ElectrobikeGiantHephaGarmin
Sivu 4 / 91 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 2 3 4 5 6 14 54 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 91 - 120 / 2719

Aihe: Ketjujen voitelu

brewster Guest
    Muistan joskus nähneeni saksalaisessa lehdessä ketjuvoiteluainetestissä maailman eniten käytetyn yleisvoiteluaineen WD-40. Se menestyi oikein hyvin vaikka kai oli otettu jonkinlaiseksi perusvertailukohdaksi noille kalliille esikoisaineille. WD-40 on oman kokemuskeni perusteella niin ohutta ja haihtuvaa ettei se juuri sotke ketjua vaan enemmänkin pitää sitä puhtaana säännöllisesti käytettynä. Pullo on sittemmin tyhjennyt ja olen jo aikoja käytellyt erilaisia vahapohjaisia aineita ihan tyytyväisenä. Annan kyllä ketjun mennä aika kuivaksi ennekuin lisään voiteluainetta.
    PItäs kyllä taas ostaa tota WD:tä.

Milläs aineella tapaatte putsailla uusista ketjuista sen varastömöhnän pois?

Vielä näistä CRC öljyistä. Jos niitä haluaa käyttää, niin CRC:llä on voitelevampiakin öljyjä, Multilube ja Power Lube. Tämä Power-malli on PTFE seostettu.

http://www.crcind.com/csp/web/functd...=CRC%20RED#LUB
    XT-vaihtajia vuodesta -95, ja välillä vähän foorumitauolla.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Nailoni Katso viesti
    Milläs aineella tapaatte putsailla uusista ketjuista sen varastömöhnän pois?
    Esim. CRC:llä tai sitten ihan tärpättiin kastetulla rätillä.

di luca Guest
    Mulla ollu nyt käytössä puolikesää TF2 enkä muuta enää käytä maantiellä. Putsautuu ja voideltuu samalla kertaa, oikeesti. Ei enää ketjupesuria tarvita!

Iso-Maza Guest

puhdistaa ja voitelee

Vuosia olen käyttänyt WD-40 ainetta ketjujen pesuun ja tulos aina hyvä. Myydään myös 5 litran kanisterissa nesteenä josta on helppo annostella ketjupesuriin. Tehoaa kaikkeen mikä ketjuun tarttuu ja lisäpuhdistusta voi antaa paineilmalla. TF2:sta on myös useamman vuoden kokemus ok aineeena mutta vaatii jatkuvaa käyttöä ja ylimääräisten pois pyyhkimistä kuten WD-40:kin. CRC:n aineet olen jättänyt autokäyttöön.

Kerubi Guest

Peukalo ylös

Täältä ääni weldtiten tf2 extremelle syyskeleihin. Tarttuu mukavan tiukasti ketjuun, ja kerää siinä sivussa tietenkin kaiken irtaimen mukaansa, mutta ketju pysyy voideltuna. Aika hinnakasta tosin (4e/75ml). Normi tf2 mitä saa spraypullossa, valahtaa heti ensimmäisen lätäkön jälkeen maahan.
    Myös ketjuvahaa kokeilin huonolla menestyksellä, vaikka lopputulos olikin jo ennustettavissa. Chainsuckia chainsuckia. Taidan säästää ensi kesäksi (Ja tämä tuote oli nimeltään weldtite dry chain wax with krytox jne.)

