Alkujaan tämän lähetti
ttr
Ajatellaan onnettomuuden tapahtumisen mahdollisuuden ikkunaksi esimerkiksi yksi sekunti. Todennäköisyys P sille, että saman sekunnin aikana risteykseen saapuu 2 pyöräilijää, on erittäin pieni. Laskeskelin sitä eri oletuksilla ja arvo on todella pieni, koska sekunteja on paljon ja pyöräilijöitä vähän. Jos otetaan huomioon vielä se, että hiekkatien suunnasta tuleva todennäköisesti varoo ajojärjestyksestä huolimatta, niin todennäköisyys vaaralliselle tapahtumalle on vieläkin olemattomampi. Voidaanko tästä päätellä, että puskien peittämä tasa-arvoinen risteys on hyväksyttävä riski ja sitä ei siksi korjata, harkitusti ja tietoisesti? Tampereen kaupungin ja SisäSuomen poliisilaitoksen riskianalyysilaskelma taitaa sellaisen tuloksen antaa.
Olen ajanut tuosta viime vuodet päivittäin pari kertaa ja sitä ennen ainakin silloin tällöin. Tänään sieltä tuli koira ja naru eteen, mutta onneksi ihan oikeasti muistelin risteystä ennakolta ironisessa pilkunviilaajamielessäni ja jarruttelin siten vaivatta. Ensimmäinen "saman sekunnin oikea tilanne" minulle ko. risteyksessä. Syyllisyyshän olisi ollut aivan selvästi minun, jos vaarallinen tapahtuma olisi tapahtunut.