitätön verrattuna kokonaisen työpäivän ajan duunissa hikihatussa huhkineeseen duunariin!
Ja sama koskettaa myös epäorgaanisia aineita, mistä yleensä ei suurempaa välitöntä haittaa ole!
Tässä vinkkiä kerrostaloasujille, joihin itsekin lukeudun:
http://www.mobiwasher.co.uk/
Kannettava (pien)painepesuri on todella näppärä ja sillä irtoaa
tuoreet kurat ja varsinkin pölyt helposti. Ja harjaahan voi aina käyttää
lisäksi.
Kylppärin kaakelien saumoihin tarttuva pyörästä irtoava ketjuöljy alkoi ajanmittaan jättämään
ikävästi jälkensä...
kyllä pyörässä pitää pikkasen likaa olla. Menee katu uskottavuus muuten.... Eihän se mikään koriste esine ole....
Pakko mainita, että läheskään jokaisen kerrostaloasunnon kylppäriin ei kyllä fillaria mahdu pesemään. Niissä asunnoissa, joissa itse olen asunut, tai muuten pitkiä aikoja oleillut, on ainoa vaihtoehto ollut piha. Härski Hartikainen käyttäisi tietysti taloyhtiön saunan pesutiloja mutta itellä ei ihan pokka riitä siihen. Piha kutsuu siis. Tollanen pieni ruiskukannu vois olla kyllä hyvä ostos.
Viikonloppuna kutsuu talon piha ja pyörän puhdistusrupeama.
Se vaan vähän mietityttää että tämä on sen verran railakasta asuinaluetta että se pyörä ei siinä pihalla välttämättä säily edes sen vertaa kun kipaisen kämpästä hakemaan toisen ämpärillisen kuumaa vettä.
Saati Muc-Offin pesuaineet, joku spuge ne kuitenkin kekkaa ja ajattelee juoda lähimetsässä.
Kylppäriin ei pyörä mahdu, ja muutenkin pistää potuttamaan kaakelien väliin tarttuva paska jota joutuu kloriitilla pesemään.
Semmoiseen parin litran pumpattavaan paineruiskuun laittaa erittäin laimeaa pesuaineseosta. Mielellään autoshampoota ( vahalla)
Annan sen vaikuttaa muutaaman minuutin ja jos ei paljon lian mukana hiekkaa ja kiviä harjan kanssa perässä.
Mikroliinalla ylimääräinen lika pois ja uusintakierros suihkepullosta ja harjasta.
En aina viitsi loppuhuuhdella. Siksi laimea sekoitus.Talvella mixiin mukaan vielä lasinpesunestettä, ettei jäädy.
En aja mutakuopissa vaan teillä. Joten ei se nyt hirveästi likaannukkaan.
Koitin kyyläillä tätä ketjua enkä löytänyt tietoa siitä että kun olen uusi käyttäjä jarrulevyjen parissa niin mitä pitää varoa kun pesee esim pinelinellä jarrulevyjen ympäriltä/läheltä? Rasvahan oli ainakin pahin mahdollinen mutta onko muuta tietämisen arvoista?
Kastelukannuun (15 litrainen) kuumaa vettä hanasta, kohtuupieni kaatonokka tuossa on, ja kannu riittää koko maastopyörän huuhtelemiseen lenkin jälkeen. Pakko huuhdella aina heti, muuten jämähtää.
Pyörät (MTB ja maantie) pesen silloin kun ovat selvästi likaiset.
Mielenkiintoinen ketju, joten kerrompa myös oman fillarinpesutavan. ;)
CC-pyörä
Keväällä, kun tiet ovat puhdistuneet talven sotkuista.
- kiekot, vaijerit, ketju ym. irti rungosta pesu ja puhdistus pienimmästäkin liasta(harjat, pineline ja mikrokuituliinat apuna).
- kuivaus ja vahaus merssumiehen lahjoittamalla "autoglym ultra deep shine"-vahalla.
- Seuraavaan kevääseen saakka pyrin selviämään lämpimällä vedellä ja bilteman käsipumpattavalla-pesuruiskulla + pehmeillä harjoilla
- Pakan ja eturattaat puhdistan toisinaan pineline'lla mutta varon suihkimasta runkoon tai ketjuihin tuota.(mm. kiekot irti)
- Ketjun puhdistukseen käytän CRC bräkleen'ia ja puuvillakangasta.
Maantiepyörä
Muuten melko sama kuin yllä, mutta puhdistus ja vahaus talvella.
Tällä hieman vältetään ajoa niissä pahimmissa keleissä, joten pesutarve aika olematon. Kosteaa liinaa joskus roiskeisiin(juomapullo yms.).
Vanha kurakelien maantiepyörä
Ei niin väliä, kunhan suurimmat loat irtoaa.
