Puhtaus on puoli voitelua
Lainaus:
Alkujaan tämän lähetti
Karra
Mikä voide toimii ketjuissa parhaiten jos päämääränä on että ketjut pysyisivät mahdollisimman puhtaina?
Parafiini jäähtyessään kovettuu ja sitten ylimääräiset ketjun ulkopinnasta hilseilevät pois. Niinpä hiekkapöly ei tartu siihen. Käsittely pitää uusia riittävän usein. Lisäksi parafiinia voi parannella ruosteenesto-ominaisuuksistaan tunnetulla ohuella öljyllä. Hyvin se sekoittuu parafiinin kanssa. Ohut öljy ei muodosta paksua kalvoa ketjun pintaan. Ohuen teflonpulverin sekoittaminen parafiiniin on sellainen kikka, jota olen ajatellut kokeilla ihan vaan voiteluominaisuuksien ja kertavoitelun kestävyyden parantamiseksi.
Lainaus:
Alkujaan tämän lähetti
Karra
Voiko ketjuja+rattaita puhdistaa kunnolla irroittamatta niitä? :confused:
Mieluummin suuntaisin huomion siihen, miten saa ketjun mahdollisimman siististi ja näppärästi irti pyörästä. Jos ketju saa kerätä pölisevältä tieltä hiekkapölyä ja ketju on voideltu jollain öljyllä, eihän siihen tee mieli koskea, koska kädet ovat mustassa jankissa sen jälkeen. Mutta jos ketjussa on parafiinivoitelu, niin "Kato äiti, puhtaat kädet!"
Ketjun irroittamista helpottaa kummasti ketjun pikalukko yhdessä lenkissä. Sellainen tulee esimerkiksi KMC:n ketjussa ja monissa muissakin.
Monenlaista ketjufilosofiaa on nähty
Lainaus:
Alkujaan tämän lähetti
tienlaita
No tämä on taas esimerkki siitä touhusta ketjujen kanssa, jota olen ihmetellyt. Siis juuri se juttuni pointti. :) Eihän ne edes kiitä kaikesta paapomisesta, vaan kuluvat kuitenkin vaihtokuntoon. Sallikaa minun olla sitä mieltä, että on älytöntä liuottaa rasvoja pois ja taas rasvata.
Tuolla logiikalla ois parasta vaan ostaa uusi ketju, antaa alkuperäisten varastorasvojen olla, eikä ikinä uutta voitelua sille ketjulle. Sitten kun ketju on kulunut vaihtokuntoon, hankitaan taas uusi. Miksikö näin? Jos lisäät öljyä likaiseen ketjuun, hiekkapöly ui tuoreen öljyn mukana kriittisiin paikkoihin tekemään tuhojaan. Ja sillä tavoin ketjun kuluminen nopeutuu. Vanha varastorasva ei sitä tee, sillä se pysyy suunnilleen paikoillaan. Mutta vaihtoehtoisiakin tapoja siis on.
Ruostumaton ketju ei ikinä kaipaa ruosteelta suojaavaa voiteluainetta (öljyä), joten teflonin ujuttaminen puhdistettuun ketjuun voisi olla ihan hyvä idea. Täytyy vain sitten muistaa pitäytyä öljyttömissä teflonvoiteluaineissa.