Avautumista vaikeasta elämästä hiihtoladulla.
^mä voin kyllä kertoa, että ihan aidosti olen kujalla siitä, että mikä on sellainen latu-ura missä saa tai ei saa ajaa. Tai mikä yleensäkään on latu-ura. Ja nyt latu-uralla tarkoitan siis sitä koko väylää, jopa minä ymmärrän, että itse pertsaladuilla ei saa ajaa. Mutta se, mistä erottaa, että mikä on sitten sitä sallittua tai ei-sallittua luistelualuetta, niin se ei ole mulla selvä.
Ja jos se ulkoiluviraston kartta ei noita latuja kerro, niin kyllä mun mielestä on aika haastavaa siellä metsässä päätellä missä saa ajaa ja missä ei. Sulle tämä on ilmeisen selvää, mulle ei. Ja veikkaan, että muitakin tyhmiä riittää. Mulla ei ei-hiihtäjänä ole mitään kiinnostusta perehtyä hiihtominatin syviin oppeihin, vaan odottaisin, että se olisi kristallinkirkkaasti määritelty ja selvää missä saa ajaa ja missä ei.
Ja vielä tästä: laduilla rajataan merkittävästi muiden liikkumista luonnossa. Joten ei se latu-määritys voi olla mitenkään epämääräinen tai riippuvainen siitä, mistä latukonekuski milloinkin kahville ajaa. Onhan ratsastusreititkin, joissa myös on liikkumista rajoitettu, merkitty selvästi luontoon. Ei niitä tarvitse tulkita kavionjäljistä ja lantaläjistä.