Tuo Bilteman 45-561 eli 20 euron jalkapumpun näköinen ruisku on yllättävän hyvä peli. Pari-kolme litraa vettä riittää maastolenkin jälkeen. Painetta on riittävästi irtomoskan irroittamiseen. Yllättävän nopeasti pumppaa tarvittavan "työpaineen", ja se riittää koko operaatioon. Jos omistaisin painepesurin niin silti käyttäisin tuota käsipeliä, tuolla vaivalla ei kerrostaloasuja rupeaisi roikkaa vetelemään.
http://www.biltema.fi/fi/Vapaa-aika/...eruisku-45561/
Sitten se henk koht näkemys itse pesusta, oon käyttänyt pelkkää vettä, laakereita yms tiivisteitä varoen/vältellen, muuten lähinnä irtomoska pois paitsi liukupinnat ja ketjut tarkemmin puhtaaksi. Sen jälkeen tippa öljyä jokaiseen ketjun niveleen. Menee about 10min. Sama jokseenkin jokaisen kosteamman lenkin jälkeen. Pyörä on käpistelty jollain tavallisella autovahalla uutena. Eihän siitä rungosta kiiltävä tule, mutta sillähän ei ole toiminnallista merkitystä.
Välillä melko paljon :):
http://carbonio.kuvat.fi/kuvat/Piilo...jpg?hash=61039
Toissapäivän muta/lumi/pakkaslenkin jälkeen punnitsin huvikseni pyörän. Ylimääräistä painoa, joka oli suurimmaksi osaksi kertynyt vanteisiin, oli noin kolme kiloa!
Toki kyseessä oli läskipyörä 82 milliä leveine vanteineen...
http://www.liukkonen.net/mtb/pugsley/mopsi41.jpg
Tässä ollaan vasta alkuvaiheessa massan rakentamisessa...
Onko kokemuksia noista Bilteman tai Motonetin paineruiskuista. Lenkin jälkeen jos saisi suurimmat kurat katupyöristä huuhdottua pois. Riittääkö nuo pienemmät versiot mihinkään vai olisiko parempi olla tuollainen isompi? Pikkasen kovempaa painetta saisi isommasta ja suurempaan pesuunkin riittäisi vesi. Saako noissa säädettyä sitä veden tuloa ruiskusta sumuun?
http://www.biltema.fi/fi/Vapaa-aika/...eruisku-45561/
Riittääkö tuossa paine hyvin ?
Pyörän pesuun riittää. Ei sillä pinttynyt piki irtoa, mutta ei ole tarkoituskaan. Painetta on juuri sopivasti, joten uskaltaa pestä paikoista joihin ei painepesurilla ole asiaa.,
Minä pesen nesteellä varsin harvoin pyörää (pl. ketjut, rattaat ja vaihdinmekanismit). Hyvin on riittänyt lenkin jälkeen kuivatus tallissa ja sen jälkeen pehmeähköllä autoharjalla sively yltympäriinsä. Tiukemmat tavarat sitten rätillä.
Nesteen hobbycleaner itsepesu 2e kerta ja jos kerran kesässä viittii vahata niin autoglymin puna+kulta. Samalla kaavalla pesen myäs nelipyöräsen :)
Kannattaakohan tuollaista matta(lakattu??)pintaista mustaa hiilikuiturunkoa vahata vai tuleeko se hullun näköiseksi?
Mulla on myös matta(musta) runko. Hyvän näköinen, mutta niin herkkä kaikille raapaisuille ja hankauksille. Ei varmaan ihan äkkisältään löydy mitään mattapinnalle tarkoitettua vahaakaan. Pahuksen autot, kun tuppaavat olemaan kiiltäväpintaisia. Pitänee ensin kokeilla jonnekin huomaamattomaan paikkaan, kuten rungon alapintaan pienelle alueelle.
Alkuperäiseen viestiin muuten mainitseminen omasta kokemuksesta:
Olen pessyt joka pyörän painepesurilla viitisen kertaa vuodessa 7 vuoden ajan. Ja ihan kunnon teholla, takahaarukasta vähän lähtenyt maalia, muuten ei mitään ongelmaa. Mutta tämä vain oma kokemukseni.
Varsinkin kun maasturille voi tulla saman verran pesukertoja pelkästään loka-marraskuun aikana niin alkaa linkun laakerit olla kovilla, jos painepesurilla laskee.
Minkähän sortin pesuainetta tommoseen ketjupesuriin kannattaisi hommata, kun toi mukana tullut pääsi loppumaan. (http://www.chainreactioncycles.com/M...?ModelID=32389) Tuota oli mukana vaan varmaan löytyy hinta-laatusuhteeltaan parempaakin tavaraa vai? Ja mielellään ainetta mitä löytyy suhteellisen helposti kaupan hyllyltä ettei tarvihtisi tilata mistään.
Itse laitoin hieman laimennettua RK-24 pesuainetta, sopii raakana raskaankaluston moottoreiden pesuun, 2 korkillista/10l käy autonpesuun. Onkohan tuo 5 vai 10 litran kannu ja hinta joitakin kymppejä.
Ja tuota siis löytynee maatalous/autovaraosa tms. myymälöistä.
Pineline Tehopesu lienee suositelluin aine. Ainakin HongKongeista saa 4l pönikkää.
Moottoripyöräfoorumeilla on jonkin verran juttua mattapintojen hoitamisesta. Toisaalla sanovat että pesu fairyllä ja ei vahoja mutta jossain joku totesi että Autoglymin Bumper care olisi oikeaa tavaraa kunhan pinta on sileä.
Kertokaahan kokemuksia jos ehditte testaamaan!
--sami
Jos lähettyviltä löytyy Biltema, niin sieltä http://biltema.fi/fi/Autonhoito/Pesu...toaine-361713/
Täällä foorumilla tuota suositeltiin ja nyt perin putsauksen perusteella voin itsekin suositella.