Fillariosaan on tulossa loppuvuodesta SKF:n low friction tiivisteitä Rock Shox Pikeen! Laitoin sinne vinkkiä kuin luin alla olevan uutisen ja Markus pisti tilauksen sisään. :)
http://www.bikerumor.com/2014/09/17/...rmarket-seals/
Printable View
Fillariosaan on tulossa loppuvuodesta SKF:n low friction tiivisteitä Rock Shox Pikeen! Laitoin sinne vinkkiä kuin luin alla olevan uutisen ja Markus pisti tilauksen sisään. :)
http://www.bikerumor.com/2014/09/17/...rmarket-seals/
Noniin, auttakaas nöösiä pääsemään kunnolla alkuun.
Mulla on Spessun Endurossa Fox RP23 BV malline iskari. Oon tässä pähkäillyt mitä tehdä kun perä tuntuu turhan löysältä, ainakin järkevillä paineilla. Jos vedän paineet tappiin iskari on tarpeeksi jäykkä, mutta toimii taas sitten säälittävästi pienemmissä iskuissa.
Iskarissa merkinnät:
Velocity L
Rebound M
Boost Valve 250
Meikäläinen on kohtuu kookas kaveri, n. 110 kg ja mittaa vajaa 190cm.
Iskariin on tarjolla spacer kitti, ja jos ymmärsin oikein niin ilmatilan vähentäminen olisi parantava toimenpide? Painetta saisi alas ja iskari toimisi täten siis paremmin? Oonko ihan hakoteillä?
Sent from my iPad using Tapatalk
Iskari kannattaisi simmittää uudelleen sun painolle! vaikka fillariosassa... helistä sinne ja kysele niiltä.
Alustavasti hakusessa toimenpiteet jotka voin tehdä kotona, mutta jos se ei onnistu, niin soittelen kyllä! Kiitos vinkistä.
Sent from my iPad using Tapatalk
Jos on "järkevät" paineet, niin millaisen sagin saat aikaiseksi? Pohjaileeko perä tällöin herkästi, vai tuntuuko se vain löysältä?
Saan hieman turhan suuren sagin (35%) noin 230psi paineilla ja perä on tällöin mukava polkuajossa, mutta pohjaa turhan helposti.
Sent from my iPhone using Tapatalk
140mm Revelation RL ja yht äkkiä liukuputkia onkin näkyvissä vain 120mm.
Kovasti vetämällä saa esiin putkea, vastusta piisaa. Se siitä palailee sinne 120mm joustoon. Liukuputkissa oleva sag asteikko on kohdassa 10% ja risat.
Joskus tästä aiheesta täällä näin keskustelua, mutta koska tuo haku on niin hanurista, en sitä löytänyt.
Tietoviisaat varmaan osaa sanoa äkkiseltään mikä mättää.
Otin ilmat pois ja pumppasin reippaasti liikaa, jolloin liukuputkia tuli esiin hieman enemmän.
Kiitoksia Tmh, fillariosaan siis :)
Sent from my iPhone using Tapatalk
Tiedoksi jos jollekin vastaavanalainen oire Revelationin kanssa tulee. Paineita oli siis karannut negatiivipuolelle liiaksi.
Alajaloista kun ruuvaa sen alapään kiinnityspultin irti, niin sen alta löytyy schrader venttiili, josta negatiivipuolen paineet saa purettua. Tosin kannattaa kääntää pyörä ylösalaisin ja suojata jarru ja jarrulevy jollaikin. Nimimerkillä öljyt silmillä ja vähän vaikka missä. :)
Liekö tuossa Revelation RL:ssä SammyB Motion Control vaimennuspatruuna? Ja Solo Air ilmeisesti. Mitäs oot tykänny? Solo Air + Motion control (Reba RL -14) tuntuu melko surkealta verrattuna SID Team 10:iin (Dual air + BlackBox). Progressiivisuutta ei ole kyllä nimeksikään tuolla himppa vajaa 20% sagilla. Ja myös teknisemmissä nousuissa eturengas ei tykkää pysyä maassa, eikä todennäköisesti johdu liiasta voimasta reisissä. Piti ulkomaasen foorumeita lueskella mitä on tehtävissä, pitänee kokeilla tunata negasäiliön tilavuutta, tsekata vaimennuspuolen öljyjen määrä, harkita joustomatkan muuttamista 110/120mm:iin, räjäyttää atomeiksi ja voidella kunnolla. Jos noikaan ei auta niin parempaa vaimennuspatruunaa tilalle.