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Ohiampuja Katso viesti
    Itsekin olen tässä tehnyt empiirisiä kokeita ketjujen voitelusta ja huomannut muutamia juttuja.
    - Spray öljyistä hyviä ovat esim CRC:n Power lube ja Multi lube joissa on enemmän voiteluaineita kuin perus CRC 5-56. Tämän huomaa helposti kun suihkasee spraytä johonkin pellinpalalle ja menee päivän päästä sormella kokeilemaan mitä pelliltä löytyy. Monet sprayöljyt ovat aika liuotinpitoisia ja vuorokauden kuluttua käytännössä kaikki ovat haihtuneet pois. Tämä Power Lube teflon-seosteisena on mielestäni aika lähellä TF2:sta.
    - Mutta eikös tämä sprayaaminen ole aika suttuista puuhaa? Itse koen siistimmäksi ostaa Weldtiten TF2 plussaa nesteenä ja tiputtaa sitä suoraan ketjulle. Pienen imeytymisen jälkeen kaikki ketjun ulkopinnalle jäänyt tietysti pyyhitään pois.
    Kauppiaan kanssa kun keskusteltiin öljyjen myynnistä, niin hän kyllä sanoi, että nykyään kaikki tuntuvat siirtyneen sprayöljyihin. Eli taidan olla vanhanaikainen tässä(kin) asiassa.
    Vastaan vanhaan viestiin, koska sen innoittamana ostin nestemäistä TF2:ta Sehän on ihan lirua, pulloa ei voi kääntää edes ylösalaisin ja litku valuu jo ulos. Öljyt ketjun sijasta vanteella ja lattialla Tuoko on sitten hyvää kamaa? Äänistä päätellen myös hävisi ketjuista alle sadan kilometrin kuivalla kelillä..

Tähänasti olen käyttänyt Shimanon PTFE dry lubea ja tykännyt sen sopivasta viskositeetista.

Tästä on ollut puhetta aikaisemminkin mutta toistan vielä Hansin ketjuhuoltotavan.
    Ensin kastellaan ketjut verkkopaineisella vedellä ja sitten ruiskutetaan Wurtin PineLineä (raakana) ja annetaan vaikuttaa hetki, sitten huuhdellaan paska pois. Tarvittaessa em.toistetaan ja jos on oikein likaiset ketjut niin vähän hammasharjalla hangaten. Kangasrätillä kuitavten ja spray-öljyä tarpeen/kelin mukaan, GT-spraytä jos haluua öljyä vähän enemmän ja TFää jos olosuhteet eivät vaadi öljyä niin paljon. Liiasta ölystä ei ole kuin haittaa, annostelun kyllä oppii.

Ketjun huoltoväli on ollut kelistä riippuen 1-3ajokertaa (max.10h) ja C10 olen ajanut sekalaista ajoa (kisaa ja lenkkiä) tuommoiset ka.7tkm... yli 10tkm on joskus tullut mutta silloin kisaa on ollut vähemmän.
    Hannes polkee - kunnes halkee.

Laitetaas omat teesit ketjun huoltoon, pääasiassa maastoajoon:
    - vältetään vettä, toki jos ketjut on mudassa niin sitten täytyy pestä kunnolla. WD-40 ja rätti toimii ihan mukavasti pesuaineena normitapauksissa.
    - ketjunpesulaitteet sottaa niin paljon että on sama putsata ketjua kahden kynsiharjan välissä pyörittämällä.
    - ketjut voidellaan lenkin jälkeen tai niin aikaisin että voiteluaineen liuottimet ehtii haihtua ennen seuraavaa lenkkiä, näin likaa tarttuu vähemmän.
    - voitele ketjua - älä pakkaa ja rattaita, käytä rättiä ketjun alla voiteluainetta annostellessa ja pyöritä samalla ketjun rullia.
    - voitelun jälkeen kuivaa pakka, rattaat ja vaihtajan rullat.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Proj.nro Katso viesti
    Tähänasti olen käyttänyt Shimanon PTFE dry lubea ja tykännyt sen sopivasta viskositeetista.
    Tuo voisikin olla hyvää, itse olen tämän kesän ajanut Finish Linen käsittääkseni vastaavalla tuotteella.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Gekko Katso viesti
    Mä oon kokeillu ennemmin
    1. Teflon spraytä: Pysyi ketjut puhtaina mutta sai olla usein laittamassa. ei yhtä pitkää lenkkiä rohisematta päässy. Ja ketjut kuluivat pilalle nopeasti.

2. Ketjuvahaa, olikohan Weldite: Aluksi tosihyvä toiminta ja hiljainen, mutta maastolenkeillä alkoi ketjut aika nopeasti rohisemaan. Kallista ainetta ja kulahti purkki aika nopeasti. Vaikka ketjut periaatteessa ei likaantuneet mustaksi mutta vaha kerääntyi aika ilkeän näköisiksi paakuiksi.