Juuripa tuo setuppi kyseessä, Solo Air ja Motion Control. Kokemukset ovat vasta neljältä ajokerralta, sen verran uusi kaveri. Kaksi Laajavuoressa dh/enskapätkiltä ja kaksi ihan xc-lenkeiltä. Progressiota ei kyllä todellakaan löydy, sukeltelee melkoisesti.
Ostankin heti tokeneita ilmakammioon jahka saapuvat Suomenmaalle. Fillariosa lupaili syssymmälle. Jospa vähän jelppaisi. Nythän tuolta löytyy yksi tehdasasennettuna.
Muuten on ihan positiiviset ensivaikutelmat. Haluaisin sagin mielummin sinne 20%-25% haarukkaan, joten sitä joustokäyrää olisi kiva saada hieman toisenlaiseksi.
Tokeneita? Eli negapuolelle just jotain palikkaa? Sama juttu, neljä ajokertaa takana XC:tä. Kompressiopuoli on kans heikennystä edelliseen, tosin oma ajotyyli lie semmonen että ei sen keulan kans niin nuukaa, low speed compressionia tosin silti haluaisin lisää, eli patruunan vaihtoon se tod näk menee.
Edit:
asiaan liittyvä linkki: http://www.pinkbike.com/forum/listco...hreadid=153474
Edit2: Öhh, shitty monday, otetaanpa tuota jargonia pois ko en tiiä yhtää oonko kartalla.
Samanlaisia tokeneita kuin Pikeen (paitsi että pikeen on 34mm ja Revelationiin 32mm). Eli tuollaisia on tulossa tarjolle ainakin noihin uusiin Revelatioihin. En sit tiedä että koskeeko tämä kaikkia uusia rokspokseja?
https://sram-cdn-pull-zone-gsdesign....oairtokens.pdf
https://www.youtube.com/watch?v=e69N6Pzt9HI
Pikanen googlaus tuotti sellaista tulosta, että rebaanki olis tulossa. Joo, noinhan se fiksumpi on, käpistellä positiivipuolta. Eiköhän noi tilaukseen mene. Onko noi kovaa muovia?
On kovaa muovia
Koska Dual Air Reban vm. 2011 huoltaminen itse ei vaikuta vaikealta, päätin tehdä sen itse lähinnä harrastelun nimissä.
Ohjeet kuvineen valmistajalta ovat todella selkeät ja pikkutarkatkin. Amazonista löytyi halvin korjaussarja ja työkalut olikin jo.
Pari kysymystä kuitenkin:
Pitääkö putket tosiaankin hinkata isopropyylillä puhtaaksi ennen kasaamista, eikö jokin muu halvempi pirtu kävisi??
Fillariosassa putket "hoonataaan" mitä se mahtaa käytännössä tarkoittaa, sylinterit kun yleensä hoonataan erikoistyökalulla?
Käy muukin sopiva puhdistukseen soveltuva alkoholi tai esim bärkcleaner. Tosin IPAa saa litran 2.9e (Polaric Go jäänesto on riittävän puhdasta että voi sanoa isopropanoliksi). Kyl se mun mielestä on jo riittävän halpaa :)
Oliskohan se hoonaus tässä tapauksessa liukuholkkien välysten hoonaus sopivaksi. Joissain keuloissa liukuholkit voi olla uudehkoissa keuloissa liian tiukat. Viisaammat korjaa tän sit.