3. Nyt olen kokeillut kaikista varoituksista huolimatta CRC 5-56:ta. Olen yllättynyt aineen toimivuudesta! Se on halpaa. Aineella ikäänkuin olen pessyt ketjut suihkuttamalla reippaasti sitä niihin. Sitten rätillä kosteus pois. Hiukan pitää odottaa, muuten ketjut tuntuvat ronksuttavan. Sitten vaan lenkille: Toimivuus yllättää. Ketjut toimivat hiljaisesti pitkänkin maastolenkin ajan. Lenkin jälkeen ketjut eivät ole mustat mutta kuivat ja pölyiset kyllä.(rätillä pölyt lähtee) Sitten voi ketjut taas "pestä" samallalailla ja taas on pyörä valmis lenkille.
    Olen kokeillut jo tätä maastokisoissa ja täytyy sanoa että parhaalla tavalla on voitelu toiminut. Ainakin Xtr-ketjuilla.
    Maantieketju campa record ei kyllä tuolla ole ollut hiljainen mutta ei taida nuo ontot olla muutenkaan...

Ihmetyttää vain tuo kun ainetta on haukuttu täällä foorumillakin aika rankalla kädellä ja sanottu ettei tuo ole voiteluaine ollenkaan.
    Mun mielestä kuitenkin ketjun ääni sanoo kyllä sen kuinka voitelu pelaa. Ja jos rohisee, niin kyllä se silloin aina kuluttaa ketjua.

Että tällaista...Nyt saavat jotkut sitten haukkua aineen suohon....

Lontoonkielisillä foorumeilla, ja Bicycletutorin sivuilla on haukuttu mm. WD-40:stä: http://bicycletutor.com/no-wd40-bike-chain/

Ite käytin aiemmin WD-40:stä, ja haen testailemalla erilaisia öljyjä. Hyllyssä löytyy tällä hetkellä sen WD:n lisäksi Motonetin MD-50 , CRC 5-56, ja erilaisia Bilteman öljyjä, mm. tippapulloissa olevat synteettinen voiteluaine tuotenro. 36-691 ja ketjuöljy 36-1755, sekä spraypulloissa olevat PTFE-voiteluaine 36-4516 ja ketjuspray 36-4511 (tiukkaa räkää joka sotkee paikat ja haisee teräketjuöljyltä. Omassa pullossani lukee chain lubrication spray-onkohan jotenkin vanhentunutta tavaraa?). Vihon viimeisenä Tarjoustalon Werkstatt-ketjuöljy 100ml:n tippapullossa (ompelukoneöljymäinen, kirkas)

Noista tuo 55-6 ja biltsun PTFE ovat olleen normaalikäytössä, ja nyt talvella katon, oisko tuo Bilteman räkä 36-4511 hieman pitempiaikainen öljy ketjuun.

WD-40 ja CRC 5-56 sisältävät enemmän liuotinta kuin öljyä. Käyttökohteissakin mainitaan kosteudenpoisto sähkölaitteista, joten mistään voiteluaineesta ei voi olla kysymys.
    Holokki auki ku H. Moilane.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti H. Moilanen Katso viesti
    WD-40 ja CRC 5-56 sisältävät enemmän liuotinta kuin öljyä. Käyttökohteissakin mainitaan kosteudenpoisto sähkölaitteista, joten mistään voiteluaineesta ei voi olla kysymys.
    Tää on kyllä totta. Sehän on fillarin ketjujen voitelu aina jonkinlainen kompromissi voitelevuuden ja helppohoitoisuuden välillä. CRC chain lube on todella hyvä voitelemaan mutta teettää vähän töitä puhdistettaessa , itse käytän kumminkin sitä kesällä.

WD-40 voi kyllä puhdistaa ketjut, mutta ei se kyllä niitä voitele.
    Pitää sen olla vähän paksumpaa ja enemmän voitelevaa sen olla pitää.

Nämä pakkaskelit on hankalia, 20 asteen pakkasessa tuo ylhäällä kehumani Finish Line Teflon Dry alkoi jäykistymään. Nyt eilisen pakkaslenkin kokeilin CRC 5-56:lla.

Huomasin viime viikolla tuon TF2:en teflon sprayn hyväksi. Suihkautan ketjuihin vähän ennen lähtöä ja kevyt pyyhkäisy. Ketjut puhdistuu ja pysyy puhtaana ja toimi hyvin vielä -18 asteen pakkasessa(en ole vielä päässyt testaamaan kovemmilla pakkasilla)
    Still rides with 26er

Töistä tarttunut mukaan würthin teflon spraytä ja toiminut hyvin säännöllisesti käytettynä. Ketjut koskaan rahisseet, kunhan muistanut säännöllisin väliajoin suorittaa voitelu ja pyyhkiä ylimääräiset pois.
    Ketjut pysyneet mukavan puhtaina ja ainakin tuommoinen purkki on kestänyt aivan pirun kauan
    Tosin samaan hengenvetoon pitää todeta ettei ole mitään käryä mitä tuommoinen maksaa
    Perks of the job...

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Nappulakenka Katso viesti
    Huomasin viime viikolla tuon TF2:en teflon sprayn hyväksi. Suihkautan ketjuihin vähän ennen lähtöä ja kevyt pyyhkäisy. Ketjut puhdistuu ja pysyy puhtaana ja toimi hyvin vielä -18 asteen pakkasessa(en ole vielä päässyt testaamaan kovemmilla pakkasilla)
    Varmaan puhdistuu kun ketjuun ei juuri jää mitään voiteluainettakaan tuolla tavalla.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti marco1 Katso viesti
    Varmaan puhdistuu kun ketjuun ei juuri jää mitään voiteluainettakaan tuolla tavalla.
    Jaa, miten niin ei jää? Tuolla tulee voideltua muutenkin vaijerit jne.
    Still rides with 26er

Olli-Pekka Manninen Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Nappulakenka Katso viesti
    Jaa, miten niin ei jää? Tuolla tulee voideltua muutenkin vaijerit jne.
    Mun käsittääkseni vaijereita ja niitä kuoria ei tarvitse tai edes saa voidella. Käsittääkseni aika moni ketjuöljy pilaa sen muovisukan siellä vaijerikuoren sisällä.

Mitä tulee itse ketjuvoiteluun, niin öljyllä ei mielestäni ketjun pinnalla ole oikeastaan muuta funktiota kuin kerätä pölyä ja likaa.

Voitele lenkin jälkeen, silloin ketjuun jää voiteluaine ja liuotin ehtii haihtua pois.

Jossain TF2:ssa on sitä varsinaista voiteluainetta hyvin vähän, muutaman prosentin luokkaa - suurin osa näkyvästä nesteestä on liuotinta.
    Tuote on ihan hyvä mutta sitä vois käyttää järkevästi.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Olli-Pekka Manninen Katso viesti
    Mun käsittääkseni vaijereita ja niitä kuoria ei tarvitse tai edes saa voidella. Käsittääkseni aika moni ketjuöljy pilaa sen muovisukan siellä vaijerikuoren sisällä.

Mitä tulee itse ketjuvoiteluun, niin öljyllä ei mielestäni ketjun pinnalla ole oikeastaan muuta funktiota kuin kerätä pölyä ja likaa.
    Lähinnä tuolla vaijerien voitelulla tarkoitin vaijerien putsaamista ja kuivuttuaan pintaan jää pieni öljy/teflon suoja. Tuo tulee tehtyä noin 3 kk välein jos muistaa.. Öljyä ei tule valutettua vaijerikuorien sisälle ja muutenkin tuo ylimääräinen öljy kerää turhaa sontaa sinne kuorien sisälle ja se taas vaikuttaa vaijeri kulkemiseen.

Voitele lenkin jälkeen, silloin ketjuun jää voiteluaine ja liuotin ehtii haihtua pois.