Katot et tulee lukkorenkaat oikein päin ja kunnolle paikoilleen ja vaimennusöljyä tarkeelleen oikeamäärä.
Ei se nyt uusissa keuloissa jäykkä sais olla. Jos vaihdat/vaihdatat joskus itse ne holkit niin mahdollisesti joutuu hoonaamaan röörejä vähän avarammaksi, jotta liukuputket ei tahmaa tiukkoihin holkkeihin.
Kiitos vinkeistä. Minulla meni kai omassa suomentamisessa prophylit ja propanolit sekaisin. Öljyjen määristä onkin taulukko Reban ohjeissa.
https://www.sram.com/sites/default/f...cal-manual.pdf
Täällä rojektina Headshok DD60. Castle nut ei aukea park toolin pin spannerilla, eikä meisselillä. Olisko kellään tampereen suunnalla cännärin omaa castle nut työkalua lainata? Maksan toki vaivanpalkkaa tai ostan työkalun ittelleni jos on ylimääränen. Saa jakaa kokemuksia ja vinkkejä aiheeseen liittyen.
Onko jousto keulan kaulaputkea mahdollista vaihtaa? Siis jos on tapered kaulaputki ja tahtoisi normaalin. Onko mitään keinoa saada tapered keula runkoon missä ei ole tapered?😳
Kaulaputkea ei tarvitse vaihtaa eikä liiemmin mahdollistakaan. Mutta homman voinee hoitaa semmoisella ohjainlaakerilla, jossa se sovitus runkoon tehdään alaosalla. Eli joku tämän tyylinen tapaus
http://www.chainreactioncycles.com/f.../rp-prod115641
Eikun sillä saa tapered keulan kiinni suoraputkiseen 1 1/8" runkoon mikäli sattuu olemaan rungossa passeli emäputki. Eli muuttaa alemman integroidun 1 1/8" laakerin ulkoiseksi 1.5" laakeriksi. Huomioitavaa että keulan A-C kasvaa jonkin verran samalla.
Juuri niin, tulin korjaamaan virheellistä vastaustani, mutta se olikin jo hoidossa.
Anteeksi
Moro,
Mites muuten, kun olen hommailemassa uutta keulaa. Niin, jos mulla on (1 1/8) suora kaulaputki vanhassakin keulassa. Niin tarviiko mun uusia mitään ohjainlaakereita tai mitä lie headsettiä vai käykö vanhat? Sori tosiaan, en jaksanut ruveta kaivelemaan 60 sivuisesta aiheesta vastausta. Kiitos jo etukäteen!
-toot
Ei siinä mitään tarvi vaihtaa jos ne on kunnossa.
Tässä kun ei ole jaksanut alkaa SRAM:n keulaa vielä huoltamaan niin tämmönen tuli vastaan:
Tämä siis vaimennusöljylle.Lainaus:
Rockshox Oil- Rockshox repackages and sells Torco RFF oils for their forks. This is a blend of synthetic and mineral oils. The goofball aspect to this is that Rockshox in their infinite wisdom re-grades their product. RS2.5=Torco RFF 5, RS5=Torco RFF 7, RS10=Torco RFF 15, and RS15=Torco RFF 20. Rockshox considers their 5 and 10 weights their stock oils in Boxxer forks. RS5 then has a cSt@40 of 16, and RS10 has a cSt@40 of 33. To make RS5 from Red Line Oil use 28% Extra Light and 72% Light, to make RS10 from Red Line Oil use 93% Medium and 7% Heavy. Rockshox RedRum is just Torco MPZ Assembly Lube with the one difference that the Torco product is 117 cSt@40 and the RS Product is 50 cSt@40. This change was for very cold weather performance.
Juu. Toisaalta täällä ovat sitä mieltä että melkein mikä tahansa käy voiteluaineeksi alajalkoihin. Mobil1 on kuulemma monella käytössä ja jos muutakaan ei löydy niin RedLine 5W:tä sitten.
Eiliseen CX-rymistelyyn lähdin ottamalla värkin suoraan lämpimästä tallista jotta keula ei ehdi kohmettua. Oli tosin himpun lämpimämpää, jotain +7..9 ja keulan jäykkyydestä ei ollut vaivaa. Sen sijaan sitä edellinen aamulenkki +2 lämpötiloissa jäykisti keulan tuntuvasti, etenkin alkujouston osalta.
Huoltaakos mikään kotimainen pulju vieläkään DT swissin iskareita ?
Minullakin olisi pieni jousituskysymys:
Olen ymmärtänyt että täysjoustopyörän käyttäytyminen eri tilanteissa on hyvinkin paljon kiinni jousituksesta Ja vaikka olisi muuten hyvä pyörä niin huono jousitus pilaa koko homman. Tietty keulan ja iskarin voi vaihtaa mutta on varmaan parasta hankkia semmoiset kerralla että niiden kanssa tulee toimeen. Kilpailla ei ole aikomus eikä myöskään mitään karmeita kaahailuja hurjissa kivikko ja juurakkoränneissä.
Onko etälukitus tarpeellinen? Keulassa vai sekä keulassa että perässä?
Miten toimii vaikka yhdistelmä: RockShox Reba ja RockShox Monarch RT Solo Air?
Sanoisin sen riippuvan haarukan tai rungon linkuston joustopituudesta ja iskarin vaimentimen ominaisuuksista. Pitkäjoustoinen pyörä on pehmeä ja rento ajettava joka tapauksessa, joten lukitusten räplääminen menettää merkitystään. Lyhytjoustoista pyörää tulee ajettua tasaisemmissa maastoissa, jolloin voi olla edullista lukita iskareita vähän väliä. Jotkut sanoo myös etteivät tietyt rungon jousitusgeometriat tarvitse lukituksia ollenkaan koska ne toimivat juuri sopivan progressiivisesti ilmankin. Henkilökohtaisesti ei ole tullut vielä ajettua niin erinomaisella iskunvaimennuksella joka ei hyötyisi ajoittaisesta jäykistämisestä.
Toinen ajattelemisen arvoinen seikka ovat iskarin vaimentimen ominaisuudet. Kun esimerkiksi Foxin CTD-vaimentimet tarjoavat muitakin vaimentimen säätöjä kuin pelkän lukituksen on/offin, jää iskarin suorituskyvystä mielestäni paljon käyttämättä jos vaimentimen säätöjä ei käytä aktiivisesti hyväkseen.
Kiitos asiantuntevasta vastauksesta. Eli asia ei ratkeakaan etäkäyttö kyllä/ei vaihtoehdolla. Noista säätöjen monipuolisuudesta ei ollutkaan tietoa ja nehän kuulostaa olennaiselta seikalta johon kannattaa vähän perehtyä. Ilmeisen kehittyneitä laitteita on iskarit nykyään.
Takaiskariksi Fox float ctd factory (ei kashimaa) vai rp23?
Yritän laittaa vanhaa hyllylle jäänyttä fillaria kuntoon. Jos oikea takaiskari on 200x51 niin hajoaako iskari jos siihen laittaa 200x50? Eikö tossa ole isku liian lyhyt?
Iskari liikkuu just sen matkan kun se liikkuu. Tuokin taitaa vaan olla ero tuumamitan pyöristyksessä eri valmistajien välillä 2" = 2*2,54cm eli 50,8mm todellisuudessa, mutta kukaan ei sitä taida senmittaisena ilmoittaa..
Laita pois, et edes huomaa eroa (pituudessa).
Mitä iskareille kannattaa/pitää tehdä ennen talvea (marzocchi 66rcv ja fox dhx 4.0)
Ja samalla vaikka ei tänne kuulukkaan mitä nestejarruille kannattaa tehdä vai toimivatko hyvin kovassa pakkasessa