Jossain TF2:ssa on sitä varsinaista voiteluainetta hyvin vähän, muutaman prosentin luokkaa - suurin osa näkyvästä nesteestä on liuotinta.
    Tuote on ihan hyvä mutta sitä vois käyttää järkevästi.
    Juu, tuo voiteluaineen määrä on tiedossa ja onneksi kuivumisaika on nopea eli sen voi myös laittaa vähän ennen kun lähtee ajamaan.. Kyllä mä ajan talvella(kun on pakkasta), niin yhden lenkin tuolla ja sit pitää lisätä kun se teflon kuluu nopeasti. Bonuksena mun mielestä on se ettei pakkanen pääse vaikuttamaan ketjun toimintaan tai ainakin tämän kaltaiset komukset mulla on.
    Nappulakenka muokkasi tätä : 23.12.2009 at 09.56
    Still rides with 26er

Lainaus Alkujaan tämän lähetti apartanen Katso viesti
    WD-40 voi kyllä puhdistaa ketjut, mutta ei se kyllä niitä voitele.
    Pitää sen olla vähän paksumpaa ja enemmän voitelevaa sen olla pitää.
    Just mietin itsekin, että minkälaisen öljyn valitsisi talvikäyttöön, onko parempi olla "räkämäinen" paksumpi öljy, vai sitten laihempi öljy...
    Talvella lumikiteet taitavat imeä itseensä öljyä ketjuista, ja näin pitävät ketjut puhtaan näköisinä. Öljyä joutuu lisäämään useammin. Asiaan vaikuttaa myös se, ettei lumen aikaan ketjut kerää sitä mustaksi menevää hiovaa hiekkapölyä.

Mää en ole tehnyt siitä ketjujen voitelusta ja pyörän pudistuksesta mitenkään hankalaa ja siksi tykkään käyttää White Lightning ketjuvahaa. Helppoa, toimii aina eikä sotke.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Samu Ilonen Katso viesti
    Mää en ole tehnyt siitä ketjujen voitelusta ja pyörän pudistuksesta mitenkään hankalaa ja siksi tykkään käyttää White Lightning ketjuvahaa. Helppoa, toimii aina eikä sotke.
    Levitäppä sitä pakkasella , on kuin käsirasvaa....
    ”Mitä enemmän somessa seuraa muiden elämää, sitä vähemmän ehtii elää omaansa…..”

Tota, mää säilytän fillarit kyllä sisällä....ja vahan myös. Joten vahaus tapahtuu myös sisällä.

Pedrosta ( n. 10 vuotta vanhasta purkista )uuteen ketjuun kerta-annos jokaiseen linkkiin tippa, ja aina ketjun rasvanpoistoaineella pesun yhteydessä, ja lisäksi joka (maasto)lenkille reilusti teflonspayta on pelannut hyvin 15 -vuotta.

Sitkostavista mömmöistä pitää pyyhkiä KAIKKI ylimääräinen pois, ja esim. SRAMin ketjuihin en ole pistänyt uutenakaan mitään muuta kuin teflonia.
    Ketjuvahaa voisi kokeilla maantiefillareihin.

JT

Laitetaas omat teesit ketjun huoltoon, pääasiassa maastoajoon:
    - vältetään vettä, toki jos ketjut on mudassa niin sitten täytyy pestä kunnolla. WD-40 ja rätti toimii ihan mukavasti pesuaineena normitapauksissa.
    - ketjunpesulaitteet sottaa niin paljon että on sama putsata ketjua kahden kynsiharjan välissä pyörittämällä.
    - ketjut voidellaan lenkin jälkeen tai niin aikaisin että voiteluaineen liuottimet ehtii haihtua ennen seuraavaa lenkkiä, näin likaa tarttuu vähemmän.
    - voitele ketjua - älä pakkaa ja rattaita, käytä rättiä ketjun alla voiteluainetta annostellessa ja pyöritä samalla ketjun rullia.
    - voitelun jälkeen kuivaa pakka, rattaat ja vaihtajan rullat.
    Näillä metodeilla, mutta WD-40 sijaan Bilteman X4 (36-450)

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •